Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Enkelt äventyr men med liten annorlunda touche.

RP är bruna krigarankor eller svarta piratankor.
De färdas genom en skog och hittar några älvor och irrbloss som vädjar om hjälp. De små kommer anfallas av småväxta svartfolk som svartnissar och en del svartalfer. De har sökt hjälp hos andra älvfolk men de bor långt borta så hjälpen kommer inte i brådrasket, det gör dock fienden. Strax hörs svartalfernas hornstötar och man kan höra väsandet och skrikandet från svartfolken. Rollpersonerna tas med till den del av skogen där älvfolken finns.

Nu blir det strid. Småväxta mot småväxta.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Människor och älvfolk i XYZ stred mot svartfolk. Älvfolkens bosättning är ganska liten med bara några hundratal individer uppdelade på olika raser de flesta skogsalver men några andra som älvor, hjortind, svanmö etc.
Kriget slutade med seger för människa och alv, men älvfolken decimerade kraftigt.
Alver de har säkert såväl guld som magiska föremål tänker nu människorna och planerar att resa sina vapen mot sina forna allierade.
De få älvfolk som finns kvar sänder bud efter hjälp. rollpersonerna som är älvfolk hittas.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Den mäktige X en av ledarna för den lysande vägen på Caddo gav sig ut på en sjöresa i Kopparhavet.
Fartyget togs av svarta piratankor och X är nu gisslan.
Problemet är att en del inom kyrkan på Caddo misstänker att X har sympatier för de som anser att magi som är god och används för att göra gott kan tillåtas. Så det är inte säkert att alla vill ha tillbaks honom. sjöresan var ju en del i plan att få bort honom från Caddo ett tag så man kunde undersöka hur det var med hans åsikter om magi.
Men det finns andra personer som vill ha tag i hans högvördighet X.
Felicien har visat intresse att köpa gisslan för att ha honom som utpressning, En grupp magiker vill ha honom för tre av deras kamrater sitter i fångenskap på Caddo och de vill byta X mot dessa. Havsorcher hoppas få tag i honom så att de kan byta X mot vapen från Caddo.
Rollpersonerna kan vara antingen från Caddo och ska försöka förhandla om frigivandet eller arbeta för de andra som vill ha tag i X. De kan vara piratankor som ska förhandla med de som vill betala för X eller så kan de kanske anställs av någon för att frita X eller rent av lönnmörda denne. X är ett problem för lysande vägen när han lever men kan bli en bra martyr om han är död.
Mycket kan hända bara SL har fantasi.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är bekanta med en kvinnlig magiker.
Hon anklagas för att ligga bakom en epidemi som härjar i trakten.
Hon har dock lyckats utverka en frist på tio dagar.
Kan någon bevisa att hon är oskyldig så blir hon fri annars avrättad.
Rollpersonerna får förstås uppgiften.
Men är hon verkligen oskyldig?
Hur kan man bevisa att sjukdomen har naturliga orsaker?
Är det någon ond magiker som kastat skulden på damen?
Spelledaren kan hitta på mycket.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna råkar komma över en skatt. En hel kista fylld med guldmynt.
Ja det var ju bra men problem uppkommer.
1. Myndigheterna anser de ska betala skatt.
2. Folk tror de stulit dem och vill inte ha med rollpersonerna eller deras pengar att göra.
3. De som är äger till skatten är inte alls pigga på att höra att rollpersonerna råkat hitta skatte. Vidare är ägarna större, starkare och bättre på magi än rollpersonerna som gör bäst i att fly.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Lite elak idé.
Spelledaren låter förstå att rollpersonerna ska spela ett äventyr där lite våld och få stridsfärdigheter kommer att användas. RP blir lärda män coh magiker som inte kan blixt och under.
Men dessa stackare blir i äventyret tvångsvärvade till någon armé eller flotta och nu blir det farligt. :twisted:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är ute på resa. På avstånd ser de en vagn med människor i omringad av svartfolk. De beslutar sig att ingripa. Svartfolken flyr. Alla utom ett litet barn har dödats i attacken
Men vems är barnet? Har det några släktingar eller anhöriga? Ja här kan mycket ske om spelledaren är skicklig.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Ack den unge Filidon har det inte inte lätt.
Denne unge och tjusige man med KARISMA 19 har två kvinnliga magiker/häxor förälskat sig i.
Filidon söker skydd hos rollpersonerna. Hur ska det gå?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna anlitas av mäktig magiker att utföra ett uppdrag. De misslyckas och magikern blir förbannad och utkastar en förbannelse. Rollpersonerna ändrar form och delvis karaktär. I tre veckor är de orcher, ytterligare tre veckor serpenter och ytterligare tre är de bruna ankor för att vara sig själva en period av åtta veckor, sedan börjar allt igen.
Så här kan man ju inte ha det så rollpersonerna förföljer magikern som finner nöje i att de jagar honom.

Lite krångel blir det när olika grundegenskaper måste räknas om lite då och då, men en bra spelledare kan nog få till ett bra äventyr.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Krig härjar. Rollpersonerna är soldater på ena sidan. De är anlitade som specialister.
De får order att ta sig bakom fiendens linjer för att exempelvis spionera eller sabotera någon bro eller annat hemligt uppdrag. Det är viktig att uppdraget lyckas för den sisa RP tillhör ska göra en stor offensiv i området.

Men rollpersonerna går i fällan, de infångas och förhörs kanske rentav tortyr används. Men nu kommer det det fram att rollpersonerna offrats av den egna sidan. Man har lurat i rollpersonerna att en offensiv ska göra medan man i själva verket kommer dra tillbaka sina trupper till en ny försvarslinje. Ljuget med allt tal om offensiv var bara för att lura fienden.

Rollpersonerna får dock chansen att fly eller rentav byta sida, kanske rentav bli dubbelagenter. För visst vill de hämnas på de som förrått dem?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Vid magikerakademin för illusionister har det hänt något. Vad får SL avgöra.
Men den ende som kan åtgärda felet som kan föra med sig elände och ond bråd död är en illusionist som lämnade akademin för några år sedan. Denne magiker har drabbats av så många egenheter att han går in och ut ur sina egna illusioner och har mer eller mindre tappat greppet om verkligheten.
Tyvärr så vet man inte riktig var han är, samt magiker från en annan akademi vi få tag i honom, en akademi som den RP tillhör ligger i konflikt med. Vidare sägs det att den försvunne bara har förtroende för illusionister som har problem de med på grund av magins biverkningar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är alla magiker. Helst då unga och något oerfarna med låga skolvärden.
De hamnar på Caddo på grund av ett skeppsbrott eller på något annat sätt.
Men de vet till en början inte att de är på denna ö där magi är förbjudet. Samtidigt så är ju lokalbefolkningens språk ovanligt. Få kan det språk rollpersonerna talar och alla ogillar magi.
Mycket nöje! :mrgreen:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Låt oss återanvända det som redan finns.

I äventyret Den vita duvan i Sinkadus nummer 3 är rollpersonerna på ett värdshus som attackeras av svarta piratankor. Ta samma äventyr men lägg till tre spelledarpersoner som är äventyrare som är på värdshuset. Ty denna gång så är rollpersonerna svart piratankor som anfaller.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Den högt uppsatte personen i kyrkan på Caddo är svårt sjuk. endast en mäktig animist kan rädde denne. Men Lysande vägen på Caddo har ju en vrång inställning till magi. Den sjuke vill inte dö för sin tro utan anlitar rollpersonerna som ska göra följande:

Ta sig till animisten som bor bortanför Caddos kuster. Måste ske ganska snart om inte den sjuke ska avlida.
Övertala eller tvinga denne att ta sig till Caddo. Livsfarligt att vara magiker på denna ö.
Få bort animisten från Caddo eller kanske rentav likvidera denne.

Sedan får man hoppas att ingen har märkt något. Kanske någon misstänker att magi är inblandat och häxjägare försöker hålla koll på rollpersonerna? Och om allt går som det ska. Kan då den numera friske lita på rollpersonerna och de på denne. Kanske bäst att tysta rollpersonerna nu när de inte behövs. Kanske rentav sända dem på ett nytt farligt uppdrag.
Animisten kanske vill hämnas om denne överlevt?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Den mäktige magikern ZXC ska börja undervisa vid en akademi. Han kommer att bo där i många år så han har tagit med sig allt han äger. Böcker, laboratorium och en massa magiska föremål med mera. Sjöresa anses vara enklast och mest praktiskt och man skaffar ett fartyg som seglar fram på böljan den blå. Men en storm kommer, en fruktansvärd storm som håller i sig i flera dagar rasar. Till slut går fartyget under inte långt från Caddos kuster. Några få ombord överlever.

Vad händer nu. ZXC om han överlevt eller han kanske inte var med på resan vill ha tillbaka allt förstås. Men hans gamle antagonist magikern ASD ser ett tillfälle att få tag i en del föremål som kan vara av betydelse. En av de överlevande tog sig i land på Caddo och nu har myndigheterna fått nys om vad som ligger där ute på djupt vatten. Caddo med sina fanatiska tro på Etin är ju emot magi. Låt det ligga där det ligger anser man men någon inser också att förlisningen kan locka magiker till området så en häxjägare får i uppdrag att hålla ett vakande öga på det hela. Man bör vara försiktig med att använda magi för att ta upp lasten då häxjägarna är uppmärksamma på detta.

Rollpersonerna kommer nu med i bilden. Förslag:
De ska hjälpa ZXC ta upp lasten. Alternativt hjälpa den magikerakademi som ZXC skulle undervisa vid ty han själv är död eller försvunnen.
De ska hjälpa ASD att t upp lasten.
De är häxjägare och är med i den grupp som håller vakt i området fartyget sjönk.
De är sjörövare och får ny om lasten som ligger på havets botten. En elle flera överlevande från besättningen har talat om det.
Skriv svar