Legaby

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Legaby

Inlägg av Legaby »

När vi började spela under första halvan av 80-talet spelade vi flera olika spel med olika konstilationer med spelare. En av de mest långlivade var en där jag var spelledare. Det första äventyret vi körde var Skelettbyns hemlighet. När äventyret var avklarat kom någon (minns inte vem) på idén att rollpersonerna skulle bygga upp byn igen. De började med att renovera en av de minsta stugorna för att bo i och ha som startpunkt för nya äventyr. Samlandet på pengar och övertalandet av SLP (mest hantverkare de hade nytta av i byn, samt bönder för mat) att flytta till byn tog fart. Detta blev som en kampanj som genomsyrade många äventyr (både köpta och egna). Jag var rätt flitig på att göra listor på vad som fanns i byn samt uppdaterade ständigt kartan över byn med att skriva dit nya invånare. Bl.a. plöjde vi igenom Marsklandet på längden och tvären, något jag minns med glädje.
När Äventyrsspel släppte världen Ereb Altor bestämdes att byn skulle ligga i nordöstra Ransard vid den stora å som flyter längs nordgränsen. Vi tyckte inte det var så kul med en by som heter Skelettbyn och eftersom ingen minns vad byn hette innan skeletten tog över så valdes namnet Legaby, efter de mest tongivande rollpersonerna som gjort mest för byn, nämligen Legos och Gabbe.
Jag håller nu på att sammanställa alla listor, kartor, magiska vapen, böcker mm, mm om byn. Jag läser tex igenom gamla äventyr igen för att finna var de olika föremålen i byn härstammar ifrån. Ett tidsödande, men roligt arbete när det finnes tid och lust. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Legaby

Inlägg av birkebeineren »

Hej

Flyttade den här tråden till Övrigt då det är lite oklart vad du tänker skriva. Länder & Platser är tänkt för endast existerande sådana i Ereb.

Bara för ordningens skull. :)

/Admin.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Legaby

Inlägg av Snibben »

I den här tråden har man tidigare diskuterat placeringen av gamla äventyr i Altor:
viewtopic.php?f=8&t=517&p=38787&hilit=s ... yns#p38787

Även på wikin finns förslag till placeringar värda att läsa:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ens_kaftar
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Legaby

Inlägg av Legaby »

Jag har läst den översta tråden, men vi valde att gå en annan väg på 80-talet och håller kvar vid den. :)
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Legaby

Inlägg av Legaby »

birkebeineren skrev:Hej

Flyttade den här tråden till Övrigt då det är lite oklart vad du tänker skriva. Länder & Platser är tänkt för endast existerande sådana i Ereb.

Bara för ordningens skull. :)

/Admin.
Min tanke med tråden är att skriva lite om Legaby och att någon annan kanske kan använda byn i ett av sina äventyr. Rollpersonerna har genom alla äventyr blivit snuskigt rika, så kanske kommer några äventyrare och snor deras rikedomar. Eller kanske plocka ut någon liten detalj och använda i sitt eget Ereb Altor. Det finns ju trots allt mängder med olika Ereb Altor där ute i stugorna runt om i Sverige :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Legaby

Inlägg av birkebeineren »

Då verkar Äventyr vara rätt plats för den här tråden. :)
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Legaby

Inlägg av Legaby »

Karta Ransard med Legaby.jpg
Här tog jag mig friheten att lägga in våran placering av Legaby på en av era kartor över Ransard.

Byn låg i ständig konflikt med Röda månens orcher.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Legaby

Inlägg av Fafnir »

Ranerna hade nog varit mer än misstänksamma mot både skelett och nybyggare. Säkert palinoriska ogärningsmän... ;)

Brodera ut och lägg upp du. En by kan ju alla ha glädje av och inplacera var de vill. Tharbad låg i Ereb i våra kampanjer eftersom det fanns en bra modul och dom inte alltid kunde husera i Kandra ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Legaby

Inlägg av Legaby »

Och hur skall ranerna kunna kontrollera alla invånare i landet? De kan ju inte ens hålla det rent från svartfolk. :wink:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Legaby

Inlägg av Fafnir »

Hoppas fortfarande få höra lite om byn. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Legaby.
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-05-10 21:03
Ort: Rödeby

Re: Legaby

Inlägg av Legaby. »

Fafnir skrev:Hoppas fortfarande få höra lite om byn. :)
Ber om ursäkt för det sena svaret Fafnir, har inte varit inne på forumet på väldigt länge. :oops:

Jag höll på att sammanställa allt material om byn i början på 2017 och fick ihop ett word-dokument på ca 70 A4 (med kartor mm). Tyvärr körde jag fast och sedan rann det ut i sanden när jag inte hittade information och en karta. Bland det sista som hände innan vi slutade spela var att alla dvärgarna i byn längtade tillbaka ner i sina olika bergsamhällen. Därför valde de att starta ett nytt dvärgsamhälle i urberget under Legaby. Mitt i byn finns en stor fyrkantig gråstenskub dekorerad med dvärgrunor och bilder. På ena sidan finns en stenport och bakom den en trappa som leder ner till det lilla samhället. Här nere föder dvärgarna upp grottsvin, odlar svamp (minns inte namnet på svampen just nu), brygger öl och bryter mineraler och metaller som de förädlar.

Det är bland annat denna karta över dvärgarnas Legaby som jag inte lyckas hitta.
Legaby.
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-05-10 21:03
Ort: Rödeby

Re: Legaby

Inlägg av Legaby. »

Här är originalskissen från 80-talet över den stuga som Legos och Gabbe bestämde sig för att rusta upp och bosätta sig i efter att de rensat byn från skeletten.
skanna0049.jpg
Legaby.
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-05-10 21:03
Ort: Rödeby

Re: Legaby

Inlägg av Legaby. »

Så här ser stugan ut efter att de renoverat den. Den första de lyckades övertala att flytta till byn var ransarden och timmermannen Åke Timmerman med familj som hjälpte dem. Varför de valde att flytta eldstaden minns jag inte. Troligen var den gamla så dålig att den ändå måste muras om.
skanna0050.jpg
Legaby.
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-05-10 21:03
Ort: Rödeby

Re: Legaby

Inlägg av Legaby. »

Här är ett litet smakprov från annalerna över Legabys historia.
620 eO
Legos och Gabbe tar en stenmästare och hans arbetslag till byn. De börjar bygga en stadsmur i sten runt byn för att skydda den mot bla anfall från Röda månens svartfolk (muren byggs efter reglerna i Gigant och är en halv kurtin, 5 meter hög och 2,5 meter bred). De fyra portarna kostar 8 talent och den 708 meter långa muren kostar 227 talent, vilket tillsammans blir 235 talent. En talent är värd 100 gm, vilket ger en sammanlagd kostnad av projekten på 23 500 gm. Stenen bryts i byn och det börjar byggas en trappa ner i urberget eftersom dvärgarna i byn har börjat längta ner i berget igen. Därför bestämmer Legos och Gabbe att de skall slå två flugor i en smäll, nämligen att de får sten till bygget och samtidigt påbörjas dvärgarnas bosättning. Mer människor flyttar till byn och fler hus byggs. Detta år inträffar också den femte konfluxen i Trakorien.
Legaby.
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-05-10 21:03
Ort: Rödeby

Re: Legaby

Inlägg av Legaby. »

Här är en karta över byn med muren (dock ej den senaste). Kartan är från 80-talet, men jag har lagt in nya numreringar på byggnaderna 2017.
Legaby gammal.jpg
Skriv svar