Hjältar

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Karfir är/var en dvärg från Nidabergen om jag kommer ihåg rätt och Bjorn Nasur är/var Ransard, självklart med egen grip modell större :D
Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Serek den mörke från Monster och Män boken! Visserligen en anti-hjälte men ryktbar som få.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Serek kanske heller borde listas som Niding?

...tillsammans med vätten Tamanrasset, nekromantikern Houd Istimam, häxan Tara och De tre ulvarna?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

En ransk gripryttarhjälte... på min ära :) tål att spinnas vidare på.


Men inte är väl Serek en niding? Han brääner ju inte städer och rövar jungfrur. Om jag inte missminner mig så är han väl mer som ngn slags ödestyngd legoknekt som väljer en (den svagare?)sida i konflikter och slakatr väl...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jo, Serek är nog kanske mer en Hjälte...

Hittade detta:
Slaget vid Cormwak
En grupp aleriska fotsoldater besegrar en mycket starkare grupp ransardiska gripryttare 603 eO. Alerierna leddes av legosoldaten Serek den Mörke som på egen hand sägs ha besegrat nitton raner och deras riddjur. (Källa: Monster & Män)
Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Karfir och Bjorn är ju dock missing in action år 613, presumably dead om man läser inledningen till Den Nidländska Reningen del 3, de dras ju in i typ andra dimensioner av någon slags demoner har jag för mig.

De tre ulvarna är ju inte direkt nidingar heller, eller från adliga ögon sett är de ju det men annars har jag för mig att de slåss mot rövarbaroner och andra adliga översittare...?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag måste säga att jag är tveksam till vad indelningen i hjältar och nidingar leder till...finns ju hela tiden två sidor. Är de tinte enklare att endast ha Berömda personligheter (har Rykte 10+ :? ) och Mindre berömda personligheter(ÄventyrsSLP eller Rykte 0-9?)?
Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Låter vettigt, allt handlar ju om från vilket perspektiv man ser på personen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Möjligtvis bäst att låta sorteringarna Hältar och Nidingar endast innehålla de personer som otvetydligen platsar i endera kategori, så som Hertig Miskrun, Ganôfryn Järnekstav och Vicotnic. "Vanliga" hjältar och andra berömdheter kan sortera för sig. Frågan då som vad?

Tanken med sidan/artikeln är mesta att enkelt kunna ge en översikt över olika betydelsefulla personer så sorteringen är kanske inte den viktigaste?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Sunil den niofingrade
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-07-13 13:50

Inlägg av Sunil den niofingrade »

Fingal Orchnackare, Hynsolge

Korumil Blodsalv, oxå hynsolge
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

den mytiske hjälten klomul från klomellien (Mercena?)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lagt till Korumil och Klomul, Fingal fanns redan. Även sorterat om lite.

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... h_M%C3%A4n
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det är en svår gränsdragning att göra med vilka som skall vara med och var de skall hamna. Uppdelningen ser rätt bra ut nu, reagerade endast på att det fanns dolda nidingar med. Detta är trots allt en wiki så jag antar att alla officiella SLP skulle kunna vara med, liksom alla även endast lokalt kända personer som nämns i någon av våra lands (m.m.)beskrivningar?

Vad heter poeten i fångenskap i Hynsolge som skrivit jungfrun och enhörningen? Där är en levande hjälte och ett mästerverk att lägga till i wikin. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lägger till poeten och frihetskämpen Agila Dubbelhand från Hynsolge.

Kända och dolda nidingar kanske onödigt, någon annan med åsikter?

Tänkte på att lägga in alla SLP från källorna men det blir lätt mycket oöverskådligt om alla skall med i samma översiktsartikel. Längst upp på sidan finns en länk till övriga personer som fått en sida i wikin och alla lokalt kända personer borde plats asom sådana...

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... n#Personer

Svårt att få till både en översiktlig artikel och en som innehåller allt. :?

Haieg-hamu från Morëlvidyn bör kanske listas, men som vad?
Skriv svar