Simenard Froim

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Simenard Froim

Inlägg av Mikael »

Alven Simenard Froim "av Tricilve" är lärd inom kalligrafisk historik. Har varit Biror Brådfots lärare i ämnet och uttalat att: "kunskapen är ett vapen som endast bör anförtros kända och pålitliga huvuden."
något som dock den gode Brådfot inte höll med om då människor inte har alvers tid att alltid vänta och se.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

FYI slutar kapitel 4 i romanen Svavelvinter så här:

"När sammanlagt åtta delfiner hade visat sina näbbar över ytan framkastade den lärde Simenard Froim sin teori om att Kronolaben inte mätte tiden från sin födelse, utan snarare räknade ner mot någon kommande händelse, men varken han eller någon annan kunde säga vari denna händelse skulle bestå."

Inget mer sägs om personen så det fungerar ju fortfarande med att han är alv och huvudsakligen kalligraf. Han befinner sig dessutom i Tricilve även i romanen.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Finns det alver i Trakorien i din bokserie? Eller är det mest till detta forum som det kan passa in?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Det finns inga egentliga alver eller dvärgar eller orcher i min bokserie. Jag har däremot infört en större variation hos människoarten så att förmodligen både vargmän, träskfolk och tolgulder och förstås skecker är anpassade människoraser. Jag skriver också "egentliga alver" därför att gråalverna från äventyren (de som seglar skeppet Bladverk) har en motsvarighet. De är dock mer modellerade efter traditionella nordiska naturväsen och Shakespeares älvfolk än efter Tolkiens alver.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Herr Froim är väl en udda alv i tricilve kan man tänka sig då stadens stank och buller inte passar alver så som jag tänker mig dem. Något annat lockar honom...kan det ha med konfluxen att göra kanske :roll:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Låter bra. Sidhe och Fey ifrån de klassiska källorna tillsammans med nordiska naturandar var ju trotts allt samma inspiration som Tolkien själv använde till en början.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:Herr Froim är väl en udda alv i tricilve kan man tänka sig då stadens stank och buller inte passar alver så som jag tänker mig dem. Något annat lockar honom...kan det ha med konfluxen att göra kanske :roll:
Kronolaben kanske? Eller ett fältstudium av mänskliga svagheter?
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Brior skrev:Eller ett fältstudium av mänskliga svagheter?
Jag tror mycket på denna teori.

/Baldyr
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Som kalligraf kanske han till och med när en dröm om att förbättra människans förhållande till konsten och valde svårast tänkbara motstånd...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

I vår version av oraklets fyra ögon lät sl Froim vara en av de olika orakel som radbo rana tog av daga. (vi misstog han även för ett av de 'riktiga' oraklen). Froim spådde framtiden och konfluxens tecken med hjälp av sina egna kalligrafiska avbildningar vilka han skapade under rus från olika preparat samt dans. (något vi senare insåg vara något SL stulit från heroes...) Den gode alven var även något av en spiritist i vår kampanj och hjälpte oss att bli av med ett efterhängsamt spöke från Laabne...men detta är en annan historia ;)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:Alven Simenard Froim "av Tricilve" är lärd inom kalligrafisk historik. (...)
Vet vi något mer om denna alv?
Stod det inte någonting om den gode alven i avsnittet om Tricilve i samma modul?

/Baldyr, som just insåg att han har en hel del inlägg att gå igenom...
"Från Maravelda medförde jag astrometissan Sebargas hälsningar till alven Simenard Froim, akademiens storsyntald av semantik och kalligrafisk historia. Denne stillsamme läromästare gladde mig genom att motta min anspråkslösa skrift över mineralernas inneboende rytmik för bibliotekets räkning." (s 35 Trakorien)
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

gtjorgo skrev:I vår version av oraklets fyra ögon lät sl Froim vara en av de olika orakel som radbo rana tog av daga. (vi misstog han även för ett av de 'riktiga' oraklen). Froim spådde framtiden och konfluxens tecken med hjälp av sina egna kalligrafiska avbildningar vilka han skapade under rus från olika preparat samt dans. (något vi senare insåg vara något SL stulit från heroes...) Den gode alven var även något av en spiritist i vår kampanj och hjälpte oss att bli av med ett efterhängsamt spöke från Laabne...men detta är en annan historia ;)
Apropå spelkrönikor, så var en av rollfigurerna i O4Ö en lastgammal RhabdoRana-jägare (en slags anti-lönnmördare), och hade en kontakt i form av en bror som var alkemist (i Melse, om jag inte minns fel). Efter att ha blivit dödligt sårad och den ende som överlevde ett bakhåll av Shagul-spelaren, lyckades brodern rädda hans liv genom ett elixir som som, eh var ämnat att skänka evigt liv. Det var dock inte helt färdigt ännu och ingredienserna inkluderade blod från en vampyr och saliv från en varulv... Så varje fullmåne behövde man spärra in honom då blodlusten blev för stor! :lol:

Det var tider det! :roll:

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag har faktiskt ägnat den gode alven en del tankeverksamhet på sistone, och valde att inkludera honom i en liten text om ön Saphyna som jag postade på Trakorien-forumet. Det hela är givetvis mest att betrakta som en kul grej, men jag kan inte låta bli att fascineras av denne ädle alv.

Min tanke är alltså att Simenard Froim har haft möjlighet att följa och även påverka de trakoriska öarnas historia sedan tiden före den tredje konfluxen. Därmed äger han en unik överblick och har också varit i centrum för de akademiska kretsarna från Maravelda via Fontra Cilor till Tricilve. Man skulle kunna betrakta honom som Trakoriens informelle historieskrivare, och jag vill faktiskt föreslå att vi inom projektet använder honom just som röd tråd när vi skriver om Trakoriens historia. Alltså att vi vid sidan om rena faktatexter bifogar utdrag ur Simenards skrifter och föreläsningar under det senaste årtusendet eller så. (Många av dessa texter kan givetvis gått förlorade i själva spelvärlden, men kan ändå användas av projektet för att ge en mer personlig och även subjektiv bild av olika skeenden. Notera också hur jag låter alvernas odödliga perspektiv gång på gång störa framställningen, som alltså riktas till dödliga människor.)

Allt detta förutsatt att Brior ger sitt godkännande och inte har andra och egna planer för den lärde alven. (Annars kanske idéen vore någonting för ett eventuellt Trakorien-rollspel i framtiden?)

Åsikter, någon?

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En liknande roll som du här tänker för Simenard i Trakoriens historia har vi tänkt låta Mandelorden ha i hela Ereb. Munkarna här besitter den mest korrekta kunskapen om mycket (men inte allt) och om vi skriver utlåtanden från dem skall de anses som "etablerade fakta" för Erebs lärde (och även SL). Orden är dock centrerad till Kopparhavet och kunskapen avtar ju längre bort geografien sträcker sig. Mandelorden i Trakorien tror jag ingen ens har funderat ikring men oavsett så tycker jag att Simenard Froim gärna kan vara den bästa(?) källan till kunskap om Trakorien.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Luktar det inte lite "Spock" om den gode Simenard ... ?
Skriv svar