Jagal Ärkemagikern

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Jagal Ärkemagikern

Inlägg av osbjer »

Jagal Ärkemagikern
Varje kampanj kan behöva sin Gandalf att stoppa in då rollpersonerna behöver extra mycket stöd. Det faktum att denna person säkerligen själv skulle kunna klara av rollpersonernas uppdrag bör inte lägas för mycket vikt åt. Om Gandalf nu kunde komma flygande och rädda Frodo i slutet på konungens återkomst kunde han säkert flygit dit med honom från början också, men det tillhör liksom inte historien. I vilket fall presenteras nu Jagal Ärkemagikern.
Jagal är ett stort fjoltroll (Jorges bestiarium sidorna 47-49). Han har ett stort runt glatt ansikte, med ganska små ögon och en leende stor mun med huggtänder i mungipan. Ett par rynkor antyder en världsvana utöver det vanliga, men det mest uppseendeväckande är hans stora näsa. Den upptar en stor del av hans ansikte och är säkert två decimeter lång. Man kan se Jagal hålla om sin näsa som en gammal man leker med sitt skägg när han tänker. Han har långt gråvitt hår som faller naturligt ner över hans axlar ner på ryggen. Ett gråvitt skägg täcker nederdelen av ansiktet och faller ner på bröstet på honom. Han är klädd i en fin mörkröd skorta och mörka byxor. Runt axlarna hänger en vacker fotsida gråsvart mantel med vackra broderade mönster.
Hans enda utrustning tycks vara en lång vandringskäpp i mörkt trä utan någon direkt utsmyckning, en läderpung i bältet där han förvara mynt och annat småskrammel som kan vara av nytta samt en axelväska av fint marinblått tyg. Han lever väldikt spartanskt och enkelt, men han är alltid hel och ren och luktar svagt parfymerat. Detta beror på hans magiska natur vilket medför att hans kläder inte blir smutsiga eller trasiga och att han inte blir allt för snuskig även efter flera dagars färd ute i det fria. Han äter enkla måltider av det han hittar runt sig, och har en särdeles förmåga att bli bjuden av folk i hans omgivning på grund av hans goda karma.
Som fjoltroll besitter Jagal enorma magiska kunskaper. Han kan alla kända besvärjelser som lärs ut på Erebs alla magikerakademier, även dem inom röstmagi, stavmagi och symbolism. Däremot använder han sina magiska färdigheter ytterst sparsamt. Han lever på ett sätt som får honom att inte hamna i vardagstrubbel och vid större och mer världsomvälvande händelser intar han ofta en iakttagande ställning och låter historien ha sin gång. Han kan dock vara till en hjälpande hand för de goda då och då men försöker att inte lägga sig i för mycket.
Jagal är utmärkt person att bara dyka upp hos rollpersoner i mer eller mindra underligga situationer. Han kan vara den räddande handen som befriar dem från en sammanrasande underjordisk grotta eller vägvisaren som hjälper dem på vägen när de kört fast. Man ska inte vara förvånad om Jagal sitter på en sten på en bergstopp och väntar på rollpersonerna då de spenderat senaste veckorna på att bestiga bergen under svåra förhållanden.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

En intressant spelledarperson du har här, men är inte Jorges bestiarium Riotmind material? Vill inte verka som en sur gammal gubbe, men är det inte meningen att vi ska använda oss av material till Erebaltor här och inte Trudvang? Kanske inte så bra att låna in saker från Trudvang... bara en tanke.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag tycker att man kan låna in eget material från vilket håll som helst bara det "erebiseras", vilket ovanstående text nog är i ett visst behov av...
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Ja, i saknad av en mall dylik den för länder har jag inte skrivit texten i åtanke för att publicera i våra färdiga dokument utan bara som en inledande idé-text. Den slutgiltiga utformningen av hur SLP ska presenteras kan vi ta vid ett senare tillfälle och jag har nog ingen direkt åsikt om saken.

Vad det gäller trudvang etc. hade jag mest med den för bildens skull, så ni som har boken kan se. Det skulle kunna handla om en raukk från svartfolk istället. Fast utan det hetsiga humöret och med den stora potatisnäsan. Han skulle kunna vara ett uråldigt skogstroll som utvecklades till Jagal istället för ett vanligt skogstroll. Poängen är att han är en unik varelse med fantastiska färdigheter men som står i bakgrunden av världshändelserna och tittar på. I slutversionen behöver det verkligen inte handla om ett sådant troll som finns i jorges bestiarium, men det var som sagt bilden jag ville förmedla.

/j
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

ok, då ska jag inte gnälla mer... :P Kanske skall förtydliga att jag inte är emot att man inspireras av material från annat håll (det hade ju varit riktigt dumt). Men som Adragoor skriver behöver det ju i sådanna fall "erebiseras" en, två eller kanske fler gånger.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Bergdahl skrev:(snip) Men som Adragoor skriver behöver det ju i sådanna fall "erebiseras" en, två eller kanske fler gånger.
Ja, det håller jag med om. Men å andra sidan tycker jag inte det är så viktigt med hans stats eller rasens namn eftersom han är en i princip unik varelse. Dessutom tog jag inte din kritik som gnäll utan som ett viktigt påpekande som behövdes redas ut. =)

/j
Skriv svar