Jerome Monardes

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Jerome Monardes

Inlägg av Fafnir »

Jerome Monardes börjar bli en allt vanligare förekommande karaktär för spelarinformation med botaniskt härrörande. Jag efterlyser därför lite faka och bakgrund om denna, en av mina nya favoriter jämte Aspubram och Gregorius Röde :)

Vad behövs som Muta för att du skall fatta fjäderpennan, mäster Fraxinus?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Till att börja med så är idag Jerome Monardes är närmare 60 år gammal. Han förmedlar samma sorts seghet som gamla tallar som stått och växt sig krumma på någon vindpinad och mager ståndort. Han är skallig, väderbiten, senig, knotig och tämligen muskulös. Samtidigt rör han sig förvånadsvärt smidigt för sin ålder.

Till sin uppenbarelse påminner han inte så lite om en hök. Näsan antar rovfågelaktiga proportioner med en skarp och underbar böj som skulle få örnar och Jorpagniska kejsare att gråta av avundsjuka. Han är skarpögd och blixtrande intellektuell. Han har Pendons sämsta morgonhumör och har en tunga som kan vara vass som en rakkniv och giftig som hemlock.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

För övrigt anser jag den där ölen snart borde drickas upp! Eller vad säger Fafnir? :wink:
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Fraxinus skrev:Till att börja med så är idag Jerome Monardes är närmare 60 år gammal. Han förmedlar samma sorts seghet som gamla tallar som stått och växt sig krumma på någon vindpinad och mager ståndort. Han är skallig, väderbiten, senig, knotig och tämligen muskulös. Samtidigt rör han sig förvånadsvärt smidigt för sin ålder.

Till sin uppenbarelse påminner han inte så lite om en hök. Näsan antar rovfågelaktiga proportioner med en skarp och underbar böj som skulle få örnar och Jorpagniska kejsare att gråta av avundsjuka. Han är skarpögd och blixtrande intellektuell. Han har Pendons sämsta morgonhumör och har en tunga som kan vara vass som en rakkniv och giftig som hemlock.
Fraxinus, jag kan inte hjälpa att din beskrivning av Jerome fick skaparkrafterna i mig att plötsligt skriva det följande:

Jerome föddes till Zorakiska föräldrar någonstans utanför Nohstril i Erebos, där hans far, Itzak Monardes, tjänstgjorde som missionär för Lysande Vägen.

Jeromes föräldrar tänkte sig hans karriär inom kyrkan och skickade honom vid fem års ålder till Zorakin för att gå i lära vid klostret i Indarsol. Där stannade han i fyra år, fascinerad av den lärdom och de böcker som bjöds. Han var ett tystlåtet barn med en oerhörd koncentrationsförmåga. Munkar och präster var förstås förtjusta i att ha en så motiverad elev, även om de ofta oroades eller till och med upprördes över dennes skeptiska och djuplodande frågor. Ämnet religion tråkade ut Jerome, men geografi och vetenskap var speciella intressen. Jerome hade få eller inga vänner. De stunder han inte tillbringade läsande i klostrets salar, var han i skogen eller klosterträdgården, eller nere i hamnen där han förhörde sjömän och handelsmän om världen utanför Indarsol.

Vid nio lämnade Jerome Indarsol utan att säga ett ord till någon. Han tog sig, på egen hand utan pengar eller andra resurser, till Pendon där han med envishet och en otrolig övertalningsförmåga lyckades få plats som novis hos en av de Lärde inom medicin, trots sin ringa ålder och utan både avgiftspengar och rekommendation.

Jeromes ointresse för sociala och politiska regler gjorde honom genast impopulär bland andra noviser och mandeliter. Det var under denna period som Jerome lärde sig självförsvar. Genom att studera människokroppen och träna sig själv utvecklade han en egen kampteknik. Han använder nu aldrig vapen eller rustning, men har aldrig förlorat ett handgemäng sedan han var fjorton år. Många tror att Jerome använder sig av magi, men Jeromes böcker talar ofta illa eller till och med nedlåtande om magi. Det är därför mer troligt att han använder sina kunskaper i botanik för att stärka sig själv på olika vis. Han bär alltid en läderväska innehållande både flaskor och påsar med olika substanser.

Jerome är nu nära sextio år. Han respekteras oerhört inom lycéet, även om han fortsätter att bryta alla regler och vägrar att skaffa vänner. Han är en dålig lärare eftersom han är väldigt hemlighetsfull. Han strävar inte efter en mästarställning vid lycéet, även om hans kunskaper är tillräckliga. De böcker han producerar gör det omöjligt att hota hans ställning. Vart tredje eller fjärde år kommer det en ny volym om Ereb Altors flora och botanik, ibland även om fauna eller mineraler.

Jerome har gjort många resor runt om i Ereb Altor tillsammans med forskarnoviser och äventyrare. På äldre dagar blir dessa resor färre men han använder sig nu desto mer av betalda hantlangare eller noviser som söker akademisk ära.


Vad tycks?
Senast redigerad av Albrekt den 2008-12-14 02:21, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Albrekt skrev: Vad tycks?
Tycker bra! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker fint ...fast kampteknik? Jo, varfor inte? Kanske en utvecklat form av "Stjärnnäven"?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Tack för beröm. Lite mer:

Att använda Jerome Monardes
Jerome Monardes är väldigt smart. Han delar aldrig med sig av kunskaper, utom i de böcker han skriver. Dessa böcker är svårlästa, men de som förstår dem lär sig mycket om växter, örter, djur, varelser och mineraler. Han har en nästan övernaturlig förmåga att förstå andra varelsers motivation och är därför väldigt bra på övertalning och att köpslå.

Jerome saknar medkänsla med andra varelser, men han är inte ond. Han har egna intelluktuella mål (att skriva sina böcker) och struntar i vad som händer med äventyrande medarbetare så länge han uppnår dessa mål. Han är dock intelligent nog att förstå de problem som kan uppstå om han klandras för andras olycka, så försöker alltid stå vid sitt ord (om det inte verkar helt klart att alla problem kommer att försvinna...).

Spelledare kan använda Jerome Monardes på olika sätt. Det enklaste är att att använda honom som uppdragsgivare. Jerome är alltid på jakt efter exemplar av specifika växter, djur eller mineraler och betalar gärna äventyrare för att skaffa dessa. Jerome har tillgång till lycéets resurser så kan betala i silvermynt då och då, men lycéet är inte rikt. Jerome använder ofta istället sitt intellekt och sina kunskaper att lista ut komplicerade planer för hur äventyrarna kan hitta (eller ta) andra skatter på vägen som de får behålla. Jerome själv är inte intresserad av pengar eller magiska föremål.

Jerome följer möjligtvis med på en expedition. I sådana fall är han noga med att ha med sig en grupp äventyrare som är stark nog att skydda honom från de faror man väntas stöta på. Han är dock kapabel att skydda sig själv från de flesta hot. Med örter och brygder kan Jerome skapa magi-liknande effekter. Han kan bättra på sin styrka, öka sitt naturliga skydd och bli nästan osynlig i mörka miljöer. Han kan dock bara göra detta för sig själv, eftersom drogernas effekt endast infinner sig på grund av Jeromes totala kontroll över sin kropp och sin andning. Han talar aldrig om och delar definitivt inte med sig av dessa sina kunskaper.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kul. Jag hade missat att han fortfarande var vid liv år 610.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tycker det är en strålande beskrivningar...utom möjligen på två punkter.

"Saknar medkänsla för andra levande varelser" tycker jag inte riktigt stämmer med min bild av Jerome. I huvudsak är detta en riktig beskrivning. Han saknar absolut medkänsla och uppskattning för magiker, präster, adelsmän och, inte minst, konkurrerande Lärda män. Han har också ett stort ego och han kan upplevas som väldigt bufflig, vasstungad och rent av hänsynslös vilket kan ge en bild av en ganska otrevlig person. Men vid sällsynta tillfällen kan helt andra sidor visa sig.

Han kan vid också uppvisa stora mått av värme, glädje eller empati med omvärlden. Dessa sidor visar sig oftast när han är ute på upptäcksresor, i sökande efter nya växter eller djur. Det är en form av frihets- och upptäckarlust som kommer fram ur det buttra skalet och som manifesterar sig i ett överraskande varmt leende ett par sprudlande glada ögon eller en nästan barnslig iver när han hittar en ny okänd växt.

Han kan också uppvisa dessa egenskaper mot människor, oftast unga eller vuxna av enkel härkomst, som uppvisar ett genuint intresse och nyfikenhet för botanik eller faunistik och för omvärlden och som vill veta mer. Detta betyder inte att han är en duktig pedagog, för det är han inte. Och han har också sällan eller aldrig noviser eller lärljungar.

Det andra jag inte helt känner igen mig i är det faktum att jag har alltid föreställt mig att han bär med sig en stav eller möjligen ett jaktspjut som självförsvarsvapen. Men han är också kunnig i Stridskonst utan vapen. Stridskonsten hade jag tänkt mig att han lärt sig redan i unga år. Tänkbart är att han började lära sig det medan han var på väg till Pendon och Mandelorden. Eller kanske redan på Erebos. Givetvis är han kunnig i örtkunskap och giftkunskap samt eventuellt drogkunskap.

En annan tämligen okänd egenskap som jag tänkt mig hos mäster Jerome är att han är en mycket skicklig talare och även (sago)berättare som skickligt utnyttjar visuella trick med eld, ljus och skugga och som är duktig på att härma djur och fåglars ljud...men det är inte ofta han uppvisar denna egenskap...och absolut aldrig i Pendon.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Okej, jag har tagit till mig dina åsikter, Fraxinus. Jerome är förstås din skapelse, så din vilja är min lag :D . Förhoppningsvis har jag nu tåtat samman det till något du gillar. Det nedanstående är således ett förslag på hur det kan se ut när det går in i wikin.
  • Jerome Monardes är närmare 60 år gammal och en av de Lärde vid Lycéet i Pendon. Hans utseende förmedlar samma sorts seghet som gamla tallar som växt sig krumma på någon vindpinad och mager ståndort. Han är skallig, väderbiten, senig och tämligen muskulös. Samtidigt rör han sig förvånadsvärt smidigt för sin ålder.

    Han påminner inte så lite om en hök. Näsan antar rovfågelaktiga proportioner med en skarp böj som skulle få örnar och Jorpagniska kejsare att gråta av avundsjuka. Han är skarpögd och blixtrande intellektuell.

    Personlighet
    Jerome har Pendons sämsta morgonhumör och en tunga som kan vara vass som en rakkniv och giftig som hemlock. Han saknar uppskattning för magiker, präster, adelsmän och, inte minst, konkurrerande lärda män. Han har ett stort ego och kan upplevas som väldigt bufflig, vasstungad och rent av hänsynslös. Vid sällsynta tillfällen kan helt andra sidor visa sig: han kan uppvisa stora mått av värme, empati och berättarglädje, speciellt mot unga eller de som uppvisar ett genuint intresse och nyfikenhet, utan baktankar, om botanik, faunistik eller om platser och folk han besökt.

    Trots att han är en ganska dålig pedagog och sällan tar sig an noviser eller lärljungar (förutom som hjälpredor vid längre expeditioner), respekteras Jerome oerhört inom lycéet. De böcker han skriver gör det omöjligt att hota hans akademiska ställning.

    Få vet att Jerome är en mycket skicklig sagoberättare som kan härma djur och fåglars ljud och utnyttjar visuella trick med eld, ljus och skugga – det är inte ofta han visar denna egenskap.

    Biografi
    Jerome föddes till zorakiska föräldrar någonstans utanför Nohstril i Erebos, där hans far, Itzak Monardes, tjänstgjorde som missionär.

    Han skickades vid fem års ålder till klostret i Indarsol för att gå i lära. Han var ett tystlåtet barn med en oerhörd koncentrationsförmåga. Munkar och präster var förtjusta i att ha en så motiverad elev, även om de ofta oroades över Jeromes skeptiska och djuplodande frågor. Ämnet religion tråkade ut Jerome, men geografi och vetenskap var speciella intressen. De stunder han inte tillbringade läsande i klostrets salar var han i skogen, klosterträdgården, eller nere i hamnen där han förhörde sjömän och handelsmän om världen utanför Indarsol.

    Vid nio lämnade Jerome Indarsol och tog sig, på egen hand, till Pendon där han med envishet och övertalningsförmåga lyckades få plats som novis hos en av de Lärde inom ämnet medicin.

    Jeromes brist på vänner gjorde honom utsatt i den kultur av maktkamp och pennalism som finns bland noviser och mandeliter. Genom att studera människokroppen och träna sig själv lärde han sig att hantera stav och spjut till en hög nivå. Han har besegrat kämpar många gånger större än han själv. Många tror att Jerome använder sig av magi, men det är mer troligt att han använder sina kunskaper i drogkunskap. Han bär alltid en läderväska innehållande flaskor och påsar med olika substanser.

    Jerome har gjort många resor runt om i Ereb Altor tillsammans med noviser och äventyrare. På äldre dagar blir dessa resor färre och han använder sig nu desto mer av betalda hantlangare eller noviser som söker akademisk ära.

    Vad spelledaren bör tänka på
    Jerome Monardes är väldigt smart. De böcker han skriver är svårlästa, men förstår man dem lär man sig om växter, örter, djur, varelser, mineraler, droger eller gifter. Han har en nästan övernaturlig förmåga att förstå andra varelsers motivation och är därför väldigt bra på övertalning och att köpslå.

    Spelledare kan använda Jerome Monardes som uppdragsgivare. Jerome är alltid på jakt efter exemplar av specifika växter, djur eller mineraler och betalar gärna äventyrare för att skaffa dessa. Jerome har tillgång till lycéets resurser så kan betala i silvermynt ibland, men lycéet är inte rikt. Jerome använder ofta istället sitt intellekt och sina kunskaper att lista ut komplicerade planer för hur äventyrarna kan hitta (eller ta) skatter på vägen. Jerome själv är inte intresserad av pengar eller magiska föremål.

    Jerome följer möjligtvis med på en expedition. I sådana fall är han noga med att gruppen är stark nog att skydda honom från de faror man väntas stöta på. Han är dock tämligen kapabel att skydda sig själv. Med örter och brygder kan Jerome skapa magi-liknande effekter. Han kan bättra på sin styrka, öka sitt naturliga skydd och bli nästan osynlig i mörka miljöer. Han kan bara göra detta för sig själv, eftersom drogernas effekt endast infinner sig på grund av Jeromes kontroll över sin kropp och sin andning. Han talar aldrig om och delar inte med sig av sina kunskaper i självförsvar.
Skriv svar