Bauglir/Bode

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Frostvarg
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-02-01 20:15
Ort: Skurup
Kontakt:

Bauglir/Bode

Inlägg av Frostvarg »

Detta är berättelsen om Bode, Han är en viktig person i den stad som min grupp beskriver på våra egna sidor. Han går säkert att använda som inspiration utan att ha några kopplingar till staden Drachoni.

Bild

Bauglir föddes år 18 efter Odo. Hans far var vapenmästare i Rethens vapenakademi. Självklart gick sonen i lära där för att föra släktens traditioner vidare. Buaglir var dock inte så lämplig som vapenmästare. Hans temperament ställde till det för honom och han var allt för snar till vrede om han inte var bäst på något. Hans far fortsatte att träna honom fastän mästaren varnade honom för följderna. Bauglir blev med tiden en mycket skicklig kämpe med vapen men mer än en gång förlorade han en träningsstrid på grund av sitt bristande tålamod.

När tiden kom att välja en ny vapenmästare förväntade han sig att få faderns plats. Hans vrede och besvikelse var enorm när mästaren istället valde den två år yngre Dashian som vapenmästare. I vrede lämnade han vid 23 års ålder vapenakademin och gav sig ut i världen.

Han sålde sina tjänster som hyrsvärd under ett par år och samlade ihop ett gäng råskinn under sitt befäl. När det var ont om uppdrag försörjde de sig med plundringar och överfall. Vid 27 års ålder hade han samlat ihop ett gäng på 73 man som lydde hans minsta vink. De hade nu större mål i siktet. Deras mål var en mindre stad inåt i landet. Den låg utmed en karavanled och bevakades bara av en samling sömniga stadsbor som kallades stadsvakt. De red in i staden tidigt i gryningen och dödade alla de såg. Husen brändes och allt av värde samlades på torget. Bauglir var som en demon i staden. Han var helt bortom alla normala spärrar. Han red skrattande genom staden och dödade allt levande han såg. En grupp barn hade gömt sig i ett hus som drevs av nunnor. Han och några av hans män slog sig in i huset på jakt efter dyrbarheter. De skändade alla där helt utan några hämningar.

De sista ord som kom från en döende nunna var dessa.
” Du usla djur till människa, du man utan själ. Må du straffas tills tidens ände. Må din själ aldrig få lämna din kropp förrän ingen ondska finns i denna värld. Må du plågas av smärta, så hemsk att den är onämnbar, vid varje försök av dig att begå onda gärningar. Må du aldrig mer kunna plåga någon som är oskyldig och ren som dessa barn. Må du i resten av ditt långa liv tvingas ta hand om alla flickebarn som söker sig till dig eller behöver din hjälp. Hör mina ord och känn min smärta varje gång du bryter dem.”

Efter det dog nunnan som uttalat orden. Bauglir stod som förstenad med svärdet drypande av blod och sina kläder nerstänkta med blod och sot. Han såg sig omkring och insåg med fasa vad han gjort. Det var som om han vaknat ur en ond dröm och upptäckte att han fortfarande var i den.

Han lämnade staden till häst och red så länge att han inte ens viste vilken månad det var när han stannade. De första åren därefter återföll han då och då i sitt våldsamma beteende men var gång med ett mycket smärtsamt resultat.

Tillslut kände han sig tvungen att följa förbannelsens ord och kämpa mot det onda istället för att kämpa för det onda. Hans namn var för alltid kopplat till hans våldsamma rykte så han kallade sig fortsättningsvis för Bode. Många år drev han kring i världen och slogs mot ondskan var helst han fann den. Många skador ådrog han sig men aldrig att han mötte dödens befriare. Mycket nytt lärde han sig under sina långa resor. Mycket som kom till nytta i hans liv.

Åren gick och han insåg att han levde längre än som borde vara naturligt. Hans hundrade födelsedag passerade och han kände sig lika vital som innan. När hans tvåhundrade födelsedag passerat var det utom allt tvivel att nunnan skulle få rätt. Dödens befriare skulle inte nå honom.

Under slutet av femhundratalet och början av sexhundratalet reste han med en grupp äventyrare. De var hjältar som stred för rättvisa och godhet. Han följde dem i många år och när de slutligen beslöt att bygga sig en egen stad för att slå sig ner nappade även Bode på det. Utav de fem äventyrarna är han den enda som fortfarande lever och bor i staden. Han håller en ganska låg profil men finns med i maktspelet och intrigerna i staden. Ingen vet att det är han utan de flesta som sett honom tror att det är hans barn någon generation senare. Ingen vet ju om hans odödlighet. Ibland gör dumma tjuvar ett försök att bryta sig in och stjäla hans rikedomar men aldrig har någon lämnat huset med en endaste pinal och aldrig har någon av dem lämnat huset i livet.

I enlighet med förbannelsens ord hjälper han unga flickor. Många är de flickor som jobbat som tjänare i hans hus och som fått en bra utbildning genom honom. Många är de unga flickor som lärt sig vapenkonst genom hans träning. Han har aldrig nekat en flicka i nöd hjälp. I det tysta försöker han hjälpa den unga flicka som nu ska regera i staden.

Bode leder också den organisation som kallas ”skuggorna”. Det är skickliga flickor som tränats till lönnmördare, tjuvar och spioner. När de rör sig på stadens gator är de klädda i svart med svarta mantlar. Huvorna är alltid uppfällda och för ansiktet sitter en lädermask med springor för ögon och näsa. Ingen vet vilka som är medlemmar i ”skuggorna” vilket gör det möjligt för dem att röra sig obehindrat i olika sammanhang.[/img]
Senast redigerad av Frostvarg den 2007-03-23 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Nice.

Lätt brutalt förflutet...

Jag gillar förbannelsen.

Tänker på vilken splittrad man det måste ha varit de första åren efter han fick förbannelsen över sig. Måste vara grymt svår att SL:a, ganska komplex karaktär.

Jag gillar.


//M
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bara en smakfråga: det kanske inte är nödvändigt att gå in på killens övergrepp i detalj. Det räcker att konstatera att han förgrep sig på nunnorna och deras skyddslingar. Såna där saker händer i verkligheten, och är kanske inte ett bra ämne för ett fantasyspel. Jag menar inte att man inte kan skildra våldtäkt, övergrepp och krigstrauma i rollspel, jag menar bara att i så fall bör spelet var inriktat på just det, av respekt inför ämnet allvar och tyngd.

Det här gäller inte bara just den här texten utan är en mer allmän brasklapp från min sida. Det finns många rollspelstexter som gottar sig i ganska vidriga skildringar...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Bara en smakfråga: det kanske inte är nödvändigt att gå in på killens övergrepp i detalj. Det räcker att konstatera att han förgrep sig på nunnorna och deras skyddslingar. Såna där saker händer i verkligheten, och är kanske inte ett bra ämne för ett fantasyspel. Jag menar inte att man inte kan skildra våldtäkt, övergrepp och krigstrauma i rollspel, jag menar bara att i så fall bör spelet var inriktat på just det, av respekt inför ämnet allvar och tyngd.

Det här gäller inte bara just den här texten utan är en mer allmän brasklapp från min sida. Det finns många rollspelstexter som gottar sig i ganska vidriga skildringar...
Ja, usch, det var i grovaste laget. Editera det där lite innan någon blir riktigt sne. Ereb ör f.ö lite mer helylle för mig, lite så där 80-talspräktigt till skillnad från 90-talsbrutalt som här ovan.
Användarens profilbild
Frostvarg
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-02-01 20:15
Ort: Skurup
Kontakt:

Inlägg av Frostvarg »

jag beklagar den lite väl grafiska beskrivningen. beskrivningen härrör från en tid då Kult var populärt och jag läste inte igenom det ordentligt innan jag postade det. Jag ska editera det och tona ner det litet. Jag håller helt med om kritiken.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Frostvarg skrev:jag beklagar den lite väl grafiska beskrivningen. beskrivningen härrör från en tid då Kult var populärt och jag läste inte igenom det ordentligt innan jag postade det. Jag ska editera det och tona ner det litet. Jag håller helt med om kritiken.
Jag måste skummet ovanligt fort, eller läst värre saker ur verkligehten. Jag tycker du uttryckte dig poetiskt skrämmande. "skändade alla där utan hämningar", vulgärt men utan detaljer. Inte direkt Jan guillou blodigt. Ta inte allt för illa vid dig Frostvarg. Låt oss säga att du etablerat en gräns man inte bör överträda.

OK senare info läst!
Senast redigerad av Mikael den 2007-03-23 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Frostvarg
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-02-01 20:15
Ort: Skurup
Kontakt:

Inlägg av Frostvarg »

texten som den står nu är modifierad. det var värre innan.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

BRA lite trevligare läsning nu :wink:
har du nå mer skrivet om han kanske lite om skuggorna
och var de befinner sig
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Frostvarg
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-02-01 20:15
Ort: Skurup
Kontakt:

Inlägg av Frostvarg »

det finns ganska mycket skrivet om honom. han var en central gestalt under många års spelande på 90 talet. vi började på att skapa en stad och senare ett rike under namnet Drachoni och där verkade han.
Skriv svar