Magiska Metaller

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:...koblat ihop med den hedervärda sysslan alkemi!!!?
Typ. Vad alkemi handlar om kan ju variera från kultur till kultur. Men att påverka och förädla metaller är ju en klassiker.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kallhamrat Järn
Skyddar mot magi, magiker och det övernaturliga. Ett knivblad eller en hästsko av kallhamrat järn över dörren är en barriär mot häxor och magiker. Järn är en magiskt kraftfull metall som fungerar som en negativ pol mot magiska energier. I kallhamrat tillstånd är den ett effektivt skydd. Metaller som stål är uppblandade med kol och därför till föga nytta för den magirädde. Den är däremot notoriskt svår att förtrolla.

24 Karats Guld
Rent guld är essensen av livets energier och särskilt kopplat till blodet. Som alla köpmän och ädlingar med kistorna fulla av metallen vet är den källan till välgång, rikedom och lycka. Guld ger livet större lyster och gör dess bärare kvickare, mer charmerande och full av energririk. Guld används ofta som motor och katalysator i magiska artefakter, dekokter och ritualer.

Tenn
Tenn är en simpel metall, nästan organisk i sin mjukhet. Den har en bevarande förmåga, och det som förvaras i tennbundna tunnor lagras väl och får en avrundad smak.

Mithril
Mithril är en lätt och eterisk metall som vibrerar i takt med de magiska energierna. Omvärlden reflekteras i dess blanka yta, och mångfaldigas. Metallen är särksilt lämpad för att förtrollas eller användas i magiska sammanhang eftersom den i sig fungerar som en katalysator för magiska energier.

..osv

Någon som är bättre på metallurgi, och kanske alkemi och astrologi, än jag kanske kan ge metallerna lite mer djup än så här.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Någon som är bättre på metallurgi, och kanske alkemi och astrologi, än jag kanske kan ge metallerna lite mer djup än så här.
Nej, men jag har en kvasivetenskaplig in-gameteori kring metaller. Inget revolutionerande på något sätt. Men som alla vet är de 7-8 (fast egentligen är de fler, man har bara inte funnit några andra än) elementen multiversums byggstenar. Allt består till olika delar av elementen. Den del som är i majoritet skänker föremålet en del egenskaper.

Eld
Metaller som består till största delen av eld är lätta att smida och blir vassa och hårda. De lagrar däremot magi dåligt. Mineraler av eld är hårda, medan träslag av eld är porösa och håller dåligt.
Ex. Järn

Vatten
Metaller av vatten är de hårdaste och är oerhört svåra att hantera. O.s.v.
Ex. Stål

Ja ni fattar. Vad tror ni om det?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:
Peter skrev: Någon som är bättre på metallurgi, och kanske alkemi och astrologi, än jag kanske kan ge metallerna lite mer djup än så här.
Nej, men jag har en kvasivetenskaplig in-gameteori kring metaller. Inget revolutionerande på något sätt. Men som alla vet är de 7-8 (fast egentligen är de fler, man har bara inte funnit några andra än) elementen multiversums byggstenar. Allt består till olika delar av elementen. Den del som är i majoritet skänker föremålet en del egenskaper.

Eld
Metaller som består till största delen av eld är lätta att smida och blir vassa och hårda. De lagrar däremot magi dåligt. Mineraler av eld är hårda, medan träslag av eld är porösa och håller dåligt.
Ex. Järn

Vatten
Metaller av vatten är de hårdaste och är oerhört svåra att hantera. O.s.v.
Ex. Stål

Ja ni fattar. Vad tror ni om det?
Intressant. Fast jag ser gärna en större mängd element, ett nästan oändligt antal: så att åtm en del metaller skulle kunna vara element i sig själva. I Jih pun är ju trä och järn element...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Har inte alverna Silverlind att göra bågar av?.. eller om det va för alla?
Eller JärnEk?
Har för mig att man läst om båda i DoD, specielt att Silverlind skulle vara det bästa att göra bågar och annat i pga att det va så hålbart men endå så segt o böjbart.
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Inlägg av Dretski »

För att citera en artikel om metaller i Sinkadus #2 (1984):
På samma sätt påstås det att alvernas ljusa blod skulle kunna bygga på aluminium som ingår i växternas klorofyll. Faktum är att alver synes ha väl hand om växter och aluminium, som de kallar Mithril.

...

Dvärgarna upptäckte även aluminium, som de kallade ädelsilver. Det var emellertid alvernas mästersmeder som lärde sig att legera den, och på så sätt uppstod mithrilen. Addendum från artikeln, anpassningsbart: Hemligheten är väl bevarad. Inte ens dvärgarna känner till metoden, vilket grämer dem till ett outsläckligt hat emot alverna.
Denna artikel är alldeles för tidig för att höra till Ereb Altor, men det kan ju vara värt en tanke (och det faktum att aluminium faktist skulle kunna vara magiskt i Ereb Altor är ingen orimlighet i mitt huvud). Dessutom var aluminium historiskt sett värt flera gånger samma vikt i guld, då det krävs elektricitet för att utvinna nämnda metall i större utsträckning, vilket också väl passar in i alla Äventyrsspels beskrivningar om att mithril skulle vara mycket dyrare än guld. Aluminium kallades förr i tiden (i den riktiga världen) för lättsilver eller ädelsilver.

Som Peter också skriver några poster ovan denna:
Mithril
Mithril är en lätt och eterisk metall som vibrerar i takt med de magiska energierna. Omvärlden reflekteras i dess blanka yta, och mångfaldigas. Metallen är särksilt lämpad för att förtrollas eller användas i magiska sammanhang eftersom den i sig fungerar som en katalysator för magiska energier.
Det är lätt att tänka sig att mithril egentligen är aluminium i och med detta, då aluminium är väldigt bra material för att leda elektricitet (upp till dubbelt så hög överföringskapacitet som koppar, och då är ändå koppar det material som används i de flesta äldre telefonledningar). Jag personligen förknippar starkt magi och elektricitet, och det är dessutom en väldigt blank metall.


Jag vill inte direkt påverka utformningen av Ereb Altor som ni nu skapar det, men lägger gärna in lite "värt att tänka på"-artiklar som denna, om ni använder eller inte bestämmer ni själva. :-)

/Matz
Manzonla
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2008-12-31 07:59
Ort: Arboga

Inlägg av Manzonla »

Psipo skrev:Någon som har en hänvisning till Galvorn? Jag hittar inget om det i Alver. Minns artikeln i Sinkadus däremot, men den känns väl lika aktuell som svampmän och orchtroll...:)
Svavelvinter sid 54, beskrivningen av de två statyerna som skall hettas upp för att öppna en lönngång:
Statyerna är gjorda i koppar respektive en blank legering bestående av 5% silverr + 25% kvicksilver +50% tenn +20% galvorn.
Galvorn var tydligen gott nog åt GRANSTRÖM *fanfarer och lovsånger*, så det borde vara gott nog åt oss :wink: Hursomhelst, förutom detta citat så har jag inte hittat något sedan Sinkadus 3 (som ligger i någon låda någonstans, hoppas jag åtminstone...), och jag har inte alver. Gjorde en sökning på galvorn här på forumet för att se om det fanns någon beskrivning av vad det egentligen var för något.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Två mycket bra inlägg från Dretski och Manzola! Välkomna till forumet. Nya ideer, speciellt med påminnelser och hänvisningar till gammalt officiellt material (jag har tappat bort allt mitt under åren... :( ) är alltid toppen!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Så Kerek-Tzhors magiska tvåhandssvärd är egentligen gjort av aluminium?! :wink:

"Hur gick det i striden?"
"Nja, inte så bra... Svärdet är iofs förtrollat, men det böjde sig när vi korsat klingor några gånger, och sen var det bara att fly!"

Kan man göra vapen av någon som helst kvalité av aluminium?
Det är bra att bygga flygplan av då det är elastiskt och står emot upprepad stress väl, men ett alumiumsvärd? :?

för övrigt så är det väl Magnesium som finns i klorofyll...

Efter detta raljerande får jag bara tillägga att jag också tycker att inläggan ovan var mycket bra, men jag ryser vid tanken på att Mithril skulle vara Aluminium. Mithril är givetvis ett eget grundämne med beteckningen Mi! :D

Här följer något som jag roade mig med att skriva en gång för längesen...

Mithril (Mi)
Atomnummer: 28
Densitet: 5,72
Atommassa: 51,9
Smältpunkt: 1274 ºC
Elektronkonfiguration: [Ar] 3s2 3p6 3d10
Mithril är den första och lättaste av ädelmetallerna. Den har en normalpotential på + 1,27 V och är därigenom ädlare än både koppar och silver. Detta är tack vare det helt fyllda M skalet och avsaknaden av elektroner i 4s orbitalen. Den låga densiteten beror på att kristallstrukturen inte är tätpackad. Metallen är vid rumstemperatur hård men samtidigt elastisk, men den mjuknar vid i sammanhangen relativt måttliga temperaturer. Då den härdas blir metallen mycket hård och kan då även få en mycket stor skärpa. Mithrilens stora problem är att även små mängder föroreningar, oftast järn och kol, gör att metallen blir spröd. Det krävs därför stor skicklighet hos den som skall framställa Mithrilen. I annat fall så får den egenskaper som inte är helt olikt gjutjärnets. Anledningen till att järn ofta finns med som förorening vid mithrilframställning är att Mithrilen alltid påträffas i ytterst rik järnmalm.
:oops:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev: Mithril (Mi)
Atomnummer: 28
Densitet: 5,72
Atommassa: 51,9
Smältpunkt: 1274 ºC
Elektronkonfiguration: [Ar] 3s2 3p6 3d10
Mithril är den första och lättaste av ädelmetallerna. Den har en normalpotential på + 1,27 V och är därigenom ädlare än både koppar och silver. Detta är tack vare det helt fyllda M skalet och avsaknaden av elektroner i 4s orbitalen. Den låga densiteten beror på att kristallstrukturen inte är tätpackad. Metallen är vid rumstemperatur hård men samtidigt elastisk, men den mjuknar vid i sammanhangen relativt måttliga temperaturer. Då den härdas blir metallen mycket hård och kan då även få en mycket stor skärpa. Mithrilens stora problem är att även små mängder föroreningar, oftast järn och kol, gör att metallen blir spröd. Det krävs därför stor skicklighet hos den som skall framställa Mithrilen. I annat fall så får den egenskaper som inte är helt olikt gjutjärnets. Anledningen till att järn ofta finns med som förorening vid mithrilframställning är att Mithrilen alltid påträffas i ytterst rik järnmalm.
Så fullständigt ljuvligt nördigt! Me like!! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan du gora en lika bra for Månsilver också Regil? :wink:
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Vill bara påpeka att Galvorn är en Tolkien-metall-stöld av Sinkadus, för den som inte visste (Mörkeralver Eöl smidde Anglachel och dess brodersvärd av en svart legering av meteoritiskt järn)...

Månsilver är för mig månen Azurias kropp. Azuria försvann ju för länge sedan från himlen, och för mig verkar det logiskt att den störtade i Cereval. Måhända var det en mäktig demonisk entitet som på detta sätt försökte komma ned på Altor. Gudarna stängde sedan in entiteten till Cereval (varför den "dör" utanför Cereval). Drakherrarna, den demoniska entitetens tjänare, försöker därför så gott de kan hindra utförsel ("mord" i deras ögon) av entitetens/månens kropp till utanför Cereval?
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter Stridsberg skrev:Månsilver är för mig månen Azurias kropp. Azuria försvann ju för länge sedan från himlen, och för mig verkar det logiskt att den störtade i Cereval. Måhända var det en mäktig demonisk entitet som på detta sätt försökte komma ned på Altor. Gudarna stängde sedan in entiteten till Cereval (varför den "dör" utanför Cereval). Drakherrarna, den demoniska entitetens tjänare, försöker därför så gott de kan hindra utförsel ("mord" i deras ögon) av entitetens/månens kropp till utanför Cereval?
Låter som en teori framspånad i Lirvella. Den får läggas till övriga tycker jag.
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Gamla poster

Inlägg av Oden »

Satt och läste runt i gamla forumtrådar (två år gamla räknas väl som gamla? ) när jag hittade denna. Jag kom kom ihåg att vår grupp skrev ned en beskrivning av metallerna i Ereb när en i vår grupp spelade en smed för något år sedan. Rotade fram listan och skickar upp den här utifall någon skulle vilja använda materialet.
Som sagt är detta "privata" anteckningar. Om något går att använda är det bara att plocka. Det enda som ändrats från grundversionen är stavfel och formatering så det funkar på forumet.

Koppar är mycket vanlig i många bruksföremål och högt uppskattad. Koppar sägs höja skarparlust och inspirationen vilket gör att många skaft för pennor eller penslar kopparbeläggs eller att delar av musikinstrument är av koppar. Några mer exentriska uttryck var de "tankehattar" av koppar som florerade på några av de större biblioteken och universiteten för cirka 30 år sedan.
Värdegrupp 6 per pund.

Tenn är en formbar, smidig metall som ofta används i legeringar med andra metaller. För sig själv är den vanlig i smycken och prydnader där dess mjukhet inte är något problem. Man lagar nästan aldrig tennföremål, utan de smälts ned för att sedan formas till nya föremål. Tenn har också en skyddande effekt mot mardrömmar och mentala åkommor som huvudvärk eller vansinne.
Värdegrupp ? per pund.

Mässing tillverkas av koppar och några andra metaller. Det är en inte alltför tålig metall men har fördelen att inte rosta ens vid saltvatten vilket gjort dem omåttligt populär runtom kopparhavet. Den är hyfsat billig men måste tillverkas rätt annars finns risken för sprickbildning med tiden.
Värdegrupp ? per pund.

Brons är en röd- eller brunfärgad metall som tillverkas av koppar och tenn. Jämfört med mässing är brons svårbearbetat men mycket hållfastare. Brons kan med fördel användas till både vapen och rustningar, men kräver mer av smeden. Rustningar i brons skyddar lika bra till lägre vikt än järn eller stål, men är mycket svårare att reparera. Bronsstavar runtom en åker skyddar mot skadedjur och annat oknytt.
Värdegrupp 8 per pund.

Silver kommer de flesta i kontakt med i form av silvermynten. Förutom sitt monetära värde är silver i sin rena form ett starkt skydd mot både ondska och sjukdom, och har förmågan att skada många av de bestar som inte påverkas av kallt stål. På vissa platser används brynjor av silver som skydd för högt uppsatta präster när dessa reser från ett tempel till ett annat. Tyvärr är metallen både tung och spröd så den lämpar sig inte så väl (även utan det enorma priset) för vanlig utrustning. Utöver detta är nästan all medikusutrustning antingen gjord av silver eller försilvrad.
Värdegrupp 10 per pund.

Guld är är en gudomlig metall i Ereb. Guld högaktas för sin beständighet och sin förmåga att motstå alla försök till att förändra den, vare sin naturliga eller magiska. Dessutom är det alkemiskt bevisat att guld för tur med sig i direkt proportion till hur mycket man omger sig med. Det är en mycket dyr metall som oftast används i smycken och ornament, men det finns guldmynt som används vid större transaktioner mellan kungliga eller adliga familjer. Metallen är mjuk och mycket tung så den lämpar sig sällan för större föremål.
Värdegrupp 17 per pund.

Järn i sin grundform stör de magiska flödena. Där de magiska energierna normalt passerar genom alla material försöker dessa istället gå runt eller vika av inför järn. Detta har gjort att järn är det vanligaste sättet att skydda sig mot magi. Sköldar, och ibland även rustningar är hyfsat vanliga. En vettig magiker försöker därför inte påverka själva järnet annat än indirekt. Mot ett jordskred skyddar en järnrustning lika bra mot som ingen rustning alls.
Värdegrupp 8 per pund.

Stål är ett samlingsnamn på en mängd olika legeringar och förädlingar av järn. Varje smed har sina tillverkningsknep som de svartsjukt vaktar och endast lär ut till sina lärjungar. Stålet i sig kan användas till i princip alla slags metallföremål och kan vara av stor skiftande kvalitet med olika förmågor.
Värdegrupp 7-11 per pund.

Mitrill är en blank och svart metall som bryts djupt under jord av dvärgarna och kan ses som järnets motsats. Till skillnad från järnet verkar mitrill nästan suga till sig magiska energier från sin omgivning och öka deras framfart och intensitet. Mitrill är snuskdyrt och sällsynt men högt uppskattat vid tillverkning av magiska artefakter.
Värdegrupp 20 per pund.

Galvorn är en rödtonad hård metall. När ett föremål gjort i galvorn härdats har den en förmåga att dra järn och andra metaller från sin omgivning och på så sätt hela tiden återställa sin härdade form. Detta leder till att mycket gamla galvornföremål får färgskiftningar i form av vågor eller fläckar, i folkmun kallade Damascusmönster. Ett enkelt sätt att reparera föremål av galvorn är således att låta det ligga i kontakt på lite skräpmetall några timmar. Denna förmåga har dock gett metallen ett vanskligt rykte då eggvapen av galvorn behåller sin skärpa enbart med hjälp av det järn som finns i blodet på levande varelser.
Värdegrupp 14 per pund.

Månsilver kommer endast från Cereval och är en nästan vit och mycket mjuk metall. På grund av dess mjukhet är den lättarbetad och finns ofta i smycken, men är helt oanvändbar till tyngre användning. Den har en intressant förmåga att i mörker lysa upp sin omgivning med ett vitt, ljusgult eller blått sken, lika starkt som en fackla, men med fördelen att skenet inte flackar. Så länge metallen befinner sig i Cereval skiner metallen starkt, men utanför Cereval måste metallen med jämna mellanrum utsättas för månsken för att behålla sin förmåga. Månsilver bryts inte i gruvor, utan påträffas på markytan över hela Cereval, oftast som en slags beläggning på andra bergarter. De som samlar in månsilver brukar arbeta nattetid då dess sken gör den mycket lätt att hitta. Månsilvret ska också vara dödlig för drakar, men hittills har ingen officielt provat.
Värdegrupp 9 (4 i Cereval) per pund.

Edit: Stavfel.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Jag vill slå ett slag för (på?) Orikalk. Denna gamla metall nämns redan av Platon och i mina romaner så går en uråldrig men intakt landsväg av Orikalk på havsbottnen mellan Marjura och Trakorien.
Skriv svar