Magiska Metaller

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Magiska Metaller

Inlägg av Peter »

Två magiska metaller, Månsilver och Mithril, upptar i stort sett samma koncept i dagens Ereb Altor. Och dessutom är frågan om något av namnen är särskilt lyckade. Eftersom det är en fråga som går utanför ramarna för ett enda land (Cereval) så tänkte jag att vi kan diskutera mineralogi här.

En tanke om att metallen (och att det skulle rör sig om en och samma) skulle härstamma från en fallen stjärna har luftats. Detta skulle innebära att dvärgiska "mithril"gruvor blir ett ting av det förgångna, och att det egentligen blir tveksamt huruvida dvärgarna skulle ha ett särskilt förhållande till denna metall.

Tankar?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Vi fick ju inte starta/skriva i fler trådar! ;)

Från annan tråd angående satenu:
Gunther skrev: mithril - måneld
Jag håller alltså med. Månsilver och mithril är onödigt.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Mithril är väl inte en magisk metall? Jag skulle tänka mig att den antingen helt enkelt finns djupt nere i bergen av en anledning som vi inte behöver gå in på, eller att det är en sällsynt legering.

Månsilver är ett namn på en metall som kommer ur en splittrad stjärna som är gudarna kär. Av någon anledning är den magisk.

Kort sagt: Min åsikt är att dessa inte bör slås ihop. I alla fall i min värld så ser jag dom som väldigt olika. Hur man tydligaregör denna olikhet har jag än så länge inte några bra ord för.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:Vi fick ju inte starta/skriva i fler trådar! ;)

Från annan tråd angående satenu:
Gunther skrev: mithril - måneld
Jag håller alltså med. Månsilver och mithril är onödigt.
Nåja, det var väl i land-trådarna vi inte fick skriva. Att laborera om världen i allmänna termer måste väl vara tillåtet.
Gunther skrev:I alla fall i min värld så ser jag dom som väldigt olika. Hur man tydligaregör denna olikhet har jag än så länge inte några bra ord för.
Ja, det är ju det kluriga. Jag har egentligen aldrig spelat med någon annan "speciell" metall än mithril. För mig blir det för kaka på kaka.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Fördelen med månsilver i frågan om kaka på kaka, är ju att den inte kan tas ur Cereval. Mithril behåller alltså sin plats som härskarmetall.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Fördelen med månsilver i frågan om kaka på kaka, är ju att den inte kan tas ur Cereval. Mithril behåller alltså sin plats som härskarmetall.
En generisk härskarmetall är å andra sidan ganska tråkigt, tycker jag. Den skulle få mer karaktär om den bara kan brytas i vissa gruvor/dagbrott i Cereval. Och det skulle förklara dess exklusivitet.

Det här går egentligen hand i hand med ett resonemang jag hade tidigare om alver. Det finns så många koncept i Ereb Altor som är sällsynta och speciella, som Alver, Drakar och Mithril. Men samtidigt är de generella koncept som man kan stöta på lite varstans. Genom att ge dessa företeelser ett begränsat antal hemvistar, så att man s.a.s. faktiskt KAN räkna dem på ena handens fingrar kan man ge dem bättre sammanhang och känsla, tror jag. Mithril är fräckare som en Cereval-grej, helt enkelt.

Sedan tror jag att det även finns andra magiska metaller, samt magiska träslag. Skall leta efter detta. Någon som redan har en listA?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

utan att ha tänkt för mycket (inte mycket alls) så tycker jag att man nog ska behålla båda metallerna men man måste fundera mer på månsilvret
mithril tycker jag nog hör hemma i ereb trots kopplingen till tolkien
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Fördelen med månsilver i frågan om kaka på kaka, är ju att den inte kan tas ur Cereval. Mithril behåller alltså sin plats som härskarmetall.
En generisk härskarmetall är å andra sidan ganska tråkigt, tycker jag. Den skulle få mer karaktär om den bara kan brytas i vissa gruvor/dagbrott i Cereval. Och det skulle förklara dess exklusivitet.

Det här går egentligen hand i hand med ett resonemang jag hade tidigare om alver. Det finns så många koncept i Ereb Altor som är sällsynta och speciella, som Alver, Drakar och Mithril. Men samtidigt är de generella koncept som man kan stöta på lite varstans. Genom att ge dessa företeelser ett begränsat antal hemvistar, så att man s.a.s. faktiskt KAN räkna dem på ena handens fingrar kan man ge dem bättre sammanhang och känsla, tror jag. Mithril är fräckare som en Cereval-grej, helt enkelt.

Sedan tror jag att det även finns andra magiska metaller, samt magiska träslag. Skall leta efter detta. Någon som redan har en listA?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Nej, vi kan inte begränsa mithril till Cereval. Då skulle vi behöva flytta de flesta dvärgarna dit och skriva om alltihopa.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nu låter vi Mithril vara Mithril. Med däremot tänkte jag vi kunde ha magiska jordgubbar... vore inte det radikalt och häftigt?

(:lol:)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Nu låter vi Mithril vara Mithril. Med däremot tänkte jag vi kunde ha magiska jordgubbar... vore inte det radikalt och häftigt?

(:lol:)
Min tanke är precis det. Låt Mithril vara Mithril, Hober vara hober, Mörkeralver vara Dark Elves och låt oss koncentrera oss på Ereb Altor. 8)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hehe, nä men allvarligt som någon sa, mithril ÄR redan väldigt förknippat med Ereb Altor. Versionen av alver och dvärgar och halvlängdsmän är ju även DE från Tolkien, liksom mithril.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

jag tycker att denna fråga känns ganska konstig, i ereb har väl dessa metaller alltid funnits och ska vi rensa bort allt som har tagits från div. andra alster då blir det inte mycke kvar
vilka problem finns det med mithril och månsilver? jag förstår inte riktigt
att de påminner om varandra gör inte så mycket då både månsilver och mithril är så begränsade till antingen ett område eller ras
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Hehe, nä men allvarligt som någon sa, mithril ÄR redan väldigt förknippat med Ereb Altor. Versionen av alver och dvärgar och halvlängdsmän är ju även DE från Tolkien, liksom mithril.
Jag håller med mer eller mindre. Någon form av "Ädelsilver" som dvärgarna gräver efter måste vi definitvt ha kvar. Däremot tycker jag att just termen mithril är olycklig eftersom den är direkt tolkiensk. För mig känns det lite som att prata om hober, om uruk-hai eller om noldoralver. Men så läste jag ju tolkien klart innan jag spelade Ereb Altor.

Hur som helst. Låt mig skaffa mig en smula översikt över Magisk Metaller ö.h. i källorna och återkomma i frågan.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Mycket bra sagt Boris! Men som jag sagt tidigare, kanske ändra namnet på Mithril. Även om jag anser att det är en ganska etablerad stöld vid det här laget. Bara vi inte har alltför många så...
Skriv svar