Magiska Metaller

Övrigt om Ereb Altor
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Kanske behålla namnat (för att inte ändra för mycket )men ge det fler namn som kan användas
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Peters syn på det hela tycker jag låter som den som kan ge en mer intressant metall (om den heter mithril eller månsilver är väl inte så viktigt, även om jag nog föredrar månsilver). Det sagt så förstår jag inte vad som är problemet med att förlägga brytningen av metallen till Cereval. Att alla dvärgar skulle vara tvungna att ta sitt pick och pack för att flytta dit då tycker jag låter som nånsens. De skulle väl kunna fortsätta bryta andra metaller och ädla stenar i sina berg, de skulle kunna vara "bäst" på att tillverka stållegeringar som efterfrågades av alla som endast vill ha det bästa stålet till sina klingor. De skulle kunna köpa mithril/månsilver som alla andra från Cereval och de skulle fortfarande kunna vara "bäst" på att smida i denna metall. Så jag slår ett slag för Cereval, för jag tror det gör mithrilen/månsilvret än mer exklusivt, vilket jag gillar.

Angående andra "magiska" material är väl juvelträdet ett. Det växer Hègtals skogar i Nidland. Går att läsa om det i Nidlandskampanjboken på sidan 65.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låt oss behålla mithril som mithril med namnet mithril.

"Låt oss utgå från det officiella materialet och ändra endast på det som är nödvändigt."
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

även om det skulle vara coolare med att förändra metallerna så ska vi nog komma ihåg
"Låt oss utgå från det officiella materialet och ändra endast på det som är nödvändigt."
kanske senare alternativa beskrivningar kan man göra det men nu i det nya "officiella" så ska vi nog ta det lite lugnare
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bergdahl skrev:Peters syn på det hela tycker jag låter som den som kan ge en mer intressant metall (om den heter mithril eller månsilver är väl inte så viktigt, även om jag nog föredrar månsilver).
Månsilver liksom Mithril är redan officielt. Där månsilvret är en unik metall för Cereval. Det bör inte ens kopplas ihop med Mithril.
Det sagt så förstår jag inte vad som är problemet med att förlägga brytningen av metallen till Cereval. Att alla dvärgar skulle vara tvungna att ta sitt pick och pack för att flytta dit då tycker jag låter som nånsens.
Men varför inte låta månsilver finnas i Cereval och låta det vara förlagt där som en unik och speciell metall, precis som du förespråkar.
De skulle väl kunna fortsätta bryta andra metaller och ädla stenar i sina berg, de skulle kunna vara "bäst" på att tillverka stållegeringar som efterfrågades av alla som endast vill ha det bästa stålet till sina klingor.
Varför inte låta "andra metaller" nu vara Mithril, som det faktiskt är officiellt. Dvärgarna bryter Mithril.
De skulle kunna köpa mithril/månsilver som alla andra från Cereval och de skulle fortfarande kunna vara "bäst" på att smida i denna metall. Så jag slår ett slag för Cereval, för jag tror det gör mithrilen/månsilvret än mer exklusivt, vilket jag gillar.
Låt mithril vara mithril, låt månsilver vara väldigt exklusivt.

Jag ser ingen som helst anledning till att detta bör förändras mer än att namnet "Mithril" skulle vara från tolkien. Men som poängterarat tidigare. Det har funnits i Ereb Altor sen det skrevs från allra första början. Och det fungerar utmärkt. Att ändra namnet Mithril skapar endast mer förvirring då folk undrar "vart fan är Mithril". Alver, dvärgar, halvlängdsmän i den nuvarande tappningen är OCKSÅ tolkien.

En uppsjö av officiella produkter använder Mithril i sina texter. Låt oss behålla Mithril, men gör kanske en mindre förändring på månsilver istället. Men snälla... inga stora radikala förändringar som att döpa om Mithril till någon annat...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag ser inte på Cereval som ett gruvbrytarland. Dels skulle mithril göra dom väldigt rika, vilket direkt går emot dom gamla böckerna. Dessutom är Cereval snarare en importör av metall än exportör. Med månsilvret tycker jag det snarare handlar om att man råkar på en klimp när man tar upp potatisen än gruvdrift. Så nej, att ändra i mithrilen så här känns för mig osunt.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Jag ser inte på Cereval som ett gruvbrytarland. Dels skulle mithril göra dom väldigt rika, vilket direkt går emot dom gamla böckerna. Dessutom är Cereval snarare en importör av metall än exportör. Med månsilvret tycker jag det snarare handlar om att man råkar på en klimp när man tar upp potatisen än gruvdrift. Så nej, att ändra i mithrilen så här känns för mig osunt.
Min tanke vore snarare i så fall att Cerevals månsilver är ett av flera länders fyndigheter av nedramlad asteroidmetall: den största fyndigheten vaktas av dvärgar i Grynnerbergen, en sten föll även i Demonskogen i hynsolge.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Varför ska vi gå så långt tillbaka att man kan baka in asteorider långt ner i bergskedjor? Mithril finns där det finns. Månsilvrets ankomst är en långt senare historia, som man inte heller behöver ge speciellt mycket bakgrund till.

Kan vi kanalisera tillbaka vår överskottsenergi till våra diverse ansvarsområden istället för att diskutera det här? Känns inte som att vi kommer fram till något bättre.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Enligt min uppfattning har vi här att göra med två olika metaller (grundämnen eller legeringar spelar inget vidare roll, jag är inte ens säker på att grundämnen finns på Altor men det är hur som en oviktig fråga). Jag visste inte innan jag läste tråden att mithril är satenu för månsilver. Jag ser ändå månsilver som en metall speciell för Cereval. Om den bryts eller hittas i potatisland är upp till den som skriver om Cereval. Den blir av med sina magiska egenskaper om den förs ut ur landet (är det därifrån landet fått sina gränser måntro?) Metallen har säkert massa egenskaper om man gör magiska föremål av den etc, det kan jag inget om men det är också upp till Cerevalskribenten.

Mithril är en metall som finns spridd över hela Ereb och bryts i gruvor av Dvärgar. Om det är så att namnet ursprungligen kommer från månsilver är det olyckligt men inget vi kan göra något åt enligt min mening, ungefär som att Rivensdell blev Vattnadal (ok, den är omdöpt i senaste översättningen vad jag har hört). Vi borde alltså fortsätta med mithril beskriven som i bok III samt köra på med månsilvret i Cereval. Detta enligt min mening alltså.

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

För att vara lite petig: Mithril - Måneld 8)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Kan vi inte bara nyansera månsilvret lite? Ge det lite nya egenskaper? Att bara ha det som en bra metall gör ju faktiskt att skillnaderna mellan mithril och månsilver blir att man inte kan tranportera det. Öka skillnaderna? Varför gick alverna i krig mot dvärgara dör det? Varför samlar drakarna på det? Varför kan det inte förras ur Cereval? Är det något med metallen eller landet i sig?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kan vi inte bara nyansera månsilvret lite? Ge det lite nya egenskaper? Att bara ha det som en bra metall gör ju faktiskt att skillnaderna mellan mithril och månsilver blir att man inte kan tranportera det. Öka skillnaderna? Varför gick alverna i krig mot dvärgara dör det? Varför samlar drakarna på det? Varför kan det inte förras ur Cereval? Är det något med metallen eller landet i sig?
Instämmer...
Nu har jag inte läst in mig på månsilver, men kanske skulle det kunna ge nån magisk effekt vilket gjorde det attraktivt för alverna? Kanske drakarna samlar på det för att det är direkt livsfarligt för drakar?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Om vi ska lista "magiska metaller" så kan vi ju även nämna "galvorn" Det nämndes första gången i sinkadus nr 3 (eller 2) och låg mig veterligen därefter i "träda" fram tills den omtvistade alvmodulen dök upp.

Lirium är en trevlig metall också även om den endast mig veterligen synts i Chronopia. Även den förbehållen dvärgar vilket kan te sig märkligt då dess främsta egenskap var att den kan användas för att lagra magi. Denna egenskap kanske kan tillskrivas månsilvret istället?

I övrigt vill jag minnas att till skillnad från Tolkiens verk är Erebs mithril svart. Detta skulle i sin tur undanröja benämningen silver på det hela.

måneld kan ha en annan betydelse. Kanske glansen i den svarta metallen påminner om nattskuggor i månsken eller bla bla?

Kanske för att eld för alver är lika poppis som en dvärgisk mithrilyxa i huvudet, för vi var väl ändå överens om att mithril är dvärgiskt.

Måneld kanske, sitt poetiska namn till trots, ett alviskt kraftuttryck.

Hursomhellst är inte Broder Ebodae förvånad att gryndurordet för dvärgastål har en liknande betydelse på satenu. :wink:

PS Enligt ovanstående sinkadus vill jag minnas att mithril var aluminium. Dett ställer jag mig mer tvivlande till. Liknande kopplingar har gjorts till Tolkiens mithril. Där har även titan och platina spekulerats vara det sanna mithril. Jag anser att mithril är mithril och ingen jordisk/mundan/i-verkliga-livet-existerande metall.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Fafnir skrev:Om vi ska lista "magiska metaller" så kan vi ju även nämna "galvorn" Det nämndes första gången i sinkadus nr 3 (eller 2) och låg mig veterligen därefter i "träda" fram tills den omtvistade alvmodulen dök upp.
Jag har inga problem med att låta dvärgarna få förtur på mineraler och metaller. Om galvorn ska vara kvar bör den användas av både alver och dvärgar. Alverna har så mycket de är bra på som det är. Att låta dom vara de mästersmeder de beskrivs som i Alver tycker jag inte är en bra idé. Om ingen brottar ner mig kommer jag helt att utelämna alviskt smide som annat än vackert, praktiskt och kanske magiskt ibland. Men smideskonsten i sig är de inte bättre än människor på.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Psipo: Håller med dig. Däremot kan sirliga inslag som snarare räknas som gravering, etc vara ngt som dom är görduktiga på. Snarast för att det läggs ned mycket tid :P
Ett alvsmide kan säkert betinga fantasipriser bland människor men står sig slätt mot dvärgapryttlar.
Skriv svar