Magi

Övrigt om Ereb Altor
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Folkmagi
Vid Akademier runt om i Ereb utbildas magiker enligt den joriska magitraditionen. Utgående ifrån de joriska encyclopediernas kunskap får de får lära sig magins trivium och qvadrivium. De tvingas även läsa Gannôfryn Järnekstavs samlade verk, lära sig tyda forntunga och dvärgarunor, memorera alla magiska equninoxer som har inträffats och beräknats kommer att inträffa under de närmsta 1000 åren och de tillåts att ta in magiskt vetande när deras sinnen anses vara förberedda. När de är färdigutbildade kan de ikläda sig magikerns klassiska kappa, greppa sin stav, bege sig ut i världen och åtnjuta respekt, vördnad och en viss fruktan. En värld av äventyr, bildning och eventuellt rikedomar ligger öppen.

Dessa magiker är dock ganska sällsynta. Den vanligaste formen av magiutövare är betydligt mer jordnära och folklig. På varje person med sann magisk talang som får möjligheten att utveckla sin fulla potential går ett dussin viskarlar, trollpackor, stavkarlar, väderkännare, andeviskare och spåmän. Dessa har i jämförelse med en riktig magiker oftast begränsade talanger och en outvecklad magisk förmåga, men kan ändå utföra handlingar som ligger långt bortom det normala. Många utövare av folkmagi lever ett någorlunda vanligt liv i eller i enslutning till en by och använder sin förmåga till eget och det gemensammas bästa. Andra får dock tampas med omvärldens brist på förståelse och lever ett liv i avskiljdhet. Nedan följer en kort beskriving av några arketyper inom folkmagin.

Viskarl/Viskona - är den klassiske kloka gubben/gumman. Den typiske viskonan bor i en stuga i närheten av byn och kallas dit för att bota barnafeber, hjälpa till vid förlossningar och stilla blod vid olyckor. Viskonan arbetar med en blandning av dekokter, helande örter, våtvarma omslag och magiska ramsor. Att ha en kunnig viskona i grannskapet leder till en drastisk minskning av barna- och mödradödlighet och påtagligt ökad meddellivslängd. De mest kunniga viskonorna omtalas kunna bota skallspräckarsoten. De minst kunniga saknar helt magiska förmågor och är inte till mer hjälp än grannfrun.

Trollpacka
- häxmagi ses inte som en rumsren form av magi och trollpackor håller sig därför utanför samhället eller arbetar i det fördolda för att undvika att bli anklagade för kätteri. Bland trollpackor finns många som är har stora magiska förmågor och som egentligen inte passar in i kategorin folkmagiker.

Väderkännare - den lite egne gubben i utkanten av byn som känner i högerbenet när det är storm på väg in, som på vårkanten VET att det kommer att bli en lång och torr sommar i år och som kan finna vatten med slagruta. Många viskarlar är också väderkännare. De som har en dragning åt kraftigare magisk talang kan också i någon utsträckning påverka vädret.

Stavkarl - En stavkarl är en magiker som har påbörjat en klassisk skolning till magiker hos en magister vid en magiskola eller för en annan trolkarl, men som aldrig slutförde sina studier eller befanns sakna tillräckligt stor talang. Stavkarlen försörjer sig genom att låta sina, ibland något begränsade, magiska förmågor stå till tjänst i de byar han passerar förbi. En stavkarl står ganska lågt i rang, men är å andra sidan respekterad och i viss mån fruktad för sina magiska förmågor. Få stavkarlar lyckas bli rika och många av dem är stort inte mer än kringstrykande tiggare som visar upp enkla trick mot en bit bröd och ett stop öl. Den klassiske stavkarlen är klädd i en gråsvart kappa med huva, lutar sig mot en väderbiten trästav översållad med runor och på ryggen bär han en ränsel med sina fåtaliga tillhörigheter. Stavkarlar förekommer i många folksagor och ett återkommande tema är byn som tar hjälp av en stavkarl mot en överrenskommen betalning. När stavkarlen har slutfört sitt uppdrag blir dock byborna snåla och vägrar att ålägga betalningen, varpå de drabbas av stavkarlens gruvliga hämnd.

Andeviskare - kan tala med spöken/de döda/andar och/eller liknade. Många andeviskare tycks lida av psykiska sjukdomar och har överlag svårt att skilja mellan det bara de ser och vad resten av världen uppfattar. Det är därför svårt att avgöra om den information en andeviskare ger är sann eller bara en produkt av ett förvirrat sinne, och också mellan de andeviskare som verkligen har en kontakt med de döda och de som bara är psykiskt sjuka. Många andeviskare har bränts på bål då de inte respekterat de döda.

Utver dessa arketyper så finns även männsikor som kan kommunicera med djur, spå framtiden, tala med tomtar och avläsa andra människors aura. Alla dessa ses med skepsis av riktiga magiker (av den joriska traditionen) som sällan missar en chans att framhålla att det de representerar är sannt magiska kunande baserat på tusentals år av magisk utforskning och tradition och att det inte bör blandas ihop med den iofs existerande, men betydligt mindre precisa och svagare folkmagin.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Någon som kan svara på vart elementet Värme först beskrevs av Äventyrspel?
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

birkebeineren skrev:Någon som kan svara på vart elementet Värme först beskrevs av Äventyrspel?
Sinkadus tror jag, minns inte vilket nummer dock


Edit: Efter sökande i urgammla Sinkaduser verkar det som mitt första intryck var felaktigt, kan inte hitta Elementet Värme i någon tidning, så då är nog första gången det introducerades i Magi boxen.

Edit 2: I Sinkadus nr 10 skriver Dag Stålhandske om 'Det Åttonde Elementet' s.14-15 men just Värme nämns aldrig där.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trodde också att det var i Sinkadus men jag saknar flera av de tidigaste numren tyvärr. I Expert beskrivs mörker, köld och ljus (eller var de tidigare i Sinkadus?) och i Magiboxen kommer så Värme.

Anledningen till att jag undrar är att jag tänkt kort beskriva hur de olika Elementen har upptäckts på Altor: när, av vem och i vilken kultur. Utgångspunkten tänkte jag vara de kortfattade beskrivningar som ges i Expert + Magi samt eventuella andra beskrivningar, om sådana finns i det officiella materialet. I Expert står det att från början (vilket jag tänkte skulle få vara Golwynda-Efaro) ansågs vara fyra element: jord, eld, luft och vatten. Så står det att magikerna Staaphord och Perrin upptäckte mörker och en tid senare hittde magikern Barak Hashamayim ljus och köld. Sen i Magi läggs nekromantikern och elementarmagikern Camulius Martein fram teorier om att de tre senare elementen är blandingar av de fyra ursprungliga och att detta påvisar ännu ett element - värme. Värmens upptäckt sägs också vara av ganska nyligt datum. Detta indikeras också under beskrivningen av de såkallade elementardanserna där en värmedans ännu inte har utvecklats.

Någon som förövrigt har känt igen vilka intärnskämt som döljer sig bakom de fyra magikernas namn?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: Någon som förövrigt har känt igen vilka intärnskämt som döljer sig bakom de fyra magikernas namn?
Staaphord och Perrin= Stephen Perrin, antar jag. De övriga går jag bet på just nu.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

birkebeineren skrev: Någon som förövrigt har känt igen vilka intärnskämt som döljer sig bakom de fyra magikernas namn?
No idea :( :?:

Tiden nämndes som ett eventuellt element också vill jag minnas. Det kan ju nämnas i korthet, och att det sedan avärdades. Sen antar jag att det finns hardcore elementarmagiker som anser att det bara finns fyra sanna element. Samt skolan som hävdar jord, vatten, eld, luft och etern. Samt den österländska med jord, sten, eld, vatten, luft, och trä om jag inte missminner mig (Samuraj DoD)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Värmens upptäckt sägs också vara av ganska nyligt datum.
Hur nyligen är nyligen? 300- 500 år?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tiden nämns i Barbia, helt kort på sidan 82 där Siratsias Elementrum beskrivs. Ett förslag är att denna åsikt har dykt upp lite här och var i historien men aldrig fått riktigt fäste i någon magitradition. Numera är åtminstonde de flesta bland Erebs lärde av den åsikt att Tiden inte är ett element.

Hade glömt Samuraj, där beskrivs de åtta element magikerna i Kejsardömet Jih (Jih-Pun) anser vara de faktiskt eksisterande. Här står faktisk lite bakgrund det går att använda i en beskrivning av elementen i västra kontra östra Altor.

Himmel
Jord
Åska
Vind
Vatten
Eld
Berg
Trä

Etern beskrivs väl också som ett element någonstans men jag hittar inte vart...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:
Värmens upptäckt sägs också vara av ganska nyligt datum.
Hur nyligen är nyligen? 300- 500 år?
Jag tänkte försöka göra beskrivningen kring elementen så att under Golwyndatiden upptäcktes de första fyra: Jord, Eld, Luft och Vatten. Denna åsikt gick vidare till både Kejsardömet Jorpagna och till Furgia. Under kejsartiden pågicj det i Jorpagna forskning kring övriga element men inga bestående upptäckter gjordes. Sen kom Mörkertiden i Ereb och den magikunskap som överlevde var konservativ och i mycket liten grad öppen för ny kunskap (jämför våran stagnerande kunskapsnivå under medeltiden). Sen någon gång under det allra första århundradet i Nya Tiden, ca 100 eO, upptäcktes Mörker och beredde vägen för Köld och Ljus under 200-300-talet eO. Sen ungefär 450-500 eO hittade Erebs magiker Värmens element.

I Furgia lever fortsatt åsikte att det endast finns fyra huvudelement. De övriga fyra anses vara blandingar av huvudelementen.

Åsikter?
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

gtjorgo skrev:
Värmens upptäckt sägs också vara av ganska nyligt datum.
Hur nyligen är nyligen? 300- 500 år?
Personligen skulle jag vilja säga 25-50 år sedan så att de magiker som upptäckte det fortfarande kan vara vid liv. Kan också ge lite liv åt magikerdebatter där det fortfarande debetteras livligt om Värme som element, vilket ett fortfarande stort antal ärkekonservativa elementarmagiker vägrar att erkänna.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tiden nämndes i en sinkadus också. Skulle kunna vara denna:
Sinkadus 10 - Spiritism, Röstmagi; Blandade besvärjelser; Besvärjelseindex; Elementteori; Introduktion till Ereb Altor; Råd till spelledaren; Rättningar till Gigant och Svavelvinter;
Eller möjligen nr 16?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Minns inte om etern förekommer i källorna eller om jag blandar ihop det med andra källor/spel. Siratsias trolla-bort-teknik skulle iof kunna vara kopplad till etern? ;)

Oavsett om den finns eller inte i våra källor så finns den med säkerhet på lycceplan. Bara ngn kort notis om dess vara och ickevara i magisk teori?


http://sv.wikipedia.org/wiki/Eter_(fysik)

Etern i ereb kan också vara närbesläktad med "the void", tomrummet eller intigheten som varats absoluta motsats. Det finns nog som begrepp, men om det är det femte/nionde elementet är nog inte fastställt :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rubicon skrev:
gtjorgo skrev:
Värmens upptäckt sägs också vara av ganska nyligt datum.
Hur nyligen är nyligen? 300- 500 år?
Personligen skulle jag vilja säga 25-50 år sedan så att de magiker som upptäckte det fortfarande kan vara vid liv. Kan också ge lite liv åt magikerdebatter där det fortfarande debetteras livligt om Värme som element, vilket ett fortfarande stort antal ärkekonservativa elementarmagiker vägrar att erkänna.
Ja varför inte? Kanske var det elementarmagikern Kalors två lärjungar Sincator och Vylitt som samtidigt lyckades frammana varsin Värmeelementar år 569 eO vid den berömliga magikerakademin i Grynnerbergen?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

birkebeineren skrev:
Rubicon skrev:
gtjorgo skrev: Hur nyligen är nyligen? 300- 500 år?
Personligen skulle jag vilja säga 25-50 år sedan så att de magiker som upptäckte det fortfarande kan vara vid liv. Kan också ge lite liv åt magikerdebatter där det fortfarande debetteras livligt om Värme som element, vilket ett fortfarande stort antal ärkekonservativa elementarmagiker vägrar att erkänna.
Ja varför inte? Kanske var det elementarmagikern Kalors två lärjungar Sincator och Vylitt som samtidigt lyckades frammana varsin Värmeelementar år 569 eO vid den berömliga magikerakademin i Grynnerbergen?

Jag får erkänna att jag gillar iden med ett hypermodernt elementar. En ny och modern företeelse i det annars arketypiskt så urgamla. Eremitmagiket rp:na möter kanske inte ens hört talas om det. Det är så nytt att det inte fått fullkomligt erkännande av alla ännu. En känd emementarist hävdade så sent som förra våren att thermen bara är en ofullkomlig skugga av salamandern och alls inte en enskild elementarvarelse.

Ytterligare motstånd finns i den mer jordnära skolan som påvisar salamandrarnas närvaro och därmed eldens i syd, kyla i norr, dag och natt som ljus och mörker, hav och land som vatten och jord samt skyarna ovan. På altor finns de alla fysiskt utan värmen ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från Metafysik - Elementen:
Brior skrev:Mereldernas modell

Animisterna i Mereld menar att allt har fyra aspekter. Ser man bara två eller tre så har man helt enkelt inte upptäckt de andra ännu och behöver lära mer. På samma sätt ska människan alltid betrakta varje tanke från fyra olika perspektiv innan hon yttrar sig eller bildar sig en uppfattning.

Som modell och meditationsobjekt för sin kvatrologik använder Merelderna tetraederformade (fyrhörniga) kristaller. Sådana naturliga bergkristaller kan hittas i Merelds kvartsbrott och är mer värda ju större de är. (ordet "kvarts" kommer förstås från "fjärdedel")

Tetraederkristallerna används också för att symbolisera de fyra klassiska elementens förhållande, där eld, vatten (blod), luft och sten utgör hörnen. Animisterna menar att varje art och individ kan ges en position inne i en kristall där hörnen representerar elementen. Närmast stenhörnet finns alltså jorddragare och levande berg som Ranz m.fl, medan cumuler och andra molnvarelser huserar nära lufthörnet. De varelser vi vanligtvis kallar levande: djur och människor återfinns alla nära vattenhörnet som också står för blod. Ofta klassar man in dessa blodvarelser i en mindre ("kvarterad") kristall där exempelvis människors temperament anses bero på hur nära eld /vatten / sten / luft-hörnen de befinner sig.
Brior skrev:Jag tror inte heller att Merelderna har hittat på element-teorin och uppfattar inte deras kultur som särskilt gammal eller ens originell. Snarare skulle jag tro att de anammar en ganska spridd teori bland Enkis efterföljare. Möjligen är de ensamma om att använda sina kristaller som är ett mellanting mellan modeller, meditationsverktyg och spåkulor (mer om detta i boken).
Vad tror ni om att vi låter denna element-teori vara en variant av den gamla joriska traditionen där de fyra huvudelementen behållit sin ställning och sen vidareutvecklats parallellt med den dominerande fyra pluss tre/fyra teorien? Mereldernas teori (som vi kanske kan döpa om till att bli mera allmänt gällande?) är spridd lite här och var i Ereb där tron på Enki och andra golwyndiska gudar är spridd? I delar av Jorpagna och Berendien, kring Mefamirs sjö och i delar av det gamla Krun?

Tänker att det inte gör något om vi ger Briors tankar en liten varient i Ereb till skillnad från vad som kommer gälla i det nya Svavelvinter-rollspelet. :)
Skriv svar