Heraldik i västra Ereb

Övrigt om Ereb Altor
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Jeb »

Här händer det grejer!
Efter att ha levt i feodalismens Visby en vecka kan jag konstatera att det vi gjort under veckan definitivt inte var något jag lärt mig i skolan. :D

När det gäller Kardien och Zorakin anser jag att forumets versioner är både genomarbetade och bra.

Goianas vapensköld antar jag levt kvar eller skapas vid maktövertagandet och då av Kardier. Älvfolk bryr sig knappast om vapensköldar. De kan däremot ha någon helt egen symbol (ej heraldiskt accepterad) för att visa att det rör sig om Goiana, Landori eller någon annan alvhåla?

När det gäller Snibbens bilder sammanfattar jag lite kort. Jag är ingen heraldiker och har lite förstånd när det gäller de regler som finns. Däremot är jag SL och tar mig därför rätten att bryta vilka regler jag vill och tycker därför fritt:

Losdrivien: Är inte färgerna lite trista för att samlas till ära och strid under?
Philmark: Ser lite ut att passa staden Fil- Tofia mer än hertigdömet. Gillar solen över bron, känns hoppfullt efter invasionen. Snibben har nog rätt med lite lull-lull på bron.
Videlrike: Varför myror?
Havsmanland: Jag gillade Fafnirs sköld med en båt och vitt/ ljusblått.
Grinfara: (har blivit Grimfara) Lite färg så är den bra.
Ridmark: Svärd?
Resten tycker jag är bra!

Vilka i Kardien för banér och sköldmärke. Adeln givetvis, men fristäder har de eget? Folkslag? Nu menar jag inte i medeltida Europa utan i Kardien.

Lite rörigt svar med lösa trådar, men så är det!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Fils grannstad Tofia på andra sidan Stirpazfloden har sen tidligare fått detta vapen: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... il.29Tofie

En bro även här.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Jeb »

Japp. Den är ju ganska tongivande i staden. Frågan är om båda sidor har var sin sköld eller om hala staden har en gemensam?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Losdrivien: Är inte färgerna lite trista för att samlas till ära och strid under?
Planerar du att resa upprorsfanan igen Jeb? :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:När det gäller Snibbens bilder sammanfattar jag lite kort. Jag är ingen heraldiker och har lite förstånd när det gäller de regler som finns. Däremot är jag SL och tar mig därför rätten att bryta vilka regler jag vill och tycker därför fritt:
Du skulle förmodligen bli utslängt från de flesta Heroldskollegium på Aidnehalvön där nitiska echter finns med men i eget spel har man ju alla möjligheter. Ser före mig echterna som särskilt noga med heraldiken efter att de beslöt att ta över styret av ett helt land och omforma mycket av sin samhällsstruktur efter Maktskiftet 424 eO.

Vad tror du om det Snibben?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev:
Jeb skrev:Losdrivien: Är inte färgerna lite trista för att samlas till ära och strid under?
Planerar du att resa upprorsfanan igen Jeb? :wink:
Nej, jag tycker bara att de ska samlas under pompa och ståt innan jag krossar dem och beskattar dem hänsynslöst! :twisted:
Du skulle förmodligen bli utslängt från de flesta Heroldskollegium på Aidnehalvön där nitiska echter finns med men i eget spel har man ju alla möjligheter. Ser före mig echterna som särskilt noga med heraldiken efter att de beslöt att ta över styret av ett helt land och omforma mycket av sin samhällsstruktur efter Maktskiftet 424 eO.
Jag skulle med all rätt bli utslängd, som tur är har de lite krav på dem de tar in och böjer mig för de med bättre vetande.

Apropå heraldik och Fil-Tofia. Jag har knystat om det tidigare och trummar lite högre här. Vad tror ni om en stadsmodul om Fil-Tofia?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:
Jeb skrev:När det gäller Snibbens bilder sammanfattar jag lite kort. Jag är ingen heraldiker och har lite förstånd när det gäller de regler som finns. Däremot är jag SL och tar mig därför rätten att bryta vilka regler jag vill och tycker därför fritt:
Du skulle förmodligen bli utslängt från de flesta Heroldskollegium på Aidnehalvön där nitiska echter finns med men i eget spel har man ju alla möjligheter. Ser före mig echterna som särskilt noga med heraldiken efter att de beslöt att ta över styret av ett helt land och omforma mycket av sin samhällsstruktur efter Maktskiftet 424 eO.

Vad tror du om det Snibben?
Blått är blått inom heraldiken. Du kan förvisso hitta "Bleu Celeste" (Himmelsblå) inom europeisk heraldik ibland men den är mycket ovanlig och väldigt sentida (tidigast 1700-tal). Naturligtvis kan Erebs heraldik innehålla Himmelsblå om man har duktiga pigmentmakare som garantera skillnaden mellan Blått och Himmelsblått.
Jeb skrev:Här händer det grejer!
Goianas vapensköld antar jag levt kvar eller skapas vid maktövertagandet och då av Kardier. Älvfolk bryr sig knappast om vapensköldar. De kan däremot ha någon helt egen symbol (ej heraldiskt accepterad) för att visa att det rör sig om Goiana, Landori eller någon annan alvhåla?
Jag tänker mig att den är skapad av den Brandiska dynastins kungar. Någonstans här på forumet så läste jag att Goiana var konungens privata egendom och inte något riktigt hertogderi. Kungen (troligen Brand II) skapade ett vapen för att visa just detta. Älvfolken hade inget att säga till om.
Jeb skrev: Losdrivien: Är inte färgerna lite trista för att samlas till ära och strid under?
Bra svart färgning är dyrt så bara de rikaste har egentligen råd med svarta kläder. (ja , fattiga kan ha svarta kläder men de blir snabbt ljusare svart till mörkare svart). Tänker också att det är ett arv från deras förfäder och något att vara stolt över?
Jeb skrev: Videlrike: Varför myror?
Jag hade myror i huvudet på hur det skulle se ut? :lol:
Jeb skrev: Ridmark: Svärd?
Ja? Något annat på förslag? Tänkte nog på Riddare som i Rid(mark).
Jeb skrev: Vilka i Kardien för banér och sköldmärke. Adeln givetvis, men fristäder har de eget? Folkslag? Nu menar jag inte i medeltida Europa utan i Kardien.
Kanske inte folkslagen men däremot de fria städerna och sedan även den högre cleresin?
Karidiska standar och banér 3.png
Bild
Kopia av Snibbens bild. Admin/
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Jeb »

Jag tänker mig att den är skapad av den Brandiska dynastins kungar. Någonstans här på forumet så läste jag att Goiana var konungens privata egendom och inte något riktigt hertogderi. Kungen (troligen Brand II) skapade ett vapen för att visa just detta. Älvfolken hade inget att säga till om.
Precis så!
Bra svart färgning är dyrt så bara de rikaste har egentligen råd med svarta kläder. (ja , fattiga kan ha svarta kläder men de blir snabbt ljusare svart till mörkare svart). Tänker också att det är ett arv från deras förfäder och något att vara stolt över?
Skyller på mina dalkiska gener. Gillar färger!
Jag hade myror i huvudet på hur det skulle se ut? :lol:
Myrorna är snygga. Jag undrade bara om du hade en anledning. Det visade sig att du hade det. :D
Ja? Något annat på förslag? Tänkte nog på Riddare som i Rid(mark).
Nej, det blir jättebra!
Kanske inte folkslagen men däremot de fria städerna och sedan även den högre cleresin?
Låter bra.

Med uppdateringen ser det fantastiskt ut. Jag är lite insnöad på Philmarks uppvaknade efter invasionen och tyckte "Etinsolen" var bättre än lejonet över bron, men det är ju bara jag..

Snyggt arbete!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev: Med uppdateringen ser det fantastiskt ut. Jag är lite insnöad på Philmarks uppvaknade efter invasionen och tyckte "Etinsolen" var bättre än lejonet över bron, men det är ju bara jag..

Jag tänkte spara den till Fil-Tofias Bonitsat??
FilTofia Bonitsat.png
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Jeb »

Grymt!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Blått är blått inom heraldiken. Du kan förvisso hitta "Bleu Celeste" (Himmelsblå) inom europeisk heraldik ibland men den är mycket ovanlig och väldigt sentida (tidigast 1700-tal). Naturligtvis kan Erebs heraldik innehålla Himmelsblå om man har duktiga pigmentmakare som garantera skillnaden mellan Blått och Himmelsblått.
Berendien och handelshusen i Lindaros handlar blåfärg från Akrogal över den så kallade Blåvägen genom sydöstra Landori, Grynnerpasset, och ner till de cerevaliska stadsstaterna vid Masevabukten. Vi skulle då kunna låta berendiska pigmentmakare vara de som garanterar skillnaden?
Snibben skrev:Jag tänker mig att den är skapad av den Brandiska dynastins kungar. Någonstans här på forumet så läste jag att Goiana var konungens privata egendom och inte något riktigt hertogderi. Kungen (troligen Brand II) skapade ett vapen för att visa just detta. Älvfolken hade inget att säga till om.
Låter bra. Hur det var med Goiana under den Ovariska dynastin och hur faltrakierna koloniserade området finns då fortfarande öppet att utveckla.
Snibben skrev:Kanske inte folkslagen men däremot de fria städerna och sedan även den högre cleresin?
Vi kan kanske låta LV ha vapen för de så kallade prioraten? Detta är altså de militärdistrikt som Solorden är indelad i och som, på ännu inte helt fastlagt vis, finansieras av den tempelskatt bontisalerna samlar in.

Et vapen för prioratet i Kra diskuterades exempelvis tidigare:
Fraxinus skrev:
Snibben skrev:Är detta månne staden Kras vapen?
Jag tänkte först att det var vapnet för Solordens priorat i Kra. Vad gäller Kras stadsvapen tänker jag mig mer att den är fyrdelad och innehåller den röda örnen eller en kungakrona som symbol för kungamakten och någon form av skepp som symbol för stadens verksamhet.

viewtopic.php?p=32932#p32932
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Apropå heraldik och Fil-Tofia. Jag har knystat om det tidigare och trummar lite högre här. Vad tror ni om en stadsmodul om Fil-Tofia?
Tycker jag låter som en utmärkt idé. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:
Jeb skrev: Med uppdateringen ser det fantastiskt ut. Jag är lite insnöad på Philmarks uppvaknade efter invasionen och tyckte "Etinsolen" var bättre än lejonet över bron, men det är ju bara jag..

Jag tänkte spara den till Fil-Tofias Bonitsat??
FilTofia Bonitsat.png
Nu motsäger jag mina egna förslag ser jag men så får det bli. :P

Snyggt vapen och det passar utmärkt för ett bontisat för Fil-Tofa. Båda städerna ligger i priorat Skapen som är Solordens huvudsäte men bron i det här fallet är så nära kopplat till Fil-Tofia att den inte helt passar som symbol för Solorden. Så därför kanske det finns ett bontisat Fil-Tofia, och det med eget vapen?

Ändrat: Fil-Tofia ligger inte i priorat Skapen utan i priorat Stirpazklyfte
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev:
Jeb skrev:Apropå heraldik och Fil-Tofia. Jag har knystat om det tidigare och trummar lite högre här. Vad tror ni om en stadsmodul om Fil-Tofia?
Tycker jag låter som en utmärkt idé. :)
Jag anade väl att du skulle vara på... :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Har börjat redigera samman en artikel om Heraldik i Klomellien i wikin:

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... Klomellien

Landet verkar ha en lite annorlunda och något särpräglad syn på heraldik men jag hoppas att ett nyupprättat Häroldshus lämpligt placerad i Addiaska där kardisk tradition ses på som ett rättesnöre vid något tillfälle får struktur på det hela. Notater finns nu spridda från det röriga Mercana och det något mer ordningssamma Yolev där vi hittar Stangvallers klippa med sina många lärde.
Skriv svar