Traxilme nästa

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Traxilme nästa

Inlägg av Brior »

Vilken väg tror ni att man skulle resa från Trakorien till Traxilme respektive hem igen. Hur lång tid skulle en sådan resa ta?

Frågan är aktuell eftersom jag som bäst beskriver Shaguls färd till "Golabags grav" drygt ett sekel innan dagens Ereb (observera att tidpunkten kan medföra politiska skillnader från idag). För att vara exakt så beskrivs inte själva resan - det skulle nog kunna bli en egen bok - utan den återberättas bara översiktligt. Läsarna får bara vara med vid själva hemkomsten.

Jag drog till med en sexårig bortavaro men då spenderar Shagul minst ett år på plats i Traxilme med diverse lärande och ränker. Säkert görs många andra stopp och avstickare också. Jag räknar med att vattenvägar använda när så är möjligt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

beror ju på när men...
Trakorien-Bzegusta-Torilia-Pendon-Nohstril-Krilloan (var lite oroligt kring Felicien/Sombatze vid förra sekelskiftet)-Pokti-Traxilme ...tror det är mest frekvent trafikerade sjövägen (ökenkaravan sista biten).

En nordlig resa med Demontraden till Furgia via Klamurri och sedan över havet till Traxilme kan vara snabbare om man passar de få resor som görs den vägen. Sedan är passagen förbi Kard farligare än vanligt för trakoriska skepp i samband med tredje ransarderkriget kan man tänka sig.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Glashavet skulle jag undvika om jag inte har duktig lots. Landvägen till Pokti låter sundare om än ej vare sig snabb eller gemytlig.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Sedan borde han väl verkligen ha svängt förbi i Thelgul med alla dess mystiker, urgamla kultur och grejer eller?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Demontraden över norra Ereb, via olika hamnar på vägen och ner mot Demontungan. Sen över Golwyndas sötvattenshav och ner genom Soluna. Har ritat in möjliga stopp på vägen, så som Halle, Mastika Agga och Cerevallis i Ereb och det mycket sannolika Ketoriam i Furgia. Sen lite ovisst men genom ett hörn av Sombatze kan vägen ha gått innan den når Traximile.

Kopparkonvojen (eller med helt vanliga skepp som seglar ner i Kopparhavet) via Magilre och Torilia, ön Caddo och gärna Pendon i Zorakin Erebos och piratstaden Montagor på Hakkai. Sen Ormsjön och det givna Krilloan genom Niferland i Nivralerna till en ökenstad i Pokti. Slutligen för att korsa Solunas indre och nå de violetta öknarna där.

Staden O kan vara inledningen på en mer landburen väg, via Kalklanden och ner i Jorpagna, över Berendien där Kandra passeras och sen ner i östra Kopparhavet där Stabul i Krun är en stad av mått och betydelse. Därifrån en bit över Golwynda, ner genom Efaro, korsa Thelgul, över och under södra Gizurbergen, en solunsk sjöväg, sen söderut och vad som nu må dölja sig där.

Bifogar karta: http://img30.imageshack.us/img30/7455/v ... ximile.jpg
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Tack ska ni ha!

Mycket imponerande kartor Birke. Jag tror att jag väljer den orange segelvägen genom Kopparhavet som utfärd vilket känns som den naturliga förbindelsen och sedan den blå nordliga rutten hem - mest för att Shagul är jagad av fanatiska Traxilmerpräster efter besöket och hoppas skaka av dem under den mer otillgängliga hemresan. Se där en egen bok!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snygg karta Birke, fast tror du inte att man korsar öknen närmare bergen? :)
Skriv svar