Båtar

Övrigt om Ereb Altor
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jan Erik Söderman skrev: Mikael
Jag håller med. Dvärgarna behöver verkligen inte vara ursprunget till de tunga ballistorna.
Absolut inte. Men så snart man lyfter frem något i vapenstil som inte är absolut 1300-tal så finns det alltid någon som skriker. Dvärgarna vare ett försök att förklara varför det finns sådana vapen.
Sen kan man också tänka på att sjöfarare är sitt eget speciella släkte och skrå.

Appropå Korpioner, de fanns väll mest för att man skulle kunna komma över ett ultrabra vapen till sitt eget sjörövarskepp.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ballistor är per default helt fel för 1300talet. De var för dyra att bygga så de användes inte längre. Man hade istället diverse katapultmodeller som inte var lika precisa men kostade mycket mindre att bygga och frakta. (Man byggde dem oftast på plats) Men i kopparhavet ligger det en större tyngdpunkt på sjöstrid än det gjorde i vår världs medeltid.

Du kan nog ha rätt om Korpionen. Känner ändå att reverse engineering borde äga rum förr eller senare. Det är trotts allt inte modern raketteknik det handlar om.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Fjädrar syftar väl ändå inte på kroppsdelen fjäder, utan den typen som finns i sängbottnar...
A fat man brings a cushion wherever he goes
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo självklart. Men kan du tala om för mig ett effektivt vapen som har baserat sig på fjäderteknologi för att orsaka adekvat skada?

Om man bortser ifrån moderna vapen som faktiskt använder fjädrar i sig men där själva effekten är krutbaserad DVS.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag hade nog helst sätt sjöslagsdueller med rammningar, bordningar samt en och annan skytteduell med pilbåge/armborst/kastvapen före närstriden, än detta överanvändande av ballistor etc som finns i Kopparhavets kapare. Att det är till för att balansera ut magikerna köper jag inte fullt ut. Hur många Trollkonstnärer kan det finnas förresten? Ca en magiker på 200 individer? Dessa lär ju inte varenda en vara i Siratsia- Vicotnic-eller Shagulklassen. Frågan är hur Kaptenen ställer sig till en halvmuskig snubbe i konhatt ombord som riskerar att sänka sin egen skuta med en häftig snedtändning?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

En på tvåhundra är galet mycket. I så fall skulle det finnas runt 400 magiker bara i staden Moril Dilaz. Men den diskussionen kan man ta någon annan gång.

Det är väl mest det att inget roddskepp i vår värld någonsin blev sjödugligt att segla på öppet hav och uppenbarligen finns det en massa platser som man seglar till som ligger på öppet hav. Dessutom känns det roligare om den erebska sjöstriden inte alls ser ut som sjöstrid gjorde i vår värld. Att de använder eld för att tända på varandras skepp på långa håll och alkemiska preparat för att hindra att det händer känns semiunikt. Det fanns förvisso eldskepp i Byzans men dessa sköt eldkastare på ganska kort avstånd.

Hur som helst är rodd/rammning alltså ingenting som känns särskilt bra i alla fall utanför kopparhavet då man uppenbarligen seglar till platser som Monturerna och Marjura utan att gå under. I så fall repressenterar Karacker och Karavellerna de första skrovtyperna som kunde göra sådana resor något så när dugligt i vår värld.

Om dessa skeppstyper ska vara normen och kanonen inte ska existera (Viket den verkligen inte ska) så kan man antingen välja att folk seglar runt och tittar argt på varandra eller att de har utvecklat sätt att skjuta på varan på lite håll. Att ramma med segelskepp av de skrovtyperna känns inte görbart och ifall den enda valmöjligheten som finns i sjöstrid är att borda fiendebåten så känns det konstigt med organiserade sjöslag över lag som koncept.

Slutligen känner jag verkligen att man vill ha sina ballistor för att beskjuta ushliga Raugonkolonier på så långt håll som möjligt och inte behöva ramma eller borda dem. Jag vill också tillägga att just roddskeppen med rammar även ofta var utrustade med ballistor under romarrikets tid.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Är med dig på att man inte rammar med segelfartyg i något särskilt stort eller lyckat omfång. Däremot kan man ju mycket väl borda segelfartyg utan att ramma dem, så man kan ju ha intressanta sjöstrider även på västerhavet utan skepp översållade med ballistor. Sedan kan man ju förstå om vissa flottor i raugoninfesterade vatten gillar möjligheten att slunga sylvolium på dessa insektoiders kolonier från avstånd. Eld är ju ganska farligt att ha ombord, även innan krutets ankomst, så viss sparsamhet önskas nog av kapten på skutan (och mig :)).

Kanske något mitt emellan? Vissa selektiva skepp med kraftig, klumpig och dyr utrustning men ett litet övertag mot de obestyckade stridsskeppen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad sägs om att ändra denna tråds namn till Skeppsbestyckning då vi redan har en tråd kallat Fartyg och en kallat Kopparhavets fartygstyper?

DrHus tankar om skeppskonst finns förövrigt här: viewtopic.php?p=22670#22670
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Låter faktiskt ganska sunt :)

Kan inte någon som är flink kasta in drHus mästerliga inlägg från felicientråden till kopparhavets fartygstyper tråden?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Fast nu ligger ju inte Magilre vid kopparhavet så då kanske man kan döpa om kopparhavets fartygstyper till bara fartygstyper när man ändå håller på eller?

Det verkar dessutom som att Dr Hus och jag kom fram till ungefär samma sak. DVS att galärerna är ganska omoderna men att folk använder dem ändå på vissa ställen.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jan Erik Söderman skrev: Det verkar dessutom som att Dr Hus och jag kom fram till ungefär samma sak. DVS att galärerna är ganska omoderna men att folk använder dem ändå på vissa ställen.
Ormsjön skall ju vara rätt vindfattigt så där borde galeaser, galärer och andra rodda fartyg vara populära.
Föresten varför kan det inte finnas fartygstyper i Ereb sominte finns i vår värld, ja förutom då Goldiner (kavareller är igentligen bara karaveller med Trakorisk stavning). Det kanske finns en skråvtyp eller rigg som är bättre för havsmagi?
Senast redigerad av Snibben den 2009-07-03 18:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jan Erik Söderman skrev:Fast nu ligger ju inte Magilre vid kopparhavet så då kanske man kan döpa om kopparhavets fartygstyper till bara fartygstyper när man ändå håller på eller?

Det verkar dessutom som att Dr Hus och jag kom fram till ungefär samma sak. DVS att galärerna är ganska omoderna men att folk använder dem ändå på vissa ställen.
Galärer är väl inte det minsta omoderna? Om man vill spegla tidigmodern sjöstrid utan att blanda in kanondäck är föresten galärer ända vägen att gå.

Det är ju en fartygstyp som har varit en mainstay från 600 tal fkr till 1700-tal, så mer och fler galärer tror jag är lösningen för att få till roliga sjöstrider!

Och låt då galärer vara de främsta stridsskeppen. Fartygsstrid sker i kustmiljö, och när väl ett handels- eller transportskepp kommit ut på öppet hav så hardet kommit undan!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Peter skrev:
Jan Erik Söderman skrev:Fast nu ligger ju inte Magilre vid kopparhavet så då kanske man kan döpa om kopparhavets fartygstyper till bara fartygstyper när man ändå håller på eller?

Det verkar dessutom som att Dr Hus och jag kom fram till ungefär samma sak. DVS att galärerna är ganska omoderna men att folk använder dem ändå på vissa ställen.
Galärer är väl inte det minsta omoderna? Om man vill spegla tidigmodern sjöstrid utan att blanda in kanondäck är föresten galärer ända vägen att gå.

Det är ju en fartygstyp som har varit en mainstay från 600 tal fkr till 1700-tal, så mer och fler galärer tror jag är lösningen för att få till roliga sjöstrider!

Och låt då galärer vara de främsta stridsskeppen. Fartygsstrid sker i kustmiljö, och när väl ett handels- eller transportskepp kommit ut på öppet hav så hardet kommit undan!
Håller absolut 100 % med. Galärerna är ju ex Feliciens grundstomme i flottan. Galärer är tuffa och effektfulla :P

Klart att de ska vara de hårdaste krigsskeppen i Kopparhavet!
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Så Karackerna och Karavellerna utgår tillsammans med Ballistor och sjöslag som involverar andra taktiker än bordning?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Så Karackerna och Karavellerna utgår tillsammans med Ballistor och sjöslag som involverar andra taktiker än bordning?
Nej det tycker jag inte. Men den dominanta och mest framgångsrika skeppstypen tycker jag bör vara galärerna.
I kopparhavet-Golwyndas.ormsjö triangeln då vill säga.
Låst