Regelsystem

Övrigt om Ereb Altor
Användarvisningsbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Regelsystem

Inlägg av Psipo » 2007-02-14 20:56

Är det tänkt att Ereb presenteras utan regler? Och att det är gamla DoD-91 som är det som gäller? Finns det isf möjlighet att även slänga upp reglerna som PDF? Annars finns det ju ett gäng öppna system. Krilles T10 är ett sådant, som är bra. Används exempelvis i Västmark. DoD-91 funkar så klart med, men alla kanska inte sitter med den gamla boxen. :)

(personligen hade jag sett ett nytt ereb-system till världen men det är kanske överkusr på det här stadiet?)

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor » 2007-02-14 21:46

En idé kunde vara att göra materialet kompatibelt med ett flertal olika regelsystem. Dvs. enkla värden på grundegenskaper o.dyl. som kan konverteras till vilket system som helst.

En annan idé är att skapa ett helt eget regelsystem (med konverteringstabeller).

Eller så kör vi med gamla goda DoD med konverteringstabeller...

charlielarsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-02-11 14:26
Ort: spanien, manilva

Inlägg av charlielarsson » 2007-02-14 21:59

Vet inte om jag tycker det ar nodvandigt med regelsystem. Folk brukar val anda spela med sa manga husregler att orginalet knappt kanns igen. Dessutom har folk sa olika nivaer i sina kampanjer.

Vad har t.ex. en riktigt duktig solriddare i fv pa sitt svard? 18 sager nagon, 26 en annan - far han hjalepoang da eller kor vi med gerfsystemet som lanserades i ngn sinkadus for lange sedan.

Kan det kanske vara tillrackligt att saga att solriddaren ar riktigt duktig?

Missforsta mig ratt - jag ar ingen friformare eller sa, och om vi ska ha regler har jag tusen och ett forslag men har man som spelledare/spelare sadar jattestor nytta av regler i de samanhang vi arbetar med har pa "www.erebaltor.se"?
I Spanien finns inga a, a eller o...

Användarvisningsbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo » 2007-02-14 22:20

Regler är inte så viktigt. Kanske är det allra bästa att lämna dom utanför helt? Det vara bara det att jag såg lite termer här och var och undrade. Själv gillar jag iofs regler som är integrerade i världen och som är specialdesignade för spelvärlden men jag misstänker att det skulle få projektet att svälla mer än vad det klarar av, och vad som är nödvändigt.

Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl » 2007-02-14 22:31

Som det ligger till nu, är det nog tänkt att Ereb skall presenteras utan regler. Att lägga allt för mycket tankekraft på vilka regler eller hur regler skall utformas är nog en felprioretering av de resurser vi har nu, bättre att fokusera på världen.

Det sagt så satt jag, innan jag drogs med här, och funderade på ett regelsystem till drakar som var mer tillbaka till rötterna så att säga med procentslag. Hade sneglat på Oktoberlandet (http://www.oktoberlandet.se/) där man inte har grundegenskaper av klassiskt mått, utan istället beredskaper (ett slags kobinerade grundegenskaper/färdigheter), breddningar och specialiseringar. Bredskapen Närstrid kan t.ex. breddas med Strid till häst och specialiseras med Svärd.

Jag tror att det systemet skulle kunna vara ett sätt att få ett enkelt men kul brp-system. För jag anser nog att drakar bör ha ett brp-system av något slag av nostalgiska skäl åtminstone. :) Men som sagt detta med regelsystem ligger väl långt in i framtiden. Sen har vi ju alltid Rickards EDOD-system också, (http://rpglab.net/edod/).

Användarvisningsbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Rickard » 2007-02-15 00:42

Bergdahl skrev:Sen har vi ju alltid Rickards EDOD-system också, (http://rpglab.net/edod/).
Spelsystemet refererar dessutom till saker i Ereb Altor. Själva magisystemet kommer att baseras på hur det metafysiska fungerar, så ni kan nog förvänta er en tråd om sådant längre fram. :) Just nu vill mina spelare vara magiker, så jag får skynda mig om att skriva klart magireglerna. ;)

I alla fall; jag har skrivit det för att vara rejält snabbt (ja, snabbare än "urdrakar") och inneha narrativistiska regler. För de som vill ha något att reagera på så har jag tagit bort perfekta slag*, utrustningsplocket* och infört ett förklätt levelsystem. På stridsfronten finns inte träfftabeller*, skadebonus* eller vapenskadeslag*. Allting är väldigt enkelt och förhoppningsvis pedagogiskt. Se rollformuläret (136 kb, pdf) för att bilda er en uppfattning.

Tack för att du nämner mitt spelsystem lite här och var, förresten. :)

* Allt detta är abstraherat in i andra regelmoment. Skadeslaget är exempelvis vad tärningen visar vid ett färdighetsslag.
Senast redigerad av 4 Rickard, redigerad totalt 2007 gång.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe » 2007-02-15 00:46

Jag har tänkt att länka (från startsidan www.erebaltor.se) till alternativa regelsystem som baseras på Drakar & Demoner. Vill man ha grundreglerna får man använda grundböckerna.

För att göra ErebAltor.se så kompatibelt så möjligt så får man använda sig av minimalt med regler. Vissa saker kommer man dock aldrig ifrån som priser på saker och ting samt grundegenskapsvärde och färdighetsvärde.

Så ett enkelt förslag är att bibehålla priser i Kandra stil, skriva ut färdighetsvärde (FV) alternativt notera ifall en SLP har högt eller lågt på en färdighet, samt skriva ut grundegenskapsvärde i samma anda, alternativt skriva om en SLP är stark/svag, smidig/klumpig, etc.

Användarvisningsbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo » 2007-03-14 18:49

Är det någon som provat Rickards system?

Användarvisningsbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Rickard » 2007-03-20 11:41

Psipo skrev:Är det någon som provat Rickards system?
Jag har inte släppt systemet i sin helhet, så det kan nog vara rätt svårt. :) Dock har jag fått kommentarer från folk som använder delregler från mitt system och jag har fått ett PM från ett forum där en person fick inspiration av mina magibeskrivningar och som hade blivit hänvisad till mina beskrivningar av sin spelledare.

Jag har även speltestat systemet i tre olika grupper (två av dem var temporära och användes enbart för speltest) och det har ändrat mina regler rätt mycket från gång tilll gång. Saker som fungerade vettigt teoretiskt var omständigt rent praktiskt.

När jag återupptog skrivandet, så upptäckte jag hur långt jag hade kommit. Halva magikapitlet är klart och sedan är det bara utrustnings- och drog/alkemikapitlet som ska skrivas Eventuellt skippar jag alkemin tills vidare, för att få allting klart. Utöver det behöver jag skriva alla spelledartips till kapitlena. En person har hört av sig och anmält sig frivilligt som korrläsare och jag vet var jag ska få tag på fler. Sedan är det bara layouten...

Det enda som hindrar mig från att göra allting klart är att jag har gjort om förmågorna. Har gått från att slumpa fram dem med T100 till ett köpsystem. Det krångliga är att jag i samma veva vill ändra om dem så att förmågorna kräver en uppoffring också. Exempelvis kan man göra full skada i en attack, men då får motståndaren ett gratis slag mot en. Nattsyn kräver att man svär trohet till Eilana (månen och nattens gudinna bland De unga gudarna) men det för också med sig att ögonen tycks glittra när de återkastar ljus (likt Aragorns i LotR-filmerna).
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)

Användarvisningsbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter » 2007-03-20 11:48

Marjuraäventyret i nästa Den Fjättrade Gåsen kommer att kompletteras med regler för att konvertera M:UA till att spela fantasyspel, företrädesvis i romanen Svavelvinter med. (T.ex. är de enda spelbara "klasserna" människa och halvfolk: helt i enighet med Romanen).

Användarvisningsbild
Hans
Erebosisk Köpman
Inlägg: 399
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans » 2007-04-16 20:08

Är det nån som nånsin funderat att köra d20 till ereb
bara en liten fundering :?
The Artist Formerly Known as Boris

Användarvisningsbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Rickard » 2007-04-16 20:29

Boris skrev:Är det nån som nånsin funderat att köra d20 till ereb
bara en liten fundering :?
Det finns en svensk översättning vid namn Dunder och Drakar att ladda ner av killen som gav ut Dungeons & Dragons i Sverige på 80-talet.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)

Användarvisningsbild
Hans
Erebosisk Köpman
Inlägg: 399
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans » 2007-04-16 20:56

jo jag vet, det var den som gjorde att jag fick tanken
The Artist Formerly Known as Boris

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe » 2007-04-16 21:04

D20... usch pii...

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2007-04-16 21:31

Jag gillar också fyrsidaren, sekssidaren, åttasidaren, tiosidaren och tjugosidaren!

Skriv svar