Ereb+Mutant

Övrigt om Ereb Altor
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Ereb+Mutant

Inlägg av Krille »

(inget av detta är färdigt utan endast lösryckta tanakr och idéer för en egen kampanj, men tänkte ändå delge det här)

Har har planer på att kanske försöka sammanjämka Ereb Altor med Mutant 2089, då det är en mer generell Mutant upplaga och inte så starkt knutet till Pyri-samfundet i Mutant Skandinavien.

Det fanns tidigare en sida som hette något i stil med Projekt Altoria, men vet inte om den finns kvar, med mål att skapa en kampanjmiljö med sci-fi tema på Altor efter Sjunde Konfluxen. Jag hade tänkt något liknande men med utgångspunkt från Mutant 2089 med rp som upptäckare av svunna tiders civilisationer och Erebs förbjudna zoner eller spela i någon av Erebs gigantiska städer. Inspiration: Mad Max, Terminator, Den gamla serieblaskan Axa, Shadowrun, Matrix, 28 Veckor Senare, animé filmer såsom Appleseed och Jin-Roh:The wolfbrigade, Resident Evil: Extinction ,Total Recall, The Hills Have Eyes, Starship Troopers ( strider med insektioderna i Altor skulle kunna vara intressant) m.m . Även ett visst inslag av den charmiga Pyri-världen skulle även kunna finnas med, exempelivis klassiska varelser såsom djurmutanterna. Tanken är främst att det är Mutant som ska spelas, fast kryddat med en del referenser till Drakar och Demoner där flera monster och även magin kan införas, med ett postapokalyptiskt Ereb som bakgrund för att ha något att utforska utanför städerna.

Människorna är de som bäst klarat av överleva på Ereb efter Katastrofen. Katastrofen är antagligen Sjunde Konfluxen. Antingen så har gudarna helt enkelt bestämt sig för att omforma Altor igen (såsom Första Konfluxen) eller så har de händelser som skedde kring Sjunde Konfluxen gjort att flera olika katastrofala händelser sammanträffade med en sådan intensitet att hela Altor kom att förändras. Ett interkontinentalt världskrig med atombomder, stjärnfall av meteorer bärande på en mystisk sjukdom (såsom sjukdomen från Mars i gamla Mutant/M2) från den röda månen Raukhra. Människorna klarade sig relativt bra medan andra folkslag gick under eller "försvann". De flesta överlevare härstammar antingen från någon av de gigantiska statstater/städer som överlevde Katastrofen genom sin teknologi eller så sökte man skydd i underjordiska enklaver och resten utanför kom att bli de som senare blev kända som mutanterna.

Raserna och folkslagen har jag lite funderingar kring. Många typiska fantasy raser kommer nog helt enkelt ersättas av olika mutanter istället. Att sådant som alver, dvärgar, halvlängdsmän ,orcher, troll, svartalfer, älvfolken osv finns kvar (eller i stora kvantiteter) skulle nog bli lite för mycket Shadowrun. Dessa skulle nog bäst förpassaa till en glömskehål som "De gamla folken" (vissa, såsom alverna eller kanske dvärgarna har flytt någon annanstans i Multiversum, underjorden eller rymden). Men däremot så kan djurmutanterna ersätta flera raser medan ett litet urval gamla fantasyvarelser finns kvar.

Själva världen följer den beskrivning som givs i Nya Mutant/2089. Världen är uppdelad i stad, skymningsland och förbjudna zoner. Geografin har förändrats avsevärt och och geologiska, metrologiska och zoologiska omständigheter har förändrats radikalt. Djungler och regnskop har vuxit upp där det en gång funnits stäppland eller öken, öknar har förvandlats till tundror, stora skogsområden har blivivt svarta kratrar, städer består i huvuvdsak av rostande huskelett och ruiner där stridrobotar fortfarande slåss mot ickevetande veteraner att varken fienden eller något överbefäl eller uppdragsgivare ens existerar längre osv. Gigantiska ödemarker av svarta öknar med kratrar där himlen är permanent skymd av svarta moln och giftiga sandstormar såsom Traxilme en gång var. Någon omfattande världbeskrivning känns lite onödig än då det är upp till spelarna att själva börja utforska världen som endast är känd till runt 5% utanfför megastäderna/staden.

Raser/civilisationer:
Exempelvis lindiskianerna skulle vara tufft att ha kvar som en ras som nått dominans över stora delar av Ereb.

Även demonerna från Raukhora skulle jag gärna se lite som en sorts invaderande aliens.

Ödlefolken: Drakoniterna uppsteg efter Världskriget som en ledande makt efter deras expansion från Mosgilak. Dessa drevs norrut efter sökande efter nya resurser och pådrivna av de ständigt hungrigare insektoiderna. Drakoniterna har eteblerat bosättningar kring över större delen av Samkarnas kust och har förslavat större delen av de humanioda folken i Morälvidyn. Efter de erebiska megakorporationerns kärnvapenbombningar av Drakarnas Arkipelag så flydde flera återstående drakar till Mosgilak där de vördades som gudar. Den uppstigande Kejsardraken var starkt bidragande till drakoniternas expansion norrut mot Kopparhavet och man lade under sig sotra landområden på vägen. Stora delar av av södra, östra och norra Samkarna ingår i det Draconica Samkarna, ett världe som sträcker sig längst hela Drakryggen. Drakoniternas civilisation har utvecklat sig mot ett feodalt högteknologiskt samhälle med mycket fast struktur med djupa traditioner. Så pass djupa och omfattande efter rikets expansion till Moreälvidyn så har kulturen stagnerat och få teknologiska upptäckter har gjort sedan dess. Man lever på gamla traditioner, riter och håller hårt på systemet med ödlefolken som härskarre medan erövrade stammar och riken har en viss frihet i utbyte mot lojalitet och tributer. Oftast slavar eller humanoida offer till drakoniternas banketter eller offer på toppen av de mäktiga tempelpytamiderna till drakhärskarnas ära.

Insektoiderna har en given plats i ett postapokalyptiskt Altor helt klart då dessa har en klar känsla av sci-fi. Såsom under den Tredje Konfluxen så steg en svärm på mijarder insektoida varelser från bortre Samkrana till himlen för att söka nytt livutrymme. Denna gång så började de istället kolonisera utvalda delar av Ereb och efter en tydlig samordnad vilja valdes det taktiskt ut vad som skulle ätas och inte den här gången får att inte återupprepa misstaget vid 3:Konfluxen där svärmarna förstörde all möjligt intagbar föda för att sedan gå under när de trängt allt längre norrut till de mer glesbygydgda delarna av Ereb. Även dessa isektoider är beklädda med de underliga blågröna kristallerna som möjligtvis fungerar som telepatisk länk till kollektivet. På Samkarna så stoppades svärmarna av den uppstigande makten i den drakoniska civilisationen vilket medförde etableringsvårigheter vilket gjorde att svärmarna valde att slå sig ned på Ereb i det kaos som råde under Världskriget där flera stater och civilisationer befann sig i upplösningstillstånd. Insketoiderna besitter en viss grad av teknologi. De gigantiska kuporna/städerna har allt mer börjat likna stramt välordnade kollektiv och teknologin är en sorts biologisk genmanipulation där man helt enkelt modifierar fram nya typformer av insketioder med utvalda karaktäristksa drag för olika syften. Även "kuporna" är till viss del organiska och allt styrs via en okänd tankekraft. Man har även börjat utvekcla manifakturer för insektfolkets råvaror av matbehov och därmed har en välorganiserad produktionordning inletts för att överleva på de knappa resurserna. Man har även lyckats utveckla en form av organiskt betingade "fordon" och "flygskepp".
Senast redigerad av Krille den 2008-10-09 16:05, redigerad totalt 3 gång.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Då mänskilgheten tog klivet in i atomåldern så började de arbetet att med vetenskap skärskåda verklighetens väv. Genom ingånde kvantmagiska studier, dimensionsfärder och qvintessensteorin så skaffade man sig en ingående bild av Altors metafysik. Tillbedjan till gudarna upphörde helt och vetenskapsmagiker sökte efter vägar att frigöra människors runa ur den gudomliga väven på det att alla kunde få evigt liv. Till slut kände sig skapargudarna så hotade att de nedkallade den sjunde konfluxen över altor. Männskligheten kastades in i en ogästvänlig och farlig värld, men lärde sig att leva i den. Sökandet efter gudomlig kunskap upphörde dock när kampen för överlevnad skärptes. Gudarna slappse sitt verk rasa samman, men har helt förlorat sitt inflytande över människors vardag.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Öknar som förvandlats till tundror o.s.v... Detta är väl antagligen en spegling av att is- och eldherrarnas makt har förskjutits på något sätt.

Eller är förskjutningen en spegling av konfluxens effekter? Och hur påverkar detta det övergripande klimatet, norr vs söder?


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

För ungefär tjugo år sedan (dvs när jag var tolv år) hörde jag talas om en spelgrupp i Norrköping (där jag bodde fram till för tio år sedan) där deras rollpersoner från mutant använde sig av en tidsmaskin för att ta föra tillbaka laservapen till deras DoD rollpersoner.

Redan då var jag skarpt skeptisk men när de färdades framåt till Stjärnornas Krig så var jag kraftigt ifrågasättande. Man kan nog säga att det var tur att de inte hört talas om deimensionsresor för då hade de nog tagit sig till SRR:s midgård. :roll:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kan det vara ereb 98 du tänker på?

http://www.rollspel.com/andrarpg/artiklar/ereb98.htm
http://www.foxtail.nu/old/er.html

För övrigt kan ju drakarna ha överlevt också... drakdödaräventyr a´la reign of fire
http://www.imdb.com/title/tt0253556/

:wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Fafnir skrev:Kan det vara ereb 98 du tänker på?

http://www.rollspel.com/andrarpg/artiklar/ereb98.htm
http://www.foxtail.nu/old/er.html

För övrigt kan ju drakarna ha överlevt också... drakdödaräventyr a´la reign of fire
http://www.imdb.com/title/tt0253556/

:wink:
Jo det var nog iaf den jag tänkte på och inte Projekt Altoria. Blandade ihop dom två.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Otvin Käkslite skrev:Öknar som förvandlats till tundror o.s.v... Detta är väl antagligen en spegling av att is- och eldherrarnas makt har förskjutits på något sätt.

Eller är förskjutningen en spegling av konfluxens effekter? Och hur påverkar detta det övergripande klimatet, norr vs söder?


//M
Jag har lekt med idén som en förskjutning av Altors snurrande axel. Både nord och sydpolen har upphört existera och det det råder totalt klimat- och väderkaos. Tundra,tropisk djungel/regnskog, öknar osv kan hittas lite varstans helt utan logik ;)
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Regil skrev:Då mänskilgheten tog klivet in i atomåldern så började de arbetet att med vetenskap skärskåda verklighetens väv. Genom ingånde kvantmagiska studier, dimensionsfärder och qvintessensteorin så skaffade man sig en ingående bild av Altors metafysik. Tillbedjan till gudarna upphörde helt och vetenskapsmagiker sökte efter vägar att frigöra människors runa ur den gudomliga väven på det att alla kunde få evigt liv. Till slut kände sig skapargudarna så hotade att de nedkallade den sjunde konfluxen över altor. Männskligheten kastades in i en ogästvänlig och farlig värld, men lärde sig att leva i den. Sökandet efter gudomlig kunskap upphörde dock när kampen för överlevnad skärptes. Gudarna slappse sitt verk rasa samman, men har helt förlorat sitt inflytande över människors vardag.
Detta tycker jag är en mycket bra beskrivning av läget och historien bakom konfluxen och precis såsom jag skulle vilja ha det i ett postapokalyptiskt Altor.
Skriv svar