Tatueringskonst i Ereb

Övrigt om Ereb Altor
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag vill bara påminna om att Pamperna tatuerar sig med snirkliga sällsamma mönster som avbildar djur och blommor, jaktscener etc. Mönstren tatueras in av schamaner som en del i ritualer när en person genomgår olika faser i livet.

De ingår i olika initiationsriter exempelvis när man blir upptagen i de vuxnas krets, när man blir upptagen som ryttare och krigare (vilket ofta sker i samband med att man framgångsrikt deltagit i sin första Karox), när (om) man väljs till flambärare (fanbärare dvs ledare för en ryttarskara) och slutligen när (om) man når hövdingastatus. I tatueringsritualerna ingår ofta rejäla dosor av ångbastu kombinerat med brännandet av helande och väldoftande kryddväxter samt hallucinogen örter. Ritualens längd skiftar från en dag till flera dygn.

Schamanerna har sina egna tatueringar och ritualer.

Inspiration till tatueringarnas mönster har jag hämtat från skyterna. Överhuvudtaget har jag hämtat mycket från skyterna när det gäller Pampernas kultur.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kimzonsk tatueringskonst.

Funderar på hur de ser ut stilmässigt. Funderar lite på djurmotiv i olika stilar. Bland Haida finns mycket djur. Rockor och hajar etc finns en del inom polynesisk och hawaiansk vill jag minnas. Skyternas djurtatueringar är väldigt fina. Jag vill ju inte heller ha allt för tydliga likheter med existerande kulturer:)

Haida:
http://www.civilization.ca/cmc/exhibiti ... d11e.shtml
http://www.nativeonline.com/limited.html
http://www.flickriver.com/photos/tags/h ... teresting/

Polynesisk:
http://www.tattootribes.com/index.php?p ... nia&page=1

Skytisk:
http://designhistory2009.blogspot.com/2 ... attoo.html
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hellre åt det skurkens hållet, de kändes rätt för kimzonerna.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Skurkens hållet? Vilket var det?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Hellre åt det skurkens hållet, de kändes rätt för kimzonerna.
Auto spell på telefonen: "skytiska"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vet inte helt vilka jag gillade bäst... De polynesiska kanske?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag har gjort några enkla ideskisser löst baserat på skytiska och polynesiska tatueringar. Ska försöka få upp dem under kvällen...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Bild

De två korslagda shekelesherna över bröstet tyder på mannens krigiska bakgrund. De kan ha intatuerats efter ett storts slag, en duell eller i samband med vapendans. De kan också tyda på religös övertygelse riktad mot Galadon. Kanske är bäraren en avskiljd.

Bläckfisken kan ha med mannens hustillhörighet att göra. Den kan också möjligen ha med det innevarande "Bläckfiskens tidevarv", ta del av bläckfiskens styrka eller fungera som en skyddstalisman mot just jättebläckfisken.

Mönstret över handen är hajtänder. Tatuerat över händerna anses den ge en hajs kraft i bärarens attacker. Det kan även finnas en koppling till huset Carai.

Bild

Hajen på bröstet tyder på tillhörighet till huset Carai. En haj kan även ge del av styrka eller snabbhet, men motivets detaljrikedom och storlek gör alternativ ett mer sannolik.

Nät på händerna är ursprungligen fisketatueringar som skulle hjälpa fiskaren att dra hem större fångster. De anses dock hjälpa bäraren att behålla greppet om det mesta. Allt från vapen för en krigare och guld för en köpman går sällan ur händerna på en bärare av nät.

Benen pryds av en tatuering kallad "Vågvandrare". Ett stiliserat hav med ett framträdande vågmönster. De anses hjälpa sin bärare att färdas vattenvägen. Resor går snabbare och tryggare. OM bäraren faller i havet ger den bäraren kraft nog att simma i land och undvika drunkningsdöden.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det där ser riktigt bra ut Fafnir! Tatuerar de inte ansikte? Kanske krigare tatuerar ansiktet för att skrämma sina fiender eller ingjuta respekt?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Absolut. Jag anser nog att även ansiktet kan tatueras av dem som förtjänar det :)

Vad säger ni andra? Funkar stilen för Kimzoner? Jag kan rita några till, men då är det bra och veta om det funkar eller om jag bör tänka om :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skitsnyggt och perfekt kimzonskt! Jag tycker dock inte att kimzoner tatuerar sig i ansiktet. Men kanske tolanerna eller lägre kaster och definitivt kaparna?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Tänker lite likt Mikael där. Lägre krigare kanske tatuerar ansikten men det ses kanske som lite magstarkt i hovet och övriga aristokratin kring konungen?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kaparna, absolut. Skulle kunna vara en gren av en kaparkultur att tatuera sig i ansiktet.

"Sjögången var hård. Salt- och regnvatten piskades mot skrovet medan vågorna reste sig högt över mast och segel. En dålig sida av ett feliciskt mynt tvingade ut mig till tjänstgöring på däck. Må gudarna veta att jag ej trodde det kunde bli värre förrän jag såg ett par grinande, blåtatuerade ansikten vid relingen. Krokade på utsidan av relingen satt ett par feliciska kapare som iglar på en uppretad tjur, galna nog att trotsa väder och vind för ett redan skadat byte."
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Bra tankar.

Just blått hade jag tänkt skulle vara den vanligast nyttjade färgen. Vidare leker jag med tanken att låta sjöfartsseden med tatueringar kanske stamma från kimzonskt tatueringsbruk.

Det är väl då främst kaparna som stått inspiration och deras tatueringar är vanligtvis inte lika väl utförda som de urkimzonska. De riktiga kimzonska tatueringarna sker under högtidliga tillfällen. Det är tatueringar som måste förtjänas.

Bland kaparna rör det sig ofta också om förtjänade tatueringar, men är inte lika upstyrt.

Tolanerna härmar i stot kimzonernas tatueringskonst och cermonier, men även bortsett från motivvalen (som påtagligt ofta landlevande djur till skillnad från de bland kimzonernas mer maritima motiven), är det lätt för en insatt att se skilnad på kimzonska tatueringar och tolanska tatueringar.

Vad tros?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Låter mycket bra detta. gillar även spelknepes text. Synd att man själv inte har någon kunskap att kunna bidra med men detta går ju galant fafnir!
Skriv svar