Tatueringskonst i Ereb

Övrigt om Ereb Altor
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Tatueringskonst i Ereb

Inlägg av Delanoir »

Det är möjligt att ämnet avhandlats på annan plats, men jag kunde åtminstone inte hitta någon lämplig tråd så jag tog mig friheten att skapa den här. Hur står det till med tatueringskonsten i Ereb...? Vilka folkslag kan tänkas bära tatueringar...? Eller för den delen andra typer av kroppsmodifikationer: ärrtatueringar (scarification), brännmärkning (branding), piercingar etc. Olika former av kroppsmodifiering har ju i vår riktiga värld uråldriga anor, så det känns rimligt att det även skulle kunna förekomma olika varianter i olika kulturer runtom i Ereb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Djungelfolken: Även dessa består av ett myller av olika folk och stammar med varierat utseende. De man oftast ser i Morëlvidyn, dvs. utanför djungeln, härstammar från områdena närmast Sivoas ädelskogar. (De kallas därför ibland för sivoer.) De känns främst igen på sina stora öronprydnader i form av stora diskar eller cylindrar. Tatueringar, ärr, näsprydnader, broderier och smycken är populära. Stammarna lever främst som jägare och samlare i skogarna. I skogarna bär de inte mycket mer än höftskynken och smycken av olika slag. Smyckena, näsbenen, örondiskarna, fjäderskrudarna, ärren och tatueringarna visar på status, bragder, släktskap och tro, m.m.
Bland Morëlvidyns pirater är naturligtvis traditionell tatuering av ankare, svärd, älsklingsnamn, sjöjungfrur osv vanligt.

Ankor har vi bild på att de både tatuerar, målar och ibland snidar mönster på sina näbbar, även omdet kanske inte är aldeles vanligt.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

fafnir - varsågod, bollen ligger på straffpunkten.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kasuner är tatuerade.
Kargomiter beskrivs av Brior Brådfot som "Mandriller" pga tatueringar.
Jordekarler torde kanske tatuera sig så att de får lite drag av kelter och inte endast vikingar.

Sedan kan man ju tänka sig att vissa yrken har subkulturer där man nyttjar tatueringar friskt tex sjömän, olika former av buser samt givetvis vissa symbolister.
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Att sjömän som reser världen runt och möter främmande kulturer snappar upp idéer och traditioner därifrån känns helt logiskt. Jag kan lätt föreställa mig att tatueringar och exempelvis ringar i öron och näsa kan vara vanligt förekommande bland sjöfarare (kanske speciellt pirater).

Så till de kulturer där tatueringskonster förekommer traditionellt kan räknas sivoer, kasuner och kargomiter. Någon som känner till fler exempel (antingen från det officiella materialet, eller sådant som spånats fram här på forumet)?

Jag gillar tanken på tatuerade jordekarler - tycker själv att det skulle passa bra in. Symbolism är en magiskola som jag personligen alltid tyckt varit rätt häftig i teorin, men inte i praktiken. Däremot är symbolistiska tatueringar en sådan detalj som jag tycker verkligen lyfter fram det som är spännande och intressant med den skolan! Kommer ihåg någon illustration i bildbanken (var det Anders, kanske...?) av en piratanka med näbbkarvningar och måste säga att det är en otroligt fräck idé!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Delanoir skrev:Någon som känner till fler exempel (antingen från det officiella materialet, eller sådant som spånats fram här på forumet)?
Nargurerna har jag låtit anvanda tatueringskonst och vanligt ar att varje klan har sitt marke som alla medlemmar bar någonstans på kroppen. Den som fostras i en annan klan får också en tatuering som visar detta. Ovaterna i Sjolandet (Torshem) har sin variant på denna praxis då ett tidigare klanmarke har kommit att bli kannetecknet for en hel stam (centralnarguriska stammar består av många klaner); det stiliserade silverlindsblad som hersen Kathenowi tog som sitt marke efter att hon forhandlat frid med alverna i Landori 1500 fO och de dengång kallade howatherna slog sig ned soder om Nidapasset. Silverlindsbladet hittas nu i olika former i alla ovaternas tatueringar.
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Tackar för infon, Birke!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:fafnir - varsågod, bollen ligger på straffpunkten.
Fafnir skrev:Jag hade faktiskt planer på att skriva en liten avhandling om kroppsutsmyckningar i Ereb, med tatueringar, kroppssmycken, kroppsmålning särskilda frisyrer etc. Det är inte aktuellt just nu, men idén ligger fortfarande och gror.
Utbud och efterfråga?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Tatueringskonst i Ereb

Inlägg av Rickard »

Delanoir skrev:ärrtatueringar (scarification), brännmärkning (branding),
Jag brukar köra med att orcher använder sig av detta för att markera deras smärttålighet. Ärr i allmänhet brukar vara tecken på duglighet och erfarenhet hos svartfolk. Har inte så mycket mer att säga, eftersom ankornas näbbtatureringar redan nämnts. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Re: Tatueringskonst i Ereb

Inlägg av Delanoir »

Rickard skrev:
Delanoir skrev:ärrtatueringar (scarification), brännmärkning (branding),
Jag brukar köra med att orcher använder sig av detta för att markera deras smärttålighet. Ärr i allmänhet brukar vara tecken på duglighet och erfarenhet hos svartfolk. Har inte så mycket mer att säga, eftersom ankornas näbbtatureringar redan nämnts. :)
Hmm, skam att erkänna det men jag hade glömt bort svartfolken i det här sammanhanget... Men konceptet passar perfekt, åtminstone enligt min egen uppfattning. Minns nu också att det fanns ett avsnitt som behandlade ämnet i Svartfolks-boken. Nu är det väl lite si och så med användandet av handböckerna inom ramarna för det här projektet, om jag förstått det rätt, men just den aspekten känns värd att behålla.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ack, klockan är allt för mycket för att jag ska kunna kasta mig in i detta underbara ämne just nu....

Min tanke är dock att tatueringskonsten torde vara vanligare i ereb än i europa och asien under medeltiden.

Det är högst troligt att förmedeltida europer nyttjade tatueringar i stor grad. Populariteten dog ut under medeltiden då det ansågs bryta mot en passage i bibeln och "tatuerare" ska därför ha dömts till döden. En liknande passage finns i koranen. (Det sägs dock att korsfarare ofta tatuerade sig för att försäkra sig om en kristen begravning)
Då jag inte ser ngn självklar anledning till att den gyllenne boken eller odo skulle ha förespåkat sådant så försvinner också det främsta tabut mot tatueringar...

Om man vill hålla tatueringskonsten som ovanligare så kan man däremot nyttja idén att nargurer ofta tatuerar sig och jorerna inte vill likna barbarer...

hohoho, (barn på julafton) låt mig kasta mig in i denna tråd igen vid en bättre timma. :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

snabbt inpass till... ni stör er inte på ordet tatuering? För mig är det ett ganska ungt ord (1800-tal), varför jag oftast nyttjat ord som kroppskonst etc, men med rätt underlag (andragoor?) kan ordet tatuering säker få en bra erebisk bakgrund och historia, då det onekligen underlättar vid beskrivningar etc...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Vill tillägga att det är vanligt bland den Lysande Vägens nunnor (och vissa munkordnar) att tatuera en sol eller uppgående sol på pannan vid initieringen. Så någon tabu mot tatuering finns sannerligen inte inom den Lysande Vägen. Eremiten S:t Ugal sägs även ha tatuerat hela sin kropp med citat från den Gyllene Boken i snirklig och dekorativ dalkiska. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Du kanske inte menade det så...men..tatuerade han sig själv?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Sopodlare skrev:Du kanske inte menade det så...men..tatuerade han sig själv?
Mnja... Inte på ryggen i alla fall. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar