Pengar och priser

Övrigt om Ereb Altor
Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe » 2007-03-04 15:52

Jag slår ett slag för att köpa en stridshingst för 5 guld eller ett 30 fots kustskepp för 10 guld.
Då ser jag hellre att vi placerar in "Guld-dubliner", som är värda kanske 20 guldmynt styck" Då kan du köpa en båt för 2 eller 3 gulddubliner...

Eller så sänker vi priserna på allt annat... eller så använder vi experts valutasystem som faktiskt är utomordentligt bra redan.

Användarvisningsbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Rickard » 2007-03-04 17:26

Bergdahl skrev:
Rickard skrev:men jag har alltid sett myntsorterna som en "översättning" från regeltermer till vad som finns i verkligheten. Man kanske har 100 silvermynt men det kan vara 42 berendiska kungsmynt*, 12 hynsholgiska fingoler* och 6 feliciska silverstycken*.
Kan det inte bara vara så att det i de olika ländernas valutor förekommer olika mycket av ädelmetallerna, så en 1 erebosisk riksdaler (guldmynt) innehåller dubbelt så mycket guld som en zorakisk guldriksdaler eller jorpagnisk aurei. Då skulle man ju kunna se reglerna för guld-, silver- och kopparmynt som ett abstraktare sätt...
Tja, vi är redan överens. Räkna ihop myntantalen som jag skrev så märker du nog det. :)

Själv ser jag hellre förklarande texter än regler (ja, utrustningslistor är regler), typ hur olika myntsorter kan referas till olika saker eller hur en viss myntsort kan väcka misstankar. Typ saker som att feliciskt guld är piratguld och hynsolgiskt silver är färgat med blod.

För övrigt håller jag med om 1 gm = 100 sm = 1000 km, men tycker det kan vara ett spelledartips om man vill hålla guldmynten sällsyntare. Själv vill jag bara föra in kopparmynten, så att spelarna inte kastar bort dem "för att de är värdelösa". För den som inte vet så ligger EDD:s (därmed Kandras) priser i snitt en femtedel lägre än priserna i DoD91 (och dess moduler).
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)

Användarvisningsbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter » 2007-03-04 17:31

Spelknepe skrev: Eller så sänker vi priserna på allt annat... eller så använder vi experts valutasystem som faktiskt är utomordentligt bra redan.
Nja, expert har väl ett lika platt ekonomisystem som de flesta rollspel, som gör det svårt att representera en riktig ekonomi.

De tankar som har förts fram i den här tråden, både om att skilja på silver-koppar och guld, och att ha olika ekonomier, är tilltalande och har potential att bli något bättre än det man är van vid. Men det krävs nog mycket arbete för att skapa vettiga ekonomiska regler. Och i brist därpå så duger väl experts priser (som jag alltid föredragit före 91-ans.).

Användarvisningsbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo » 2007-03-04 20:22

En aspekt som ingen har tänkt på är metallers faktiska värde. Förutsätter man att ett guldmynt är av 100% guld kan man lätt skapa inflation och som följd blir guldrigar och annat lika värdefulla som kapsyler. Jag vet att jag har lovat at posta mina gamla anteckningar kring detta men har inte fått fram min gamla dator än.

Jag gjorde som sagt en del reseach och kom fram till en hel del kul. Har jag för mig. Jag hoppas att jag får tid att gräva fram det snart.

Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl » 2007-03-04 20:39

Om man nu kör på ett system där mynten består av 100% av den aktuella metallen så får man nog se till att anpassa systemet så att guld och silvermynt är mycket ovanligare. Det sagt så skulle jag personligen inte ha något emot ett system där kopparmynten var dominerande. Ett system där myntens metallvärde är avgörane har ju sina fördelar... det sagt så ser jag med spänning framemot vad du kan luska fram Psipo.

Användarvisningsbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite » 2007-03-04 21:09

För att citera mig själv ang. att göra både silver och guld mer ovanliga och lyfta fram kopparmynten.
....Också silver ska vara ganska exotiskt... koppar bör vara den vanligaste valutan när man....

....och slutligen då guld som används i princip uteslutet av adeln som ....

Användarvisningsbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo » 2007-03-04 21:15

Minns förresten att jag räknade ut en liten bieffekt av 1-10-100 systemet. Ett guldmynt som är värt 10 silvermynt blir mindre än våra 50-öringar. Det är inte riktigt så jag föreställer mig ett guldmynt. :)

Detta gäller iofs ett givet guldpris som inte behöver stämma överns med Erebs. Men som sagt, guld är vanliga som smycken och bör anses vara värdefullt så man kan inte lattja runt riktigt hur man vill här. Inte utan oönskade konsekvenser iaf.

Användarvisningsbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite » 2007-03-04 21:43

Guldpriser under de senaste nästan hundra åren i verkligheten...

Kod: Markera allt

<table class="wikitable">
<tr align="center">
<th>Year to<br />
31<sup>st</sup><br />
December</th>
<th>Gold Price<br />
US$/oz</th>
<th>Silver Price<br />
US$/oz</th>
<th>S&P 500 <sup id="_ref-0" class="reference"><a href="#_note-0" title="">[1]</a></sup></th>
<th>Dow Jones<br />
Industrial<br />
Average <sup id="_ref-1" class="reference"><a href="#_note-1" title="">[2]</a></sup></th>
<th>Money<br />
Supply M3 <sup id="_ref-2" class="reference"><a href="#_note-2" title="">[3]</a></sup><br />
US$ billions</th>
<th>Farm Wages <sup id="_ref-3" class="reference"><a href="#_note-3" title="">[4]</a></sup><br />
US$/hr</th>
<th>US Govt Debt <sup id="_ref-4" class="reference"><a href="#_note-4" title="">[5]</a></sup><br />
US$ billions</th>
</tr>
<tr align="right">
<td>1910</td>
<td>20.67</td>
<td>0.54</td>
<td>9.05</td>
<td>59.60</td>
<td> </td>
<td> </td>
<td>2.6</td>
</tr>
<tr align="right">
<td>1920</td>
<td>20.67</td>
<td>0.54</td>
<td>6.81</td>
<td>71.95</td>
<td> </td>
<td> </td>
<td>25.9</td>
</tr>
<tr align="right">
<td>1930</td>
<td>20.67</td>
<td>0.33</td>
<td>15.34</td>
<td>164.58</td>
<td> </td>
<td> </td>
<td>16.2</td>
</tr>
<tr align="right">
<td>1940</td>
<td>34.50</td>
<td>0.35</td>
<td>10.58</td>
<td>131.13</td>
<td> </td>
<td> </td>
<td>43.0</td>
</tr>
<tr align="right">
<td>1950</td>
<td>40.25</td>
<td>0.80</td>
<td>20.41</td>
<td>235.42</td>
<td> </td>
<td> </td>
<td>257.4</td>
</tr>
<tr align="right">
<td>1960</td>
<td>36.50</td>
<td>0.91</td>
<td>58.11</td>
<td>615.89</td>
<td>315.2</td>
<td> </td>
<td>290.2</td>
</tr>
<tr align="right">
<td>1970</td>
<td>37.60</td>
<td>1.64</td>
<td>92.15</td>
<td>838.92</td>
<td>677.1</td>
<td> </td>
<td>389.2</td>
</tr>
<tr align="right">
<td>1980</td>
<td>641.20</td>
<td>15.65</td>
<td>135.76</td>
<td>963.99</td>
<td>1,995.5</td>
<td>3.50</td>
<td>930.2</td>
</tr>
<tr align="right">
<td>1990</td>
<td>423.80</td>
<td>4.17</td>
<td>330.22</td>
<td>2,633.66</td>
<td>4,154.6</td>
<td>5.52</td>
<td>3,233.3</td>
</tr>
<tr align="right">
<td>2000</td>
<td>272.15</td>
<td>4.60</td>
<td>1,320.28</td>
<td>10,786.85</td>
<td>7,117.7</td>
<td>8.10</td>
<td>5,674.2</td>
</tr>
<tr align="right">
<td>2005</td>
<td>513.00</td>
<td>8.83</td>
<td>1,248.29</td>
<td>10,717.50</td>
<td>10,191.4</td>
<td>9.51</td>
<td>8,170.4</td>
</tr>
</table>
Om vi lite snabbt överslagsräknar enligt priserna 1910 så är guld värt 38 ggr mer än silver och om de altors befolkning har ungefär samma mängd guld och silver tillgängligt som vi hade 1910 så bör 1 guldmynt vara värt 38 silvermynt men 38 är en rätt ojämn siffra...

så om vi ska hålla oss till att vi vill att guldet ska vara sällsynt och om guldmyntet dessutom ska se ut som vi vill att ett guldmynt ska se ut så kan vi lätt dra upp 38 till 100 då väger ett guldmynt lite mindre än 3ggr så mycket som ett silvermynt och är alltså värt 100ggr mer.


//M[/code]

Användarvisningsbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite » 2007-03-04 21:45

Det verkar inte som jag kan posta html kod rakt in i ett inlägg men jag hade en fin tabell där wikipedia jämfört guld och silverpriser...


//M

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe » 2007-03-04 21:56

Alltså... tanken är jättekod Otvin. Men rent praktiskt så försöker jag se till så att denna version av "vårt" Ereb Altor ska vara så kompatibelt med alla äventyr som möjligt. Äldre äventyr använder ju redan befintliga pristabeller, baserade på både 91'an och äldre.

Jag personligen har aldrig haft någon problem med valuta. 1 - 10 - 100 har fungerat jättebra, trots att det kanske inte är 100% realistiskt. Guld är kanske mindre värt i Ereb Altor?

Snälla försök bara gör detta kompatibelt och användbart för de som är nöjda med 1 - 10 - 100 och experts priser, sen får ni trixa hur ni vill.

Användarvisningsbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo » 2007-03-04 21:57

En annan möjlighet är att låta växelkusren bestå av två olika slags silvermynt, ett koppar och ett guld. Så här:

1 Guldmynt = 10 Silvermark
1 Silvermark = 10 Silverdaler
10 Siloverdaler = 10 Kopparmynt

Eller liknande beroende på hur vanligt/ovanligt vi vill att guld och silver ska vara.

Jag håller med spelknepe att vi bör hålla det lätt, med en "frivillig" växenkurs i faktarutan till varje land. Enklare än så kan det inte bli.

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe » 2007-03-04 21:59

Psipos förslag ser också bra ut. Och jag instämmer med att det ska vara enkelt och ej besvärligt för de som inte bryr sig. Låt det först och främst gå hand i hand med det gamla systemet...

Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl » 2007-03-04 22:18

Ett system som är kompatibelt med en frivillig växelkurs är väl absolut det bästa, och det är väl så det mer eller mindre redan funkar. Men mynten måste ju få vara med iaf, för jag tycker de är viktiga som krydda och kan ju säga en del om länderna som präntar dem. Sen så har jag personligen inga problem med 1-10-100 modellen.

Användarvisningsbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite » 2007-03-04 22:22

Psipo skrev:1 Guldmynt = 10 Silvermark
1 Silvermark = 10 Silverdaler
10 Siloverdaler = 10 Kopparmynt
Det köper jag. Guld blir ovanligt och silver kommer in two flavours en ovanlig och en lite vanligare.


//M

Användarvisningsbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter » 2007-03-05 12:31

En annan tanke är att helt enkelt slopa guldmynten. De flesta priser räknas ju hur som helst i silver. och ev. skatter från äventyr och dyl. med guldmynt kan ju helt enkelt gångras med tio för att avgöra hur många silvermynt som ligger där.

Guldmynt skulle i så fall fortfarande leva kvar som Gigants Talenter. En i mina ögon riktigare och roligare guldmyntsvalör.

Skriv svar