Sida 2 av 6

Postat: 2007-02-07 21:14
av osbjer
Jag tror nog vi kan skriva så lite som möjligt om det. Vi ger priser för generella saker som vattenskinn, inkvartering och bågsträngar. För detta kan vi arbeta fram en gemensam prislistemall som sedan får modifieras av SL. Det som är intressant är nivån på priserna; kostar ett enkelrum 10 koppar eller 100 silver? Och när man väl fått det klart för sig kan man modda fram ett pris på kungasviten i det lyxaiga värdshuset i näst största staden eller en skitig sovsal i en hamnkrog.

Områdesspecifika saker som feliciskt vin eller nordyxor kan sedan behandlas i respektive modul vi arbetar fram. Priserna på dessa saker måste då stå i nivå med den generella mallen.

/j

Postat: 2007-02-08 10:08
av Vindalf
Om det är intressant kan jag gräva fram mina anteckningar om hur prislistan i Kandra skapades. Jag vill minnas att jag faktiskt gjorde beräkningar av vad en "normal" familj kan tänkas tjäna, och vad de i så fall har för slantar att lägga ut på saker och ting. Och jag har också för mig att delar av dessa tankegångar publicerades i Gigant, men jag måste - som sagt - gå tillbaka till källorna för att friska upp mitt minne.

Visserligen är det ganska ointressant för en spelare att veta vad en vanlig stadsvakt har för lön och vad han lägger ut på hyra, mat och kläder för sig och sin familj. Men för en spelkonstruktör är detta i högsta grad väsentligt!

mvh
/Vindalf

Postat: 2007-02-08 10:45
av osbjer
Visserligen är det ganska ointressant för en spelare att veta vad en vanlig stadsvakt har för lön och vad han lägger ut på hyra, mat och kläder för sig och sin familj. Men för en spelkonstruktör är detta i högsta grad väsentligt!
Absolut! Något jag nu inser och därför för upp det på tapeten. Om du kan hitta några anteckningar om detta vore det jättebra.

/j

Postat: 2007-02-10 14:01
av Jaron
Priserna från Kandra och Expert tycker jag är bäst. Nivån är bra och kan anpassas till dom andra olika länder.

Att använda dom olika myntar från Sinkadus är inte särskillt jobbigt...

Metaller som markörer

Postat: 2007-02-12 22:16
av Brior
Jag läste nyligen en ganska intressant sak om mynt från medeltiden / renässansen: nämligen att det inte som i de flesta rollspel fanns någon egentlig växelkurs mellan sorterna utan att de utgjorde barriärer mellan samhällsklasser. Överklassen handlade i guld eller silver och lyxvaror kunde helt enkelt inte köpas i mindre ädla metaller eftersom bara överklassen fick äga dem. Så gjordes skillnad mellan rika uppkomlingar till köpmän och verklig adel oavsett förmögenhet. Det gick alltså helle rinte att växla mellan dem hur som helst.

Jag tror att detta kom ur den intressanta boken "The Medici Money" men jag ska se om jag hittar referensen.

(I Trakorien finns naturligtvis inga sådana restriktioner eftersom guld, rikedom och framgång har en särskild betydelse kopplad till gudinnan Kastyka.)

Postat: 2007-02-13 09:05
av Vindalf
Intressant tankegång, och det kan möjligen varit så i medelhavsländerna. Men i skandinavien har olika metallslag varit förbehållna någon särskild klass. Kanske ett arv från vikingatiden. I alla fall har inte jag stött på något sådant i mina studier av det monetära systemen i våra trakter.

Men med lapptäckeslogik är det inte svårt att anamma den regeln om man vill ha den.

mvh
/Leif

Postat: 2007-02-13 09:40
av Adragoor
Att använda sig av idén i rollspelssammanhang kan ju vara rätt kul. Hur de till synes fattiga rollpersonerna blir mottagna som kungar när de knatar in på ett värdshus i Kardien med varsin pung guld i bältet t ex.

Postat: 2007-02-13 10:26
av Spelknepe
...eller blir stirrade på med arga ögon från de andra gästerna, nyrika sprätthökar som de har blivit. :wink:

Postat: 2007-02-13 11:49
av Bergdahl
Hmm... kanske är nått man kan använda sig av till Krun vars "överklass lever överflöd på övriga kruniers bekostnad" enligt Erbeblatormodulen om jag inte missminner mig. Att endast överklassen får använda sig av ädlare metaller skulle ju ge landet en lite mer exotisk prägel, då det inte verkar vara så i de övriga länderna på Ereb, samt att det skulle kunna vara en grogrund till framtida sociala spänningar, när de nyrika köpmännen också vill ha tillgång till allt det där som följer med guldet och silvret.

Postat: 2007-02-13 12:06
av Spelknepe
Bergdahl: Tycker det låter jättebra!

Postat: 2007-02-13 12:19
av osbjer
Spelknepe skrev:Bergdahl: Tycker det låter jättebra!
Instämmer.

I övrigt. Om nu inte listor är belagda med upphovsrätt skulle någon med möjlighet kunna skriva ner en lite längre exempelprislista från kandra/expert för att skapa riktlinjer av något slag. Sen kan ju vissa områden gå ett sidospår vad det gäller priser, som nämndes ovan till exempel.

/j

Postat: 2007-02-15 13:55
av Psipo
Någonstans har jag en fullständig utrustningslista med låga priser. Om jag hittar den kan jag slänga upp den. Men, den är väldigt medeltida (så till vida att den inte utgår från metriska system eller andra radikala nymodernighter)

1 guld = 20 silver = 240 koppar.

Prisexempel, övernattning på värdshus 1 sm(i ett anakronistiskt eget rum), en stop öl 1 km. Är detta intressant? Själv tycker jag att sådana här detaljer levandegör en världs oerhört.

Postat: 2007-02-15 14:37
av Spelknepe
Som "allmän" valuta skulle jag föredra "1 guld = 10 silver = 100 koppar".
Ifall du kan se till att prislistan följer ovanstående växlingskurs så vore det toppen.

Hälsar
/Spelknepe

Postat: 2007-02-15 15:15
av Psipo
Spelknepe skrev:Som "allmän" valuta skulle jag föredra "1 guld = 10 silver = 100 koppar".
Ifall du kan se till att prislistan följer ovanstående växlingskurs så vore det toppen.

Hälsar
/Spelknepe
Det är relativt lätt att fixa det. Det svåra är att hitta prislistan...:) Ska kolla min gamla dator hemma om den finns där. Listan är ganska välgjord och ffa metalernas värde i förhållande till varandra och varan är hyfsat researchat. Så håll tummarna. :)

Postat: 2007-03-02 19:34
av Peter
Ett mer realistiskt alternativ till att låta varje land ha sin egen 1 - 10 - 100 valuta är att låta en ensam valuta med den fördelningen vara allmän måttstock. Tyvärr är det väl svårt att hitta ett ensamt rike som är så pass ekonomiskt dominerande att deras valuta blir erebiska "dollar". Kanske Trakoriska Guldtrakiner, eller Krilloansk valuta. Då kan den late SL bokföra alla rollpersoners resurser i denna valuta, men beskriva hur den lokala valutan är den som faktiskt växlar händer.

"Du ger den snikne köpmannen tretton halvlod och en jadetacka, vilken är värd 414 lod i betalning. Stryck 13 silver från ditt rollformulär."

I en landsbeskrivning behöver man då bara förklara vilken valuta som används, och hur den står sig mot övriga valutor.