Pengar och priser

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Peter skrev:Ett mer realistiskt alternativ till att låta varje land ha sin egen 1 - 10 - 100 valuta är att låta en ensam valuta med den fördelningen vara allmän måttstock.
Ett mer realistiskt alternativ är att alla utövar byteshandel. ;)

Men ok. Visst kan någon få gräva ner sig i myntsorter om personen tycker det är skoj, men jag har alltid sett myntsorterna som en "översättning" från regeltermer till vad som finns i verkligheten. Man kanske har 100 silvermynt men det kan vara 42 berendiska kungsmynt*, 12 hynsholgiska fingoler* och 6 feliciska silverstycken*.

På samma sätt använder vi meter istället för fot. På samma sätt använder vi språk i spel, där någon har Stjärnskytt som epitet istället för "Nesdraka". På samma sätt använder vi icke-människor, där alla är lika.

* hittade på myntslagen nu, för jag orkar inte kolla upp dem.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Ett mer realistiskt alternativ till att låta varje land ha sin egen 1 - 10 - 100 valuta är att låta en ensam valuta med den fördelningen vara allmän måttstock. Tyvärr är det väl svårt att hitta ett ensamt rike som är så pass ekonomiskt dominerande att deras valuta blir erebiska "dollar". Kanske Trakoriska Guldtrakiner, eller Krilloansk valuta.
Låter interessant.
Om valutan kanske inte går att använda i alla länder så kan iallfall en viss kultursfär eller område ha et valutasamarbete. Trakoriska trakiner i Västerhavet, krilloanske vesirer i Ormsjön, montagorinske mark i Kopperhavet... ?

Känns kanske lite konstruerad att varje land måste ha sin egen valuta med eget namn tycker jag.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: Känns kanske lite konstruerad att varje land måste ha sin egen valuta med eget namn tycker jag.
Varje etablerad stat med en stark centralmakt som inte befinner sig helt i skuggan av en större stat torde inte försitta tillfället att prägla sina egna mynt och visa på att de menar allvar med sin statsbildning. Sedan behöver den gruppen stater inte vara så stor.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Rickard skrev:Ett mer realistiskt alternativ är att alla utövar byteshandel. ;)
Visst, i viss mån. (I städer och i medel- och överklass är säkert pengaekonomi dominerande, medan barbarstater och många ur landsbygdsunderklassen främst idkar byteshandel, om vår egen historia skall vara ledmått.)
Rickard skrev: men jag har alltid sett myntsorterna som en "översättning" från regeltermer till vad som finns i verkligheten. Man kanske har 100 silvermynt men det kan vara 42 berendiska kungsmynt*, 12 hynsholgiska fingoler* och 6 feliciska silverstycken*.

På samma sätt använder vi meter istället för fot. På samma sätt använder vi språk i spel, där någon har Stjärnskytt som epitet istället för "Nesdraka". På samma sätt använder vi icke-människor, där alla är lika.
Visst, det går ju lika bra, och effekten blir densamma. Bokför i en "valuta" och "spela" i en annan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Varje etablerad stat med en stark centralmakt som inte befinner sig helt i skuggan av en större stat torde inte försitta tillfället att prägla sina egna mynt och visa på att de menar allvar med sin statsbildning. Sedan behöver den gruppen stater inte vara så stor.
Hadde listan från Sinkadus nummret i åtanke när jag skrev konstruerad, blev lite för mycket på en gång där, men det hela var väl ochså menat så, och som inspiration. Självklart har varje stat med respekt för sig själv och möjlighet till det, en egen valuta. Sedan behöver, som du säger, inte dessa stater vara så många.

Kopparhavsområdet verkar under det senasta hundratalet vara på väg mot ett samhälle där handeln blir viktigare och denna utväckling kan ju påverka till ökad valutaanvändning. Handelsbaserade statsbildningar som Erebos och Montagor ökar sitt innflytande i kopparhavet, Trakorien i Västerhavet.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Föredrar 1 guld = 100 silver och 1 silver = 100 koppar.

en svensk hundring är ett guld, en enkrona är ett silver och ett öre är ett koppar för att jämföra med svenska pengar.

Detta kom jag på när jag insåg att ett tvåhandssvärd i krigarens handbok kostar typ 8000 silver (eller det kanske var ett flamberge) hursomhelst. Vem f*n släpar runt på 8000 mynt. Nån som vet vad 8000 mynt väger??? 200 mynt oavsett sort väger 1kg står det i DoD91's bok III. Det är 40 kg mynt. Ok men vafan vi växlar till guldmynt då fortf. enligt grundreglerna är det 800 mynt a.k.a 4kg guld... Inget man drar runt på stan med, en tredjedel av en guldtacka.

med "mina" regler blir 8000 silver snabbt och enkelt till 80 guld, dvs en välfylld penningpung full med guld, något som en förmögen riddare kanske tycker är en billig penning för ett välgjort och skräckinjagande tvåhandssvärd.


//M
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Tja, om vi bortser från att 8000sm är ett helt absurt pris på ett svärd, som i princip ingen har råd med...

Kandraboken är väl den prisnivå vi enats om.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Det beror på... en rollperson har väl råd... eller? Jag menar för det första är ju ett tvåhandssvärd ingenting som gemene man släpar runt på. Vilka använde tvåhandssvärd egentligen... tyska "elitsoldater" med sina zweihänder... i övrigt är det ju knappast ett vare sig vanligt eller praktiskt vapen.

Enligt min uppfattning så hör ett tvåhandssvärd ihop med paradrustning dvs i princip ett svärd enbart gjort för uppvisning, åtminstonde bland människor, t.ex. riddare på ett tornerspel eller liknande + då i specialfall liknande Warhammer FB's alver med lätta rustningar men våldsamt svingandes tvåhandssvärd, elittrupper helt enkelt.

My point is att inte vem som helst ska ha råd med ett tvåhandssvärd så jag tycker inte att priset är fullständigt orimligt.

Inte för att tvåhandssvärdets pris hade nåt med saken att göra egentligen... ett litet sidospår gjorde jag nu.

Jag använde det som ett exempel för att framlägga att ingen släpar runt på 40 kg mynt. då bättre att göra guldet ännu mer värt än silver i förhållande till grundreglerna i 91:an och extremt mycket mer värt än kopparmynt. Ett guld för en dolk liksom och ett par silvermynt tillbaka.

Tänk också på hur mycket mer episk en drakskatt är eller hur mycket mer värd en kungakrona eller dylika exotiska smycken blir. Om guld verkligen utmålas som en mycket ädel metall så blir det mer spännande att faktiskt få tag på ett föremål i guld.

Nu ramblar jag bara på igen, nåt som jag är bra på. Men om ni redan bestämt er för vilken form av prisnivå ni vill ligga på så ska jag inte tjafsa så mycket mer om det. Däremot hävdar jag fortf. att guld bör vara mycket mer värt än ratio'n 1/10/100 som i grundreglerna.

Vill ocks¨säga att jag inte har en aning om vilken bok "kandraboken" är så ni får ursäkta mig om jag framstår som ignorant =P


//M


PS. kikade igenom mina house rules och det verkar som jag tagit mitt förnuft till fånga och sansat mig lite grann. 1 guld är inte lika med 10'000 koppar som jag först skrev utan bara 1'000... DS.

PS igen. Jag har en färdigskriven prislista som i princip är en mod'ad version av 91:an's lista. Om nån är på g att skriva ihop nån form av prislista så kan jag alltid mejla/MSN'a/whatever över den ifall personen i fråga vill ha min input. DS.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Kanske att en rollperson kan äga 8000sm efter långt spelande, men min poäng är att ett tvåhandssvärd snarare ligger runt 500-600sm i genomsnitt. Det är ändå ingen vanlig människa som har råd med det. Det är ju minst 100 dagslöner.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Rickard skrev:Ett mer realistiskt alternativ är att alla utövar byteshandel. :wink:

Men ok. Visst kan någon få gräva ner sig i myntsorter om personen tycker det är skoj, men jag har alltid sett myntsorterna som en "översättning" från regeltermer till vad som finns i verkligheten. Man kanske har 100 silvermynt men det kan vara 42 berendiska kungsmynt*, 12 hynsholgiska fingoler* och 6 feliciska silverstycken*.
Kan det inte bara vara så att det i de olika ländernas valutor förekommer olika mycket av ädelmetallerna, så en 1 erebosisk riksdaler (guldmynt) innehåller dubbelt så mycket guld som en zorakisk guldriksdaler eller jorpagnisk aurei. Då skulle man ju kunna se reglerna för guld-, silver- och kopparmynt som ett abstraktare sätt att se hur stora mängder guld, silver och koppar man släpar omkring på, vilken lands valuta det sedan rör sig om är ju inte så viktigt... när man väl handlar med dem, lär ju de riktigt nogräknade köpmännen ändå väga och bita i mynten. Alltså är det fortfarande en slags byteshandel det handlar om där mynten inte har några "konstlade" värden.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Jag gillar Otvin Käkslites idé med ett 1000-10-1 förhållande. Det ändrar inget praktiskt (som prislistor) men får gulden att bli mer värda och ovanliga. Det gillar jag.

Då får gärna posta din prislista. Jag har inte heller kandraboken så jag vet inte de priserna som står i den.

/j
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Kikade åter igenom det material som jag redan skrivit och kom ihåg att förutom att göra guld mer värda och koppar mindre värda så dividerade jag i princip alla priser med 10 för att få ner mängden mynt som släpas på. Detta var nån form av experiment från min sida så om ni fokuserar på antalet mynt så ser ni att det är ganska rimliga mängder det handlar om.

För att ta ett tidigare exempel, det där tvåhandssvärdet. I "mina" regler så kostar ett tvåhandssvärd alltså 800 silver istället för 8000. Alltså kan man köpa ett tvåhandssvärd för 8 guld.

Här är en länk till dokumentet, jag har aldrig använt wiki upload förr så vi får se om det funkar...


Prislistor:
http://www.wikiupload.com/download_page.php?id=95086
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag vill gärna trycka lite på [1 guld = 10 silver = 100 koppar] systemet. Detta är något som känns igen och har varat för evigt.

Däremot kan man i olika länder lägga till och ta bort valutor. T.ex kan Zorakin ha silverdaler som är värda 20 silvermynt styck. Medan i Felicien så har man silverkvarter som är värda 2,5 koppar styck. Alltså, vart än rollpersonerna hamnar så behöver varken spelledaren eller spelarna bry sig om växlingskurser, ifall inte spelledaren bestämmer att de råkar få silverdaler elle silverkvarter i hand.

Många spelgrupper bryr sig inte alls om växlingskurser, och inte om valuta överhuvudtaget, medan andra grupper är väldigt nitiska.

T.ex. I vår spelgrupp var vi väldigt noga med pengarna de första 10 åren av rollspelande. Nu för tiden stryker vi inte pengar för småsummor som ett stop öl eller ett äpple på en marknad...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tycker det låter bättre. Vi gör olika valutor valfritt. Visst, det är väldigt orealistiskt med bara en valuta, men jag tycker bara det vore jobbigt. På det här sättet så kan man välja själv.

På första sidan i tråden hittar ni några exempelpriser. Inte hela listan dock. Jag tycker Experts priser funkar ganska bra för t ex vapen.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Spelknepe skrev:Jag vill gärna trycka lite på [1 guld = 10 silver = 100 koppar] systemet. Detta är något som känns igen och har varat för evigt.

Däremot kan man i olika länder lägga till och ta bort valutor. T.ex kan Zorakin ha silverdaler som är värda 20 silvermynt styck. Medan i Felicien så har man silverkvarter som är värda 2,5 koppar styck. Alltså, vart än rollpersonerna hamnar så behöver varken spelledaren eller spelarna bry sig om växlingskurser, ifall inte spelledaren bestämmer att de råkar få silverdaler elle silverkvarter i hand.

Många spelgrupper bryr sig inte alls om växlingskurser, och inte om valuta överhuvudtaget, medan andra grupper är väldigt nitiska.

T.ex. I vår spelgrupp var vi väldigt noga med pengarna de första 10 åren av rollspelande. Nu för tiden stryker vi inte pengar för småsummor som ett stop öl eller ett äpple på en marknad...
Jag håller inte med dig som du kanske märkt av mina inlägg.

Jag slår ett slag för att köpa en stridshingst för 5 guld eller ett 30 fots kustskepp för 10 guld.

imho ska det vara coolt att flasha runt med guldmynt. Man ska uppfattas som rik när man betalar med guld. Också silver ska vara ganska exotiskt... koppar bör vara den vanligaste valutan när man köper alldagliga saker som mat och kläder och bruksföremål.

Köper man dyrare grejer som typ ett städ, eller riktigt fina kläder eller lite mer shady föremål som dyrkar, då passar silvermynt bra och slutligen då guld som används i princip uteslutet av adeln som slänger en hel påse guld på bordet till mannen som säljer en herrgård.



//M
Skriv svar