Pengar och priser

Övrigt om Ereb Altor
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Pengar och priser

Inlägg av osbjer »

Av enkelhetskäl är jag nöjd med att alla länder har likvärdiga valutor med guld/silver/koppar i värdeförhållande 1:10:100. Vi kan å andra sidan göra olika valutor till olika områden, men när det spelas kör jag med att mynt är universella då det är metallvärdet som spelar roll.

Det jag däremot vill diskutera är priser. Hur mycket kostar saker? Vad är dyrt? Vad är billigt etc.. Vilken prislista ska vi utgå ifrån? Ska jag utgå ifrån att en dagslön för en knegare är 10 sm, för en tjänsteman 50 sm och lärare etc 150 sm? Vad tjänar en soldat? En hantverkare?

Åsikter?

/j
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag vill minnas en artikel i en Sinkadus där alla myntslag från de olika länderna listades...
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Adragoor skrev:Jag vill minnas en artikel i en Sinkadus där alla myntslag från de olika länderna listades...
Du vet möjligen inte nummer eller utgivningsår?

/j
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Personligen gillade jag experts priser mer. När kopparmynt var mer framträdande och guldmynt är något väldigt speciellt.

Så mitt förslag är att hålla priserna förhållandevis låga...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Har tyvärr inte den Sinkadusen i närheten just nu... Skulle dock gissa på att den är från 1990 eller 1991. Återkommer med exakt nr sen...
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Spelknepe skrev:Personligen gillade jag experts priser mer. När kopparmynt var mer framträdande och guldmynt är något väldigt speciellt.

Så mitt förslag är att hålla priserna förhållandevis låga...
Jag håller med dig, men då krävs ett litet jobb för att få fram någon form av standardpriser. Detta för att säkra att ett "dyrt värdshus" verkligen är precis dyrt, varken mer eller mindre. Är det någon som skulle vilja hålla i det eller har något liggande som inte är upphovsrättat?

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag vill minnas en artikel i en Sinkadus där alla myntslag från de olika länderna listades...
Sinkadus 30, sidan 16.
Av enkelhetskäl är jag nöjd med att alla länder har likvärdiga valutor med guld/silver/koppar i värdeförhållande 1:10:100.
Jag håller med helt. Det är alldeles för krångligt att jobba med daler, marker, lod och allt sånt.
Däremot så tycker jag att det kan ge lite flavour i stämningstexter att använda sig av gammaldags mått ibland.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det är kul i min mening att ha med informationen. Dock behöver man ju inte använda den alla gånger. (Det kan vara lite intressant och ge stämning när köpmannen börjar klippa i ens Berendiska mynt när man besöker Nohstril.)
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Inlägg av Andreas »

Spelknepe skrev:Så mitt förslag är att hålla priserna förhållandevis låga...
Jag instämmer. Allt vardagligt väldigt billigt och det som är exotiskt eller kräver expertis stiger snabbt i pris. Jag ser gärna också att det är stora skillnader mellan rik och fattig, det ger en mer dynamisk värld.
Andreas
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

osbjer skrev:
Spelknepe skrev:Personligen gillade jag experts priser mer. När kopparmynt var mer framträdande och guldmynt är något väldigt speciellt.

Så mitt förslag är att hålla priserna förhållandevis låga...
Jag håller med dig, men då krävs ett litet jobb för att få fram någon form av standardpriser. Detta för att säkra att ett "dyrt värdshus" verkligen är precis dyrt, varken mer eller mindre. Är det någon som skulle vilja hålla i det eller har något liggande som inte är upphovsrättat?

/j
Rent upphovsrättsligt så får man kopiera tabeller rakt av. Här är några priser från Kandra, sidan 37-38.

-------------

barberare
- klippning, 25 km
- rakning, 35 km
- hela programmet, 50 km

danslektion, 4 sm/lektion
sånglektion, 3 sm/lektion
musikant, 6 sm/h

advokat, 12 sm/h
lärda män etc
- konsultation 15 sm/h
- eget arbete 10 sm/h (vad nu menas med detta)
bokhållare, 4sm/h

horoskop, 250 sm(!)
spådom, 60 sm(!)

murare, 50 km
oxdrivare, 46 km
snickare, 50 km
stenhuggare, 55 km
stensättare, 60 km
taktäckare, 44 km
träsnidare, 52 km

-------------

Var tog de här charmiga zigernaraktiga spådomskvinnorna som går och ger vaga spådomar till folk? Nåja, det här är lite väl detaljistiskt för min smak. Det gör att folk (läs: jag) inte kan komma ihåg priserna och måste slå upp i boken gång efter annan.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Jag måste säga att dessa priser låter långt mer lockande än de som är bok III. Guld är något för kungen och koppar är för folket skulle kunna vara en devis för priserna tycker jag.

/j
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Precis de priserna jag menade ja.. :wink:
Håller med Rickard om att det är lite för detaljrikt. Men det är väl inget vi tänker gå in i detalj om? :)
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Ok, jag skriver upp lite exempelpriser på en del saker, säg till om ni misstycker om nogåt. Alla priser i km om inte annat ges.

Mat:
Svagdricka (glas, 3dl) 5
Svagdricka (behållare, 1l) 12
Öl (glas, 3dl) 15
Öl (behållare, 1l) 40
Vin (glas, 3dl) 10-50
Vin (behållare, 1l) 30-140
Enkel stuvning 10
Köttstuvning 15
Kött och potatis 25

Dagsranson torkat kött + skorpor 10

Inkvartering:
Enkelrum 100
Dubbelrum 75 (per person)
Sovsal 25
Stallplats 10

hantverk och tjänster: (per lämplig enhet)
Enklare tjänster 5-75
Akademiska tjänster 10-500 sm

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Hur ska vi hantera prisers variation? På många ställen är en del saker ganska svåra att få tag på, vilket gör dom dyrare.
Samtidigt är det dumt att göra en prislista för varje modul/land. Ska vi ha en gemensam prislista i slutet av den stora
PDF:en och sedan räkna upp avvikelser?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Där finns utrustning och saker som är specifika för ett speciellt land, sen finns det utrustning och saker som är väldigt generella.

Ett "vattenskin" är ju ganska generellt och skulle kunna kosta likadant överallt...

Feliciskt Vin är däremot mer specifikt för Felicien, och bör därför vara billigare i Felicien än t.ex. Trakorien.

Detta säger ju såklart sig själv... men hur ska vi då ta tillvara på detta?
Kanske vi kan använda oss av "vanligt, ovanligt, sällsynt och mycket sällsynt" begreppen?

Alla generella varor anses vanliga (Ordinarie pris)

Alla specifika varor anses:
Vanliga i ursprungslandet...
Ovanliga i grannländerna...
Sällsynta längre bort och...
Mycket sällsynta i Jih-Pun...

Detta skulle man sen kunna kasta en enkel regel på, som t.ex.

Vanligt: Pris x 1
Ovanligt: Pris x 1.5
Sällsynt: Pris x 2
Mycket sällsynt: Pris x 3 - 5

Så kort och gott. Skriver ni om ett land, kladda endast ner den utrustning som är specifik för landet. Sen kan ju spelledaren själv avgöra vad som finns tillgängligt eller ej...

Vad tycker ni andra?
Skriv svar