Ännu en revidering av befolkningssiffror?

Övrigt om Ereb Altor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Så länge vi är överens om att ta det lugnt med befolkningsökningarna och justera hela kontinenten utan inflation så fungerar detta och Ni andra är betydligt mer insatta för att jag skall i dessa glädjens tider lägga tankar på personangrepp! :twisted:

Min egen tanke är att ta invantalet i EA x 10 (Sinkadusförslag) x 2 (som på Caddo) ± justering för det enskilda landet.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gemensamt för alla är nog att vi nog har sett erebs länder mindre än vad de egentligen är. När jag har spelledat Ereb så har jag aldrig riktigt haft befolking i tankarna. I stora drag har jag låtit det vara glesare mellan byarna i Jorduashur än i Zorakin, men annars har det inte spelat en stor roll i mina äventyr, och spelarna verkar inte ha haft en tanke på det heller...

...så spelar det någon stor roll för någon om Zorakin har 3, 5 eller 7 miljoner invånare förutom en tillfredställd logisk förklaring?

Om vi nu ska ha en tillfredställd logisk förklaring så håller jag med Mikael med formeln (EA x 10) x 1 till 2.

Så ni som är ämnesansvariga föreslår en siffra med en motivation och låter oss andra tycka till.

Alternativt så gör vi hela planeten mindre så att länderna blir mindre! :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:
Adragoor skrev: Jag skulle nog säga att följande siffror kan anses vara rimliga för befolkn. täthet i jordbruksområden för Ereb:

Mycket hög: över 50 inv/km2 (Extremt bördig floddal i fantastiskt klimat)
Hög: ca:40 (Bördigt land i tempererat klimat)
Normal: ca:25 (Stenigare terräng eller i lite kallare klimat)
Låg: ca:15 (Kallt klimat och dåliga skördar, karga gränsområden, hedar och stäpper)
Mycket låg: under 5 (Iskyla stor del av året eller småodlingar i djupa karga skogar i dåligt klimat)

(Jag skulle gissa på att Europa hade ungefär dessa siffror runt år 1200, fast det tål att kollas närmare)

Efter lite närmre inspektion av vad som står i Aidneboken verkar 1,7 milj vara nästan lite lite för Caddo. Det står att kustslätterna är bördiga och närmast överbefolkade samt att ett effektivt jordbruk bedrivs på Caddo. För att få 1,7 milj. att stämma måste Appobergen och omkringliggande steniga områden vara väldigt stora. Kanske bara 1/4 eller så av öns yta är uppodlad? Kanske närmare 2,5 milj är rimligare...

En stor del av Hynsolges inland påstås dock vara uppodlat. Och landet är ju rätt stort...

Ingen aning om vad Tyskland hade. Jag skulle nog nästan hellre jämföra Zorakin med Spanien/Sydfrankrike, iaf. när det gäller klimat... Och då borde befolkningen följa efter...

Kolla in det här förresten... Den räknar ungefär på Frankrike år 1300, men halverar man siffrorna blir det rätt hyfsat...
Mycket hög befolkningstäthet: Saphyna, Caddos kust, Floddalar i Zorakin.
Hög: övriga Caddo utom bergen, Ekenfara och darensslätt i Kardien, på samma sätt vissa elar av Zorakin, stora delar av paratorna, moskorien
Normal: Ridmark, Haperike & Satgherin i Kardien, palamux i övrigt
Låg: Inmark, Videlrike & Philmark i Kardien
Mycket låg: Havsmanland & Nordmark i kardien

De här siffrorna blev väl "kardiocentriska", någon som kan tänkas komplettera listan?

Sedan skulle jag heller vilja se en befolkningsstruktur som liknar den i Europa runt 1000 än 1200, men med halverade siffror kanske det är vad vi får

Tycker inte att vi borde jämföra Zorakin alltför mycket med spanien, det är frankrike som är förlagan. I kardiens fall är det England som gäller. Jag vet att klimatet är fel, men på så vis så känns länderna felplacerade.
Jag har nu beräknat Kardiens yta med viss exakthet till 425500km2. Använder man sig av dina siffror för befolkningstäthet, samt din uppskattning av hur tätbefolkade olika delar av landet är får Kardien ett inv antal på lite över 3 milj. Observera då att Kardien då blir mindre tätbefolkat än England var på 1000-talet! (Med engelska 1200-talssiffror får Kardien 6-7 milj. inv.)
Använder man siffrorna från Domesdaybook rakt av (ung. 8,5 inv/km2) får Kardien 3,6 milj inv... Detta förefaller dock rätt lite med tanke på skillnaderna mellan Kardien och 1000-talets England. Jag skulle nog höja lite och säga att Kardien får en rätt rimlig befolkning på 4 milj. inv. Detta innebär i princip att det är de bördiga områdena runt Ekenfara, Darensslätt och Haperike som är relativt tätbefolkade (men lååångt ifrån överbefolkade...) och resten av landet är lika glest befolkat som norrlands inland... Trots 4 milj. inv. blir Kardien ett land som främst består av vilda skogar och karga kullar...
För att ta Nordmark som exempel... Området har en area på 74375 km2. Med siffrorna i Aidneboken får Nordmark en täthet på närmast otroligt låga 0.13 inv/km2... (Jag skulle gissa på att denna befolkningstäthet ungefär råder i Orghin...) Tjugodubblar man befolkningen kommer man fram till 2,6 inv/km2... Även detta är extremt låg täthet i nivå med dagens Island eller medeltidens Småland. Klimatet är trots allt lite varmare än så i Nordmark, och även om området är kargt tror jag att befolkningstätheten ligger på kanske 4/km2. Detta ger en befolkning på ungefär 300000. Dessa bor i huvudsak i rätt karga jordbruksbygder på ömse sidor om "Marsklandetviken". Resten av Nordmark är väldigt glest på folk...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Gemensamt för alla är nog att vi nog har sett erebs länder mindre än vad de egentligen är. När jag har spelledat Ereb så har jag aldrig riktigt haft befolking i tankarna. I stora drag har jag låtit det vara glesare mellan byarna i Jorduashur än i Zorakin, men annars har det inte spelat en stor roll i mina äventyr, och spelarna verkar inte ha haft en tanke på det heller...

...så spelar det någon stor roll för någon om Zorakin har 3, 5 eller 7 miljoner invånare förutom en tillfredställd logisk förklaring?

Om vi nu ska ha en tillfredställd logisk förklaring så håller jag med Mikael med formeln (EA x 10) x 1 till 2.

Så ni som är ämnesansvariga föreslår en siffra med en motivation och låter oss andra tycka till.

Alternativt så gör vi hela planeten mindre så att länderna blir mindre! :D
Du har helt rätt i att befolkningen spelar mindre roll när man spelar. Dock är det trevligt med siffror som ger en uppfattning om ländernas storlek. Säger man att Kardien har 4 milj. inv. och i huvudsak är glest befolkat förstår man direkt att det inte är ett litet land det rör sig om.
Ett annat bra sätt att göra folk uppmärksamma på länders storlek är att ange avstånd mellan olika platser i dagsmarcher (och då inte använda tabellen i DoD, har folk inte provat att vandra med packning själva?). Ska man t.ex. gå från Arno till Pallin på en pilgrimsfärd handlar det om en sträcka på 20 mil fågelvägen. På slingrande medeltida vägar är det säkert 35 mil och då kommer säkert denna vandring att ta 2-3 veckor om man inte ilmarscherar... Lägger man som SL in saker som "i kvällningen på den 17:de dagen ser ni äntligen Pallins murar torna upp sig vid horisonten" ger man också spelarna lite känsla för hur långt det är mellan platser!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Adragoor skrev: Jag har nu beräknat Kardiens yta med viss exakthet till 425500km2. Använder man sig av dina siffror för befolkningstäthet, samt din uppskattning av hur tätbefolkade olika delar av landet är får Kardien ett inv antal på lite över 3 milj. Observera då att Kardien då blir mindre tätbefolkat än England var på 1000-talet! (Med engelska 1200-talssiffror får Kardien 6-7 milj. inv.)
Använder man siffrorna från Domesdaybook rakt av (ung. 8,5 inv/km2) får Kardien 3,6 milj inv... Detta förefaller dock rätt lite med tanke på skillnaderna mellan Kardien och 1000-talets England. Jag skulle nog höja lite och säga att Kardien får en rätt rimlig befolkning på 4 milj. inv. Detta innebär i princip att det är de bördiga områdena runt Ekenfara, Darensslätt och Haperike som är relativt tätbefolkade (men lååångt ifrån överbefolkade...) och resten av landet är lika glest befolkat som norrlands inland... Trots 4 milj. inv. blir Kardien ett land som främst består av vilda skogar och karga kullar...
För att ta Nordmark som exempel... Området har en area på 74375 km2. Med siffrorna i Aidneboken får Nordmark en täthet på närmast otroligt låga 0.13 inv/km2... (Jag skulle gissa på att denna befolkningstäthet ungefär råder i Orghin...) Tjugodubblar man befolkningen kommer man fram till 2,6 inv/km2... Även detta är extremt låg täthet i nivå med dagens Island eller medeltidens Småland. Klimatet är trots allt lite varmare än så i Nordmark, och även om området är kargt tror jag att befolkningstätheten ligger på kanske 4/km2. Detta ger en befolkning på ungefär 300000. Dessa bor i huvudsak i rätt karga jordbruksbygder på ömse sidor om "Marsklandetviken". Resten av Nordmark är väldigt glest på folk...
Tänk följande: Gladaskogen är lite större än vad som syns på ursprungliga kartan. Här bor 1000 penter och ingen mer. Inmark består av berg. Videlrike och Nordmark är inte ordentligt uppodlade, framförallt Nordmark består nästan enbart av skog. medeltidens småland låter braför åtminstone nordmark, det är en eländig plats. Östra Satgherin och Haperike är stäpp. Över halva philmark är skog och berg. havsmanland är stenigt och kargt. 3 miljoner tycker jag låter ganska bra, kan kanske köpa 4.

Spelis: jag tycker att befolkningssifror spelar roll. Ifall Kardien har 160 000 invånare är det en dagsmarsch till nästa by. I bästa fall. Vid 1.6 miljoner fins det gott om mark att lägga under plogen. vid 4 börjar det att bli lite trängre. de finns människor överallt i de tättbefolkade områdena. Ekeborg måste växa något för att kunna sköta den ökade handeln. Trycker vi upp befolkningen till 8 miljoner ställer det ny krav på landets styre, markbristen blir skriande, svält står för dörren. typ.

Ju fler invånare desto mer civiliserad blir kontinenten. handel och kulturutbyte ökar. Länderna knyts tätare till varandra. För min tankevärld spelar siffrorna roll.

caddo: ~150 000 km2? hälften berg? => 75 000 * 23 inv/km2 = 1.7 miljoner

Ett alternativ är ju att förminska länderna. Multiplicera alla avstånd med 2/3 så sjunker arean till under hälften!

Har du individuella areor för de enskilda hertigdömena? Vore kul att ha, så får vi sedan invånarantal med i wikin.

Tycker att EAx10x2 låter ganska rimligt...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Förslag: Kardien = 3,6 miljoner invånare. Ekeborg halkar då upp till 15 000 (minst), övriga städer står i princip oförändrade.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag känner mig dåligt insatt i ämnet, men är i princip för en ökning av folkmängden sålänge det inte blir knöktjockt med folk överallt, vilket inte heller verkar vara ngn större risk för.

Tar hjärtligt gärna emot hjälp att uppskatta Ransards befolkningsmängd, då ni förlorade mig i diskutionen för länge sen :)
I dagsläget står EA-siffran x 10 i wikin...

Vidare så vore det intressant med en reviderad "förflyttnings tabell" (Nix, har inte gått några längre sträckor med packning, inte heller ridit dem, paddlat dem, framfört häst&vagn eller liknande :wink: )

Mest då för rollspelsbruk än för wikin.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Adragoor skrev:
Fraxinus skrev:1,7 miljoner invånare i Caddo låter utmärkt. Det förklarar också mängden legoknektar som dalkerna kan pytsa ut. Ungeför som Schweiz kunde förse stora delar av Europa med legosoldater.

I Zorakien var jag redan från början inne på att man minst borde höja befolkningen med x10. Då har Zorakien ca 2,5 miljoner invånare. Även detta tycker jag är i minsta laget. Kanske borde vi höja det i Zorakien med hela x20 (5 miljoner invånare). Högre tror jag inte vi ska gå.

Med 5 miljoner invånare blir fördelningen skulle då bli ungefär så här i Zorakien: 1,2 miljoner på Grindanuhalvön. 1,2 miljon invånare fördelat på Slättebo, Pharynx och Inberg. 600000 invånare i Salamora. 1 miljon invånare i Indarike, 400000-500000 invånare i Gredelmark, 500000-600000 invånare i Yttersol. 30000-50000 i Markgrevskapet Fristaden.
5 milj kan funka, men då kommer Zorakin att bestå av några isolerade jordbruksbygder med enorma vildmarker emellan. Zorakin är trots allt ca 650000 km2 stort. Rätt stort med andra ord, ung. som det moderna Frankrike... Då måste man förklara varför man på hundratals år inte odlat upp den jordbruksmark som faktiskt finns inom landets gränser. Är stora delar av landet fullt av kringströvande moster eller har befolkningen ovanligt låg fertilitet? (Det finns väl ingen poäng med att försvara och förläna ut obebodda områden heller, så isf får man kanske minska på Zorakins gränser...)
Nej, minst 7 miljoner får man nog fläska på med om man åtminstone vill närma sig underutvecklad europeisk medeltid och lämna plats för massor av svartfolk och alver...
OK för 7 miljoner invånare i Zorakien men då bör invånarantalet i Pendon ligga runt 25000-30000. Fördelning på de olika länen kommer senare.

Regil! Din kommentar om Zorakiska mäns fruktsamhet kan lätt leda till allvarligt blodvite mellan brodersfolk! :twisted:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Adragoor skrev: Jag skulle nog säga att följande siffror kan anses vara rimliga för befolkn. täthet i jordbruksområden för Ereb:

Mycket hög: över 50 inv/km2 (Extremt bördig floddal i fantastiskt klimat)
Hög: ca:40 (Bördigt land i tempererat klimat)
Normal: ca:25 (Stenigare terräng eller i lite kallare klimat)
Låg: ca:15 (Kallt klimat och dåliga skördar, karga gränsområden, hedar och stäpper)
Mycket låg: under 5 (Iskyla stor del av året eller småodlingar i djupa karga skogar i dåligt klimat)

(Jag skulle gissa på att Europa hade ungefär dessa siffror runt år 1200, fast det tål att kollas närmare)

Efter lite närmre inspektion av vad som står i Aidneboken verkar 1,7 milj vara nästan lite lite för Caddo. Det står att kustslätterna är bördiga och närmast överbefolkade samt att ett effektivt jordbruk bedrivs på Caddo. För att få 1,7 milj. att stämma måste Appobergen och omkringliggande steniga områden vara väldigt stora. Kanske bara 1/4 eller så av öns yta är uppodlad? Kanske närmare 2,5 milj är rimligare...

En stor del av Hynsolges inland påstås dock vara uppodlat. Och landet är ju rätt stort...

Ingen aning om vad Tyskland hade. Jag skulle nog nästan hellre jämföra Zorakin med Spanien/Sydfrankrike, iaf. när det gäller klimat... Och då borde befolkningen följa efter...

Kolla in det här förresten... Den räknar ungefär på Frankrike år 1300, men halverar man siffrorna blir det rätt hyfsat...
Mycket hög befolkningstäthet: Saphyna, Caddos kust, Floddalar i Zorakin.
Hög: övriga Caddo utom bergen, Ekenfara och darensslätt i Kardien, på samma sätt vissa elar av Zorakin, stora delar av paratorna, moskorien
Normal: Ridmark, Haperike & Satgherin i Kardien, palamux i övrigt
Låg: Inmark, Videlrike & Philmark i Kardien
Mycket låg: Havsmanland & Nordmark i kardien

De här siffrorna blev väl "kardiocentriska", någon som kan tänkas komplettera listan?

Sedan skulle jag heller vilja se en befolkningsstruktur som liknar den i Europa runt 1000 än 1200, men med halverade siffror kanske det är vad vi får

Tycker inte att vi borde jämföra Zorakin alltför mycket med spanien, det är frankrike som är förlagan. I kardiens fall är det England som gäller. Jag vet att klimatet är fel, men på så vis så känns länderna felplacerade.
Hertigdömet Indarrike borde vara väldigt tätbefolkat, liksom södra Grindanu och eventuellt Slättebo och Gredelmark.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:Tänk följande: Gladaskogen är lite större än vad som syns på ursprungliga kartan. Här bor 1000 penter och ingen mer. Inmark består av berg. Videlrike och Nordmark är inte ordentligt uppodlade, framförallt Nordmark består nästan enbart av skog. medeltidens småland låter braför åtminstone nordmark, det är en eländig plats. Östra Satgherin och Haperike är stäpp. Över halva philmark är skog och berg. havsmanland är stenigt och kargt. 3 miljoner tycker jag låter ganska bra, kan kanske köpa 4.

Spelis: jag tycker att befolkningssifror spelar roll. Ifall Kardien har 160 000 invånare är det en dagsmarsch till nästa by. I bästa fall. Vid 1.6 miljoner fins det gott om mark att lägga under plogen. vid 4 börjar det att bli lite trängre. de finns människor överallt i de tättbefolkade områdena. Ekeborg måste växa något för att kunna sköta den ökade handeln. Trycker vi upp befolkningen till 8 miljoner ställer det ny krav på landets styre, markbristen blir skriande, svält står för dörren. typ.

Ju fler invånare desto mer civiliserad blir kontinenten. handel och kulturutbyte ökar. Länderna knyts tätare till varandra. För min tankevärld spelar siffrorna roll.

caddo: ~150 000 km2? hälften berg? => 75 000 * 23 inv/km2 = 1.7 miljoner

Ett alternativ är ju att förminska länderna. Multiplicera alla avstånd med 2/3 så sjunker arean till under hälften!

Har du individuella areor för de enskilda hertigdömena? Vore kul att ha, så får vi sedan invånarantal med i wikin.

Tycker att EAx10x2 låter ganska rimligt...
Grejen är att jag räknat med att stora delar av Kardien är vildmark och ändå gett landet 4 milj. invånare. Det är isf. bara de områden som du har angett som är tätbefolkade... Och folk tenderar att fylla jordbruksmark så mycket det går. Med 4 milj invånare blir Kardien fortfarande ett land där det bryts ny mark nästan överallt. Hade all mark som gått varit uppodlad hade Kardien kunnat föda minst 8 milj. inv. med relativt primitiva jordbruksmetoder...

Ekenfara är närmare 17000 km2 stort (ungefär som Västergötland). Ett område av den storleken som är nästan helt uppodlat föder lätt 500000 inv...
Med detta i åtanke och att de områden som du angav som jordbruksbygder är kanske 150000km2 ungefär är det underligt om befolkningsmängden är under 4 milj! Detta ger ju ändå 275000km2 (ett område större än Norrland) som är glesbygd eller vildmark!

Att Caddo bara får 23inv/km2 är nästan svårt att gå med på... Åtminstone om Caddo är närmast överbefolkat på kustslätterna... Överbefolkningsgränsen med Caddos relativt utvecklade jordbruk beräknar jag till 35 inv/km2, och då är jorden inte mer än genomsnittsbördig. Isf. hamnar vi ju på ca 2,5 milj...

När det gäller civilisationsnivå kommer ju länderna att hamna på rätt låga nivåer även med de nya siffror som nu föreslagits...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fafnir skrev:Jag känner mig dåligt insatt i ämnet, men är i princip för en ökning av folkmängden sålänge det inte blir knöktjockt med folk överallt, vilket inte heller verkar vara ngn större risk för.

Tar hjärtligt gärna emot hjälp att uppskatta Ransards befolkningsmängd, då ni förlorade mig i diskutionen för länge sen :)
I dagsläget står EA-siffran x 10 i wikin...

Vidare så vore det intressant med en reviderad "förflyttnings tabell" (Nix, har inte gått några längre sträckor med packning, inte heller ridit dem, paddlat dem, framfört häst&vagn eller liknande :wink: )

Mest då för rollspelsbruk än för wikin.
Ransards yta är ung. 592500km2. Av denna yta är endast 5% eller 27500km2 hyfsat tätbefolkade jordbruksbygder med 10 inv/km2. 95000 km2 är glest befolkad jordbruksbygd (7/km2) gårdarna ligger utströdda här och där med skog och gräsland emellan. 130000km2 är mycket glest befolkat med 3/km2 och hela 340000km2 är nästan folktomma berg och skogar (mindre än 1/km2). Hela Ransard får då en befolkning på 1,6 milj och i snitt är bef.tätheten 2,7/km2. Detta tycker jag låter rätt rimligt...

Som synes stämmer inte 20xEA särskilt bra på ett mer glesbefolkat land som Ransard... Jag tror att man helt enkelt får anpassa siffrorna efter landet och inse att siffrorna i EA bara far tokiga från början...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Nu får ju detta rätt stora konsekvenser för Caddos befolkning... Jag fördubblade alla siffror så att Caddo fick 1,7 milj innevånare. Men i ett ögonblick av lathet fördubblade jag ocksp stadsbefolkningen, så att Arno fick 46 000 inv! :shock: Med andra ord måste jag dra ner Arnos befolkning till det ursprungliga 23 000. Det betyder i sin tur att andelen landsbyggdsbor ökar kraftigt då Caddo fortfarande bara har 12 städer... Vad tycker ni?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vad tycker ni?
Jag tycker att du ska skita i formler och vad det står i böckerna och helt enkelt själv bestämma hur många invånare Caddo, Arno och de andra städerna/byarna har. ;)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Nu får ju detta rätt stora konsekvenser för Caddos befolkning... Jag fördubblade alla siffror så att Caddo fick 1,7 milj innevånare. Men i ett ögonblick av lathet fördubblade jag ocksp stadsbefolkningen, så att Arno fick 46 000 inv! :shock: Med andra ord måste jag dra ner Arnos befolkning till det ursprungliga 23 000. Det betyder i sin tur att andelen landsbyggdsbor ökar kraftigt då Caddo fortfarande bara har 12 städer... Vad tycker ni?
Nej... 23000 är nog rätt bra för Arno. Hade 41% av befolkningen som tidigare bott i städer och köpingar (= urbaniserade med medeltida mått) hade detta varit nästan överdrivet för ett förindustriellt samhälle. Om 25% tillsammans är urbaniserade känns det som en rimlig nivå med tanke på hur välciviliserat Caddo ändå är... Säg att ung. 170000 (10%) är stadsbor och 250000 (15%) bor i köpingar så känns det som rätt logiskt och rimligt... (Om nu den totala befolkningen inte ska öka ytterligare till 2,5 milj.)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Adragoor skrev: Ransards yta är ung. 592500km2. Av denna yta är endast 5% eller 27500km2 hyfsat tätbefolkade jordbruksbygder med 10 inv/km2. 95000 km2 är glest befolkad jordbruksbygd (7/km2) gårdarna ligger utströdda här och där med skog och gräsland emellan. 130000km2 är mycket glest befolkat med 3/km2 och hela 340000km2 är nästan folktomma berg och skogar (mindre än 1/km2). Hela Ransard får då en befolkning på 1,6 milj och i snitt är bef.tätheten 2,7/km2. Detta tycker jag låter rätt rimligt...

Som synes stämmer inte 20xEA särskilt bra på ett mer glesbefolkat land som Ransard... Jag tror att man helt enkelt får anpassa siffrorna efter landet och inse att siffrorna i EA bara far tokiga från början...
Det blir väl ungefär vad ett för oss välbekant land i norra europa hade under medeltiden? Stora skogar, kallt och eländigt...

Vad kan vi tänkas få för siffror på Trakorien? Tycker i alla fall jag vore roligt att se. Kan Saphynas överbördiga jordar (visst antyder beskrivningen att de är mer bördiga än något vi har på jorden?) försörja Tricilves 250 000 invånare?
Skriv svar