Altors Universum

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Altors lutning går det väl att ändra på men de speciella förhållandena med värme och köld skulle annars kunna förklara annorlunda gränser för klimatzonerna
Förutsatt att isherrarna alltid vinner mark på vinterhalvåret och salamandrarna på sommarhalvåret... Det faktum att dagarna alltid är nästan exakt lika långa runt ekvatorn påverkar klimatet väldigt mycket. Temperaturen blir utjämnad osv. (Antagligen trots kampen mellan värme och köld.)

Ang. polcirklarna måste dessa ligga närmare polerna om avst. mellan vändkretsarna är mindre.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Är det inte så att Erebs framgång beror på dess klimat som är "lagom" placerat i det område där kampen mellan kyla och hetta har balans!? Ekvatorn och solens påverkan borde alltså endast ha mindre påverkan. Det som bestämmer klimatet på Altor är kyla och hettas kamp. Visst solen gör det varmare på dagen än natten, men påverkan är begränsad jämfört med kampen. Kom ihåg att detta är Altor, inte Tellus, och allt kan förklaras med lite magi och gudar. Var ekvatorn placeras spelar alltså mindre roll, förutom att det påverkar antalet ljusa timmar på klotet...vilket då för in övriga cirklar. Dessa kan alltså också vara väldigt viktiga i astronomologin.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi kan kanske enas om att varme-köld axeln är det förhållande som har störst betydelse för Altor klimat, och följdaktligen kan vi tolka klimatzonerna utifrån detta? Evatorlinjen har dock inget med detta att göra och det var den jag först och främst ville bestämma (fast tankarna snabbt drogs vidare också :wink: ).

Solen med sin värme och sin bana borde självklart också ha betydelse för klimatet men är kanske inte lika viktig som på jorden. Altors lutning har dock betydelse för årstiderna, och kanske mest spännande spelmässigt för middagsmörkret och midnattsljuset, så polcirklarna bör vi också bestämma, och då ger sig vändkrätsarna automatiskt.

Rörande funderingar kring isherrarnas respektive eldsalamandrarnas inflytande under årstiderna så lär ju dessa ha omvänd verkan på Altors baksida om vi gör dem beroende av solen, åtminstonde enbart. Eller?

Erebs framgång borde kanske betyda södra delen, alltså Kopparhavsområdet?

Astronomologin, var det avsiktligt eller finns det ett sådant (bra) ord? :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Är det inte så att Erebs framgång beror på dess klimat som är "lagom" placerat i det område där kampen mellan kyla och hetta har balans!? Ekvatorn och solens påverkan borde alltså endast ha mindre påverkan. Det som bestämmer klimatet på Altor är kyla och hettas kamp. Visst solen gör det varmare på dagen än natten, men påverkan är begränsad jämfört med kampen. Kom ihåg att detta är Altor, inte Tellus, och allt kan förklaras med lite magi och gudar. Var ekvatorn placeras spelar alltså mindre roll, förutom att det påverkar antalet ljusa timmar på klotet...vilket då för in övriga cirklar. Dessa kan alltså också vara väldigt viktiga i astronomologin.
Dagarnas längd är väldigt viktiga för t.ex. växtlighet. Anledningen till att vi har djungler runt ekvatorn på jorden är till stor del att dagarna är lika långa året om samt passadvindarnas inverkan, och i mycket mindre utsträckning temperaturen. Just därför bör ekvatorn på Altor gå i mitten av regnskogsbältet... Sen kan man ju naturligtvis förklara det faktum att det finns årstidsväxlingar onaturligt långt söderut på Altor med att isherrarna brukar vinna mark under norra Altors vinterhalvår...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Adragoor skrev:passadvindarnas inverkan
Passadvindarna kan ju även se annorlunda ut än på jorden. Men isf. hur?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:
Adragoor skrev:passadvindarnas inverkan
Passadvindarna kan ju även se annorlunda ut än på jorden. Men isf. hur?
Nu är inte jag så insatt i väder och vind, men frågan är vilka likheter med jorden vi skal utgå ifrån och vilka vi skal förklara med gudar och magi?

En relevant fråga oavsett (tror jag) är dock vart "värmen" på Altor kommer ifrån? Är det huvusakligen från solen eller från söderns energiflöde? Kanske både och men hur då?

Sen kan det kanske gå att avgöra vilken effekt denna värme har på lufttrycket och således på vindarna, för att slutligen böja av dessa enligt corioliskraften (för att Altor roterar vet vi väl?)?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:
Adragoor skrev:passadvindarnas inverkan
Passadvindarna kan ju även se annorlunda ut än på jorden. Men isf. hur?
Nu är inte jag så insatt i väder och vind, men frågan är vilka likheter med jorden vi skal utgå ifrån och vilka vi skal förklara med gudar och magi?

En relevant fråga oavsett (tror jag) är dock vart "värmen" på Altor kommer ifrån? Är det huvusakligen från solen eller från söderns energiflöde? Kanske både och men hur då?

Sen kan det kanske gå att avgöra vilken effekt denna värme har på lufttrycket och således på vindarna, för att slutligen böja av dessa enligt corioliskraften (för att Altor roterar vet vi väl?)?
Eg. kan det mesta förklaras med magi och gudar, men det måste fortfarande hålla en rimlig inre logik...

Som jag tolkar den dykiska världsbilden är Altor ett klot, något mindre än jorden, som snurrar 365 varv runt sin egen axel på ett år. Månarna och solen roterar runt Altor. Månen lär göra ett varv på en månad.
Antingen lutar Altors axel något, förutsatt att solen står stilla, eller så är solens bana något sned i förhållande till Altor, i vilket fall solen gör ett varv runt planeten på ett år. Båda dessa varianter ger olika ljusförhållanden vid olika årstider förutom vid ekvatorn. Eventuella planeter rör sig även de runt Altor.

Gällande värme/kyla är det rimligast att anta att det i första hand är solen som ger värme. Salamandrarna och isherrarna ger mer en grund för klimatet. I norr kan det aldrig bli särskilt varmt trots solsken, och i söder kan det aldrig bli särskilt kallt. Elementarkrafterna minskar mer och mer ju närmare ekvatorn man kommer, och vid ekvatorn liknar förhållandena dem på jorden.
Är det däremot inte solen som i första hand ger värme, uppstår märkliga förhållanden som att det inte är någon skillnad mellan temperaturen på dagen och på natten, ngt som iaf jag tycker känns rätt konstigt. Dessutom lär avdunstningen från haven alltid vara jämn och då småregnar det förmodligen alltid över stora delar av Altor.
Ett jordliknande klimat är lättast att förklara med jordliknande förhållanden! Krånglar man till det lite grand måste man samtidigt krångla till det ännu mer med förklaringar till alla möjliga märkliga fenomen som uppstår...

Det bör tilläggas att jag inte är ens hobby-klimatolog. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Eg. kan det mesta förklaras med magi och gudar, men det måste fortfarande hålla en rimlig inre logik...

Som jag tolkar den dykiska världsbilden är Altor ett klot, något mindre än jorden, som snurrar 365 varv runt sin egen axel på ett år. Månarna och solen roterar runt Altor. Månen lär göra ett varv på en månad.
Antingen lutar Altors axel något, förutsatt att solen står stilla, eller så är solens bana något sned i förhållande till Altor, i vilket fall solen gör ett varv runt planeten på ett år. Båda dessa varianter ger olika ljusförhållanden vid olika årstider förutom vid ekvatorn. Eventuella planeter rör sig även de runt Altor.

Gällande värme/kyla är det rimligast att anta att det i första hand är solen som ger värme. Salamandrarna och isherrarna ger mer en grund för klimatet. I norr kan det aldrig bli särskilt varmt trots solsken, och i söder kan det aldrig bli särskilt kallt. Elementarkrafterna minskar mer och mer ju närmare ekvatorn man kommer, och vid ekvatorn liknar förhållandena dem på jorden.
Är det däremot inte solen som i första hand ger värme, uppstår märkliga förhållanden som att det inte är någon skillnad mellan temperaturen på dagen och på natten, ngt som iaf jag tycker känns rätt konstigt. Dessutom lär avdunstningen från haven alltid vara jämn och då småregnar det förmodligen alltid över stora delar av Altor.
Ett jordliknande klimat är lättast att förklara med jordliknande förhållanden! Krånglar man till det lite grand måste man samtidigt krångla till det ännu mer med förklaringar till alla möjliga märkliga fenomen som uppstår...

Det bör tilläggas att jag inte är ens hobby-klimatolog. :)
Detta låter rimligt!

Vill dock påpeka att de 365 varven furgiern Dykos Barrha hävdade solen gjorde på ett år egentligen är 360 och då Akrogals astronomer räknar 364 är det underligt hur den annars klarsynta Barrha fick det till 365.*

* Detta förklaras om kort i tråden för Altorisk Tideräkning.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tankar...

Altor är kall vid nordpolen och varm vid sydpolen.

Om vi tänker oss att dessa elementärkrafter är i balans, och bortser från solens värme, så borde detta ge en temperaturskala som sträcker sig från en absolut kallpunkt i norr till en absolut varmpunkt i söder.

Låt detta vara exempelvis -50°C vid norra polpunkten och 50°C vid södra polpunkten, så blir temperaturen 0°C vid ekvatorlinjen.

Sen tar vi solen i beaktning, och det att Altor lutar och bildar årstider.

Detta höjer temperaturen både på norra halvklotet och på södra halvklotet. Vid ekvatorlinjen är denna höjning den samma året om, men på både i norr och söder varierar den med årstiderna.

Låt denna höjning av temperaturen solen gör vara 25°C, och årstidernas växlingar påverka denna temperatur med 12,5°C åt respektive håll

Detta ger:

Mitt på norra halvklotet en genomsnittlig temperatur på (-50°C/2 = -25°C + 25°C) :0°C
- vår och höst: 0°C
- sommar: 12,5°C
- vinter: -12,5°C

Mitt på klotet en genomsnittlig temperatur på 25°C
- hela året (torr/fuktig årstid?): 25°C

Mitt på södra halvklotet en genomsnittlig temperatur på (50°C/2 = 25°C +25°C) 50°C
- vår och höst: 37,5°C
- vinter: 50°C
- sommar: 62,5°C

Dessa temperaturer varierar ytterligare under dygnet beroende på natt och dag.

...tankar som låter vansinnigt tråkigt tekniskt, men kanske kan ge ett hum om hur det KAN fungera? (Eldsalamandrar, Isherrar, Gudar och eventuella andra insatta skrattar förmodligen... :roll: )
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Eterns vidder

Inlägg av jadelotuz »

Var ute å sökte efter Kosmologisk info på wikin (tex nån sida som handlar om Månarna, å stjärnorna, men jag hittade ingen), då började jag leta här. Hittade denna tråd. Vet inte om det finns någon annan. Men iaf ... bara en fundering. Borde det inte läggas up en Astrologi / Astronomi / Kosmologi för Altor å dess "grannar" på Wikin?

En annan sak som slog mig angående det som det verkar ha snackats om här på denna tråd är ... Bara några korta ideer.

Polcirklar o Pol-elementen
Asså! en tanke vore om solen vänder sin lutning mot solen hela tiden. Så att den översta polbiten (polcirkeln) faktiskt aldrig ser ljus, alltid bitande midvinternatt, å vise verse för söder, dvs alltid stekande het middags-ökensol! Detta skulle på något sätt kunna bidra med nån slags "fantasy" eller outbildad medeltida synsätt varför det är kallt i norr å varmt i Söder ...

Årstidernas effekter då ...
Apropå årstiderna så har jag för mig att årstidernas effekt mer förklaras av att Jordens bana är ekliptisk? (dvs att vi är närmre å längre i från solen), iofs så har lutningen också effekt? vilket som. Ereb Altor bor i en fantasyvärld å därför äre inge problem å anta att det kan vara någe sånt ... dvs under sommarn så är Altor närmre sin sol (eller tvärt om, om nu solen snurrar kring Altor). å vice verse. Alternativt är att SOLEN faktiskt blir starkare å svagare i en slags "Kosmiskt hjärtslagsrytm", ett slag per år ... ("duh-dunk" utdraget på ett år altså).

Fantasy vs Naturvetenskap
Sedan är juh lite hur "realistiskt" det är tänkt att göra Ereb Altor. Som jag ser det så innehåller Fantasy per automatik utrymme för vissa ologiska orealistiska effekter. Kan likaväl vara gudar som styr hit å dit. De eviga kamperna mellan "årstidsgudarna" osv ... Dessutom får man betänka att detta ur våran syn mer är frågan om Astrologi å inte Astrofysik. Att det står att Solen snurrar runt Altor, är troligen ett medvetet påstående av ÄS för att symbolisera "okunskapen" som råder bland även de smartaste! Ungefär som det var på jorden då det begav sig. Folk berövades lixom livet bara pågrund av att de föreslog tanken om att det faktiskt var tvärt om ... jisses! ;)

De flesta teser om rymden är troligen endå "broderade fantasyromaner" trotts allt. Myth. Sagor. Tolkningar tagna ur luften.

Men men. :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Inga svar till Jadelotuz från mig här utan bara en tanke kring stjärnorna.

Stjärnbilderna beskrivs ju kortfattat i EA-Kam. Dessa små texter vore välan guld att brodera ut till mustiga historier. Om skrivklådan faller på kanske någon är sugen på att skriva ihop någonting. Här finns för engångsskull nästan inga barriärer eller gränser.
Så...Vem skriver coolaste stjärnbildssagan. (Försöker inte alls hetsa igång en skrivartävling, utan bara, äh, ja...insperera?)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fafnir skrev:Inga svar till Jadelotuz från mig här utan bara en tanke kring stjärnorna.

Stjärnbilderna beskrivs ju kortfattat i EA-Kam. Dessa små texter vore välan guld att brodera ut till mustiga historier. Om skrivklådan faller på kanske någon är sugen på att skriva ihop någonting. Här finns för engångsskull nästan inga barriärer eller gränser.
Så...Vem skriver coolaste stjärnbildssagan. (Försöker inte alls hetsa igång en skrivartävling, utan bara, äh, ja...insperera?)
Och vart i Ereb kommer sjärnbildsmyterna från? Vilken kultur? Eller är de blandade?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Eterns vidder

Inlägg av birkebeineren »

jadelotuz skrev:Var ute å sökte efter Kosmologisk info på wikin (tex nån sida som handlar om Månarna, å stjärnorna, men jag hittade ingen), då började jag leta här. Hittade denna tråd. Vet inte om det finns någon annan. Men iaf ... bara en fundering. Borde det inte läggas up en Astrologi / Astronomi / Kosmologi för Altor å dess "grannar" på Wikin?

En annan sak som slog mig angående det som det verkar ha snackats om här på denna tråd är ... Bara några korta ideer.

Polcirklar o Pol-elementen
Asså! en tanke vore om solen vänder sin lutning mot solen hela tiden. Så att den översta polbiten (polcirkeln) faktiskt aldrig ser ljus, alltid bitande midvinternatt, å vise verse för söder, dvs alltid stekande het middags-ökensol! Detta skulle på något sätt kunna bidra med nån slags "fantasy" eller outbildad medeltida synsätt varför det är kallt i norr å varmt i Söder ...

Årstidernas effekter då ...
Apropå årstiderna så har jag för mig att årstidernas effekt mer förklaras av att Jordens bana är ekliptisk? (dvs att vi är närmre å längre i från solen), iofs så har lutningen också effekt? vilket som. Ereb Altor bor i en fantasyvärld å därför äre inge problem å anta att det kan vara någe sånt ... dvs under sommarn så är Altor närmre sin sol (eller tvärt om, om nu solen snurrar kring Altor). å vice verse. Alternativt är att SOLEN faktiskt blir starkare å svagare i en slags "Kosmiskt hjärtslagsrytm", ett slag per år ... ("duh-dunk" utdraget på ett år altså).

Fantasy vs Naturvetenskap
Sedan är juh lite hur "realistiskt" det är tänkt att göra Ereb Altor. Som jag ser det så innehåller Fantasy per automatik utrymme för vissa ologiska orealistiska effekter. Kan likaväl vara gudar som styr hit å dit. De eviga kamperna mellan "årstidsgudarna" osv ... Dessutom får man betänka att detta ur våran syn mer är frågan om Astrologi å inte Astrofysik. Att det står att Solen snurrar runt Altor, är troligen ett medvetet påstående av ÄS för att symbolisera "okunskapen" som råder bland även de smartaste! Ungefär som det var på jorden då det begav sig. Folk berövades lixom livet bara pågrund av att de föreslog tanken om att det faktiskt var tvärt om ... jisses! ;)

De flesta teser om rymden är troligen endå "broderade fantasyromaner" trotts allt. Myth. Sagor. Tolkningar tagna ur luften.

Men men. :)
Tror det finns en del relevant i någon tråd för Klimat och även i tråden för Altorisk tideräkning.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vad jag eg. tänkte på när jag skrev det första inlägget här är om det finns fler planeter i Altors planetsystem än Altor och Durval... Även här är det ju fritt att bara brodera ut allt vad man orkar. Och är man noggrann kan man t.o.m skapa en alldeles egen altoriansk astrologi...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Eterns vidder

Inlägg av Mikael »

jadelotuz skrev:Var ute å sökte efter Kosmologisk info på wikin (tex nån sida som handlar om Månarna, å stjärnorna, men jag hittade ingen), då började jag leta här. Hittade denna tråd. Vet inte om det finns någon annan. Men iaf ... bara en fundering. Borde det inte läggas up en Astrologi / Astronomi / Kosmologi för Altor å dess "grannar" på Wikin?

En annan sak som slog mig angående det som det verkar ha snackats om här på denna tråd är ... Bara några korta ideer.

Polcirklar o Pol-elementen
Asså! en tanke vore om solen vänder sin lutning mot solen hela tiden. Så att den översta polbiten (polcirkeln) faktiskt aldrig ser ljus, alltid bitande midvinternatt, å vise verse för söder, dvs alltid stekande het middags-ökensol! Detta skulle på något sätt kunna bidra med nån slags "fantasy" eller outbildad medeltida synsätt varför det är kallt i norr å varmt i Söder ...

Årstidernas effekter då ...
Apropå årstiderna så har jag för mig att årstidernas effekt mer förklaras av att Jordens bana är ekliptisk? (dvs att vi är närmre å längre i från solen), iofs så har lutningen också effekt? vilket som. Ereb Altor bor i en fantasyvärld å därför äre inge problem å anta att det kan vara någe sånt ... dvs under sommarn så är Altor närmre sin sol (eller tvärt om, om nu solen snurrar kring Altor). å vice verse. Alternativt är att SOLEN faktiskt blir starkare å svagare i en slags "Kosmiskt hjärtslagsrytm", ett slag per år ... ("duh-dunk" utdraget på ett år altså).

Fantasy vs Naturvetenskap
Sedan är juh lite hur "realistiskt" det är tänkt att göra Ereb Altor. Som jag ser det så innehåller Fantasy per automatik utrymme för vissa ologiska orealistiska effekter. Kan likaväl vara gudar som styr hit å dit. De eviga kamperna mellan "årstidsgudarna" osv ... Dessutom får man betänka att detta ur våran syn mer är frågan om Astrologi å inte Astrofysik. Att det står att Solen snurrar runt Altor, är troligen ett medvetet påstående av ÄS för att symbolisera "okunskapen" som råder bland även de smartaste! Ungefär som det var på jorden då det begav sig. Folk berövades lixom livet bara pågrund av att de föreslog tanken om att det faktiskt var tvärt om ... jisses! ;)

De flesta teser om rymden är troligen endå "broderade fantasyromaner" trotts allt. Myth. Sagor. Tolkningar tagna ur luften.

Men men. :)
Låter inte fel alls, bra tankar!
Skriv svar