Altors Universum

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En hel del spekulativa spekulationer angående Altors lutning, guddomliga kättingar, stora speglar och Keplers andra lag finns i denna tråd för Metafysik:

viewtopic.php?t=327&postdays=0&postorder=asc&start=0
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

anders skrev: Och vart i Ereb kommer sjärnbildsmyterna från? Vilken kultur? Eller är de blandade?
Jag har skummat igenom texterna ånyo och kommit fram till slutsatsen att de är blandade myter. Vissa refererar till jorisk kultur, andra till barbarfolk. Dvärgarnas urfader och LV nämns också.

Sannolikt har en bunt välrenomerade astrologer/astronomer (kommer nog aldrig lära mig skillnaden) i historien sammanställt de myter/konstellationer(?) som skall gälla i Ereb. Vi kan nog dock utgå ifrån att det är den joriska synen, då det mesta materialet speglas ur joriska ögon. Nargurerna har sannolikt en egen syn på det hela, även om gudarnas hjälm är inlånad från dem etc.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:
anders skrev: Och vart i Ereb kommer sjärnbildsmyterna från? Vilken kultur? Eller är de blandade?
Jag har skummat igenom texterna ånyo och kommit fram till slutsatsen att de är blandade myter. Vissa refererar till jorisk kultur, andra till barbarfolk. Dvärgarnas urfader och LV nämns också.

Sannolikt har en bunt välrenomerade astrologer/astronomer (kommer nog aldrig lära mig skillnaden) i historien sammanställt de myter/konstellationer(?) som skall gälla i Ereb. Vi kan nog dock utgå ifrån att det är den joriska synen, då det mesta materialet speglas ur joriska ögon. Nargurerna har sannolikt en egen syn på det hela, även om gudarnas hjälm är inlånad från dem etc.
Där finns mycket matnyttigt, som sagt en del från Jorernas myter och en del från Nagurernas (öst, väst, syd osv). Vad tycker Ni om kejsar Leodorn och hans hustru som ligger bakom stjärnbilden Lutan, skall jag baka in deras namn som historiska, eller hör detta till Golwyndakulturerna och en mytisk Solunsk/Krunsk kejsare?

Sid 16-18 är också kul med personligheter som den furgiske astronomen Dykos Barrha, med den dykiska världsbilden från 612 fO som än idag dominerar. Och den lärde mannen Cessilu (306-384 eO) som verkade i Atrema och kom på ett sätt att mäta temperatur med hjälp av cederkvistar, en Cessilu motsvarar ungefär en celsius och förkortas C.

Fick också en idé om att månen Azuria som störtade under 1K föll i Pringuabukten och spred skärvor och splitter runt om i en vid omkrets. Dessa på natten lysande blåstenar är mkt ovanliga utanför Insektoidrikena som betraktar dem som heliga, men det händer att de kommer till Ereb från Melukha. Det kan ha varit förädlade sådana stenar som Köttbitarna bar på vid 3K.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Där finns mycket matnyttigt, som sagt en del från Jorernas myter och en del från Nagurernas (öst, väst, syd osv). Vad tycker Ni om kejsar Leodorn och hans hustru som ligger bakom stjärnbilden Lutan, skall jag baka in deras namn som historiska, eller hör detta till Golwyndakulturerna och en mytisk Solunsk/Krunsk kejsare?
En tidig krunsk kejsare kanske?
Mikael skrev:Sid 16-18 är också kul med personligheter som den furgiske astronomen Dykos Barrha, med den dykiska världsbilden från 612 fO som än idag dominerar. Och den lärde mannen Cessilu (306-384 eO) som verkade i Atrema och kom på ett sätt att mäta temperatur med hjälp av cederkvistar, en Cessilu motsvarar ungefär en celsius och förkortas C.
Det förekommer även ett otal olika lärde auktorieteter rundt om i forumets tråder, några trovärdiaga medans andra inte, men jag tycker alla borde få vara med och samlas under någon kategori på wikin.
Mikael skrev:Fick också en idé om att månen Azuria som störtade under 1K föll i Pringuabukten och spred skärvor och splitter runt om i en vid omkrets. Dessa på natten lysande blåstenar är mkt ovanliga utanför Insektoidrikena som betraktar dem som heliga, men det händer att de kommer till Ereb från Melukha. Det kan ha varit förädlade sådana stenar som Köttbitarna bar på vid 3K.
Jag har också dragit kopplingen mellan den blå Azuria och köttbitarnas stenar men har även funderat på om inte månen störtade i Cereval och gett upphov till detta ohanterliga "månsilver". Men med denna lilla beskrivning börjar jag luta åt Pringua... :)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Fafnir skrev:
Sannolikt har en bunt välrenomerade astrologer/astronomer (kommer nog aldrig lära mig skillnaden) ...
Mmm, det är lätt att blanda ihop. men här kommer info. Astrolog är en som är kunnig i Astrologi. Astronom är en som är kunnig i Astronomi.

Vad är vad? många vetenskaper slutar på "Logi" (som typ betyder kunskap om på latin har jag för mig), Teknologi, Mycologi, Neurologi ... Astrologi osv. Astrologer trodde länge att deras stuff var "vetenskap" därav namnet Astrologi, men i själva verket bara massa mumbo-jumbo :)
Eftersom Astrologi redan var upptaget, så föll den "riktiga rymdvetenskapen" på namnet Astronomi (nomi betyder antagligen kunskap också, men möjligen med någon variant som "undersökning", eller kanske Gregiska rent av). :)

Astrologer spår i stjärnor. Astronomer studerar stjärnor (å rymden allmänt).

anders skrev:
Och vart i Ereb kommer sjärnbildsmyterna från? Vilken kultur? Eller är de blandade?
Äre inte möjligt att faktiskt sätta upp myterna paralellt på wikin? vilket som, i EAboxen så verkar det juh beskrivas lite allmänt. Varför inte göra så, eller som sagt paralellt. Då säga att det som står i EA helt enkelt är ... Joriska astrologi.

Nu lider väll iofs astrologi allmänt av kulturblödningar som oftast härstammar från mellanöstern nån stans. Influenser lixom duggar tätt, då ingen astrolog vill verka "obildad", "opåläst" och oseriös, så annammar de säkert sånna sägner å myter rätt snabbt, närhelst de hör dem.
"Berups Dryckeskopp?! euhm ... Jo-men visst! den känner jag mycket väl till (fladdrar lite nervöst med ögonen) ... det är juh denna därna, om ... Berup å hans dryckeskopp!"

eller någe sånt.

Vilket som! borde det inte finnas en "wiki-sida" för Astrologin ... och Kosmologin (dvs planeter, solen, månarna, kometer å andra himlakroppar, å vad de heter!?) Vad heter Solen i Altors unniversum förresten? (har glömt om den ens har nått namn).
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

jadelotuz skrev:(nomi betyder antagligen kunskap också, men möjligen med någon variant som "undersökning", eller kanske Gregiska rent av). :)
Nja, -nomi kommer mycket riktigt från grekiskan, men betyder lag, ordning.

Äre inte möjligt att faktiskt sätta upp myterna paralellt på wikin? vilket som, i EAboxen så verkar det juh beskrivas lite allmänt. Varför inte göra så, eller som sagt paralellt. Då säga att det som står i EA helt enkelt är ... Joriska astrologi.
Vad menar du med det? Mytologi från imperiets dagar? För som det är nu har ju knappast alla jori-talande folk en gemensam mytologi.

Och solen har inget speciellt namn, då man inte anser att det finns andra solar.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

anders skrev:
jadelotuz skrev:(nomi betyder antagligen kunskap också, men möjligen med någon variant som "undersökning", eller kanske Gregiska rent av). :)
Nja, -nomi kommer mycket riktigt från grekiskan, men betyder lag, ordning.

Äre inte möjligt att faktiskt sätta upp myterna paralellt på wikin? vilket som, i EAboxen så verkar det juh beskrivas lite allmänt. Varför inte göra så, eller som sagt paralellt. Då säga att det som står i EA helt enkelt är ... Joriska astrologi.
Vad menar du med det? Mytologi från imperiets dagar? För som det är nu har ju knappast alla jori-talande folk en gemensam mytologi.

Och solen har inget speciellt namn, då man inte anser att det finns andra solar.
ja just ja! Ordning, hade vaga minnen om att det var någe annat än kunskap, å att det var grekiskt. Tackar för infon.

Asså, jag mins inte så bra, men är inte det som står i EA boxen beskrivet ur nån "generell" synvinkel, som skulle kunna antas vara Arkevalisk eller Jorisk? eller mins jag helt fel. I övrigt så vet jag nog inte riktigt vad det var jag bubblade ur mig ... sorry ;) Kanske någe i stil med att man kunde lista diverse "olika" Astrologiska myter under just en sådan sida. Blir dock jobbigt om varge kultur har sin egen Astrologi. ... vad jag menar är att det borde kanske finnas nån gemensam nämnare, tex antalet himlakroppar, deras färg å utseende osv.

Ok. Fick bara för mig att solen kallades någe, men nu vet jag! den heter Solen :) (simpelt)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Stjärnbildernas legender och dess ursprung.

På sid 19-20 finns legender och stjärnbilder beskrivna. Jag har funderat på dess ursprung och föreslår följande:

Orcherion Krigaren och Charcheloch = Golwynda

Gyllene Skäran, Kung Gesnus och Medusas Hår = Krun

Harablos (Draken) och Hagros (Skeppet) = jorisk

Lutan = Mirel

Turingwil (Vargen) och Vilévin (Ryttaren) = nargurisk

Staven = jorisk

Svaärdet, Demonen och Elfhelm (Demonens Bane) = nargurisk

Ghazil (Dvärgen) = jorisk

Gudarnas Hjälm = Nargurisk

Aruros (Geten) = jorisk

Harpan = jorisk

Solen = Caddo / Lysande Vägen
mortosivax
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-08-25 23:12
Ort: Piteå
Kontakt:

"småmånar"

Inlägg av mortosivax »

När jag läste erebaltor boken fick jag intrycket av att "småmånarna" i själva verket var planeter. Förmodade att den som skrivit detta gjort det med den tanken. Är ganska övertygad om att den "röda månen" Raukhra mycket väl skulle kunna vara en komet eller?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Hur många månar har altor förresten?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: "småmånar"

Inlägg av Snibben »

mortosivax skrev:När jag läste erebaltor boken fick jag intrycket av att "småmånarna" i själva verket var planeter. Förmodade att den som skrivit detta gjort det med den tanken. Är ganska övertygad om att den "röda månen" Raukhra mycket väl skulle kunna vara en komet eller?
Jag håller inte med.

Visserligen är den Altorcentriska världsbilden till stor del byggd på den Geocentriska men skillnaden är att i Altors universum är den sann. Altors magiker och lärde har betydligt mer bakgrund till sin forskning än jordens motsvarigheter.
Dessutom kan man sväva ut i universum med besvärjelser och trollformler för att observera Altor och dess sattelitsystem. Man kan fråga både gudar och drakar, förvisso med mer eller mindre raka svar, men ändå direkta svar (ibland i form av en eldkvast).
Detta torde göra att man har mycket bättre empirisk kontroll hur det föreligger med universums uppbyggnad än jordens medeltida/renässans forskar.

Alla Månar eller satelliter är ju dock inte klotformade så en del kan mycket väl vara uppfångade meteorer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Enligt EA-Kampanj känner Altors lärde till nio månar, solen och den röda Raukhra. Existensen av en svart måne kallad Shakhora hävdas av vissa mörka kulter. Fler månar eller himlakroppar tros ha existerat, bla den fallna blå månen Azuria i Cereval som gett upphov till "månsilvret".

Raukhra har satts i sammanhang med röda meteorer både i EA-boxen och av oss här på forumet. En föll i Hynsolge under den Tredje Konfluxen och finns med i äventyret "Enhörningen och Drakormen" och i Krilloan-modulen. Skärvor av röd meteorsten gjorde fängslandet av den levande statyn Nekromorbus från "Oraklets fyra ögon" möjlig. Svartfolk verkar också ibland tillbe en "röd måne" ( ...deras skapargud kallas förövrigt Raukkchim!!).

Shakhora har jag kopplat till de onda margylerna från Yndar och vissa kalendersystem. Även antydat en sammanhang med Mörkermagien i Nidland:
viewtopic.php?p=26168#26168

Kometer verkar inte de lärde helt veta vad är men de är fruktade och tolkas gärna som gudaskickade tecken. Meteorerna Raukhra skickat till Altor kan kanske tolkas som kometer?
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Shakhora

Inlägg av LoveFiction »

Är det bara jag som i egen kampanj bytt namn på Shakhora till Shokhura (eller liknande) för att slippa alla skämt om 'tjack-hora' och 'Shakira'? ^.o
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kanske skulle några av de gamla golwyndiska gudanamnen även kunna vara namn på vandringstjärnor... Men vad är isf Durval för gud?
Sen kan man ju undra om det finns en kärleksgud/gudinna i pantheonet... Jag föreslår Astikia som namn på kärleksgudinnan. Namnet är en mutation av den armeniska kärleksgudinnan Astghik...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hjälten Palofar från Golwyndakulturen har ju fått en stjärna uppkallat efter sig (eller så blev han denna stjärn?) så att även gudar finns där uppe låter inte som en omöjlighet.

Durval, vad vet vi mer om denna stjärna?

Astikia som kärleksgudinna låter bra. Kanske är hon inte så dyrkad i Ereb pga den oheliga allians med krigsguden (som också saknas) Vigilantaz som orsakade (åtminstinde enligt vissa) Kruns nederlag i kriget mot Sombatze under 1640-talet fO?
Skriv svar