Klimat

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Man behöver inte ens berätta vad det beror på. Som någon sade (Psipo eller Peter), låt oss kolla på hur geografin ser ut, och anpassa vädret efter det.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Sådär, då har jag tillgång till nätet ett tag och tänkte börja med att kommentera den här tråden innan jag ger mig i kast med att läsa igenom allt jag missat.

Iaf, väldigt intressant och jag hade uppskattat om vi benade ut hur vi vill ha klimatet för det får ju onekligen rätt stora konsekvenser. Jag har inget emot de förändringar som föreslagits, men samtidigt har jag ju inget emot lite monsuner o dyl. runt Golwynda.
Håller med om att vattnet som strömmar ut ur underjorden i Golwynda inte behöver vara kallt, det kommer ju från en "gudomlig källa". Vad skulle det få för konsekvenser om nu vattnet var varmare än vad peterb tänkt sig i sitt ursprungliga scenario?

Sen det här med att det inte skulle finnas någon skog vid Nargurs skogar om vind och regn ändrar riktning. Vad jag minns har birkebeineren planerat/skrivit att det finns ett slags "mini" golwynda i skogen, man skulle ju istället kunna tänka sig att området vid Nargurs skogar ligger "nära" Enkis abzu, även om det inte sprutar ut vatten som i Golwynda, utan bara att grundvattnet ligger förhållandevis ytligt eller nått sånt. Skogen skulle då kunna göras med "fantastisk" (åtminstone på vissa platser) då den drar sin näring/energi från detta "gudomliga" vatten. Kanske tränger vattnet fram på ett särskilt heligt ställe birkebeinerens "källan", osv.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev: Håller med om att vattnet som strömmar ut ur underjorden i Golwynda inte behöver vara kallt, det kommer ju från en "gudomlig källa". Vad skulle det få för konsekvenser om nu vattnet var varmare än vad peterb tänkt sig i sitt ursprungliga scenario?
Coolt. Att dessutom få in Abzu konkret i världen är ju bara coolt! Speciellt om den kan sippra om som en liten skogsälv i Nargur eller vad som helst. Det är lite det jag menar med att den är en magisk värld. Allt är ju fullt möjligt.

Det enklaste är att bestämma hur klimatet ser ut och sedan blanda en massa teorier (riktiga och påhittade) om varför det ser ut så.

Är vi eniga om att vi ska frångå Europas klimat?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo: Sålänge det inte flippar ut... ja
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Att ha Peterb.s material i bakhuvudet men trixa med det genom fantasy låter bra, JA.
Kort artikel om Erebs klimat bör ju finnas med i projektet. Kanske mot slutet när olika länder och regioner är tydligare utmejslade.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket interessant tråd detta! :)

När det gäller "mitt" mini-Golwynda, Källan i hjärtat av Nargur så ser jag gärna en koppling med Abzu. Riktig hur stor vattensamlingen är har jag dock inte helt bestämt men tänkte mig en ganska liten sjö med mycket kraftigt flöde som koncentreras i främst tre floder, varav två mot väster och en mot norr.

http://www.erebaltor.se/kartor/nargur.jpg
http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/ere ... nargur.jpg

Mäster Spelknepes karta saknar dock här fortsättningen på de två floderna västerut.

Området rundt Källan är mycket platt och den ständiga tillförseln av vatten gör området rikt på myrar, tjärn och små sjöar. Om detta fenomen skulle kunna göra klimatet mer fuktig vet jag inte men jag har alldrig märkt av någon regnbrist i skogarna...! :wink:

Att tänka sig att vädersystemen rör sig påverkade av Altors rotation förutsätter dock att klotet faktisk rör sig, något det väl inte nödvändigtvis måste?

Jag ser gärna mer tankar kring hur kampen mellan Isherraarna och Eldsalamandrarna påverkar vind och vatten!


Edit: Uppdaterade kartlänken
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-05-01 17:22, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

För det första behöver inte samtliga träden på de inre slätterna torka ut och försvinna pga brist på regn. De anpassas. I Arizonas öken lever världens äldsta träd. Den så kallade Rävsvanstallen. Den kan med säkerhet bli 5000 år. I två klyftor i Australien lever de sista resterna av den äldsta trädarten, Wollomi nobili. Den är helt bisarr.

Tallar, ekar, lärkar, popplar eukalyptus i det inre av Erebaltor, i Nargurs skogar, är typiska träd. Vid kusterna gäller lönnar, lindar, ekar, kastanjer, tempelträd, kakträd, pinietallar, redwood, hickory, dipterocarpacea, teak etc .

Jag har redan börjat en ny tråd om skogar, träd och naturtyper när jag såg den här om klimatet.

Där finns beskrivet tre trädsorter, bland annat två från Nargur och Barbia.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-07-13 09:09, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Absolut, det skulle med inspiration från vår egen rätt så fantastiska natur gå att hitta förklaringar till varför vissa träd kan klara sig utan regn i Ereb Altor, men nu är det ju så att det här med ett torrt Nargur bara var en teori/förslag, eller?

Jag behåller gärna ett slags tempererat inlandsklimat över centrala Ereb!

Gillade förövrigt dina trädbeskrivningar :) men tänk på om dessa passar inn i det området du plaerar dem. Självklart kan det finnas stora träd i Barbia men glöm inte att höglandet domineras av stäpp och ljunghedar.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tror du missförstår mig. Jag angrep inte ditt mini-Golwynda. Faktum är att det var några andra texter jag försökte gå i svarsmål med.

Tvärtom anser jag din källa vara inspirerande. Om man tar norra och centrala Asien som referens så är detta en omväxlande mosaik av stäpplandskap, torrskogslandskap, taigalandskap, myrlandskap och flod- och översvämningslandskap.

Grässtäpplandskapet är milsvidd, flackt och möjligen småkulligt landskap med enstaka mindre berg avtecknande sig i horisonten. Enstaka träd eller små träddungar syns också här och där avtecknande sig mot horisonten. På försommaren överflödas gräsmarkerna av en enorm blomning. På höstarna blommar ljung. Gräsbränder är vanligt förekommande. Biotopen domineras av stora häst-, hjort- och antilophjordar. Rovdjur är framförallt varg och kattdjur.

Angränsande till grässtäpperna finns de skogar jag väljer att kalla torrskogar. Dessa domineras av olika tallarter, cypresser och lärkliknande barrträd samt poppel och eukalyptusliknande lövträd. I områden med varmare inlandsklimat är det dominerande lövträd typ eukalyptus och i kallare områden är lövträden mer som poppel och asp. Ekar kan också finnas.

Skogarna är föhållandevis torra och ganska glesa. Undervegetationen domineras av gräs och ljung. Skogsbrand är vanligt förekommande. Det är rent av den dominerande störningsregimen. Inlandsklimatet ger möjlighet till våldsamma åskoväder som lätt kan starta skogsbränder i de torra skogarna och som kan få små bäckraviner att snabbt förvandlas till rasande floder som sliter med sig träd, stenar etc.

I de nordliga skogarna fortsätter tallarterna vara ett av de dominerande träden men nu de ge mer utrymme åt gran, björk, asp. Granarna kan med fördel beskrivas med mer hängande grenar, förvridna stammar, dunkla skogar med mycket mossa och lavbehängda. Björkarna kan med fördel beskrivas som än mer skira än de vi är vana att se.

"...stora skogar av Glansbjörk vars bark är snövit och nästan speglande och vars höga raka stammar bär upp en sirlig, luftig krona med lätt hängande grenar som får träden ljusgröna småflikiga blad att svaja i vinden, därigenom skapande ett mjukt susande i skogen, alltihop ge ett intryck av att ha kommit till en magisk plats, ett sagornas vidsträckta palats där vitblanka kolonner bär upp ett ljusgrönt, susande tak...osv"

Grässtäpperna och torrskogarna genomkorsas av ringlande floder som ofta omgärdas av översvämningsdrabbade lövskogar dominerade av glasbjörkar, pilar, ekar, alar, sumpcypresser och varför inte slänga in lite hemlock och bambuliknande gräs. Intrycket är hysteriskt grönt och frodigt med vattenspeglar fyllda av högt gräs, näckrosor, kallor, blå och gula svärdsliljor och orchidéer. Läkeväxterna sårläka och valeriana trivs också här.

Här blandar jag friskt från varmtempererade biotoper som Evergreens i amerika, de sydkinesiska lövskogarna och europeiska sumpskogarna.

Din magiska källa kan exempelvis beskrivas som en korsning av ovanstående och Yellowstone parks gejserlandskap. Men du har säkert själv en god bild av hur den källan ska utformas.

Ovan nämnda skogsbiotoper är exempel vad man kan hitta i vidsträckta inlandsområden som Asien eller Nargur. Det är alltså mer ett urval av skogsbiotoper som kan finnas i Nargur som helhet. Allihop finns kanske inte i Barbia. Men som exempel på biotoper bör grässtäpperna, torrskogarna och de nordliga skogarna finnas med. I anslutning till bergen kan bergsskogar med cembratall, lärk, silvergran, asp, sockerlönn, bergslönn vara dominerande. Närmare kusten eventuellt redwood, douglas, hemlock och sumplönn.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ursäkta om jag lät lite stingslig! :)

Jag har en ganska bra bild av Källan och av övriga Nargur (samt Barbia) och med dina beskrivningar och förslag blev den ännu tydligare!

Barbias högland träder fram mycket klarare och färgsprakande (och det var ändå ett av de länder vars natur beskrivs mer ingående i officiella källor). Dina tallar och popplar passar perfekt in med sitt samtidigt både naturliga och mer tja, fantasy-aktiga (som låter helt logisk!) växtsätt i ett tort hedlandskap som det barbiska, rimligvis ofta härjad av bränder. Vintrarna är dock långa och hårda men dessa träd håller kanske värmen bra..? :roll:

Ser fram emot en beskrivning av Silverbladsskogen!

... och vad med några mer Altoriskt inhemska namn på "redwood, douglas och hemlock ?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Ursäkta om jag lät lite stingslig! :)

Jag har en ganska bra bild av Källan och av övriga Nargur (samt Barbia) och med dina beskrivningar och förslag blev den ännu tydligare!

Barbias högland träder fram mycket klarare och färgsprakande (och det var ändå ett av de länder vars natur beskrivs mer ingående i officiella källor). Dina tallar och popplar passar perfekt in med sitt samtidigt både naturliga och mer tja, fantasy-aktiga (som låter helt logisk!) växtsätt i ett tort hedlandskap som det barbiska, rimligvis ofta härjad av bränder. Vintrarna är dock långa och hårda men dessa träd håller kanske värmen bra..? :roll:

Ser fram emot en beskrivning av Silverbladsskogen!

... och vad med några mer Altoriskt inhemska namn på "redwood, douglas och hemlock ?

Ingen fara. Jag menade heller inte att klampa in och börja domdera i ditt område. Särskilt inte som du redan verkade ha en ganska klar bild över Källan.

Vad gäller tallarna och popplarna så är de anpassade till kärva förhållanden. Man kan hitta tallarter både i heta öknar och i sibirien. Poppeln är mer av ett tempererat eller nordligt träd men i hög grad köldtåligt träd.

Balsampoppeln existerar och är väldoftande men i trädbeskrivningarna har jag gjort den till en bas för parfymtillverkning med ylangylang och balsamträd som förebild.

Flampoppeln är helt enkelt en "korsning" av popplarnas och eukalyptusarnas naturer. Brandtallen är en något extremare variant av den vanliga tallen. Men faktum är att jag i huvudsak har utgått från träd i vår värld som skulle passa i klimat som i Nargur och i Barbia.

Den vanliga tallen vill faktiskt att det ska brinna för att på så sätt hålla borta konkurrenter. Och den gynnar brand genom att släppa ifrån sig hartsrika barr och kvistar Likadant är det med eukalyptusen som nästan exploderar när elden får fäste i trädet. Poppeln har normalt sett inte en önskan att brinna men är i hög grad anpassad för brandskogsmiljöer. Den överlever branden genom rötterna som när branden försvunnit skjuter upp tusentals nya plantor. Detta gör även Eukalyptusen.

Och givetvis måste Douglass och ev Hemlock ha andra namn. Men Redwood. Den röda jättegranen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Redwood = Röd jättegran

Självklart!

Hemlock =

Tja, vi skulle kanske låta detta träd ha fler gemensamma drag än doften med giftörten Hemlock (Odört)?

Odher/Odher-träd på narguriska eller Od-tall på joriska?

Kanske Senos-tall efter den kända filosofen som förgiftades av sin narguriska älskarinna med kåda inblandad i den kaktokiga tänkarens chokladsmörbollar?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Strålande! Jag tänkte också på den giftiga hemlocken eller odört som tog död på Sokrates. Men tänkte inte på att göra trädet Hemlock giftigt. Men det är ju självklart.

Men kanske bättre med Senos-cypress eller Senos-gran då den i sitt växtsätt och i sitt släktskap står närmare dessa träd.

Förövrigt ett mycket vackert träd som ger ett mjukt melankoliskt intryck med draperiliknande, hängande grenar med ljusgröna korta barr. Vacker, mjuk, melankolisk och fasanfullt dödlig. :twisted:

Passande nog står den ofta på amerikanska kyrkogårdar.

Angående förgiftningen. Kåda inblandat i filosofens vin? Grekerna hade förvana att blanda inkåda i sitt retsinavin (retsina = kåda). Varför inte något liknande här?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Namnet Od kommer dessutom från guden Oden som bortsett från krigets gud också var raseriets, trolldomens och dödens gud. Det kan ju ge en del uppslag om trädets mytologi och användning i Nargurs religon.

Varför inte Odher-träd i Nargur och Senos-träd på jori.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev: Vacker, mjuk, melankolisk och fasanfullt dödlig.
:D

Det här med smörbollarna var bara en vilseledande manöver; självklart var det retsinavinet!

Odher-träd och Senos-cypress?
Skriv svar