Saxar friskt från annan tråd.
Jan Erik Söderman skrev:Ok då måste i princip hela stället vara fullt av öar och grynnor och effektivt fungera som hamnbassänger. För det är ungefär det enda sättet jag ser att man kan komma ikapp och ramma en karack med en galär om det inte är vindstilla.
Beror helt på vinden, vid sidvind kan kanske karacken vara snabbar på grund av galärens inte är så djupgående, men vid god vind är galären betydlig snabbare under segel med en fart på runt 7 knop jämfört med runt 3-4 för en karack. Vilket inte ä konstigt om man tänker på att en galär har ett förhållande mellan längd och bredd på mellan 8-1 och 10-1, medan det för en karack oftast låg runt 4-1.
En galär var ett specialistfartyg, som var designat för att göra ett fåtal saker väldig, väldigt bra. De kunde manövrera med fart och precision vilket tillät dem att operera kustnära och deras ringa djupgående gjorde att de kunde användas för amfibieoperationer och räder mot kust. Mot segelfartyg så har de fördelen av att aldrig behöva slåss mot dem om de inte vill utan de kan helt enkelt ro undan eller gå upp i försvarsställning mot stranden.
Priset för fart och manöverförmåga är att man vill ha en grundgående, lätt och smalt skrov, vilket leder till att fribord och lastförmåga blir lidande.
Sen kan tilläggas att galärer inte bara var ett medelhavsfenomen, utan de användes flitigt av både fransmän och castillianer i Biscayabukten, och av Portugal längs med atlantkusten. De användes även av spanjorerna vid operationer mot Azorerna, så uppenbarligen kunde färdas längre sträcker som del av en större styrka.
Även England byggde en hel del galärer och galeaser under 1500-talet.
Så man kan dela in det i två sjöstridsområden. Ett som domineras av Gallärer och ett som domineras av Karacker som skjuter ballista på varandra. Nu är det ju jävligt inneffektivt med artelleri till sjöss på denna tid oavsettom det är kanoner om man inte kommer ganska nära. Kan därför tänka sig att den mesta striden blir att skjuta brinnande saker på varandra från ungefär hundra meters håll.
Oavsett vilken sorts fartyg man har så skulle jag säga att bordning egentligen är de enda säkra sättet att slå ut ett annat fartyg, ballistor skulle antagligen sakna kraften att slå igenom bordläggningen på ett större fartyg, vilket gör att man egentligen bara kan skada folk på däck, och varför skulle de vara där om det inte var så att det fanns risk för bordning?
Historiskt var bordning det primära sättet att slåss till sjöss på fram till mitten av 1600-talet, så inget som förändras av lite krigsmaskiner.