Fartyg

Övrigt om Ereb Altor
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1623
Blev medlem: 2007-05-10 00:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus » 2010-12-06 21:45

Nu är jag inte helt säker på om Felicierna (som är de som främst använder sig av galärer) låter sina slavar ro fartygen. Men det är ju tänkbart. Det skulle också vara en ytterligare en förklaring till Felicierna positiva inställning till slavhandel.

Men detta är också en svag punkt. Ett effektivt sätt att ställa till det för en Felicisk galär under sjöstrid skulle vara att på något sätt ta sig in i roddaravdelningen och frita så många galärslavar som möjligt.

Kanske har Caddo eller Ereboserna utvecklat en taktik där man använde sig av lätt beväpnade förband, som ursprungligen bestod av pärldykare vilka kunde simma under vatten under lång tid utan att hämta andan, för att i smyg ta sig ombord på roddardäcket och frita fångarna.

Korpen
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-12-06 16:46

Inlägg av Korpen » 2010-12-06 22:28

Fraxinus skrev:Nu är jag inte helt säker på om Felicierna (som är de som främst använder sig av galärer) låter sina slavar ro fartygen. Men det är ju tänkbart. Det skulle också vara en ytterligare en förklaring till Felicierna positiva inställning till slavhandel.

Men detta är också en svag punkt. Ett effektivt sätt att ställa till det för en Felicisk galär under sjöstrid skulle vara att på något sätt ta sig in i roddaravdelningen och frita så många galärslavar som möjligt.

Kanske har Caddo eller Ereboserna utvecklat en taktik där man använde sig av lätt beväpnade förband, som ursprungligen bestod av pärldykare vilka kunde simma under vatten under lång tid utan att hämta andan, för att i smyg ta sig ombord på roddardäcket och frita fångarna.
Om man ser historiskt så var galärslavar antingen brottslingar som blivit dömda till galärerna (och kanske inte alls vill bli fritagen), eller krigsfångar. Att Felicen skulle använda importerade slavar som roddare skulle vara konstigt, för det är antagligen vettigare rent ekonomiskt att sätta slaven på att arbeta inom jordbruket för att finansiera flottan indirekt.
Till det hör ett par faktorer som talar emot slavar, fångar och annan otränad arbetskraft:
Det första är att det inte fungerar att ge otränade roddare var sin åra (”alla sensile” om man använder italiensk terminologi) för det kräver kunniga roddare. När man använder fångar för att ro har man istället har en stor åra som flera män ror gemensamt (åran har ett fint arrangemang som ser ut som en stege som kompenserar för höjdskillnaden). Det har dock nackdelen att det är mindre effektivt; tre man med var sin åra är lika effektivt som fyra man som ror med en. Dessutom så behövs fortfarande en kunnig roddare vid varje åra, så på en normal galär så ersätter tre slavar två fria män. Effekten av det blir att man måste ha en större galär, eller acceptera att man bara ¾ av aktionsradien, eller tappa en hel del fart.
Eftersom fångar dessutom behöver vara låsta på bänkarna, exponerade för väder och vind, så har man betydligt sämre sanitära omständigheter, så de är betydligt mer benägna att bli sjuka och behöva bytas ut än fria roddare, vilket kan bli dyrt om det faktiskt är slavar man betalat för.

Jag skulle iofs kunna tänka mig att fångar används på den del av galeasserna, dels för att de antagligen rors alla scaloccio i vilket fall, dels för att de är fullproppade av marinsoldater samt att den relativa försämringen i prestanda är mindre märkbar.

Användarvisningsbild
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 382
Blev medlem: 2007-06-13 20:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare » 2010-12-07 13:50

Venediska galärer följde väl kusten och kunde under tex den resan plocka på sig mer vatten minst tio gånger.
A fat man brings a cushion wherever he goes

Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1623
Blev medlem: 2007-05-10 00:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus » 2010-12-07 17:52

Jag var kanske inte riktigt klar på denna punkt men jag är medveten om att roddarna normalt var betalda arbetare eller strafffångar. Roddarna i de antika grekiska biremerna och triremerna var betalda roddare. Huruvida de kristna fångarna som sattes att ro de ottomanska galärerna ska betraktas som fångar eller slavar låter jag däremot vara osagt.

Hur som helst så har du en poäng att det är slöseri med resurser att köpa slavar för att sätta dem som roddare i fartyg. Krigsfångar är dock gratis. Frågan är dock fortfarande om Felicierna vill sätta fångar (oavsett om de är strafffångar, krigsfångar eller slavar) att ro galärerna.

Zorkains flotta (som fortfarande är förhållandevis svag) består framförallt av segelfartyg men även av ett antal galärer.
Senast redigerad av 1 Fraxinus, redigerad totalt 2010 gånger.

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6718
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2010-12-07 19:12

Så här ser det ut med de feliciska roddarna är det tänkt:
Roddare
Roddarna på de feliciska galärerna grupperas också i tolfter bestående av roddarna vid tre till sex roddarbänkar. Roddarna på en galär leds av en roddmästare och en vice roddmästare med hjälp av takthållande flöjtspelare och trumslagare. I hamn eller med skeppet uppdraget på en strand grupperas roddarna i styrbordsvakt och babordsvakt för roterande vaktjänst. Det bör noteras att felicierna inte anser att slavroddare är en god idé: i en strid mellan två galärer där den ena har 80 marinsoldater som förutom att slåss mot fienden måste bevaka sina egna 150 slavroddare och där den andra galären har 80 marinsoldater och som kan lita på sina 150 fria roddare att försvara skeppet vid bordning, vem vinner? Det har dock hänt i tider av kris att felicierna har frigivit grupper slavar och livegna i syfte att använda dem som roddare - många roddare rekryteras nämligen från geroner och tolaner.
Roddare och matroser rekryteras från småkimzonernas fattigaste medlemmar. Genom sin tjänst i flottan räknas de ändock som "kimzon med spjut eller åra" och har därmed en röst i Furstens skeppsråd. Då de oftast i det civila är sjömän som inte äger andel i skepp och fiskare som inte äger andel i fiskebåt är de dock mycket skickliga och tränas intensivt i samordnad rodd och i utförandet av komplexa manövrer. Geroner och tolaner rekryteras också som roddare, men äger ingen röst i skeppsråden för det.

Användarvisningsbild
gtjorgo
Barbisk Hövding
Inlägg: 1061
Blev medlem: 2008-05-24 12:54
Ort: stockholm

Inlägg av gtjorgo » 2010-12-07 21:37

Felicierna använder nog i huvudsak fria feliciska män eller kontraktshyrda roddare från Krun och Efaro på sina galärer. Problem kan ju dock dyka upp om ett krig drar ut på tiden (pga manspilla etc) och då kanske slavarna behöver enrolleras?

*Under första puniska krigen lyckades Romarna, trots att deras roddare och sjömän var av sämre yrkeskunnande än Kartagos, vinna det sista avgörande sjöslaget, enkom på grund av sin numerär. En numerär som till stor del byggde på enrollerade plebejer men även latifundernas slavar.*

Korpen
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-12-06 16:46

Inlägg av Korpen » 2010-12-08 13:40

Sopodlare skrev:Venediska galärer följde väl kusten och kunde under tex den resan plocka på sig mer vatten minst tio gånger.
Kunde och gjorde de säkert, men det var inte nödvändigt för en handelsgalär eller en galeass.
Exemplet med 30 ton vatten låter mycket, men en genomsnittligt galeass låg på 200-300 ton, och kunde ta minst 60 ton last utöver vapen och full besättning. Att en handelsgalär som regel föredrog att söka hamn ganska ofta var snarare ekonomiskt, om man fyller lastrummet med proviant så har man inte plats för någon last.

Användarvisningsbild
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 382
Blev medlem: 2007-06-13 20:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare » 2010-12-10 16:37

Och där kommer mitt problem med tex svaveltransporterna, men det är klart, 30 ton svavel är rätt mycket det också :D
A fat man brings a cushion wherever he goes

Korpen
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-12-06 16:46

Inlägg av Korpen » 2010-12-13 15:27

Sopodlare skrev:Och där kommer mitt problem med tex svaveltransporterna, men det är klart, 30 ton svavel är rätt mycket det också :D
Nu har jag inte Trakorien i närheten, men används inte galbalonerna främst som eskortfartyg för konvojen, snarare än som transportfartyg?
birkebeineren skrev:Så här ser det ut med de feliciska roddarna är det tänkt:
Roddare och matroser rekryteras från småkimzonernas fattigaste medlemmar. Genom sin tjänst i flottan räknas de ändock som "kimzon med spjut eller åra" och har därmed en röst i Furstens skeppsråd. Då de oftast i det civila är sjömän som inte äger andel i skepp och fiskare som inte äger andel i fiskebåt är de dock mycket skickliga och tränas intensivt i samordnad rodd och i utförandet av komplexa manövrer. Geroner och tolaner rekryteras också som roddare, men äger ingen röst i skeppsråden för det.
Verkar vettigt i fredstid, i krigstid när man rustar de större fartygen så vill man nog försöka använda så många olika källor till besättningar man kan, men det gäller nog i stort sätt alla länder.

Korpen
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-12-06 16:46

Inlägg av Korpen » 2010-12-19 00:07

Saxar friskt från annan tråd.
Jan Erik Söderman skrev:Ok då måste i princip hela stället vara fullt av öar och grynnor och effektivt fungera som hamnbassänger. För det är ungefär det enda sättet jag ser att man kan komma ikapp och ramma en karack med en galär om det inte är vindstilla.
Beror helt på vinden, vid sidvind kan kanske karacken vara snabbar på grund av galärens inte är så djupgående, men vid god vind är galären betydlig snabbare under segel med en fart på runt 7 knop jämfört med runt 3-4 för en karack. Vilket inte ä konstigt om man tänker på att en galär har ett förhållande mellan längd och bredd på mellan 8-1 och 10-1, medan det för en karack oftast låg runt 4-1.
En galär var ett specialistfartyg, som var designat för att göra ett fåtal saker väldig, väldigt bra. De kunde manövrera med fart och precision vilket tillät dem att operera kustnära och deras ringa djupgående gjorde att de kunde användas för amfibieoperationer och räder mot kust. Mot segelfartyg så har de fördelen av att aldrig behöva slåss mot dem om de inte vill utan de kan helt enkelt ro undan eller gå upp i försvarsställning mot stranden.

Priset för fart och manöverförmåga är att man vill ha en grundgående, lätt och smalt skrov, vilket leder till att fribord och lastförmåga blir lidande.

Sen kan tilläggas att galärer inte bara var ett medelhavsfenomen, utan de användes flitigt av både fransmän och castillianer i Biscayabukten, och av Portugal längs med atlantkusten. De användes även av spanjorerna vid operationer mot Azorerna, så uppenbarligen kunde färdas längre sträcker som del av en större styrka.
Även England byggde en hel del galärer och galeaser under 1500-talet.

Så man kan dela in det i två sjöstridsområden. Ett som domineras av Gallärer och ett som domineras av Karacker som skjuter ballista på varandra. Nu är det ju jävligt inneffektivt med artelleri till sjöss på denna tid oavsettom det är kanoner om man inte kommer ganska nära. Kan därför tänka sig att den mesta striden blir att skjuta brinnande saker på varandra från ungefär hundra meters håll.
Oavsett vilken sorts fartyg man har så skulle jag säga att bordning egentligen är de enda säkra sättet att slå ut ett annat fartyg, ballistor skulle antagligen sakna kraften att slå igenom bordläggningen på ett större fartyg, vilket gör att man egentligen bara kan skada folk på däck, och varför skulle de vara där om det inte var så att det fanns risk för bordning?
Historiskt var bordning det primära sättet att slåss till sjöss på fram till mitten av 1600-talet, så inget som förändras av lite krigsmaskiner.

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6718
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2013-03-31 15:46

Ämnet är låst.

Fortsätt diskutera i tråden Skepp & Sjöfart: viewtopic.php?p=35940#35940

Låst