Staven i Rösten Från Forntiden

Övrigt om Ereb Altor
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Staven i Rösten Från Forntiden

Inlägg av crilloan »

Hur har ni sett på den staven som blir resultatet av lyckat äventyr?

Är den stor som en trästav (kan användas i strid) eller bara en lite pinne.

jag har tänkt mig att det blir en stav enligt stridsreglerna som kan användas i strid och gör bäraren immun mot angrepp från ickekroppsliga odöda samt att den ger dubbel skada på odöda.

Är det OP?

C
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Staven i Rösten Från Forntiden

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag tänkte mer att den var någon slags spira, men det var ett tag sedan jag gluttade i äventyret.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Staven i Rösten Från Forntiden

Inlägg av Snibben »

Stavbiten som hittas i gravtemplet skall ju få spelarna att tro att kungen som ligger där är vampyr. Om stavbiten därför är lika lång som påle för att döda vampyrer med så säger vi ca 35-40 cm. Så om dessa sammanförs blir det en stav på ca 100-120 cm.

När vi körde äventyret var stavens syfte förbrukat så det jag tror ingen sparade den (jag hade dock inte använt mig av den fraseringen på den tiden)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Staven i Rösten Från Forntiden

Inlägg av Albrekt »

Jag har funderat på att byta ut staven i syfte att peka framåt mot nästa äventyr. Så att delarna, när de sätts ihop bildar (kanske tillsammans med orben från Marsklandet) nyckeln till Maktens Portar. Eller att de bildar ett vapen = Ljusbringaren (också Ärans Väg). Eller någon artefakt som Imária blir varse i sitt fängelse och vet att hon behöver (Monturerna och kanske kan leda till Krilloan).

Många äventyr använder ett eller flera objekt som man behöver samla för att gå vidare, eller få tag på för att "vinna". Genom att göra några av dessa till samma objekt kan man knyta samman saker och ting. Det är tanken, i alla fall. Har andra använt denna metod?
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Staven i Rösten Från Forntiden

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev: 2021-03-12 06:39 Många äventyr använder ett eller flera objekt som man behöver samla för att gå vidare, eller få tag på för att "vinna". Genom att göra några av dessa till samma objekt kan man knyta samman saker och ting. Det är tanken, i alla fall. Har andra använt denna metod?
Jag har låtit den röda meteorflisa som i Det vita ögat i Oraklets Fyra Ögon kan hittas under den hämdlystne statyn Nekromorbus i Rakmakollonaden utanför Etemenankitemplet på Trinsmyra vara av samma ursprung som meteorbiten tillhörande halvdemonen Parikila Omurtaag i Enhörningen och Drakormen i EA-boxen.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Staven i Rösten Från Forntiden

Inlägg av Wolfhart »

Snibben skrev: 2020-04-26 10:14 Stavbiten som hittas i gravtemplet skall ju få spelarna att tro att kungen som ligger där är vampyr. Om stavbiten därför är lika lång som påle för att döda vampyrer med så säger vi ca 35-40 cm. Så om dessa sammanförs blir det en stav på ca 100-120 cm.

När vi körde äventyret var stavens syfte förbrukat så det jag tror ingen sparade den (jag hade dock inte använt mig av den fraseringen på den tiden)
Albrekt skrev: 2021-03-12 06:39 Jag har funderat på att byta ut staven i syfte att peka framåt mot nästa äventyr. Så att delarna, när de sätts ihop bildar (kanske tillsammans med orben från Marsklandet) nyckeln till Maktens Portar. Eller att de bildar ett vapen = Ljusbringaren (också Ärans Väg). Eller någon artefakt som Imária blir varse i sitt fängelse och vet att hon behöver (Monturerna och kanske kan leda till Krilloan).
En idé är att staven är en känd äldre artefakt som nu är återställd. I Erebaltorboxens spelarhäfte sid.27 under rubriken "Vad den mäktige magikern säger" så nämns att under det jorpagniska imperiets tid så skapades en mängd magiska artefakter i vad som idag är Kardien, och bland dessa nämns Krustiffs stav. Bara ett namn, inget om förmågor och annat, så öppet för tolkningar och för möjligheten att detta är den stav som användes i Rösten från forntiden.

Edit: Felimids eldhjärta är mitt!!! Min skatt... min födelsedagspresent! :twisted:
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Staven i Rösten Från Forntiden

Inlägg av Albrekt »

Wolfhart skrev: 2021-03-15 18:39 ...Krustiffs stav...öppet för tolkningar och för möjligheten att detta är den stav som användes i Rösten från forntiden.
Ja, det tycker jag alldeles bestämt!! Alla små lösa trådar som kan knytas ihop hjälper väl? Kanske mäster Mikael kan hjälpa oss att åtminstone fastställa att Krustiffs stav faktiskt var del av de kungliga regalierna i det forna Incia? :?:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Staven i Rösten Från Forntiden

Inlägg av Mikael »

Vill inte vara tråkmåns, men det är inte en del av kronjuvelerna. Deras försvinnande var ju varför Zeen förbannade sin fiende till evigt spökliv bla genom att bryta staven i tre delar. (Om staven var exv "spira" så skulle han inte bryta den.) Jag har uppfattat det som att förbannelsen lades med staven som sedan bröts itu för att den inte skulle kunna användas för att bryta förbannelsen.

Om det är Krustiffs stav - varför bröts den itu av Zeen vid bindandet av Klockhart? Zeen måste blivit ursinnig när hans fiende med sina sista andetag berättade att han gömt kronjuvelerna, men blev han vansinnig och bröt sin antika artefakt? Var det allt den kunde göra kanske, förbanna folk till evig spökenhet? Var det en one-timer? Han kanske inte visste vad han ärvt från sin farfar, bara att den fungerade som "trollspö"? Går det att bryta en magisk artefakt? I vansinnigt ursinne lade han sin förbannelse och bröt itu staven, var och en av hans söner fick en del att gömma. De fick inget veta, men visste inte heller att de andra hade de andra delarna...eller så visste de precis men hade ingen önskan att rädda sin fars fiende och trodde staven var förbrukad?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Staven i Rösten Från Forntiden

Inlägg av Albrekt »

Inte tråkmånsigt alls med logiska resonemang från någon som tänkt igenom alla dessa komplicerade altoriska sammanhang. Tvärtom, faktiskt, skulle jag vilja säga!
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Skriv svar