Stormakter?

Övrigt om Ereb Altor
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Kungarna brukade belöna bönder som bröt upp från sin gamla bygd och begav sig till skogsbygderna för att bryta ny mark. Vanligen fick de ett par kor och möjligen någon oxe. Samt sin egen mark att bruka (förutsatt att de betalde skatt til kungen).
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Inga problem oklarheter är till för att redas ut. Jag håller helt med dig att länder som Jorduashur ska vara glesbefolkade. De är nybyggarsamhällen för mig. Lite som Island.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Här finns lite info om demografi. Kan vara bra att ha lite koll på i ett projekt som detta. :)

http://www.io.com/~sjohn/demog.htm
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hehe... den där länken dyker upp lite varstans på en hel del forum. Jag har iaf redan tidigare länkat till den i denna tråd och om jag inte missminner mig har jag gjort det även i andra trådar här på forumet. Sen så dyker den ju upp titt som tätt på rollspel.nus forum. Men den är absolut läsvärd och värd att ta i beaktande när och om vi skall försöka få lite ordning på befolkningssiffrorna i Ereb.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Motsvarigheter ...

Inlägg av jadelotuz »

TjohO!

Har bara en mer generell fråga, jag tror jag postade den någon annanstans men kan inte finna vart! Undrar om det är någon som kan hjälpa mig ... Kanske skulle starta en ny tråd? men denna käns närmast.

JAg håller på å spånar på en sak å funderar på vilka länder i Ereb som bäst skulle motsvara länder i Europa, om man ser till atityd, historia och folk. Jag har vissa ideer, men jag har glömt mycket av Erebs politiska "ställningar" sedan den tiden jag spelade. vilket som ... jag skulle vilja finna motsvarigheter till kolonialmakterna i Europa. Dvs

England / Commonwealth
Frankrike
Spanien / Portugal
Holland / Nederländerna

Vilka skulle dessa ta å bli översatta till Ereb världen. Jag ser Trakorien som en av dem. Men sen då? Altså nån som har några förslag, spånar som sagt på en kampanj som har med "framtida profetior" att göra, bland annat.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Motsvarigheter ...

Inlägg av Regil »

jadelotuz skrev:TjohO!

Har bara en mer generell fråga, jag tror jag postade den någon annanstans men kan inte finna vart! Undrar om det är någon som kan hjälpa mig ... Kanske skulle starta en ny tråd? men denna käns närmast.

JAg håller på å spånar på en sak å funderar på vilka länder i Ereb som bäst skulle motsvara länder i Europa, om man ser till atityd, historia och folk. Jag har vissa ideer, men jag har glömt mycket av Erebs politiska "ställningar" sedan den tiden jag spelade. vilket som ... jag skulle vilja finna motsvarigheter till kolonialmakterna i Europa. Dvs

England / Commonwealth
Frankrike
Spanien / Portugal
Holland / Nederländerna

Vilka skulle dessa ta å bli översatta till Ereb världen. Jag ser Trakorien som en av dem. Men sen då? Altså nån som har några förslag, spånar som sagt på en kampanj som har med "framtida profetior" att göra, bland annat.
England - Trakorien (såklart). Sjönation. Legalistisk.
Frankrike - Zorakin
Spanien/Portugal - Svårast. Kardien är ett alternativ. Religiöst intolerant, lite korsfararmentalitet, kartografer i Sterborg. Dock svag sjönation... Felicien är kanske ett bättre alternativ.
Nederländerna - Caddo eller Erebos. Kanske Erebos passar bättre som agressiv kolonialmakt.

Det här är mitt förslag.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Motsvarigheter ...

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
jadelotuz skrev:TjohO!

Har bara en mer generell fråga, jag tror jag postade den någon annanstans men kan inte finna vart! Undrar om det är någon som kan hjälpa mig ... Kanske skulle starta en ny tråd? men denna käns närmast.

JAg håller på å spånar på en sak å funderar på vilka länder i Ereb som bäst skulle motsvara länder i Europa, om man ser till atityd, historia och folk. Jag har vissa ideer, men jag har glömt mycket av Erebs politiska "ställningar" sedan den tiden jag spelade. vilket som ... jag skulle vilja finna motsvarigheter till kolonialmakterna i Europa. Dvs

England / Commonwealth
Frankrike
Spanien / Portugal
Holland / Nederländerna

Vilka skulle dessa ta å bli översatta till Ereb världen. Jag ser Trakorien som en av dem. Men sen då? Altså nån som har några förslag, spånar som sagt på en kampanj som har med "framtida profetior" att göra, bland annat.
England - Trakorien (såklart). Sjönation. Legalistisk.
Frankrike - Zorakin
Spanien/Portugal - Svårast. Kardien är ett alternativ. Religiöst intolerant, lite korsfararmentalitet, kartografer i Sterborg. Dock svag sjönation... Felicien är kanske ett bättre alternativ.
Nederländerna - Caddo eller Erebos. Kanske Erebos passar bättre som agressiv kolonialmakt.

Det här är mitt förslag.
Jag håller i stort med Regil här. Jag vill dock inflika att jag alltid anat ett Erebos som känns som en korsning av Venedig och antikens Grekland, alternativt som Genoa. Caddo är mer som Nederländerna, dock med mer religös konservatism jämfört med dem.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Re: Motsvarigheter ...

Inlägg av jadelotuz »

Fraxinus skrev:
Regil skrev:
jadelotuz skrev:TjohO!

Har bara en mer generell fråga, jag tror jag postade den någon annanstans men kan inte finna vart! Undrar om det är någon som kan hjälpa mig ... Kanske skulle starta en ny tråd? men denna käns närmast.

JAg håller på å spånar på en sak å funderar på vilka länder i Ereb som bäst skulle motsvara länder i Europa, om man ser till atityd, historia och folk. Jag har vissa ideer, men jag har glömt mycket av Erebs politiska "ställningar" sedan den tiden jag spelade. vilket som ... jag skulle vilja finna motsvarigheter till kolonialmakterna i Europa. Dvs

England / Commonwealth
Frankrike
Spanien / Portugal
Holland / Nederländerna

Vilka skulle dessa ta å bli översatta till Ereb världen. Jag ser Trakorien som en av dem. Men sen då? Altså nån som har några förslag, spånar som sagt på en kampanj som har med "framtida profetior" att göra, bland annat.
England - Trakorien (såklart). Sjönation. Legalistisk.
Frankrike - Zorakin
Spanien/Portugal - Svårast. Kardien är ett alternativ. Religiöst intolerant, lite korsfararmentalitet, kartografer i Sterborg. Dock svag sjönation... Felicien är kanske ett bättre alternativ.
Nederländerna - Caddo eller Erebos. Kanske Erebos passar bättre som agressiv kolonialmakt.

Det här är mitt förslag.
Jag håller i stort med Regil här. Jag vill dock inflika att jag alltid anat ett Erebos som känns som en korsning av Venedig och antikens Grekland, alternativt som Genoa. Caddo är mer som Nederländerna, dock med mer religös konservatism jämfört med dem.
Okidoki! Bra grymt tack. Jag antog att det var något åt detta hållet. Att Trakorien o England var jämförbar såg jag också. Frankrige / Zorakin var jag också inne på men kunde inte komma fram till om det var rätt.

Men sedan, Spanien ... Kardien vs Felicien? Jag har alltid sett Felicien som lite "Grekland". Men jag kan ha fel.
Nederländerna som Caddo vs Erebos? den är svår dock. Caddo har för mig alltid varit ... Ljusetsväg hem! ett slags grekiskt Jerusalem, på en Ö! ... kanske den som är Cypern? Erebos har Handelsklimatet som Holland, men inte direkt landskapet?
Väderkvarna och tulpaner (är det väll)? vart är dem vanligast? Caddo eller Erebos?

Finns det fler förslag?
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Hynsolge=Balkan möter Frankrike/HRE (kungen mot adeln konflikten)
Barbia=Ryssland/ukrainas kossackhistoria?
Kalmurri=gyllenehorden?
Krun=Ottomanska riket samt Grekland?
Cereval=?....Mystik och högland....tibet?
Klomellien=Baltikums tidiga medeltid(många självständiga semibarbarfolk, starka städer)?
Matika Agga=Gotland, Archangelsk(hyffsat självständigt ekonomiskt centrum i civilisationens utmarker)
Orghin=lite Grönland/sibiriska ishavskusten?
Palinor=Någon sjuk (men frän) version av svärdsorden/tyska orden?
Nidland=Maoist-kina/kastsamhälles-indien/Monsterfarlig armé alá Preussen/Skumma försök på människor alà östtyskland
Monturerna=Transylvanien möter Mallorca?

typ
Skriv svar