Solunska ödet ?

Övrigt om Ereb Altor
caffeineshaker
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-03-21 22:25
Ort: Göteborg

Solunska ödet ?

Inlägg av caffeineshaker »

Vill mig minnas att Robert "Sleepwalk" Jonsson m.fl skrev förträfliga moduler till Soluna med omnejd. Hur mycket av dom går vi på i det här forumet. Och om vi gör det så varför finns inte hans material här ? Upphovsrätt problem ? Någon som idag känner Robert "In the dark" Jonsson ? Eller finns han redan här ibland oss ? Vilker fall som helst skulle det vara roligt att se hans grejer här.
Eller vad tycker ni ?
Alvbåge? Nej för fan, jag har armborst.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag vill minnas att vi redan letar efter honom, men inte fått svar.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Om inte jag är helt ute och cyklar så har han redan reggat sig här under namnet Endyamon, det är iaf namnet han använder på http://www.rollspel.nu/s forum.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag har kontaktat Robert "Sleepwalk" Jonsson och frågat ifall vi får använda hans material. Vi fick grönt ljus under förutsättning att han får granska materialet (ifall vi baserar det på hans tidigare utgåvor) innan vi lägger upp det på forumet.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

När det är dax så tycker jag att Roberts grejer skulle kunna behandlas som om det var åtminstone halvofficielt
det är ett jäkla arbete och mycke bra matrial
kampanjen har väl sina brister men knyter an till fornhistorien på ett sett som jag är helt såld på :lol:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Var hittar man texterna?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Psipo skrev:Var hittar man texterna?
det mesta finns nog på www.bank.sverok.se
man får kolla runt lite för det är inte allt som är skrivet av Robert
sen tror jag allt inte finns där har för mig att han har mailat mig en del också
Ska kolla
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Han skickade ut utskick över mail, men det har jag inte kvar. Där fanns ngn form av krönika/dagbok som var rätt kul läsning om jag inte minns fel (det var ju trots allt nästan 10 år sedan). Nästan allt finns på scenariobanken, men han lade inte upp allt där. Vissa prylar fanns bara på hans egen sajt...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu när jag känner mig lite sådär extrea neggig kanske jag även borde skriva lite vad jag tycker om Robert Jonssons Soluna. Efter att ha ögnat igenom det tycker jag att det är lite för mycket som skiljer sig från det officiella materialet och jag tycker nog att vi får ta hans texter med en nypa salt, helst hade jag nog sett en omarbetning av Soluna, men man kanske kan hämta lite inspiration av hans texter iaf.

Detta är som sagt bara vad jag tycker, och det verkar ju som om en hel del tycker det är bra. Någon annan som har några kommentarer kring materialet?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Detta är som sagt bara vad jag tycker, och det verkar ju som om en hel del tycker det är bra. Någon annan som har några kommentarer kring materialet?
Jag tycker samma sak. Vissa saker skiljer sig en hel del från det officiella. Dessutom ser den politiska kartan ut som någon som delat in kontinenten med linjal... (Fast när det gäller vissa andra saker har han följt det officiella materialet rätt bra)
En del av de helt nya sakerna han hittat på gillar jag. Sheir-Kaitherna t.ex, varelserna som bor längst i söder (skulle kunna bli hur coola som helst om man arbetar lite på dem.). Solkuhn är ett rätt coolt land med sin solhärskare.
Egentligen tror jag att det finns många saker i RJ's texter som är bra, men vi får tänka på att även om andra har hjälpt till med idéer är det fortfarande bara en kille som skrivit nästan allt... Han var väl dessutom rätt ung då...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:
Detta är som sagt bara vad jag tycker, och det verkar ju som om en hel del tycker det är bra. Någon annan som har några kommentarer kring materialet?
Jag tycker inte heller att materialet är särskilt bra. Nu har jag inte läst allt (Efaro + någon text till) och det känns inte riktigt... rätt!

Speciellt det onda fascistriket i söder känns udda. Bättre att bygga vidare på Soluna utifrån de funderingar vi redan har runt Efaro etc.
Endyamon
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-02-14 23:14

Inlägg av Endyamon »

Okej, sent omsider har jag faktiskt börjat kolla runt lite på det här forumet och fastnade givetvis här förstås. Jag tänkte ta upp lite förklaringar och så vad som föranledde skrivandet.

Materialet som jag skrev till Soluna lider överlag av att det skrevs som bland det första riktiga texterna jag skrev för att få ut till folk (som Adragoor skriver, jag var rätt ung då och saknade erfarenhet).

Jag gjorde viss research som fanns tillgodo (dvs. mestadels Ereb Altor-boxen), men jag missade en del från Krilloan som krånglade till Pokti. Jag la till en ad hoc-förklaring till det dock med Greve Endrix och splittrade upp det sedan igen mer efter Det Solunska Ödet.

Sedan gjorde jag vissa val ifråga om utveckling av vad de varit (t.ex. Sombatze och dess styrelseskick, vilket också var en medveten plantering för Det Solunska Ödet). Överhuvudtaget är Soluna som jag valde skildra sammanknutet med en bakomliggande berättelse som delvis togs upp i Det Solunska Ödet. Ytterligare berättelser av liknande kvalité och storlek var tänkt men blev aldrig av (ursprungligen var Det Solunska Ödet tänkt att vara tretton delar). I övrigt knöt den an till en bakomliggande skapelsemyt som diskuterades fram med Projekt Altoria samt tankar kring vad den första konfluxen egentligen handlade om (vilket utvecklades från Altors baksida). Det var också här som mytologin kring scheir-kaitherna och onaquierna kom in, vilket var ett underliggande tema i Det Solunska Ödet.

Altors Baksida krånglade till det ytterligare också - då fick jag valet att helt revidera eller låta det vara kvar. Jag valde det senare. Därefter så har jag inte tänkt mer på det och jag har inte aktivt arbetat på materialet under lång tid.

Som Boris skriver finns det mesta på Sveroks Scenariobank. Jag har en del material som aldrig kom dit och en del som var halvfärdigt. Sedan har mycket lagts ihop till två jättemoduler (en om kontinenten och en om Det Solunska Ödet).

Jag är nöjd med de mesta tnakarna bakom, men inte helt nöjd med utförandet alla gånger. Särskilt namnbruket i de tidigare modulerna är för traditionella fantaysaktiga istället för att låta det präglas av en mer afrikansk stämning som hade varit betydligt ballare.

Rörande kartindelningar så finns det naturliga förklaringar till dem - vanligen i form av floder, regnskog eller öken. Tror jag hade rätt goda motiveringar till dem, men jag har itne kolalt på kartan nu under flera år.

Adragoor: Är det "Under Sandens Djup" du tänker på? En novellserie (som även den led av förbannelsen att aldrig bli klar)?
===================================
Robert Jonsson, utforskare av kontinenten Soluna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Då förväntar vi oss att herr Robert "Sleepwalk" Jonsson tar upp sin fjäderpenna och börjar skriva lite om Soluna! Det vore ypperligt häftigt om ditt material föds på nytt under bättre erfarenhet tillsammans med oss. :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Adragoor: Är det "Under Sandens Djup" du tänker på? En novellserie (som även den led av förbannelsen att aldrig bli klar)?
Japp, så hette den visst.
Endyamon
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-02-14 23:14

Inlägg av Endyamon »

Spelknepe skrev:Då förväntar vi oss att herr Robert "Sleepwalk" Jonsson tar upp sin fjäderpenna och börjar skriva lite om Soluna! Det vore ypperligt häftigt om ditt material föds på nytt under bättre erfarenhet tillsammans med oss. :)
Jag borde göra det. Hatar att ha en massa ofärdiga, halvredigerade saker på datorn. :P

Tiden är vad som är hemnskt dåligt med dock, men jag skall gräva fram det så får vi se vad som händer.

Har det diskuterats mycket Soluna här på forumet? Och i så fall, vad är trådarna som jag bporde kolla igenom inför att jag sätter mig med redigeringen. Några tips?
===================================
Robert Jonsson, utforskare av kontinenten Soluna
Skriv svar