Sextetterna

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Sextetterna

Inlägg av Gunther »

Eftersom jag mer och mer börjar komma in på området i Hakkaimodulen, så tycker jag att det börjar bli dags att utveckla sextetterna lite.

Tog följande från tråden om Ankor.
Mikael skrev:Infon om sextetten är begränsad, så här har jag broderat lite...
Sextetten och dess klaner: Sextetten är en kriminell samanslutning av ankor runt Kopparhavet. Den startades dock en gång av vita ankor med svart sinne. Den styrs av sex ankklaner, som understöds av flera mindre, och bedriver förutom den dominerande aktiviteten sjöröveri, också slavhandel, utpressning, kidnappning, häleri, droghandel och spioneri. Organisationen arbetar i det fördolda och få icke-ankor känner till dess existens. De svarta klanerna är kända bland välinformerade sjömän och spioner, men de vita är ännu hemliga. I städer utanför Morelvidyn använder organisationen alltid täckmantlar såsom tvätterier, handelshus eller restauranger. Dess sex styrande klaner är sedan ett par hundra år: Trefot, Svartnäbb, Svarta långskeppens bröder, De Fyras Gäng (härjar i västligaste Kopparhavet och i Västerhavet), Dluring(vit), och Dunfjat(vit).

Ankh-Castellum är världens största och mäktigaste ankstad med 5 000 invånare. År 98 e.O. på en plats vid Krystalernas norra gräns där området möter havet, sedan många hundra år en ankdominerad handelsplats, byggdes stenfortet Ankh-Castellum av en stor klan vita ankor. Staden har kraftigt försvar mot Morelvidynska pirater, djungelfolk och minnet av insektoiderna från söder. Staden styrs idag av Sextettens vita ankklaner, och blir rikt på slavhandel och Sextettens verksamhet runt Ereb.
Till att börja med. Kan vi godkänna ovanstående? Åtminstone övre stycket?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Absolut, men varför ska de vara hemliga? Nä, låt dom vara Erebs Cosa Nostra istället!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:Absolut, men varför ska de vara hemliga? Nä, låt dom vara Erebs Cosa Nostra istället!
Tänker du mer Singh-piraterna än Spectre?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:
Psipo skrev:Absolut, men varför ska de vara hemliga? Nä, låt dom vara Erebs Cosa Nostra istället!
Tänker du mer Singh-piraterna än Spectre?
Hade missat det här, men jag tänker nog en blandning. Mest känns det onödigt med hemliga organisationer eftersom ingen i så fall känner till dom. Hemlighetsmakeri används ofta alldeles för mycket i fantasy. Ingen vet vem som bor i tornet, ingen vet vad som finns i skogen o.s.v. Hemligheter ska vara omvälvande annars är de inga bra hemligheter. Och hemligheter måste alltid avslöjas för annars har de ingen funktion. Fast det handlar mest om hemligheter i spel som att en RP är ninja men de andra får aldrig reda på det. :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Är ni övriga överens om att det ska vara mer öppet? Jag kan tänka mig något mitt emellan. Att få känner till vilka som är inblandade, men att man vet ungefär vart dom håller till och vad dom håller på med. T ex så vet ingen att Herr Dunfjat är med i Sextetterna, men dom kanske anar att handelshuset har kopplingar till dom.

Jag tycker det är lite coolt med hemliga ljussignaler som kallar till möte istället för att det kommer någon och hämtar höjdarna.

Däremot är det coolt att dom besöker varandras högtider precis som maffian. Ett tätt sammanhållet brödraskap som försöker hålla sig dolt.
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

En öppen hemlighet, så att säga. Alla vet vilka de är och var de håller till, men småfolket bryr sig inte/vågar inte göra något och alla högre upp är köpta och håller tyst så länge ingen gör för mycket väsen. I alla fall i de områden där de är etablerade.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gunther skrev:Är ni övriga överens om att det ska vara mer öppet? Jag kan tänka mig något mitt emellan. Att få känner till vilka som är inblandade, men att man vet ungefär vart dom håller till och vad dom håller på med. T ex så vet ingen att Herr Dunfjat är med i Sextetterna, men dom kanske anar att handelshuset har kopplingar till dom.

Jag tycker det är lite coolt med hemliga ljussignaler som kallar till möte istället för att det kommer någon och hämtar höjdarna.

Däremot är det coolt att dom besöker varandras högtider precis som maffian. Ett tätt sammanhållet brödraskap som försöker hålla sig dolt.
Det var så jag tänkte när jag skrev hemliga. Naturligtvis känner sjömän till sextetten, de svarta ankorna som är medlemmar känner man också till, men de vita familjerna är osäkra, men Ocula Negra mfl har väl sina befogade misstankar. Låter som vi är överens då?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Okej, då vet jag på ungefär vilken nivå vi ska hålla det. Dolt, men knappast okänt. Jag ska ta tag i De Svarta Långskeppens Bröder och Sextetterna i kväll tror jag.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

..varför inte lägga till peningutlåning a lá Hells Angels till verksamhetsområderna? ;)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skriv svar