Stridskonst

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Stridskonst

Inlägg av birkebeineren »

Vilka stridskonster finns det i EA?

Judo (Expertreglerna)
-av de mest spridda i Ereb (omtalat med annat namn någonstans?)
Karate (Expertreglerna)
-av de mest spridda i Ereb (omtalat med annat namn någonstans?)
Stjärnnäven (Gigantreglerna)
-ursprung/fäste i Erebos
Tanno-tekniken (utvecklat på forumet)
-används huvudsakligen av solmunkar
Ankboxning (Torshem-modulen, utvecklat på forumet)
-används av ankor, kallas ibland "kvackfot" av icke-ankor
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Stridskonst

Inlägg av Sopodlare »

Jag är allergisk mot att kalla något Judo eller Karate. Det är väldigt specifika vibbar för mig.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Stridskonst

Inlägg av Spelknepe »

Fanns det inte en trakorisk? Rhabdo-Rhana eller nått?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Stridskonst

Inlägg av birkebeineren »

Sopodlare skrev:Jag är allergisk mot att kalla något Judo eller Karate. Det är väldigt specifika vibbar för mig.
Har för mig att de getts ett altorisk namn någonstans. Möjligen i DoD-Shogun? :?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stridskonst

Inlägg av Fafnir »

Enda stridskonsten jag hittar i Samuraj är Zamate, som används för att exemplifiera komponentsysytemet, som lånades från Gigant.

I Gigant används Tanate som exempel. De som beskrivs är Lysande Vägens Tanno-teknik, Stjärnnäven från Erebos och Quack-fu.

Kise Jutsu nämns i Shoguns Vrede, men är unik för Onin Kise och således dels demonisk och dels av föga intresse för stridskonster i allmänhet. I samma modul nämns också Fumpo, men är ju från Jih-Pun och kanske inte så utbredd/intressant i Erebformuet? Den är dessutom inte känd utanför ninjaklanen Shima.

Judo och Karate tror jag bara nämnts som egna färdigheter i Expert. I övriga källor är de bara moderna jämförelser för att illustrera kampsport.
Förutom då i Krigarens handbok där Karate, Kempo, Ju jutsu och Ninjutsu beskrivs. Enligt denna finns de tre olika skolorna i Ereb, främst då Trakorien.

Som exempel i 91:an regler nämns Anakins dräparteknik.

Observera att Zamate, Tanate och Anakins dräparteknik aldrig ges en plats i ereb, utan bara används i exemplen.

Detta är allt jag har hittat, men det kan förstås finnas mer.

Jag delar sopodlares allergi mot judo, karate etc i ereb. Och jag är för omdöpningen av Quack-fu. Vi kan naturligtvis hitta på fler egna. Brottning finns naturligtvis i olika varianter på olika delar. Ransardisk brottning är en del av den ranska utbildningen. Utförs vanligtvis naken, helst i snö. Grepp, nedbrytningar och låsningar är tongivande, men skallningar, armbågar och liknande används och uppmuntras.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stridskonst

Inlägg av Fafnir »

Just ja, och Rahdbo Rhana förstås som tidigare nämnts!

Bonus; corny men ändå inspirerande trailer om pseudoeuropeisk fantasy material art...

https://www.youtube.com/watch?v=SP8XcdVPmoY

EDIT: Extra bonus. The origin of Quak-FU...

http://youoffendmeyouoffendmyfamily.com ... -quack-fu/

EDIT 2: Extra, extra bonus.... http://chaoticshiny.com/martsgen.php
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Stridskonst

Inlägg av birkebeineren »

Okej. Karate, Judo och andra konster från våran värld får gärna tas bort eller namnändras. Quack-fu döpte jag om efter någons förslag till Ankboxning.

Med en historia bakom och en logisk förklaring bakom borde det vara öppet för att beskriva nya stridskonster vi kan fläta in i projektets EA.

Att några stridskonster har kommit till Ereb via trakoriernas nyligen etablerade kontakter med Kejsardömet Jih (projektets namn för Jih-pun) är förslagsvis något vi kan spika men i så fall vilka och hur spridda är de?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Stridskonst

Inlägg av Sopodlare »

Förhoppningsvis så kan vi kombinera stridskonsterna med den vapenkultur som finns i de olika delarna av Ereb.

Ju mer utbredd rustning är, desto mer grappling. Ju mer utbredd nakenhet är, desto mer striking.

Gärna kombinationer med vapen!
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Stridskonst

Inlägg av birkebeineren »

Vad tros om att vi låter en typ av stridskonster ha anlänt Ereb från Kejsardömet Jih västerifrån först sedan trakorierna hittade vägen dit 550 eO? De är inte särskilt spridda men de förekommer. Dessa kan ges en tradition med bakgrund i Jih och andra för Ereb okända länder i ...västen(!). De stridskonster som sedan tidigare fanns i Ereb ges en tradition och förklaringar anpassade kulturerna här. På så vis kan vi bevara den "österländska" mystiken samtidig som stridskonster redan har en tradition i Ereb.

Någon som har ideér om Stjärnnäven? Har den sitt ursprung i Erebos eller har den bara fått ett starkt fäste i landet? Vilka använder sig av stridskonsten och hur lärs den ut?

RabdoRana tror jag har vissa enskilda tekniker/manövrar som ingår i hela deras färdighetspaket men dessa kan kanske särskiljas och kallas en stridskonst?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stridskonst

Inlägg av Fafnir »

Jorpagnisk brottning:

Av många ansedda som den renaste, äldsta och ädlaste kampformen. Två nakna inoljade kämpar möts i obeväpnad kamp där bara låsningar, brytningar och nedtagningar är tillåtna. Enligt de flesta skolor nyttjas inga slag eller fultricks alls men avarter förekommer naturligtvis. Hyllas fortfarande runt kopparhavet som en av de främsta idrotter och fyller diverse arenor.

Karsyrisk dans:

Ursprunget är i stort höljt i dunkel, men man tror att födseln kan stamma från slavgropar och torgakrobater. Rytmiska rörelser, som namnet antyder, lånat mycket rörelser från dans. Som stridsteknik nyttjas främst sparkar i olika former prat med en hel del akrobatik. För en vanlig flåbuse är det oerhört svårt att förutse dansarens attacker som kan gå från vanlig frontspark, via handstående dubbelspark till flygande rullspark under loppet av sekunder. Både de spektakulära matcherna och de intensiva träningspassen utförs ofta till rytmisk musik.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Stridskonst

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Jorpagnisk brottning:

Av många ansedda som den renaste, äldsta och ädlaste kampformen. Två nakna inoljade kämpar möts i obeväpnad kamp där bara låsningar, brytningar och nedtagningar är tillåtna. Enligt de flesta skolor nyttjas inga slag eller fultricks alls men avarter förekommer naturligtvis. Hyllas fortfarande runt kopparhavet som en av de främsta idrotter och fyller diverse arenor.
Det brottades kanske redan under Hyxiska spelen i det gamla Krun? I dag hittar man joriska brottare från Lasemos i Trakorien i väster till Kaplumbaganörna utanför Krun i öster.

Har också alltid sett före mig dvärgarna som ett brottande folk.
Fafnir skrev:Karsyrisk dans:

Ursprunget är i stort höljt i dunkel, men man tror att födseln kan stamma från slavgropar och torgakrobater. Rytmiska rörelser, som namnet antyder, lånat mycket rörelser från dans. Som stridsteknik nyttjas främst sparkar i olika former prat med en hel del akrobatik. För en vanlig flåbuse är det oerhört svårt att förutse dansarens attacker som kan gå från vanlig frontspark, via handstående dubbelspark till flygande rullspark under loppet av sekunder. Både de spektakulära matcherna och de intensiva träningspassen utförs ofta till rytmisk musik.
Ett givet nöje för de besökande slavhandlarna på Kasyr att bivåna dansen som sägs fått namn från slavgroparna här. Mycket bra för aptiten innan kvällsmålet på fiinrestaurangerna uppe i Högstaden enligt Serafim Festglade som ooffisiellt ofta handlar i Kasyr.

Möjligtvis har dansen sitt ursprung hos något djungelfolk nere i Samkarna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Stridskonst

Inlägg av birkebeineren »

Utan att gå närmare in på regler ger termerna från Gigant en ungefärlig beskrivninpå hur de tre stridskonsterna vi känner till ser ut:

Stjärnnäven
Normal spark
Bakåtspark
Krosslag
Obeväpnat parering
Fallteknik
Liggande strid

Tanno-teknik
Trästav
Fint
Initiativbonus

Ankboxning
Krosslag
Obeväpnat parering
Lågt kast
Fallteknik
Uppresning
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stridskonst

Inlägg av Fafnir »

Bläddrade lite i en tjock bok om världens kampsporter på biblioteket idag. Tydligen var obeväpnade stridstekniker minst lika vanligt bland europeiska munkar under medeltiden som i Asien. Det nämndes att riddare inte gärna mötte munkar i strid om dom inte fick ha svärd. Vet inte hur mycket som ligger bakom eller vad de haft för källor men det väckte intresse iaf. :)
Under antiken lär det ha varit vanligt med skolor för knivkamp som självförsvar. Flera typer av brottning och boxning/pugilism nämndes men även savate, jousting, quarterstaff mm mm.

Så nu är det väl dags att skapa mer kamptekniker :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Stridskonst

Inlägg av Sopodlare »

"Riddare" i bra rustning är självklart lika utsatta för grappling som vem som helst, men ganska immuna mot enhandsvapen.

Jag förstår om de kände sig osäkra då de mötte folk som inte försökte banka på dem med vapen som kanske inte var så effektiva.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Stridskonst

Inlägg av Albrekt »

:idea: Jag har tänkt mig en beväpnad stridskonst som används av alverna i Goiana och möjligtvis även Injir på slätterna och gråalverna, som ju också bär kastyxa (car'tani). Stridskonsten kallas Hag're och baseras på den kastyxa som spejande och jagande alver gärna har hängande vid bältet.

Vid plötsligt handgemäng kastar alven sin motståndare (som kan vara rejält mycket större än alven), användande sin yxa ungefär som en båtshake och/eller en stavslunga. På detta sätt åstadkommes antingen ett lågt eller högt kast, som sedan i ett precist och kvickt rörelsemönster följs av ett (förhoppningsvis dödande :twisted: ) yxhugg (efter ett lågt kast) eller ett yxkast (efter ett högt kast). Alven får alltså fördelen av en liggande motståndare.

Skulle motståndaren fortfarande vara medveten och stridslysten efter denna omtumlande manöver måste alven försöka göra manövern igen (om han fortfarande har yxan), dra dolk/svärd, eller ta tillfället att springa sin kos.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Skriv svar