Arkitektur

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Arkitektur

Inlägg av Spelknepe »

Jag behöver lite hjälp med arkitektur. I mitt arbete med kartorna har jag som avsikt att rita små symboler för byar, städer och borgar i olika utföranden. Dock vill jag inte återanvända samma stil överallt då arkitekturen ser lite olika ut.

T.ex. så är ler- eller vitkalkade peristyl-hus vanliga i Felicien, medan jag ser mer korsvirkeshus i Zorakin. Bland nomaderna i norr föreställer jag mig hyddor i stil med prehistorisk stil. Långhus i Jorduashur... eller?

Har ni själv tankar och idéer om detta så säg till - gärna med en länk till en bild!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan bli en snygg detalj på kartorna och samtidigt kan det bidra till att indikera kulturella sammanhang i Ereb.

Korsvirke i Kardien är beskrivet så detta skulle kunna gälla för även Zorakin (förutom vissa delar kring Luksolo som är präglad av caddisk arkitektur?) och Monturerna. Även Magilre skulle kunna ha korsvirke men i så fall kompletterad med mycket höga och smala byggnader (det byggs högt i det låga landet). Även Hynsolge skulle jag kunna tänka mig som korsvirkesbyggd fast då med låga byggnader... Hur tänker du med symbolerna, sammansatta av flera byggnader eller bara en? Kan man tänka sig en sammansättning exempelvis så här för en vanlig stad som även är en adlig residensstad:

Kardien
Två normala korsvirkeshus och en stenborg

Östra Zorakin
Ett normalt korsvirkeshus, ett caddisk vitklinad lerhus och en stenborg

Magilre
Två höga korsvirkeshus och en stenborg

Hynsolge
Två låga korsvirkeshus och en stenborg

Caddo
Tre vitklinade lerhus (Caddo är både mer jämnställd och utan adel)

Med på hur jag tänker? :?

En annan sammanbindande detalj skulle kunna vara att rita helt lika soltempel i alla länder där Lysande Vägen finns.


I norr och främst de narguriska fastboende länderna bör trähus vara symbolen. Jorduashur beskrivs med långhus och det i en L-formad konstruktion om jag minns rätt. Långhus skulle även kunna gälla för Ransard och eventuella samhällen i Orghin. I Barbia och Cereval då en annan typ av träkonstuktioner, mera stavverk men fortfarande stående trä. Knuttimrade byggnader med liggande trä kan heller få finnas i Akrogal eller inte alls då de i mitt tycke gärna ser lite klicheartade ut.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bra tänkt med tempel och kyrkor. Det borde givetvis vara utmärkande.

Såhär har jag tänkt: http://www.erebaltor.se/kartor/Painted/berendien.jpg

Alltså olika stora byar och städer som symboliserar just storleken. Sen lägger man till en borg/slott/torn/kasal/fästning och/eller kyrka/tempel.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tycker det ser bra ut att göra så i kartsystemet. I "verkligheten" är orterna mer präglade av sin historia. Luksilo är mer av en vitrappad stenstad präglad av dalkisk arkitektur (med borg) medan Kra och Chrymil är korsvirkesstäder av pennisk arkitekur och Hixani uppvisar en blandning av erebosisk och pennisk arkitektur. I Pendon är det likaledes en blandning av stenhus och korsvirkeshus.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I Barbia och Cereval byggs de fåtaliga städerna i sten men omkring städerna finns det förslagsvis halvpermanenta läger av runda tält. Kan kanske vara en detalj att få med på kartorna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I Jorduashur tänker jag mig stavtimrade långhus för att i Ransard övergå i knuttimrade hus och borgar med inslag av sten.

En kuriositet jag skrev om för länge sedan i Jorduashur var den hårda röda sandstenen som används i Krakelid, en slags naturliga tegelstenar kan man säga, och att dessa aldeles nyligen blivit populär bland Kardiens rika i anledning av deras röda färg och exklusivitet.

I Morëlvidyn har jag beskrivit hur deras städer ser ut som typiska castellbyar vid Medelhavet och på landet har man en fyrkant med yttre hus och en gårdsplan innanför.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låter bra allting. Kommer snart fortsätta med den "handritade*" kartan och då kommer jag att använda mig av detta.

* Endast bergen är handritade
Skriv svar