Ny medlem....gammal rollspelare

Tala, klottra, viska, konspirera...
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Ny medlem....gammal rollspelare

Inlägg av clercon »

Hej!

Jag tänkte att jag bara skulle säga hej med en kort presentation. Jag hittade hit efter tips från Spelknepe (på forumet cartographersguild.com).

Jag började spela rollspel på 80-talet när den första blå Drakar och demonerlådan gavs ut. Efter det spelade jag under en tioårsperiod ganska mycket. Numera blir det dock bara spel med två av mina barn som jag har introducerat i hobbyn via det ypperliga rollspelet Äventyr.

Utöver rollspelande så ritar jag mest kartor numera, mestadels till min egna fantasyvärld "Etrakien". Nu vet jag inte om det finns behov av fler kartritare här på ErebAltor.se (spelkneke verkar ju klara det hela med bravur) men om så behövs så kan jag absolut tänka mig att bidra. Ni får väl hojta till om hjälp behövs.

Två exempel på kartor jag ritat är dels en stadskarta:
Bild
samt en områdes/landskarta:
Bild

Jag har också en blogg, mappingworlds.wordpress.com för den som är intresserad.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Och ytterligare en spelare och kartograf har hittat hit. Välkommen ska du vara. Och vi kommer säkerligen få nytta av dina kunskaper att döma av kvaliteten på dina kartor. Riktigt välgjorda!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Välkommen hit!
Här finns massor av arbete för den som vill hoppa in någonstans :)

Hur gör ni för att lyckas med stadskartorna? Jag kan knappt få till bra sådana med papper och penna!!

Orättvist! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sablar i gatan va fint! Spelis hacde nog en plan när han tipsade dig och kreativa talanger som du är särskilt välkomna! Spelis har tex tröttnat på stadskartor ett tag. Hjärtligt välkommen clercon! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nä men vad roligt! Du är varmt välkommen Clercon!

Om du vill bidra så föreslår jag att du plockar något som fångar ditt intresse. Alltid roligare att välja själv än bli påtvingad något. :)

Annars kanske en stadskarta över Khartotum (som ligger i Palinor)? Kolla i tråden om Palinor för inspiration! :)

Skriver du till Etrakien också, eller gör du endast kartor?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Apsnygga kartor!

Välkommen till forumet. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Tack för alla kommentarer, kul att ni gillar mina kartor.

Gtjorgo, stadskartorna gör jag delvis i ett program som heter City designer 3 från Profantasy. Sen bearbetar jag dem i photoshop. Du kan läsa en tutorial på min blogg hur jag gjör.

Spelknepe, Khartotum låter som en intressant stad att ta sig an, får läsa på lite i Palinortråden. För närvarande har jag dock semester så kartritandet ligger lite på is just nu. Hur mycket tid jag har att lägga på kartritande varierar rätt kraftigt också, med tre barn så räcker inte alltid tiden till. Men lite tid här och där hittar man alltid :-)

Etrakien är en fantasyvärld jag har ritat och skrivit om i ca tio år. Det,mesta är dock olika kartor (det är roligare att rita än att skriva). Men det mesta av skapelsen,gudar, magi, raser, länder är nerskrivet i mer eller mindre omfattande nivå. Kortfattat kan man säga att det är en värld helt dominerad av människor med lite magi som är inspirerat av antiken, hansan och medeltid.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

clercon skrev: Kortfattat kan man säga att det är en värld helt dominerad av människor med lite magi som är inspirerat av antiken, hansan och medeltid.
Ingen dålig mix av inspirationskällor alls :) Så ditt "illyrien", så jag misstänkte att det kunde vara mixen i etrakien.

Antar att du har tittat på det nya svavelvinterrollspelet. En liten senantik illyrisk blinkning där är liburgund i Korald. Gillar man de tre inspirationskällorna så finns det mycket att hämta i Svavelvinter, men det visste du säkert redan :)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Peter skrev:
clercon skrev: Kortfattat kan man säga att det är en värld helt dominerad av människor med lite magi som är inspirerat av antiken, hansan och medeltid.
Ingen dålig mix av inspirationskällor alls :) Så ditt "illyrien", så jag misstänkte att det kunde vara mixen i etrakien.

Antar att du har tittat på det nya svavelvinterrollspelet. En liten senantik illyrisk blinkning där är liburgund i Korald. Gillar man de tre inspirationskällorna så finns det mycket att hämta i Svavelvinter, men det visste du säkert redan :)
Jo jag äger faktiskt ett ex av rollspelet, men har dock inte läst igenom det helt ännu. Verkar väldigt intressant.
För många år sedan så hjälpte jag faktiskt Erik Granström med att göra en karta över Tricilve, det är dock inte jag som har gjort den som är med i spelet.
Som inspirationskälla får jag nog också framöver lägga till alla rollspel jag har spelat :)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

clercon skrev:För många år sedan så hjälpte jag faktiskt Erik Granström med att göra en karta över Tricilve, det är dock inte jag som har gjort den som är med i spelet.
Aha, avslöjad! Förminska nu inte din insats Clercon, för jag tyckte att vår karta blev väldigt lyckad även om den förstås ytterligare förbättrats med mer finish. Jag har för övrigt skrivit ett äventyr till det nya spelet vilket utspelar sig i slumkvarteren som därmed utvecklas ytterligare.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Brior skrev:
clercon skrev:För många år sedan så hjälpte jag faktiskt Erik Granström med att göra en karta över Tricilve, det är dock inte jag som har gjort den som är med i spelet.
Aha, avslöjad! Förminska nu inte din insats Clercon, för jag tyckte att vår karta blev väldigt lyckad även om den förstås ytterligare förbättrats med mer finish. Jag har för övrigt skrivit ett äventyr till det nya spelet vilket utspelar sig i slumkvarteren som därmed utvecklas ytterligare.
Jo visst blev den lyckad och fyllde sin funktion, även om det estetiska hade en del att önska :)
Kul att det blir ett äventyr i Tricilve, kommer det att släppas som fysisk bok eller bara som pdf?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

clercon skrev: Kul att det blir ett äventyr i Tricilve, kommer det att släppas som fysisk bok eller bara som pdf?
Förmodligen som fysisk bok, men den ligger inte först i kön så det blir tidigast framåt vintern skulle jag tro.
Skriv svar