Berendisk riddare

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Mig veterligen den enda gången som Ventimiglia näms är i Kopparhavets Kapare s.65-66.
...attackerade tre av Berendiens hamnstäder på västkusten, Atrema, Entika och Ventimiglia. Alla tre utsatttes för blixtattacker av den starka felciska galärflottan. [...] Befolkningen fick utstå hemska övergrepp och i Ventimiglia massakrerades hundratals civila medborgare. Kajer raserades, hamnmagasin brändes, sjömärken plockades bort och hamninlopp blockerades av sjunka fartyg.
Men jag brukar ha fel i sådana här fall så staden finns säkert nämnd på något fler ställe.

För övrigt bör anfallet på Ventimiglia ha skett av den feliciska marinkåren.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Nu har jag kikat lite på Kandra och Entika som jämförelse.
Entika ser betydligt större ut på kartan, där bara srörre gator är utplacerade. Entika skall enligt källorna ha 20.000 invånare.

Större än Kandra stämmer, men det anser jag nog vara i sin rätta, då detta är en hamnstad och ett Kesariat. Kandra har 1800 invånare. Verkar ca 10-15.000 rimligt för Ventmiglia, Lindaros och Atrema?

Samma info som Rubicon hittade var också det enda jag hittade. Det lämnar oss till stor del utan källmaterial och mer till egen fantasi och spekulation.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Kanske mellan 7000-13000 där Ventimiglia hamnar på den översta delen och de övriga...?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fortsätt gärna diskussionen i Berendien-tråden! :)

/Admin
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

OK... läste just posten... najs riddare, på minner lite om den jag ofta avänder i diverse spel...

*trummvirvel*

LAWISENDRO AF BARCK!

Näe, men allvarligt... bra personporträtt. =) =)
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tackar :)

Landoril väntar fortfarande spänt på att ånyo få ge sig ut på Ventimiglias gator. Hoppas vi hinner spela igen snart...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar