Eon

Tala, klottra, viska, konspirera...
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Eon

Inlägg av Krille »

Någon som spelar detta? Själv gillar jag spelvärlden Mundana. Visst reglerna verkar vara ett enda stort åbäke som jag fortfarande inte orkat plugga in (och jag köpte ändå Eon ett bra tag innan Eon2 kom) men däremot så verkar dom intressanta om man behärskar dom (exempelvis magin verkar vara ganska intressant). Men det är mest Mundana jag gillar, trotts att många insisterar på att den är så färglös eller platt och att den gamla boken Mundana eller den nya Geografica Mundana mer ger intryck av en skolatlas än en överblick över en kampanjvälrd i ett fantasyrollspel. Tyvärr så lider väl spelet mycket av att man måste köpa flera tilläg för att man få någon vidare överblick och inspiration. Vad tycker folk?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Eon

Inlägg av Regil »

Krille skrev:Någon som spelar detta? Själv gillar jag spelvärlden Mundana. Visst reglerna verkar vara ett enda stort åbäke som jag fortfarande inte orkat plugga in (och jag köpte ändå Eon ett bra tag innan Eon2 kom) men däremot så verkar dom intressanta om man behärskar dom (exempelvis magin verkar vara ganska intressant). Men det är mest Mundana jag gillar, trotts att många insisterar på att den är så färglös eller platt och att den gamla boken Mundana eller den nya Geografica Mundana mer ger intryck av en skolatlas än en överblick över en kampanjvälrd i ett fantasyrollspel. Tyvärr så lider väl spelet mycket av att man måste köpa flera tilläg för att man få någon vidare överblick och inspiration. Vad tycker folk?
Jag har bara fördomar om Mundana, som huvudsakligen grundar sig på ett antal artiklar i Fenix. jag antar att Mundana skall vara något av en standardfantasyvärld som lämnar öppet för många olika typer av kampanjer (precis som ErebAltor). men jag har fortfarande inte läst något om Mundana som fångat mitt intresse, jag har aldrig fått in känslan för ett enda av länderna i världen (och det kräver en halv sida text). Det enda jag läst ordentligt om Mundana är modulen Riddare som jag hoppades att kunna hämta matnyttigt ifrån till Kardien. Det kunde jag inte... viket bidragit till min skepsis till Mundana. men vem vet, jag kan ha fel och det finns säkert guldkorn.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Som världsbok är riddare värdelöst men finns en del matnyttigt för kampanjspel, åtminstone enligt min mening, dock så håller jag med dig om mundana. Har aldrig riktigt blivit förtjust i Mundana.
Skriv svar