Ett nytt Ereb!

Tala, klottra, viska, konspirera...

Ett nytt Ereb!

Inläggav Naramsi » 2017-10-20 11:28

Tjena! Mitt gamla konto kom jag inte åt längre. Gick tidigare under namnet Psipo, och skrev en del om alver i projektet.

Men, det är inte orsaken till att jag skriver det här. Jag och Peter (de skapelsevidriga :lol: ) har börjat med ett annat Ereb-projekt. Vårt syfte är inte alls att vara trogen de gamla källorna (vilket kanske inte förvånar någon som minns våra diskussioner här förr om åren :roll: ) utan att skapa något djupare och mer samhängande men med någon form av bas i det gamla Ereb. Vi har kommit ganska långt, är väl inne på 40+ sidor av brainstorm, diskussioner och galna resonemang.

Hur som helst, vi har haft wikin som referenslitteratur och det finns massor av bra grejer där, och frågan är helt enkelt om någon har lust att vara med på ett hörn? Det är inte alls ett projekt av det här omfånget, utan mer som ett vanligt världskapitel i ett rollspel, alltså kanske 30 sidor totalt, eller nått sånt. Hjälpen kanske inte heller behöver innebära att skriva något utan kanske bara korrläsa, rita en bild eller hitta på roliga namn till en viss region. Ja, typ så. Om det nu är någon som läser här fortfarande...?

Här är en länk till rollspel.nu där vi har en liten tråd:
http://www.rollspel.nu/forum/main-categ ... -nytt-ereb
Naramsi
Felicisk Råttfångare

Re: Ett nytt Ereb!

Inläggav Spelknepe » 2017-10-20 12:07

Kul! Tid är en bristvara för mig. Lovar för mycket men håller för lite. Tänk på upphovsrätt i ett tidigt skede. OM ni någon gång skulle vilja göra en kickstarter eller lansera detta som en fristående spelvärld till ett annat rollspel så kan ni inte ha de sedvanliga namnen (Om ni ämnar att tjäna pengar på det). Hade personligen sett en ny "liknande" spelvärld med snarlika men inte samma namn! :)

Oavsett, kul projekt, ska bli roligt att följa! :)
Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin

Inläggav Naramsi » 2017-10-20 14:22

Spelknepe skrev:Kul! Tid är en bristvara för mig. Lovar för mycket men håller för lite. Tänk på upphovsrätt i ett tidigt skede. OM ni någon gång skulle vilja göra en kickstarter eller lansera detta som en fristående spelvärld till ett annat rollspel så kan ni inte ha de sedvanliga namnen (Om ni ämnar att tjäna pengar på det). Hade personligen sett en ny "liknande" spelvärld med snarlika men inte samma namn! :)

tack!

Är det så illa alltså? Jag trodde att det gick utmärkt att skriva om, säg, Kardien, så länge man skriver med egna ord och inte snor något. Alltså att det inte går att upphovsrättsligt skydda fiktiva världars innehåll? Å andra sidan har vi redan bytt namn på en del så det är inget jättejobb att fortsätta.
Naramsi
Felicisk Råttfångare

Inläggav birkebeineren » 2017-10-20 17:20

Naramsi skrev:Tjena! Mitt gamla konto kom jag inte åt längre. Gick tidigare under namnet Psipo, och skrev en del om alver i projektet.

Men, det är inte orsaken till att jag skriver det här. Jag och Peter (de skapelsevidriga :lol: ) har börjat med ett annat Ereb-projekt. Vårt syfte är inte alls att vara trogen de gamla källorna (vilket kanske inte förvånar någon som minns våra diskussioner här förr om åren :roll: ) utan att skapa något djupare och mer samhängande men med någon form av bas i det gamla Ereb. Vi har kommit ganska långt, är väl inne på 40+ sidor av brainstorm, diskussioner och galna resonemang.

Hur som helst, vi har haft wikin som referenslitteratur och det finns massor av bra grejer där, och frågan är helt enkelt om någon har lust att vara med på ett hörn? Det är inte alls ett projekt av det här omfånget, utan mer som ett vanligt världskapitel i ett rollspel, alltså kanske 30 sidor totalt, eller nått sånt. Hjälpen kanske inte heller behöver innebära att skriva något utan kanske bara korrläsa, rita en bild eller hitta på roliga namn till en viss region. Ja, typ så. Om det nu är någon som läser här fortfarande...?

Här är en länk till rollspel.nu där vi har en liten tråd:
http://www.rollspel.nu/forum/main-categ ... -nytt-ereb

Hej Psipo, minns absolut dina skapelsesvidrigheter och annat spännande från när det begav sig! :wink:

Har läst tråden om Ett nytt Ereb och tycker det låter spännande. Kul att se det gamla bekanta Ereb i annorlunda tappning, lite som att se Trakorien i sina olika varianter. Att ni använder wikin här som referens känns hedrande då mycket tid är lagt ner på att skriva in både gamla fakta och nya idéer. :)

Jag hjälper gärna till med korrläsning eller att hitta på namn. Säg bara till!
birkebeineren
Admin

Inläggav Spelknepe » 2017-10-20 18:33

Naramsi skrev:
Spelknepe skrev:Kul! Tid är en bristvara för mig. Lovar för mycket men håller för lite. Tänk på upphovsrätt i ett tidigt skede. OM ni någon gång skulle vilja göra en kickstarter eller lansera detta som en fristående spelvärld till ett annat rollspel så kan ni inte ha de sedvanliga namnen (Om ni ämnar att tjäna pengar på det). Hade personligen sett en ny "liknande" spelvärld med snarlika men inte samma namn! :)

tack!

Är det så illa alltså? Jag trodde att det gick utmärkt att skriva om, säg, Kardien, så länge man skriver med egna ord och inte snor något. Alltså att det inte går att upphovsrättsligt skydda fiktiva världars innehåll? Å andra sidan har vi redan bytt namn på en del så det är inget jättejobb att fortsätta.

Mjo och mja, det är en stor soppa med flera aktörer. Innehållet kan man självfallet skriva om - jag -vet-dock ärligt talat inte hur det ligger till med namn i sin ursprungsform som t.ex. Kardien eller Barbia.
Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin

Inläggav Naramsi » 2017-10-21 07:15

Spelknepe skrev:Mjo och mja, det är en stor soppa med flera aktörer. Innehållet kan man självfallet skriva om - jag -vet-dock ärligt talat inte hur det ligger till med namn i sin ursprungsform som t.ex. Kardien eller Barbia.

Nej, inte jag heller :) Men det bli namnbyte. Enklast så. Tack för tipset.

Birke skrev:Kul att se det gamla bekanta Ereb i annorlunda tappning, lite som att se Trakorien i sina olika varianter. Att ni använder wikin här som referens känns hedrande då mycket tid är lagt ner på att skriva in både gamla fakta och nya idéer. :)

Jag hjälper gärna till med korrläsning eller att hitta på namn. Säg bara till!

Nice!!
Naramsi
Felicisk Råttfångare

Inläggav Peter » 2017-10-21 19:38

Skoj med intresse och råd! Ville bara understryka Måns poäng med hur mycket guld det finns på det här forumet. Vi gör vår egen grej med detta, men mycket inspiration (inspiration, inte material ;) ) kommer från sådant vi spånat med er om genom åren :)

/Peter
Användarvisningsbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inläggav Andreas » 2017-10-22 12:19

Fler som har planer på ett nytt ereb...
https://www.facebook.com/riotminds/post ... 8945309973
Andreas
Andreas
Berendisk Vintrampare

Inläggav Naramsi » 2017-10-22 12:55

Andreas skrev:Fler som har planer på ett nytt ereb...

Sedärja! Jag var faktiskt helt omedveten om det här (tills för bara några dagar sedan), men vågar påstå att skillnaderna mellan dessa båda skapelser kommer att vara större än likheterna :)
Naramsi
Felicisk Råttfångare

Inläggav birkebeineren » 2017-10-22 13:04

Finns en tråd här med lite tankar om Riotminds nya spelvärd: viewtopic.php?f=4&t=1183
birkebeineren
Admin

Inläggav Peter » 2017-10-22 14:14

Naramsi skrev:Sedärja! Jag var faktiskt helt omedveten om det här (tills för bara några dagar sedan), men vågar påstå att skillnaderna mellan dessa båda skapelser kommer att vara större än likheterna :)

Precis, vi är mer intresserade av innehållet än av varumärket.
Användarvisningsbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Återgå till Klotterplanket