Alla dessa gudar

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Det här är, som jag ser det, den officiella bilden:
viewtopic.php?p=1497#1497

Jag och Erik snackade lite mer om det här:
http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?t=21848

Den senare tråden kanske inte är allas kopp te men sammanfattningen i den första tråden är officiellt DoD-material.

Demoner och kaos har absolut sin plats i allt detta. Närmare bestämt som motpol till Ereb, som ju är skapat av de lagbunda gudarna som ett skydd mot det. Kaos ska dock inte ses som en kraft utan snarare en icke-kraft en evig intighet av allt och inget, om man ska vara flummig. :)

Demoner är väl bara ett samlingsnamn på utomaltoriska varelser och väsen?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Ja jag tycker nog vi ska behålla den officiella bild som Psipo ser den
men sen kan vi ju alltid böja å bända å förvräng för att den ska bli "bättre"
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

I EA kampanj (sid. 20) nämns Parikila, fåglarnas moder som skapar fågelsången för att skydda sig mot mörkrets herre. Till vilket panteon skulle denna gudinna kunna höra?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Parikila låter på namnet och domänen som en av Golwynda/Gamlagudarna.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Parikila låter på namnet och domänen som en av Golwynda/Gamlagudarna.
Håller med. Wikifierat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra. Då är det kanske via Krun som detta namn har letat sig till Stjärnläran i Hynsolge och halvdemonen Parikilas Omurtag, son till oktagonfursten Onaabys? Kan vi hitta en anledning till att stjärnkultisterna gav detta fågelgudinnelika namn till sin framavlade demon?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Låter bra. Då är det kanske via Krun som detta namn har letat sig till Stjärnläran i Hynsolge och halvdemonen Parikilas Omurtag, son till oktagonfursten Onaabys? Kan vi hitta en anledning till att stjärnkultisterna gav detta fågelgudinnelika namn till sin framavlade demon?
Kommer inte på någon bra idé sådär rakt av, men drar mig till minnes att det diskuterades i Sinkadus om det fanns namn som förekom mer än en gång i Ä:s moduler. Detta var det enda exemplet.

Det skulle ju vara kul dock om någon kom på lite mer om denna obskyra fågelgudinna... Kanske var det hon som skapade harpyorna, som blev monster eftersom hon hade tappat harpan Belerofon i samband med den första konfluxen?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Alla dessa gudar

Inlägg av Mikael »

Gudinnan Hermenia fann jag i Slaktare Små, finns hon i källorna?
Skriv svar