Alla dessa gudar

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
sgtspiff
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-04-13 16:43
Ort: Norrköping

Inlägg av sgtspiff »

Har återigen (som under Klommellien) lite skrivet. Denna gång någon sida lr två om den lilla och speciella guden Dhebu (baserad på Shao Lin).
Regn är snö fast på sommaren.
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Är det verkligen så att varje folk har sina egna gudar och panteoner. Finns inte möjligheten att det egentligen handlar om ett färre antal gudar, men att dom är kända under olika namn på olika ställen?
Jag kunde inte hitta någon som föreslagit det här tidigare...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tycker att det gott kan vara upp till SL vilka gudar som är desamma. I vissa fall kan det vara roligt att låta det framgå i texten, men överlag kan det vara ett ämne för spekulation.

Det kan ju till och med så att många lärde vill sätta likhetstecken mellan säg Luvena och de Unga gudarnas mångudinna, - men i själva verket är de helt skilda guddomar.

Hur gör vi f.ö. med Wegil och Kashim i Torshemmodulen? Dessa kulter känns väldigt påklistrade. En enkel lösning är ju att byta ut Wegil mot Etin. Kanske rent av Etin Hjallbrand, som då fått spridning allmänt bland nargurskogarnas barbarer utanför Palinor.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Funderade även själv på om Wegil skulle kunna vara helgon eller mäktig solande. Kanske döpa om honom till Wegiel (som Ghaeriel i Palinor). Frågan är om vi inför för utbredd Lysande Vägen-dominans.

Hur funkar allt detta med övriga Nargur?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Funderade även själv på om Wegil skulle kunna vara helgon eller mäktig solande. Kanske döpa om honom till Wegiel (som Ghaeriel i Palinor). Frågan är om vi inför för utbredd Lysande Vägen-dominans.

Hur funkar allt detta med övriga Nargur?
Jo har själv tvekat av den anledningen. Jag var tveksam till att Palinor skulle tillhöra Lysande Vägen, men det börjar mogna nu med alla skelett och dödskallar. Vill dock inte se en koppling mellan Palinor och torshem.
Ja varför behöver vi göra något alls? Unga Gudarna dominerar Kandra (inte LV) så varför kan inte en Berendisk kolloni ha en äldre religion?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:
Jo har själv tvekat av den anledningen. Jag var tveksam till att Palinor skulle tillhöra Lysande Vägen, men det börjar mogna nu med alla skelett och dödskallar. Vill dock inte se en koppling mellan Palinor och torshem.
Ja varför behöver vi göra något alls? Unga Gudarna dominerar Kandra (inte LV) så varför kan inte en Berendisk kolloni ha en äldre religion?
Det egentliga problemet är inte guddomen per se, utan att han har en organiserad kyrka, munkar och övriga kristna/Lysande Vägen attribut....

Angående Palinor: Egentligen är främsta skälet att jag vill ha dit Lysande Vägen att det skall vara rimligt att Palinor kan få stöd av trosfränder från hela Ereb för sina korståg, och att de skall vara en del av en internationel riddarkultur. Med en egen, obskyr och isolerade ljusgud vore det för avskärmade. Utan Lysande Vägen skulle jag anse att man måste droppa hela riddarstuket och omstöpa dem som hästnomadiska erövrare el. dyl.

Inte för att det behöver vara så dåligt. :P Det är hur som helst en helt annan diskussion.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag kan tänka mig att skriva in två gudar bland Aesir/Vaenir som namnmässigt och utséendemässigt blir förväxlingsbara med Wegil och Kashim. Det skulle i sådanafall kunna förklara att en rest från Nargurernas förfädersdyrkan (som sedemera västerut förvanskades till Aesir(den enda sanna tron :wink: )) har utvecklats vidare i Torshem på sitt eget håll, starkt influerat av Joribiten med lysande vägen och Unga gudarna. Wegil kan också tänkas vara en av de unga gudarna som har föga betydelse i Berendien idag, men vars storhet har ökats i Torshem. (Ungefär som att vissa menar att Tyr var den främsta guden bland Asar tills Odinismen snodde till sig platsen).
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Vad sägs om Wergild och Kashimer som Nargurnamn?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:Jag kan tänka mig att skriva in två gudar bland Aesir/Vaenir som namnmässigt och utséendemässigt blir förväxlingsbara med Wegil och Kashim. Det skulle i sådanafall kunna förklara att en rest från Nargurernas förfädersdyrkan (som sedemera västerut förvanskades till Aesir(den enda sanna tron :wink: )) har utvecklats vidare i Torshem på sitt eget håll, starkt influerat av Joribiten med lysande vägen och Unga gudarna. Wegil kan också tänkas vara en av de unga gudarna som har föga betydelse i Berendien idag, men vars storhet har ökats i Torshem. (Ungefär som att vissa menar att Tyr var den främsta guden bland Asar tills Odinismen snodde till sig platsen).
Bägge idéerna toppen!
Vem har hand om Torshem? Samma som Berendien eller Nargur? Får genast kolla upp det på ansvarssidan....
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Jag har alltid föreställt mig att det finns främst tre olika stora "stråk" när det gäller de erebiska religionena. Den Lysande Vägen är förstås självskriven och jag ser inga problem med att utöka dess inflytande till andra regioner, snarare tvärtom. Jag har alltid gillar Vägen och vill gärna att den utvecklas och bli en riktigt genomtänkt religion. Jag är egentligen inte kritisk till att ha den som en pseudo-katolsk religion, det trista är snarare att man tagit till fasta på de tråkiga delarna (protestantiska fördomar) och inte låtit den blivit inspirerad av de färgstarka delarna av katolicismen. I Lysande Vägen-tråden diskuterades också en del om inslag av indiskt slag vilket kan bli riktigt tufft. Jag älskar också blandreligion (både i verkligheten och i rollspel) som t.ex. den i Palinor vilket är ett utav de tuffaste inslagen som hittils har spånats fram. Så att låta Wegil och andra smågudar till viss del ha foten i Den Lysande Vägens föreställningsvärld är bara roligt och trovärdigt.

Det andra stråket är det som man skulle kunna kalla de "arketypiska" gudarna, som förekommer i gudafamiljerna i Berendien, Hynsolge, Trakorien. Dessa gudar ser jag som ett arv från Imperium Jorpagna och de borde dela rätt stora delar av kulten, föreställningar, myter med varandra. Självklart har utvecklingen sedan kejsardömets fall påverkat de olika kulterna men jag tror ändå att både prästerskap och lekmän till stor del erkänner likheterna mellan gudarna. Jag jämför dem med den hellenistiska religonen och den "tolkningsmall" som då existerade. Det är för mig inget problem att gudafäderna i de olika panteonerna de facto är samma gud, de skulle bara reducera en del utav förvirringen som råder på religionsplanet. Jag skulle också vilja se att dessa kulter var på tillbakagång (åtminstone i länderna kring Kopparhavet) på grund utav mission från Den Lysande Vägen. Etin borde vara tilltalande för både elit (pga. maktlegitimeringen) och folk (pga. frälsningsläran).

Det tredje stråket är den narguriska religionen som delvis är påverkad utav den joriska gudavärlden (såsom asatron är påverkad utav den greko-romerska) men som också har en del egenheter. Nästan all religionsutövning i Ereb (förutom Nidland, Krun och möjligtvis Felicien) kan sägas tillhöra något utav de här stråken. Om nu gudarna inom samma "stråk" är desamma fast dyrkade under olika namn (vissa utav de joriska gudarna kanske dyrkas av de Etin-troende under andra namn fast som helgon) så har rejält minskat ned antalet verksamma gudar.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tack för de vänliga orden :) Precis så som du skriver tror jag att det är, möjligen med reservationen för att vi, när vi skriver, skall ha kvar möjligheten att ha små öar av äldre och annorlunda kulter och religioner.

Vad gäller de "hellenistiska" arketypsika gudarna håller jag med dig i stort: men betänk även hur de olympiska gudarna korsbefruktades med orientaliska och främst mesopotamska och levantiska religioner. På samma sätt tror jag att Imperium Jorpagna är EN vidarebefordrare av EN del av en större och rikare väv av religioner som även kan dyka upp på fler platser. Men det var kanske så du menade?

Vad gäller Nargurerna, n.b. att den nargurisk ursprungsreligionen är strikt animistiskt. Men det gör ju övergången till pantheonisk religionsmodell i vissa fall desto intressantare.

Mycket roliga idéer där :) Tänk er Enkiel, brunnarnas skyddssolande; Åskdemonen Murtukh eller infernodemonen Herexikel
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag tycker att hela idén med gudomliga runor förklarar den sammanfattning som finns här på ett bra sätt. Jag ska se till att få lite fason på den här korta artikeln så kan vi slänga in den i wikin. Det är ju just sånt som gör Ereb till en unik värld:

viewtopic.php?p=1497#1497

Något bör tillkomma om det höga språket och kanske bindas till drakarna? Idéer?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

<Såg just att ni ju diskuterat "Den Lille Metafysikern" ingående på annan plats - sorry>

<Nu har jag läst hela tråden och inser med viss rodnad att det mesta redan var sagt. Men ni får i alla fall Bonselmius citat om vad som är en gud nedan.> :oops:

Får jag bara göra en kommentar innan du skrivit ihop sammanfattningen Psipo.

Man strukturerar gärna religionerna i panteon med sinsemellan besläktade gudar enligt modellen från Grekland och Norden. Emellertid har jag själv aldrig sett behov av så ordnade former. Någon kanske minns artikeln "Den Lille Metafysikern" som jag skrev i Sinkadus nummer 17. Där redogjorde jag för hur jag såg på gudavärlden och bilden som jag nu tillämpar i romanskrivandet är i princip en vidareutveckling av samma tankar.

I artikeln citeras munken Bonselmius definition av en gud som: "en makt som endast av nåd låter sina handlingar förutses eller påverkas av världen". Dvs i princip vad som helst som är mig fullständigt överlägset i kraft.

Jag föreställer mig alltså att det som människor kallar gudar kan vara helt oberoende, mycket mäktiga krafter som inte alls har med varandra att göra eller som har någon slags relation som inte behöver vara närmare än den mellan en bonde och en krokodil och ett åskmoln. Flera av dem är säkert släkt eller samarbetar eller tjänar eller fruktar varandra, men kanske inte som människorna tror. Kanske passar det dem att låta människorna behålla sin uppfattning om dem av ren fåfänga eller för att det gör allt enklare eller bara är underhållande. Den grupp gudar som skyddar skapelsen samarbetar på något sätt men är säkert inte överens om hur tillvaron ska utvecklas. Jag tänker mig också att det människorna kallar gudar befinner sig på helt olika nivåer så att några är gudar för andra gudar. I Trakorien är exempelvis Shamash förmodligen betydligt högre upp än de andra gudarna, men han tycks inte ha något behov av att bevisa det annat än genom att upprätthålla någon slags principer.

Kom ihåg den s.k. Bonselmius fråga:
"Varför utövar inte den starkare sin makt."
"Därför att han inte behöver göra det."
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Brior skrev: Kom ihåg den s.k. Bonselmius fråga:
"Varför utövar inte den starkare sin makt."
"Därför att han inte behöver göra det."
Jag skulle dock inte vilja utesluta möjligheten att Bonselmuis har fel (eller att jag missuppfattar) men många gudar i mitt Altor förhåller sig på ett direkt motsatt sätt till makt, nämligen att de utövar den och går igång på det. Jag ser många av de Lägre gudarna som maktfullkomliga as som nog hade kunnat ha det kanska bra i sina celestia slott och njuta av alltet men istället ska de tvunget ner till Altor och få sin fåfänga tillfredställd, och tävla med andra gudar.

Men vad Bonselmius menar är kanske att dessa varelser i utöver makt utan låter andra göra det? Den (oerhört, obegripligt) starke behöver (får?) ju inte utöva sin makt men istället ser vi en massa småpåvar som gör det i gudens ställe. Vilket iofs ger samma resultat men säger mer om den starke.

Att problematisera begreppet gud är inte fel. Jag ser det lite som Erebs variant av critical mass. Å andra sidan kan ju gudar även skapas av andra gudar. Så det är ju inte klockrent.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Psipo skrev:
Brior skrev: Kom ihåg den s.k. Bonselmius fråga:
"Varför utövar inte den starkare sin makt."
"Därför att han inte behöver göra det."
Men vad Bonselmius menar är kanske att dessa varelser i utöver makt utan låter andra göra det? Den (oerhört, obegripligt) starke behöver (får?) ju inte utöva sin makt men istället ser vi en massa småpåvar som gör det i gudens ställe. Vilket iofs ger samma resultat men säger mer om den starke.

Att problematisera begreppet gud är inte fel. Jag ser det lite som Erebs variant av critical mass. Å andra sidan kan ju gudar även skapas av andra gudar. Så det är ju inte klockrent.
Självklart måste det finnas ett motsägelsefullt och småsint teologiskt käbbel där ingen riktigt vet vad som gäller och jag skulle nog hävda att inte ens SL behöver greppa hela sanningen. För mig som författare och spelkonstruktör har det i alla fall alltid känts viktigt med oklarhet för att behålla intresse för konstruktionen. Jag tycker mig med tiden ha fått en känsla för vad som måste läggas fast och vad som ska lämnas vagt. Grundprincipen måste för mig vara vara att allt ständigt går att fördjupa och omtolka så länge det som tidigare sagts går att inlemma - ungefär så utvecklas ju också kunskapen om vår egen värld.

Vag gäller Bonselmius utsaga så är den ofullständigt ryckt ur sitt sammanhang i skriften "Verldslige ting och dem som derhuru sig bemekta". Hans efterföljande teoponter avslöjar att Bonselmius fråga bara belyser varför VISSA mäktiga varelser ibland väljer att inte använda den makt de faktiskt besitter. Svaret har tolkats som att de befäster sin makt just genom att avstå från att demonstrera den, uppnår sitt syfte ändå och i själva verket accepteras såsom mäktiga av de svagare just genom sin lågmäldhet. Mindre återhållsamma gudar röjer runt och väcker motvilja och hat men mindre respekt. Jämför med hur vissa lärare aldrig behöver höja rösten medan andra gapar och skriker och ändå inte får ordning i klassen.

Mer specifikt gällde Bonselmius fråga varför de mäktigaste gudarna inte röjer undan de mindre så att världen blir monoteistisk under exempevis Shamash. Huruvida hans funderingar har någon relevans kan ju var och en spekulera i.
Skriv svar