Alla dessa gudar

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker inte vi skal ta för mycket efter Terry Pratchet, även om det är roligt, i Skivvärlden. Glömda gudar borde inte kunna dö, men kanske kunna vara "inaktiva" (tills dom blir återuppväckta?)?

...och sen, eftersom alla vet hur det ligger till med markisinnan av Markhryds affärer med vissa av stenfolken och att den något storvuksna dottern hadde en servis specielt anpassad, hur blir det då med storleken på Uhgs tempel? Är själva den fysiska storleken av betydelse för den eventuella guddommens makt, eller dens (altså gaffeln) "storlek" rent betydelsemässigt?

Lite otydligt kanske...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev: ...och sen, eftersom alla vet hur det ligger till med markisinnan av Markhryds affärer med vissa av stenfolken och att den något storvuksna dottern hadde en servis specielt anpassad, hur blir det då med storleken på Uhgs tempel? Är själva den fysiska storleken av betydelse för den eventuella guddommens makt, eller dens (altså gaffeln) "storlek" rent betydelsemässigt?
Spontant skulle jag säga nej. Men vilken gud men någon form av stolthet skulle välja Ughs gaffel oavsett storlek? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Pratchet

Inlägg av Mikael »

Glömda gudar dör inte, de ligger bara svaga i något hörn och hoppas på upptcäkt ellernågon annan gud att tjäna fram till kraften återvnder. Pratchets värld är otroligt underhållande, men bör besökas i dimensionsresor och inte hamna direkt i Ereb. trots detta kan man ju få inspiration från Skivvärlden på samma sätt som från sagor m.m...tycker i alla fall jag. Föresten Size matters.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Psipo skrev: En förträfflig sammanfattnig: :)
viewtopic.php?p=1497#1497
(Jag ska jämka den med Kaos väktare när jag får tid)
Texten är uppdaterad. Kaos väktare känns ensidig men inte helt oanvändbar. Klart är i alla fall att den fokuserar på demoner snarare än gudar, även om vi vet att demoner kan vara gudar.

Hur ser Lysande vägens skapelsemyt ut? Jag tror att den kan vara väldigt lik den i Kaos väktare.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Upptävkte just att en tredje teori kring multiversums skapande presenteras i Magiboxen. Här tanken snarare att Multiversum är sprungen ur de 8 elementen och de världar som ligger geografiskt nära ett element präglas av det. Elementen sammanbinds av ett andligt plan vilket möjliggör resor mellan världarna. Dödsriken och liknande anses ligga utanför multiversum. Den här teorin utelämnar gudarna helt, om de inte kan anses vara knytnat till elementen, men inget nämns om det. Det här ser jag som en filosofisk världssyn skapad av någon felicisk tänkare eller nått. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det här ser jag som en filosofisk världssyn skapad av någon felicisk tänkare eller nått.
Eller så kan den första att framföra sådanna idéer varit Zeno och hans idéer kan sedan ha återuppväckts och vidareutvecklats av någon mer samtida filosof.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Jag är väl lite morgongroggy, men jag förstår inte riktigt vad du menar med dethär:
birkebeineren skrev:Alltför strukturerad i gudavärlden tycker jag inte det skal vara, och jag ser även lite likheter med hur vargmännens interna förhållanden har beskrivits; morranden, tjuvnyp, korsparning, osv.
Kan du förtydliga? (beklagar mitt enfald :wink: )
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Jag är väl lite morgongroggy, men jag förstår inte riktigt vad du menar med dethär:
birkebeineren skrev:Alltför strukturerad i gudavärlden tycker jag inte det skal vara, och jag ser även lite likheter med hur vargmännens interna förhållanden har beskrivits; morranden, tjuvnyp, korsparning, osv.
Kan du förtydliga? (beklagar mitt enfald :wink: )
Du skrev i tråden om vargman lite tankar ikring hur det förhöll sig innom en vargmannaflock, och jag såg likheter med hur "flocken" gudar beter sig. Trots sina gudommliga krafter är även gudarna lite som oss (och vargmännen); dem tävlar om makt och rang, är stingsliga angående sina revir, går bakom ryggen på varandra, samarbetar med "fienden" för att bli starkare mot en annan mäktigare sådan, osv osv
Tyckte din beskrivning passade min uppfattning om gudavärlden på ett roligt sätt! :)

Så menade jag!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Upptävkte just att en tredje teori kring multiversums skapande presenteras i Magiboxen. Här tanken snarare att Multiversum är sprungen ur de 8 elementen och de världar som ligger geografiskt nära ett element präglas av det. Elementen sammanbinds av ett andligt plan vilket möjliggör resor mellan världarna. Dödsriken och liknande anses ligga utanför multiversum. Den här teorin utelämnar gudarna helt, om de inte kan anses vara knytnat till elementen, men inget nämns om det. Det här ser jag som en filosofisk världssyn skapad av någon felicisk tänkare eller nått. :)
Att det även i Altor finns filosofiska syn på hur det hela förhåller sig låter ju troligt. Bland alskens lärda och inte minst magiker borde ett antal ogudaktiga teorier och synsätt fröjdas.

Zenos läror nämns här, och nånstans i EA står det om nån furgisk teori (Dykiska världsbilden?). Flera?

I Barbia-modulen finns ochså teorier om elementen, och särskilt det åttonde som ...kan vara tiden?

I Expert Magiboken tror jag det står nåt om hur fyra sedan länge kända element plötsligt bled fler; köld, mörker, ljus... men det är kanske det samma som står i Magiboxen?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
I Expert Magiboken tror jag det står nåt om hur fyra sedan länge kända element plötsligt bled fler; köld, mörker, ljus... men det är kanske det samma som står i Magiboxen?
De olika elementen presenteras ju i lite olika konstellationer: först de klassiska fyra. Sedan tror jag att det är ljus, mörker och kyla som tillgånger. Det laboreras sedan en del i om Eter eller Tid är det åttonde, en plats som slutligen knips av värme. Tror även att det i Jih-Pun finns den klassiska asiatiska uppsätningen: med trä och metall.

Den roligaste lösningen på dessa tillsynes ojämkeliga teorier är att de ALLA har rätt: det finns en närmast oändlig mängd element som alla är byggklossar i verkligheten. Jämför med vår värld där ett element (Thales vatten) blev fyra, som i dag kan sägas ha utvecklats till periodiska tabellens 118 grundämnen.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev: Så menade jag!
Aah, förstås!
Tack för förklaringen :) (Och trevligt!)
Håller med om att gudarna säkert inte är en samling harmoniska handhållare.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev:
Det här ser jag som en filosofisk världssyn skapad av någon felicisk tänkare eller nått.
Eller så kan den första att framföra sådanna idéer varit Zeno och hans idéer kan sedan ha återuppväckts och vidareutvecklats av någon mer samtida filosof.
Zenos världsyn beskriv i en Sinkadus (den om Jorpagna) och verkar likna Moder Jordprincipen ganska mycket. Men Zeno hade väl lärljungar? Vi kan låta en av dom ligga bakom en element idén.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Zenos världsyn beskriv i en Sinkadus (den om Jorpagna) och verkar likna Moder Jordprincipen ganska mycket. Men Zeno hade väl lärljungar? Vi kan låta en av dom ligga bakom en element idén.
Ok... är bortrest så kunde inte kolla upp hans läror, men hade för mig att de var rätt filosofiska och "gudalösa", men mindes tydligen fel då.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Från den stora historia tråden
4000 fo
". Människorna lär sig mycket om naturen och utvecklar en djup respekt för Moder Jord och hennes varelser"

Alverna har ju sin skapar gud jord morsan och dvärgarna har sin berggubbe

människorna vem skapade dom Etin påstår att det var han (jag har alltid tänkt att det är ljug) men om vi säger att det är han så har jag ett litet scenario här
säj så här Etin skapade människorna och var ganska nöjd o säker att han hade sitts folks lojalitet men de träffar på alverna och får lära om stormorsan
o börjar dyrka henne också sen dyker den ena guden efter den andra och försöker att förföra människorna och de glömmer Etin
Då Etin är lite trög så tar det ett tag innan han fattar vad som sker
men när han väl fattar så blir han hyfsat avundsjuk och sur på de andra gudarna
han beslutar att hämnas och tar ett snack med en kille som heter Odo
för han berättar han att Etin är bäst och alla andra suger o klubba gärna ner deras folk

det skulle kunna vara så faktiskt :twisted:
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Boris skrev:Från den stora historia tråden
4000 fo
". Människorna lär sig mycket om naturen och utvecklar en djup respekt för Moder Jord och hennes varelser"

Alverna har ju sin skapar gud jord morsan och dvärgarna har sin berggubbe

människorna vem skapade dom Etin påstår att det var han (jag har alltid tänkt att det är ljug) men om vi säger att det är han så har jag ett litet scenario här
säj så här Etin skapade människorna och var ganska nöjd o säker att han hade sitts folks lojalitet men de träffar på alverna och får lära om stormorsan
o börjar dyrka henne också sen dyker den ena guden efter den andra och försöker att förföra människorna och de glömmer Etin
Då Etin är lite trög så tar det ett tag innan han fattar vad som sker
men när han väl fattar så blir han hyfsat avundsjuk och sur på de andra gudarna
han beslutar att hämnas och tar ett snack med en kille som heter Odo
för han berättar han att Etin är bäst och alla andra suger o klubba gärna ner deras folk

det skulle kunna vara så faktiskt :twisted:
Bra. Låt detta vara en av Lysande Vägens läror. tycker inte vi skall spika vilken (vilka) gudar som skapade människorna, låt dem träta om detta utan vår (de grå eminensernas) inblandning. :twisted:
Skriv svar