Remuntra

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Remuntra

Inlägg av Baldyr »

Guden Remuntras lära förklaras aldrig närmare i källorna (främst Trakorien-modulen) utan förblir något av ett mysterium. En koppling till de utomvärldsliga varelser som kallas kakluner kan dock anas i äventyret Den femte konfluxen, vilken i romanen Svavelvinter utvecklas till en förklaring bakom Remuntra-kulten. Nu är det förvisso främst spelkällorna vi ska hålla oss till, men jag skulle ändå vilja föreslå att vi inom det här projektet låter Remuntra-dyrkan vara en direkt influens av kakluners närvaro på Altor.

Jag citerar källan:
Trakorien, sid 69-70 skrev:Kulten uppstod såvitt känt i Krindenmaar på Saphyna, där en kittelflickare vid namn Klastobrest Dimvett plötsligt drabbades av en okuvlig kallelse att predika. Klastobrest företog en missionsresa till Lasemos dit han anländet året 349 eO. Inom ett år hade han samlat en oförklarligt stor skara efterföljare, däribland flera adelsmän och högt lärda herrar som borde vetat bättre. Klastobrest seglade bort mot väster, inte mot något inbillat lyckorike, utan bara som en hyllning till guden Remuntra. Halva Lasemosi flotta följde honom och ingen enda återvände någonsin. Än idag är flottans öde okänt.
Remuntras enda begripliga påbud är att lära sig misstro världen och allt i den så att man vid livets slut kan lämna den med ett skratt. Denna till synes enkla idé ifrågasätter också sig själv vilket genast trasslar till det. Logiken är enligt Remuntra ett fängelse för människans fria innersta. Bästa vägen till frigörelse är att skratta, sjunga och göra det otänkbara.
(---)
...guden Remuntras lära (...) smittar som en sjukdom och tycks kunna drabba vem som helst utan varsel. Man nämner aldrig guden vid namn, eftersom blotta tanken på honom kan vara farlig. Speciellt utsatt är den som dräper eller behandlar en Remuntradyrkare illa.
(---)
En Remuntradyrkare är totalt okänslig för smärta och tycks snarast njuta av att kunna skratta åt plågan.
(---)
Dyrkan av guden Remuntra är ingen egentlig religion utan just ett smittsamt vansinne, en tankeparasit som tagit sin in i vår värld genom världsläckorna i Krindenland. Parasiten sprids inte genom kontakt utan just genom att man tänker på den, ungefär som när en melodi fastnar i huvudet och inte går att få bort.
Den som dräper en Remuntradyrkare drabbas lätt av läran, genom att oroa sig för just detta.
Ovanstående är kanske inte helt kompatibelt med tanken att en Remuntra-dyrkare i själva verket är "besatt" av en kaklun, men det finns egentligen ingenting som motsäger det heller. En del av texten skulle ju kunna utgöra allmänt spridda missförstånd om "läran" (som egentligen inte ens skulle finnas).

Notera förresten att texten närmast beskriver Remuntra-dyrkan som en slags smittsam version av OCD, alltså tvångstankar och -handlingar. Det är dock tänkbart att symptomen är lika även om den drabbade i själva verket hamnat under en kakluns influens.

En sak är dock aningen oklar i romanen, nämligen hur vansinnet bryter ut, hur det ursprungliga offret väljs och på vilka grunder. Det verkar ju som att varje utbrott är kopplat till en specifik kaklun. Brior kanske kan utveckla sina tankar här utan att spoila alltför mycket om kommande romaner?

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

En annan fråga, som aktualiserats i Klomellien-tråden, är Remuntra-vansinnets utbredning i Ereb. Man antar som bekant att vansinnet bröt ut i slutet av 300-talet eO, men formuleringen lämnar utrymme för tolkning.

Om man tänker sig att vansinnet är kopplat till kakluners närvaro, så borde liknande utbrott ha skett under större delen av världshistorien. Att fenomenet kallas Remuntra i Trakorien kan ju vara en lokal variant, som uppstod på grund av närheten till Krindenland - och förmodligen någon kaklun som befunnit sig eller fortfarande befinner sig i gränstrakterna. (En kaklun kan rent av ha fastnat mellan världarna, och ger därigenom upphov till fenomenen i Krindenland. Notera förresten hur deformerade överlevarna från den vetenskapliga expeditionen i slutet av 500-talet eO. Jämför med hur kaklunen bytt kroppsdelar med magikern i Briors text i denna postning! :shock:)

Liknande oförklarade utbrott kan alltså ha hänt genom historien på de mest skilda platser, men har alltså passerat obemärkt (?) i historieböckerna. Däremot kan de givetvis ha gett upphov till nya religioner eller sekter. (Galenskap anses visst heligt i vissa kulturer eller kulter i vår värld.) Speciellt om de drabbade gärna misstar kaklunen ifråga för sin gud, alltså ungefär som Remuntra-dyrkarna i Den femte konfluxen. (Hoppsan, där fick jag ett uppslag! 8))

Oavsett om kaklunerna har med saken att göra eller inte, så torde Remuntra-vansinnet av trakorisk härkomst även sprida sig utanför öarna. Helt enkelt genom att ingen ids neka dem överfart vart de än önskar fara (fortfarande enligt Den femte konfluxen). Ett sådant exempel torde vara staden Mercana i Klomellien, där det enligt källorna finns Remuntra-dyrkare. (Vad de gör där kan vi med fördel diskutera i Klomellien-tråden.)

Kan vi räkna med att Remuntra-dyrkare i alla fall dyker i de trakoriska kolonierna? Hur långt når de bortom dessa?

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det skall även finnas remuntradyrkare på issolerade platser i Magilres berg enligt EA.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Det skall även finnas remuntradyrkare på issolerade platser i Magilres berg enligt EA.
Enligt Ereb Altor-boxen? (Den har jag inte kvar, så jag kan inte kolla. Fast Magilre beskrivs inte där, väl?)

Vad kan man tänka sig att de gör där? Står på en bergstopp och åkallar Remuntra så att han skall ta dem? :roll:

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tog och läste 5K igen igår och jag håller inte med om att det finns en öppning (även om den må finnas i romanen...jag minns inte det...sparar att läsa om romanen tills nästa del kommer 8) ).

Det är kanske inte omöjligt att det skulle kunna ha funnits en koppling om det inte var för att kakluner är ovanliga, tom i hela multiversum (men är tydligen kändisar då Melealina mfl känner till dem), och att dess uppdykande på Marjura var ett misstag från Shaguliternas sida. Att ytterligare en kaklun (eller då en massa miniviruskakluner?)skulle ha dykt upp i just Trakoriska riket när de är så ovanliga i hela Multiversum känns märkligt. (Å andra sidan kan ju unika djur finnas endast på en liten liten ö på jorden men ändå finnas i en flock).

Att remuntradyrkarna klarar av att se den beror nog på att de redan ÄR vansinniga och inte på något släktskap/band till kaluner. Tron att det är deras gud är ju ett misstag enligt 5K.

Så min röst är NEJ, inte kopplat till kaklunen. Släktskap eller från samma udda ursprung? Kanske.

Jag tycker det mycket mer spännande att Remuntraviruset är en annan unik varelse som lyckats ta sig igenom i Krindenland.

Att olika folk har olika resistens mot smittan tycker jag också är OK. Reser Remuntradyrkarna runt lite på måfå i Ereb? Jag uppfattar snarast att de reser runt i Trakorien i sökande efter något. Men visst kan nyfikna Remuntradyrkare ha rest till andra ställen. Smittan som sker av oro hos de som träffar dem sker ju inte alltid, inte ens hos de som oroar sig. Folk som inte hört de skrämmande ryktena kanske inte oroar sig för att smittas och då får viruset inte fäste.

Remuntra i Magilre och Klomellien känner vi till. Pilgrimsresor avs något? Kanske finns de på Bzegusta, Torilia och i O? Kardierna kanske är skiträdda och mottagliga för smittan, medan kaoset i O gör folk immuna? Raner och Jorder ser inte problemet och nergör remuntran när han inte längre roar dem?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:Det skall även finnas remuntradyrkare på issolerade platser i Magilres berg enligt EA.
Enligt Ereb Altor-boxen? (Den har jag inte kvar, så jag kan inte kolla. Fast Magilre beskrivs inte där, väl?)

Vad kan man tänka sig att de gör där? Står på en bergstopp och åkallar Remuntra så att han skall ta dem? :roll:

/Baldyr
Nej men Trakorien och Remuntra och där tror jag det var jag såg det...eller under Klomellien. Vad de gör? Your guess is as good as mine. Kanske har dessa remuntradyrkare misstagit Pigis tempel för ett Remuntra tempel och gjort en pilgrimsresa där de nu har fastnat i bergen...något något.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Kanske har dessa remuntradyrkare misstagit Pigis tempel för ett Remuntra tempel och gjort en pilgrimsresa där de nu har fastnat i bergen...något något.
Jag har endast vaga minnen av Pigi men på grundval av det lilla jag kommer ihåg så låter det inte helt otroligt...

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Från Klomellien-tråden:
Baldyr skrev:
Mikael skrev:Alla smittas ju inte så viss immunitet tycks ju finnas. Redan galna, de som lyckas med PSY-slag och flera av de som seglat med resande remuntrer har undvikit smittan.
Det är frestande att dra paralleller till riktiga virus, och då kan man ju tänka sig att vissa rent av är immuna (om de envisas med att klara PSY-slag efter PSY-slag). Fast nu spekulerar jag givetvis. Man kan dock vända på steken och hävda att bara för att man klarat sig undan en gång så innebär det inte att man är immun. (Nytt PSY-slag vid nästa tillfälle.) Alltså ungefär som att man kan undkomma svininfluensan första gången man blir exponerad för den, men insjukna i samband med nästa våg av influensafall.
Mikael skrev:Som jag har skrivit i remuntratråden smittas helt enkelt inte alla, men något säkert "vaccin" är inte kännt.
Tja, enligt Den femte konfluxen (sid 64) kan animister lära sig "rätt mental inställning" och därmed vara säkra. Jag föreställer mig även att banzikan (så som det beskrivs i källorna) ger ett visst skydd, även om det kanske inte är något "säkert vaccin". Arn Dunkelbrink eller Kyrias tror jag dock oavsett går säkra, men rollfigurer kanske kan få ett extra räddningsslag? (En husregel skulle kunna vara att hjältar normalt inte behöver slå, såvida de inte dräper en Remuntra-dyrkare. :shock:)
/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Något som är otydligt i källorna är annars just hur ett utbrott äger rum. Eller rör det sig om ett och samma "utbrott" som drabbade Klastobrest Dimvett, som fortfarande cirkulerar? I romanen verkar utbrottet som sagt ha koppling till en viss kaklun (flera kakluner?), men i spelkällorna sägs mig veterligen inget.

Är själva vetskapen om Remuntra (främst i Trakorien då, föreställer jag mig) det som är "viruset"? Upphör "utbrotten" om guden glöms bort? Alltså att smittan är ett slags kulturellt fenomen.

Annars har jag nog själv utgått ifrån att nya utbrott sker lite varstans, får viss spridning och dör slutligen ut. Men det kan ju vara att förenkla frågan. Oavsett känns det intressant att veta vad som orsakar själva utbrottet. Är det någon form av mental förorening från Krindenland som sprider sig över öarna (och borde inte utbrotten vara vanligare i närheten av Krindenland i så fall)? Finns det kanske fler "fokuspunkter" på öarna? (Smillmagi från Shamash finger kanske sprids åt flera håll.) Eller har Krindenland ingenting med mera sentida utbrott att göra, nu när viruset så att säga etablerat sig i populationen?

Kan man tänka sig ett "viruset" redan finns i ett "passivt tillstånd" hos en stor mängd människor (vilka måhända hört viskas om guden) och att vissa stimuli kan utlösa ett utbrott (som i sin tur riskerar att smitta andra)? Är vetskapen så att säga en förutsättning för att viruset ska kunna bryta ut hos personen? Eller kan "vem som helst" (Trakorien, sid 69) verkligen drabbas?

Enligt Den femte konfluxen (spelledarhäftet, sid 22) kan den som träffar en kaklun inse "att världen verkligen är en illusion" och bli remuntradyrkare. En teori skulle alltså vara att personen redan känner till guden (och därmed redan är smittad, även om viruset är passivt) men att upplevelsen får viruset att blomma ut.

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har tolkat det så att viruset kom in i altor via Krindenland och smittade sitt första offer. Offret spred sedan viruset (som delade sig i fler) till andra offer. Jag tror det är samma "utbrott" dvs samma varelse/virus som fortfarande cirkulerar. Krindenland var bara den ursprungliga porten viruset smet igenom men har inget med det senare att göra. (se dock min myt om svartfolkens galenskap på Saphyna för hemskt länge sedan...kanske var det ett besläktat virus?)

Kännedom om remuntra är inte ett passivt virus men en immunnedsättare avs viruset (jfr AIDS fast inte så farligt). Vetskap är inte nödvändigtvis en förutsättning, men om man helt saknar kunskap om vad den tofsige lallande idioten är för någon innan man nergör densamme har viruset svårt att smitta. Samtidigt är som sagts stor kunskap om remuntra ett sätt att hålla sig frisk.

Jag kan dock tänka mig att bland folk på trakoriska öarna och köpmän som ofta handlar med trakorien är kännedom om remuntra vida spridd vilket gör dessa extra känsliga för viruset. Ändå tycks inte alla sjömän som skeppat runt remuntradyrkare ha smittats om jag har förstått det rätt.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Troligt är även att Saphynierna vars stilla liv utan allt för mycket grubbel klarar sig hyffsat bra från tankemaske, annars torde hela ön varit besmittad. Man kan ju ännu gå på gatorna i Krindenmaar utan större fara som jag förstår.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

gtjorgo skrev:Troligt är även att Saphynierna vars stilla liv utan allt för mycket grubbel klarar sig hyffsat bra från tankemaske, annars torde hela ön varit besmittad. Man kan ju ännu gå på gatorna i Krindenmaar utan större fara som jag förstår.
Antagligen utgör närheten till Krindenland ingen större fara. Sunimax Synhestållt (Trakorien, sid 9) anser dock att saphynierns sinne är extra mottagligt för sådant vansinne. Men denne mer eller mindre lärda man anser ju så mycket i övrigt.

/Baldyr
Skriv svar