Ordnar - diskussion

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:- Justinerorden kallas också S:t "Justins orden" och "dalkiska solriddarorden". Kanske värt att nämna de alternativa namnen.
Skal få med dessa namnen också, frågan ar om jag skal gora det i en egen beskrivning av justinerna enbart? Tanker mig tre beskrivningar; en av den ursprungliga Solorden (som inte langer existerar); en av S:t Justins Orden; och en av Solriddarorden?
anders skrev:- Varför är det viktigt att S:t Justin var halvjorisk? Som fattig skomakarson har jag sett honom som urtypen av en dalkisk gosse utan framtid som stötte på sitt öde genom Etins uppenbarelse. Jag skulle gärna behålla honom som dalk. LV var ju ännu inte splittrad i två grenar så ett helgon på Caddo var också ett helgon på fastlandet!
Egentligen ingen viktig detalj att Justin var halvjorisk men min tanke var dels att illustrera ett nara samrore mellan Caddo och Zorakin som kanske var annu starkare nu innan schismen, och dels att ge de troende i Aidne en mera direkt anknytning till denne Isetin. Vad tycker ni andra? :?
anders skrev:- Började verkligen orden med Justins finnande av Gawalot? Visst gjordes Justin till "härförare" över solriddarna i Arno (Aidne, s. 65), men det verkar av texten som att solriddarna redan existerade... Skulle kännas bättre för mig om orden började en generation tidigare, men det var först med Justin som den växte och nådde sin höjdpunkt.
Jag tanker mig att planerna på en andlig riddarorden hade funnits helt sedan den vardsliga Solfararorden (den forsta riddarorden) bildades 212 eO. Exarkerna hade under denna tjugoårsperiod forsokt hitta stod for sitt projekt men de aidniska kungarna var mera upptagna av triumferna(?) i Efaro och visade foga interesse. Nar så Gawalot, ett heligt svard och ett "ridderligt" vapen hittades i Arno såg exark Zegedorn II (218-239 eO) mojligheten att samla stod i alla de tre storsta rikerna som foljde den Lysande Vagen. Riddare från Kardien och Zorakin strommade till Arno dar de blandades med dalkiska krigare som många ville visa sig dugliga gentemot fastlanningarna. De togs alla in i orden och borjade sin andliga bildning under fridsomliga solmunkar på lika villkår. Mellan åren 233 och 251 eO var således Solorden inte "klar" utan tog sig forst an rollen som den Lysande Vagens tjanare vid ceremonin i Arnos stortados, dar de aidniska kungarna bivånade Justins ed till exarken. Solorden inledde så sin storhetstid som varade från 251 till 278 eO.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jättebra, Mäster Birke! :D Har mest beröm att komma med.

Åsikter: förlägg inte solriddarnas första Kardiska fäste till Faltrax. Ekeborg eller Artuna tack. Jag är nämligen inte säker på ifall Faltrakiern var LV troende eller ej, det beror på hur termen "norra kardien" skall tolkas. Det är hur som helst tydligt att LV kardiska fäste alltid har varit bland echterna och att det är dessa som ligger bakom soltågen (något av dem utgick från den ecthtiska staden Skapen om jag inte minns fel).

Angående Justin - tycker att han kan vara dalk. men har ingen stark åsikt i frågan.

Angående gawalot etc - ehh, käbbla på ni så köper jag svaret :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Åsikter: förlägg inte solriddarnas första Kardiska fäste till Faltrax. Ekeborg eller Artuna tack. Jag är nämligen inte säker på ifall Faltrakiern var LV troende eller ej, det beror på hur termen "norra kardien" skall tolkas. Det är hur som helst tydligt att LV kardiska fäste alltid har varit bland echterna och att det är dessa som ligger bakom soltågen (något av dem utgick från den ecthtiska staden Skapen om jag inte minns fel).
Anledningen till att jag forlade det dar var att Faltrax var huvudstaden i Kardien nar Solorden instiftades (233-251 eO). Har inte riktigt klart fore mig hur du tankt tolka forhållandet Kardien - Echterrike innan 424 eO men jag har åtminstonde tolkat det som att den faltrakiska kung Brand III var Lysande Vagen troende. Han var iofs kung lite senare (274-287 eO) och hans forfader behover ju inte ha varit troende aven om formodligen några haft sådana sympatier (tanker på Ovar II Enarme som var kung nar det Forsta Soltåget avgick... fast det gick från Skapen! :? )

Kanske skal flytta det kardiska satet till Skapen fast det inte låg i Kardien? Har dock oavsett tankt mig att Solriddarorden etablerade sitt huvudsate i Ekeborg efter Solordens splittring 278 eO. Du får bestamma, så lange det hanger ihop bara! :wink:

Har du forresten last mitt inlagg i Soltåg tråden?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev: Anledningen till att jag forlade det dar var att Faltrax var huvudstaden i Kardien nar Solorden instiftades (233-251 eO). Har inte riktigt klart fore mig hur du tankt tolka forhållandet Kardien - Echterrike innan 424 eO men jag har åtminstonde tolkat det som att den faltrakiska kung Brand III var Lysande Vagen troende. Han var iofs kung lite senare (274-287 eO) och hans forfader behover ju inte ha varit troende aven om formodligen några haft sådana sympatier (tanker på Ovar II Enarme som var kung nar det Forsta Soltåget avgick... fast det gick från Skapen! :? )

Kanske skal flytta det kardiska satet till Skapen fast det inte låg i Kardien? Har dock oavsett tankt mig att Solriddarorden etablerade sitt huvudsate i Ekeborg efter Solordens splittring 278 eO. Du får bestamma, så lange det hanger ihop bara! :wink:

Har du forresten last mitt inlagg i Soltåg tråden?
Flytta huvudsätet till ekeborg från början. Echterna är en del av Kardien, men gör som de vill. Jag vill att det är de som ligger bakom Kardiens inblandning i slotågen, sedan kanske en del andra riddare hängde på.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Flytta huvudsätet till ekeborg från början. Echterna är en del av Kardien, men gör som de vill. Jag vill att det är de som ligger bakom Kardiens inblandning i slotågen, sedan kanske en del andra riddare hängde på.
Solordens huvudsate således forlagt i Ekeborg!

Den faltrakiske kung Brand Tallerinsbane av Kardien (222-256 eO) var kanske extra mån om att ha stod från echterna eftersom han och hans nybildade hus var ratt farska på tronen. Echternas jarl kanske rentutav var en av de starkaste forespråkarna for bildandet av en andlig riddarorden och det darfor kom som en foljd att ordens "kardiska" sate forlades i Ekeborg och inte i Faltrax?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Vi har en orden till som är höljd i viss mystik. Karlsorden grundad av Karl Svärd. Har någon skrivit något om dem? Jag vet att de omnämnts på forumet. De hade sitt huvudkloster på en ö i sjön Anja. Klostret intogs och förstördes av svartfolk vid tiden för 2.a kriget mot Svarta tornet. I klostret fanns det bland annat en grupp elementarmagiker och en grupp dvärgar. De hade varit där ända sedan man påbörjade klosterbygget. Nu minns jag inte exakt tidpunkten för det.

När klostret intogs ska priorn ha tagit med sig svartfolkens ledare ner till klostrets nedre delar under förevändningen att han ska visa dem klostrets skatter. Väl där så uttalar han "ordet" och hela slottets nedre delar vattenfylls och dränker priorn tillsammans med svartfolksstyrkans ledare och ett antal av deras livvakter.

En stryparranka vaktar ingången till klostrets skattrum där bland annat flera av klostrets heliga föremål finns bevarade liksom en stor skatt som den lokale baronen lät förvara där.

Äventyret slutar i princip där.

Men jag har alltid haft ett intryck eller en fantasi att det finns något mer där nere i klostrets valv. Att man inte har hittat allt när man hittat skatten. Och detta något arbetade magikerna och dvärgarna med.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det här är vad jag skrivit tidigare:
Den kardiska riddaren Karl Swärd grundar 323 eO en ny orden tillägnat Etin, en orden av munkar som med vapen i hand sprider Den Lysande Vägens ljus i det svartfolksrika norra Kardien...
Tänkte mig att syftet var spridandet av Etins ljus till de mörkaste och mest avlägsna platser, gärna tolkat på så vis att riddarna söker sig till underjordens männskliga bosättningar, typ Nordsal?
Att något mer skulle finnas längre ner i klostertemplet låter troligt, minns något om en rasfarlig gång som min SL inte lät oss utforska... Var kanske Karlsorden försedd med någon hemlig uppgift av exarken... på Caddo? :shock:

Förresten; vad har du för planer för händelserna som beskrivs i detta äventyr Skönheten och Odjuret; äventyrsuppslag; politiska intriger, historiska detaljer? Och skal Anjasjön verkligen vara så stor som den är på kartan nu?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad står i Aidne om orden?

På sidan 5 har jag lagt orden för frivillig utfyllnad! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Vad står i Aidne om orden?

Det ända som står är ett datum som diffar lite med tidslinjen i äventyret. Tror vi enades om att följa äventyret och orden grundades således 323 eO.

Skulle kunna skriva lite om orden men vore bra att veta lite mer om Fraxinus tankar först? :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Vad står i Aidne om orden?

Det ända som står är ett datum som diffar lite med tidslinjen i äventyret. Tror vi enades om att följa äventyret och orden grundades således 323 eO.

Skulle kunna skriva lite om orden men vore bra att veta lite mer om Fraxinus tankar först? :)
Jag får återkomma i morgon. Känner att jag måste läsa på lite. Exarken från Caddo är osannolik då magikerna på klostret är dokumenterade. Det intressanta är att det är elementarmagiker som är inblandade. Fyra stycken vill jag minnas.

En Jordmagiker, en luftmagiker, en vattenmagiker och en eldmagiker. Jag hade tänkt lägga till en ljusmagiker. Magikerna utforskar eller föröker skapa något. En maginod? Ytterligare en i Aidne området utöver den i Svarta tornet och den i Goiana? (Kanske lite fantasilöst).

Eller något annat. Vad kan det vara som sjön Anja ruvar på? Och dessutom dvärgarna som tyder på underjordiska byggen? Eller en gruva under klostret?! Och de var med vid starten 323 eO och de var kvar när klostret anfölls 548 eller nått sånt. Så de bör ha hunnit med bra mycket på den tiden.

Vad det än är så är det något stort utrymme för jag vill minnas att det skrivna vittnesmålet nämnde att denne misstänkte att Priorn måste ha yttrat "ordet "för sjöns vatten nivå sjönk snabbt och märkbart!!!! :shock:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Jag får återkomma i morgon. Känner att jag måste läsa på lite. Exarken från Caddo är osannolik då magikerna på klostret är dokumenterade. Det intressanta är att det är elementarmagiker som är inblandade. Fyra stycken vill jag minnas. En Jordmagiker, en luftmagiker, en vattenmagiker och en eldmagiker. Jag hade tänkt lägga till en ljusmagiker.Dessutom fanns det som sagt dvärgar på klostret. Magikerna utforskar eller föröker skapa något. En maginod? Ytterliggare en i Aidne området utöver den i Svarta tornet och den i Goiana? Eller något annat. Vad kan det vara som sjön Anja ruvar på? Och dvärgarna tyder på underjordiska byggen eller en gruva?! Och de var med vid starten 323 eO och de var kvar när klostret anfölls 548 eller nått sånt.
Caddos exark låter kanske inte så trolig då?!

Jag har som tidigare nämt endast den norska utgåvan av äventyret och det verkar skilja sig lite från det svenska. Angående vad som döljer sig under Anja så skal vi kanske akta oss för att lägga ut alltför många maginoder (säger jag som placcerad en själv vid Mefamir :roll: )?

Kanske en av Raukhims tre svarta monoliter?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nej som jag sa! Det är kanske en aning fantasilöst att lägga ytterligare en maginod runt Aidenbergen. Nej något annat! De fann något på ön eller under ytan på ön som de vaktade och som magikerna fann intressant. Dvärgarna måste ha skapat ett STORT utrymme där under klostret för att det skulle märkas på en så stor sjö att det försvann vatten in dit.

När klosterinvånarna inte längre kunde garantera säkerheten för vad de nu hade hittat där nere föredrog priorn att försätta sig i osalighet genom att släcka det gudomliga ljuset. Och när han gjorde det forsade Anjas vatten in! Och sjöns vatten nivå sänktes snabbt och märkbart.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Nej som jag sa! Det är kanske en aning fantasilöst att lägga ytterligare en maginod runt Aidenbergen. Nej något annat! De fann något på ön eller under ytan på ön som de vaktade och som magikerna fann intressant. Dvärgarna måste ha skapat ett STORT utrymme där under klostret för att det skulle märkas på en så stor sjö att det försvann vatten in dit.

När klosterinvånarna inte längre kunde garantera säkerheten för vad de nu hade hittat där nere föredrog priorn att försätta sig i osalighet genom att släcka det gudomliga ljuset. Och när han gjorde det forsade Anjas vatten in! Och sjöns vatten nivå sänktes snabbt och märkbart.
I den norska versionen så var "vattenfällan" i templet under ön Anjas Öga en huvudsaklig teknisk konstruktion byggd av dvärgar med damluckor och underjordiska kanaler. Vattenflödet ändrades från sitt naturliga utlöp från sjön till ett underjordisk. Kommer ihåg att jag tyckte det kändes väldigt realistisk och den sjunkna vattennivån längs sjöns brädder som givit upphov till ny vegetation i strandkanten (tror vi räknade årsringar för att gissa oss till när allt händt) gjorde det väldigt äkta. En nödlösning på hur templet kunde tömmas för vatten var att i ett evighetdprojekt gräva ett nytt utlöpp när en i frågan kunnig person (exempelvis en dvärg) beräknat lämplig plats.

Något magiskt var inte inblandad vad jag minns förutom att själva lågan som representerade Etin (Eiron) nere i det underjordiska templet eventuellt hade någon magisk aktivering anknuten. Just frågan om det var guddomlig kraft eller magi (samma sak kanske enligt några) är interessant och kan kanske knytas till Karlsorden?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Enligt Aidne-modulen har Solriddarorden ca 1500 riddare och ca 2500 väpnare, fördelade på ca 20 orter i Aidne (ca 75 riddare pr kompani orden är indelad i).

Skal vi använda dessa siffror eller vill ni att jag uppdaterar dem? :?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Enligt Aidne-modulen har Solriddarorden ca 1500 riddare och ca 2500 väpnare, fördelade på ca 20 orter i Aidne (ca 75 riddare pr kompani orden är indelad i).

Skal vi använda dessa siffror eller vill ni att jag uppdaterar dem? :?
Jag tycker att siffrorna är helt rimliga. Mer så börjar det att bli väldigt dyrt. Man har trots allt den enskilt största krigsmakten på Aidne...

Glöm inte huvudsätet i Skapen.
Skriv svar