Ordnar - diskussion

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Solriddarnas huvudsäte ligger i Skapen och här residerar Stormästare Oban Starke av Ellmunsberg över en styrka på 200 riddare och 450 väpnare.

Tänker mig att orden är organiserat i för närvarande 23 priorier utöver Skapen.

Kardiska priorier
-Skapen (ordens huvudsäte)
-Kastellien
-Faltrax
-Ispin
-Arntuna
-Bore (stad vid Akhirfloden ute på Divraslätten)
-Tausabine (hamnstad sydöst om Sterborg, västflottans huvudbas)
-Gröneborg (hamnstad på Divras sydspets)

Zorakiska priorier
-Mannemo
-Pendon
-Framhundra
-Pharynx
-Greveryd
-Kra (östflottans huvudbas)
-Indarsol
-Stirpazklyfte (norr om Tofia)
-Vidarhamn (hamnstad på en av de fyra ute i dakkilobukten söder om -Luksilo)

Övriga priorier
-Fristaden
-Kalband (mindre stad nordöst om Fristaden, brevid Östaidniska leden ("Riddar Agadrims dödståg") över Aidnebergen till Mirel)

Om någon tycker annorlunda eller inte gillar mina nya städer så säg till. Behöver också fem priorier till.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har de Aidniska solrddarna inte prior eller närvaro i andra länder utanför Aidne? Magilre? Berendien? Klomellien?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Har de Aidniska solrddarna inte prior eller närvaro i andra länder utanför Aidne? Magilre? Berendien? Klomellien?
Enligt Aidne-modulen så har inte Solriddarorden några styrkor "på andra sidan Kopparhavet" och med ett möjligt undantag för Berendien (Ghazams "Solrike") tänkte jag vi skulle följa detta. Solriddarna har dock enligt Kopparhavets Kapare-modulen (?) en stark flotta som kan lägga tyngd bakom LVs interessen farsegels Aidne. Lade också till det utomaidniska prioriet Kalband som ett uppslag i utvecklingen av gränslandet mellan Zorakin och Jorpagna.

Vad tycker ni? :?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: -Bore (stad vid Akhirfloden ute på Divraslätten)
-Tausabine (hamnstad sydöst om Sterborg, västflottans huvudbas)
-Gröneborg (hamnstad på Divras sydspets)
Det där ser bra ut förutom att jag nästan är färdig med en kardienkarta... Namnen är svåra att ändra eftersom jag redan har fyllt i dem med bläck. På min karta motsvaras Bore av Vallstena eller Anneborg, Tausabine av Zobral eller Valentinia och Gröneborg av Avenna... Går det att byta namn?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:
birkebeineren skrev: -Bore (stad vid Akhirfloden ute på Divraslätten)
-Tausabine (hamnstad sydöst om Sterborg, västflottans huvudbas)
-Gröneborg (hamnstad på Divras sydspets)
Det där ser bra ut förutom att jag nästan är färdig med en kardienkarta... Namnen är svåra att ändra eftersom jag redan har fyllt i dem med bläck. På min karta motsvaras Bore av Vallstena eller Anneborg, Tausabine av Zobral eller Valentinia och Gröneborg av Avenna... Går det att byta namn?
Det går väl bra. :)

Kanske mina namn kan vara några av de priorierna jag först inte namngav, och antingen tilläggas på din karta på andra platser eller ligga i Zorakin?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Har de Aidniska solrddarna inte prior eller närvaro i andra länder utanför Aidne? Magilre? Berendien? Klomellien?
Enligt Aidne-modulen så har inte Solriddarorden några styrkor "på andra sidan Kopparhavet" och med ett möjligt undantag för Berendien (Ghazams "Solrike") tänkte jag vi skulle följa detta. Solriddarna har dock enligt Kopparhavets Kapare-modulen (?) en stark flotta som kan lägga tyngd bakom LVs interessen farsegels Aidne. Lade också till det utomaidniska prioriet Kalband som ett uppslag i utvecklingen av gränslandet mellan Zorakin och Jorpagna.

Vad tycker ni? :?
OK, ser bra ut. Ghazams "Solrike" är jag nyfiken på, men var det solriddare eller DHOO som var där, jag tror det senare? "på andra sidan Kopparhavet" hänvisar nog mest till Efaro och Morëlvidyn, men låt säga att det är hela Kopparhavet. Tycker Västerhavet, främst Magilre, bör ha minst ett fäste för Solriddarna, i tex Munzga.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:
birkebeineren skrev: -Bore (stad vid Akhirfloden ute på Divraslätten)
-Tausabine (hamnstad sydöst om Sterborg, västflottans huvudbas)
-Gröneborg (hamnstad på Divras sydspets)
Det där ser bra ut förutom att jag nästan är färdig med en kardienkarta... Namnen är svåra att ändra eftersom jag redan har fyllt i dem med bläck. På min karta motsvaras Bore av Vallstena eller Anneborg, Tausabine av Zobral eller Valentinia och Gröneborg av Avenna... Går det att byta namn?
Det går väl bra. :)

Kanske mina namn kan vara några av de priorierna jag först inte namngav, och antingen tilläggas på din karta på andra platser eller ligga i Zorakin?
Zorakin funkar väl rätt bra... Kardienkartan är redan rätt full av ett plotter av städer och byar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Uppdaterar översikten över Solordens priorier så att Adragoor inte skal behöva ändra sin karta över Kardien.

Kardiska priorier
-Skapen (ordens huvudsäte)
-Kastellien
-Faltrax
-Ispin
-Arntuna
-Anneborg (stad vid Akhirfloden ute på Divraslätten)
-Zobral (hamnstad sydöst om Sterborg, västflottans huvudbas)
-Avenna (hamnstad på Divras sydspets)

Zorakiska priorier
-Mannemo
-Pendon
-Framhundra
-Pharynx
-Greveryd
-Kra (östflottans huvudbas)
-Indarsol
-Stirpazklyfte (norr om Tofia)
-Vidarhamn (hamnstad på en av de fyra ute i Dakkilobukten söder om Luksilo)
-Bore (hamnstad på den lilla ö med samma navn utanför sydvästra Grindanu)
-Tausabine (östra Indar)
-Gröneborg (i Torilskogens västra utkanter)

Övriga priorier
-Fristaden
-Kalband (mindre stad nordöst om Fristaden, brevid Östaidniska leden ("Riddar Agadrims dödståg") över Aidnebergen till Mirel)

Saknar då endast två priorier, ev så ligger ett i Magilre och ett i Berendien om vi släpper lite på att inga fästen ligger "på andra sidan Kopparhavet", men inte helt avklarat detta än...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

ser inga problem med "på andra sidan Kopparhavet" och att ha priorier i Berendien och Magilre, ser inte det som på andra sidan kopparhavet.
Detta skulle nog kunna gå för sig men då måste vi avklara när Kungariket Garhuea faller...
Direkt efter Stora schismen tror jag diskuterades tidigare och då föreslår jag 283 eO, detta skulle kunna ge mig några år att ta livet av stora delar av orden på ön Lopenta innan den etablerar sig i Jorpagna och Berendien 309 eO vilket passar med några andra tankar jag har.

Hur låter det?

...och har ni flera ideer så försöker jag gärna skriva in dessa!
Kör på det, har inga invändningar som jag kan komma på nu, så jag får väl anpassa mig. :P Har inga direkta ideer att tillföra heller...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:I Efaro har jag dock för mig att källorna anger at endast William Orden har fästen kvar eller minns jag fel Birke?
I Efaro hittar vi enligt källorna endast S:t Willems Orden i dagsläget, men DHOO kan gärna ha haft ett kapitel här. Det kanske går att hitta någon anledning till att jorpagnierna finns kvar då kerisâtet Efaro fortfarande existerar och Hans rättrådighet kerisgass Hamburan "Hamrek" av Greveryd här bedriver en balansgång mellan arga willemiter, Etinstrogna efariter(!), dalkiska handlare och feliciska konspiratörer för att kunna överleva i det annars fientliga Efaro?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har sorterat ut DHOO och Tornriddarna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tänker mig att Solriddarnas ordensborgar ligger precis utanför städerna jag har listat, möjligtvis sammanbyggd med försvarsverken om staden på något vis lyder under eller är beroende av orden. Funderar på att ge varje borg ett eget namn men inte helt överens med mig själv där än.

Borgarna är slutna enheter och bär stora likheter med solkloster i sin andliga uppbyggnad. Separata delar för ordensriddare och lekmän. De enda utomstående som äger helt fritt tillträde till ordens heligaste är Ordû-kerîgassen och prioriets bontisâl.

Hur låter detta?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Låter bra! Men - prioriet? Vilket priorium? Hur tänker du här?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Låter bra! Men - prioriet? Vilket priorium? Hur tänker du här?
Verkar tänka på norska men även det helt fel då priorat borde vara den korrekta benämningen. :oops:
Även på svenska, eller skal det vara priorium?

Som Regil precis tog upp i Zorakin-tråden så har vi väl inte helt avklarat hur LV fördelar sig geografisk, hur många bontisât som finns och om det finns någon mellannivå mellan dessa och kerisâten. Detta kanske dags att avgöra, och gärna på ett vis som ökar skillnaden gentemot den kristan kyrkan, men heller i LV-tråden än här.

Att använda priorat(?) som administrativ organisering av Solorden fick jag från Aidne-modulen där en överste/prior ansvarar för ett kompani riddare och orden är uppdelade i sådana om ca 75 riddare. 1500 riddare/75 = ca 20 kompanier (23 + huvudsätet Skapen)

Fungerar detta eller skal vi göra annorlunda? :?

Jag tänker mig att kompanierna är fördelade i Aidne oberoende av hur kerisât och bontisât ser ut, de speglar mer hur LV ser sig best tjänat militärt vilket är på det vis jag tolkat att Solorden skal fungera enligt källorna. Om jag minns rätt så kom vi fram till att kerisgasser och bontisâler försvaras av pergoniter eller egenhändigt inhyrda vaktstyrkor.
Märk också att Solorden har en stark flotta som jag gett huvudbaserna Kra i öst och Zobral i väst.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

"Priorat" får mig att tänka på spanska viner, så priorium/priorier låter kanske bättre. Detta indikerar alltså en priors/överstes administrativa område - men är inte en "mellannivå" mellan kerisât och bonstisât. Ett priorium sträcker sig nog ofta över flera bonstisât och ibland t.o.m. ett par kerisât. Benämningen priorium/priorier kan även användas i andra religiösa riddarordnar än just Solorden, eller hur?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar