Dvärgarnas religion

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Dvärgarnas religion

Inlägg av Mikael »

Det finns en rad gudar i källorna om dvärgar, men vilka är de och hur är de relaterade till varandra? Är några globala och några lokala?

Karkor - skaparguden, jordens gud som skapade dvärgarna ur stenklippor.

Terra - skaparguden, skapade dvärgarna ur sten.

Titâtan - krigets gud

Ervîvor - smidets (hantverkets) gudom

vilka fler?

Bergandar?

Hittade detta:
Peter skrev:Apropos gudar: varför inte en ond gud:

"Kthuur vilar i djupet. Hans tusen armar greppar om bergens rötter och skakar jorden i vredesmod. Den som gräver för djupt och för djärvt drar på sig hans vrede, och begravs i rasmassorna. Känner du en skiftning i marken, ett luftdrag som vänder eller en svag doft av svavel i luften, då är det Kthuur som vrider sig i sin vakande slummer. Tusen drakar och vidunder är hans barn, och han gömmer sig djupt i Karkors sköte, som en röta i sjävla marken. Hans tvilling Zaar är den hårda stormvinden som dundrar mot bergväggen. Tillsammans för de krig mot Karkor och de goda gudarna, och vill välta bergen och omdana skapelsen med sitt raseri."
Senast redigerad av Mikael den 2007-10-29 09:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Just Terra diskuterade vi tidigare i dvärgtråden. Saxar här passagen...
Kaonashi skrev:
Religion: Den dvärgiska religionen är sannolikast polyteistisk, vilket nämns i Ereb Altor modulerna i Dlurings memoarer om sitt besök i Kvizur Kans gruvor. Skapelseguden kallas för Karkor, namnet förekommer i äventyret Maktens Portar vilket stryker den senare benämningen ”Terra” som förekommer i Ereb Altor modulerna, och han/hon är jordens gud och skapade dvärgarna ur stenklippor och avsåg att de skulle vara hans förkämpar i världen. Karkors symbol är en gyllene kvadrat. Det finns säkerligen fler gudar och demoner för de olika elementen och hantverken. Sannolikt är att det finns en gud eller ett skyddshelgon för smideskonsten medan det är troligt att elementet vatten behärskas av en demon, det kan vara en anledning till dvärgars ogillande för vatten.
Dvärgarna uppvisar en stark förfäderskult, där man vördar tidigare föregångare. Begravning till exempel är något som är mycket viktigt i dvärgsamhället. På ön Marjura lät man begrava arbetarna på arbetsplatsen för att deras andar skall dela med sig av sina kunskaper och det är inte alls ovanligt att kremera de döda. Frågan är om det är vanligt förekommande inom andra dvärgsamhällen. Det är sannolikt eftersom dvärgar har ett ganska homogent samhälle.
Bergtagna: Bland dvärgar händer det att små barn försvinner spårlöst i berget för att lika mystiskt dyka upp långt senare som vuxna. Ingen vet var de har varit, men dessa bergtanga står i mystisk förbindelse med malm och sten och hålls för heliga bland dvärgarna. De bergtagna har automatiskt färdigheter motsvarande perfekta slag i följande färdigheter: geologi, grottorientering och överlevnad (berg). Vidare kan de när som helst frammana 1-4 gnomer E3 och passera som med besvärjelsen JORDVÄG genom sten och metall. Vapen gjorda av mineral eller sten passerar deras kroppar utan att göra någon skada. Egenskaperna beror inte på magi, utan på ett samförstånd med själva materien. Smidjekonsten motsvarar FV B5+, en nästan övernaturlig förmåga att forma metaller till praktiska och sköna ting. Istället saknar de bergtagna andra egenskaper. De lever i sin egen tillvaro utan att förstå eller bry sig om andra varelser, vilket kunde tolkas som en sinnessjukdom av de ovetande. En bergtagen dvärg går inte att hota eller övertala, han känner ingen smärta eller kärlek utan går sin och bergets väg. Möjligen kan han kommunicera hjälpligt på teckenspråk med sina närmaste (citerat ur Svavelvinter s 19).
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgarna

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Det finns en rad gudar i källorna om dvärgar, men vilka är de och hur är de relaterade till varandra? Är några globala och några lokala?

Karkor - skaparguden, jordens gud som skapade dvärgarna ur stenklippor.

Terra - skaparguden, skapade dvärgarna ur sten.

Titâtan - krigets gud

Ervîvor - smidets (hantverkets) gudom

vilka fler?

Bergandar?
Jag gillar inte riktig namnet Karkor, även tveksam till Terra.

Skulle det gå för sig att dvärgifiera dessa namn i stil med Titâtan och Ervîvor?

Två namn skulle kunna förklaras med olika dvärgiska språk.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag har lagt till roten k-r-k-r som ger upphov till kôrakar, världen, land och Karkôr.
Det verkar som om jag helt missade Ervîvor när jag hittade på att grynnerdvärgar inte skiljer mellan f och v. :oops: Fast han heter kanske Erfîfrû, Arpîbor eller liknande på gryndur och så är Ervîvor det urdvärgiska ordet.

Kan man inte bara skapa en dvärgisk religion som känns vettig och sen arbeta in de gamla gudanamnen i den istället för att gå efter källor som ändå är lite motsägelsefulla?
Fast kanske är Terra ett namn som ngn jorisk munk gav åt den dvärgiske Karkôr eftersom han kände till betydelsen...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Fast kanske är Terra ett namn som ngn jorisk munk gav åt den dvärgiske Karkôr eftersom han kände till betydelsen...
Låter som en lösning.
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Hejsan, det var ett tag sedan jag kollade in forumet. Verkar hända mycket, mycket intressant. Angående dvärgarna och deras religion så är det ett område som jag alltid haft ett visst intresse för (dvärgarna har potential men är tyvärr väldigt tråkiga i sin nuvarande form, skulle nästan hellre ersätta dem helt med vättar ((men det är en annan diskussion)) men som ändå har förbisetts. Dvärgfolket har en tendens att reduceras till billiga stereotyper och jag alltid haft svårigheter att använda mig utav dem och deras civilisation (annat än några SLPs här och där) på ett bra sätt. Främst så har det varit övergivna och svartfolksbebodda dvärgstäder som förekommit i mina kampanjer.

Den dvärgiska religionen verkar ha flera viktiga komponenter; förfädersdyrkan (som redan tagits upp) kan vara både tråkig och rolig beroende på hur man utformar den. Begravningsskicket visar ändå på en avdramatiserad inställning till döden, kanske kan man utveckla detta. Vad sägs om regelrätta seanser där framstående förfäder frammanas ur djupet för att ge sina synpunkter på ett nytt byggnadsverk. Relikkult känns nästan som ett måste (också för att det är rent speltekniskt viktigt att ha tillgång till den dödes kropp eller dödsplats för att kunna Tala med död) och det kan sannerligen ge lite mer "färg" åt dvärgarna. Schamanism är knappast heller en magi som förknippas med dävrgarna. Den lättsamma inställningen till döden kan också leda till en del roligt rollspelande med människor. Det kan också vara ytterligare en kil mellan alvfolket och dvärgfolket. I människosamhällen tonar förstås dvärgarna ned dessa drag även om det cirkulerar en del rykten (jämför med rykterna som kretsade kring frimurararna).

De Bergstagna har redan tagit upps men vad som inte nämnts är Sändebuden från gudarna. Dessa tycker jag att vi skall utveckla till att få en stor betydelse för den dvärgiska kulturen. På gudarnas ingivelse samlar dessa skaror utav hängivna lärjungar runt sig, dessa sällskap omges ofta utav mystik, ett utvecklat symbolspråk samt en lojalitet mot Sändebudet som ibland kan överstiga lojaliteten mot samhället/staden. Detta är alltså element som i vissa fall (sällsynt förstås) kan så split i det dvärgiska samhället, kanske t.o.m. utlösa uppror mot kungen. I min nuvarande kampanj så är dvärgen i sällskapet son till en sådan "rebell" med allt vad det innebär. Särskilt mystik, meditation, stillhet känns som viktiga komponenter i dvärgarnas religiösa liv vilket förstås reflekteras i konst, arkitektur osv. Jag fullkomligt älskar idén om de tomma, stilla salarna som lanserade utav någon tidigare, förmodligen i tråden om dvärgarna.

Jag vill komma ifrån den "världsliga" dvärgen som anser att öl och ett och annat krogslagsmål är det bästa livet kan erbjuda. Det Shamash-dyrkande sällskapet i Moskorien som är så fullständigt uppslukade utav sitt hanteverk att de dör när de fullbordat verket känns som bra inspiration, kanske kommer t.o.m den traditionen från Kopparbergens dvärgar. En tradition av spåmän, orakel etc. tycker jag passar in. Jag vill gärna se ett motsatsförhållande mellan Sändebuden och Oraklena, som representerar det kreativa, nyskapande, oreglerade och lite farliga och prästerskapet mer dogmatiska och traditionsbevarande roll, kanske är det dem som har hand om förfäderskulten? På detta sätt kan den dvärgiska kulturen förbli kreativ och förnya sig själv på ett kontrollerat sätt snarare än att stagnera under traditionens ok.

Angående gudarna så talas det i Svavelvinter om bergsgnomerna (bergsandar?) Guezar och Mazalbar "vilka sägs öppna bergets gångar". Vilken roll har gnomerna jämförelsevis med gudarna, är dessa mer tillgängliga för tillbedjarna medan gudarna är främmande makter vars vilja endast kan sias om av oraklerna eller Sändebuden? Den dvärgiska kulturen lär predika självtillit (samhällstillit) snarare än att invänta på gudarnas ingripande, alla som gör anspråk på att veta något av metafysiskt slag måste se till övertyga sin omgivning genom att ställa sina krafter, kunskaper till nytta för samhället/gruppen. Nåja, detta var några lösa tankar. Hoppas det kommer till nytta...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Är vi överens om att kalla dvärgarnas skapargud Karkôr och låta Terra vara en översättning till jori gjort av mandelmunkarna eller liknande?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Är vi överens om att kalla dvärgarnas skapargud Karkôr och låta Terra vara en översättning till jori gjort av mandelmunkarna eller liknande?
Hear hear
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Amen till det. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Hur skiljer sig det religiösa utövandet sig mellan Grynnerdvärgar och Nordadvärgar?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I Krilloan-modulen står det om dvärgen (och demonologen) Guazzo Arathazo frå Kardbergen att han hört Aesirgudarnas kall och även lyckats bli guden Wôdurs gunstling. Kan vi göra något av detta, att dyrkan av Aesir finns hos nordadvärgarna? I något dvärgifierad form så som det verkar finnas olika tolkningar av dessa gudar hos exempelvis raner, jordukaerlar och kasener?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Aesir kan nog vara en "logisk" tro för dvärgarna i norr. Fast parallellt med dyrkan till förfäderna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tjaaa, njaaa :?
Vi har sedan tidigare gjort spännande kopplingar mellan Kards runor och norddvärgarnas runor...så visst kan det finnas kopplingar, men...

Nej Aesir tycker jag inte ska vara del av norddvärgarnas kultur. Jag har alltid sett Guazzo som en särling. Jag ser inget märkligt med att en dvärg får ett kall från en annan gudaskara, kom ihåg att gudarna finns. 8)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Tycker det är en bra idé att göra vissa lösare kopplingar mellan Aesir och norddvärgarna. Kanske därför människorna i norr står i så nära kontakt med dvärgarna i området?

Vad är det som talar mot detta. Om man bortser från rent personliga åsikter?
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

leinder skrev:Tycker det är en bra idé att göra vissa lösare kopplingar mellan Aesir och norddvärgarna. Kanske därför människorna i norr står i så nära kontakt med dvärgarna i området?

Vad är det som talar mot detta. Om man bortser från rent personliga åsikter?
Dvärgars tjurskallighet?
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Skriv svar