Aesir

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Aesir

Inlägg av birkebeineren »

Aesir

En polyteistisk religon med en mycket stor gudafamilj. Dyrkas av majoriteten av de västnarguriska folken exempelvis i Ransard och Jorduashur. Æsírreligon bygger egentligen på tron om två gudomliga familjer; Æsír som anses som goda och deras svurna fiender Vænir.


De kändaste och i sammanhanget viktigaste gudarna är:

Wòdur: Gudarnas hövding. Visdomen och i viss mån magins gud
Elokìr: Havens gud
Thôrm: Stridens gud
Frajìr: Fruktabarhetens gudinna
Grabìr: De sköna konsternas gud.


Högtider:Midvinter och Midsommar är de viktigaste högtiderna.

Offer:Blotoffer sker vid högtidliga och viktiga tillfällen såsom vid begynnandet av en lång resa, vid grundsättningen av ett nytt hus, vid tillsättandet av en ny regent eller inför krig. Dessutom blotas under vedertagna högtider. Som offer blotas vanligen boskap och/eller krigsbyte. Det finns inga kända fall av människooffer.

Efterlivet: Æsírdyrkarna tror att kämpar som faller i strid återförenas med varandra i Æsgar, Æsírs hemvist. Detta gör att troende kämpar huserar en total avsaknad av dödsfruktan, vilket har gett dem ett rykte som goda krigsmän. Begravningsritualerna skiljer sig något åt mellan dom olika nationerna. I Jorduashur höglägges de döda vanligtvis. Det förekommer även att stora kämpar brännes samman med sina skepp. I Ransard blir de största kämparna "föda åt griparna". Med detta menas att kämparnas kroppar placeras i särskilda tempelbyggnader där de svarta heliga griparna förtär deras kroppar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kopierat denna text från Wikin utan att veta om den tar upp ALT vi vet om denna religion men tror ändå den summerar upp det mesta.

Går den att leva med trots sina "norröna" likheter (försöker likt Harry Potter och hans gelikar att inte använda V-ordet)? :shock:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

jAG KAN LEVA MED DET.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:jAG KAN LEVA MED DET.
Akta dig så jag inte kastar en barbisk oxhjälm på dig! :wink:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Lite fler idéer till Aesirgudar

Inlägg av Peter »

Gerild: Dödgsguden, underjordens härskare. I Ransard och runt Palinor kallas han ofta Gastguden, eller Dödgångarnas Konung.

Narja: Hemmets, härdens och släktens gudinna. Både släktband, kärlek och blodshämnd. Hennes prästinnor, Naralerna, är en sorts beskyddarprästinnor försvurna till en särskild ätt.

Mol: Den ensamme guden, dårskapens gud. Mol står för det som finns utanför samhället: mord och galenskap och gudomlig inspiration.

Vad tycks?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Lite fler idéer till Aesirgudar

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Gerild: Dödgsguden, underjordens härskare. I Ransard och runt Palinor kallas han ofta Gastguden, eller Dödgångarnas Konung.

Narja: Hemmets, härdens och släktens gudinna. Både släktband, kärlek och blodshämnd. Hennes prästinnor, Naralerna, är en sorts beskyddarprästinnor försvurna till en särskild ätt.

Mol: Den ensamme guden, dårskapens gud. Mol står för det som finns utanför samhället: mord och galenskap och gudomlig inspiration.

Vad tycks?
Låter bra! Gerild kanske borde vara en Vaenir då han väl ses som ondskefull fiende av Ransarderna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Människooffer vid blotning tycker jag skall ha förekommit i Jorduashur under Jorduashurs mörkaste tider...när Havsdraken svalt solen och den eviga vintern aldrig släppt sitt grepp. När bärsärkarna fått hugga fåror i fjordarnas isar för att skeppen skall kunna komma ut. När... :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det låter bra, från er båda! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Shamanliknande gubbar och gummor som vägleder även hövdingar och ledare i tid av ovisshet. Aesirdyrkan har så vitt jag ser det inget organiserat prästeskap...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:Shamanliknande gubbar och gummor som vägleder även hövdingar och ledare i tid av ovisshet. Aesirdyrkan har så vitt jag ser det inget organiserat prästeskap...
Jorduashur: Någon benkastande gammal gumma eller hästblodbadande trollgubbe!
Ransard: Någon udda präst eller magiker vid kungens hov som rådgivare och spågubbe?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:Shamanliknande gubbar och gummor som vägleder även hövdingar och ledare i tid av ovisshet. Aesirdyrkan har så vitt jag ser det inget organiserat prästeskap...
Precis min tanke med narja-prästinnorna. Deras funktion är inom hemmet och hushållet: de har ingen egen organisation.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skulle det kunna vara en ide att koppla ihop vaenirerna eller snarare kanske vaenir-dyrkan med mirelerna?

Åtminstonde från jorderna och sardernas syn på saken, om inte annat så bara för att ha ett skäl till att slå ihjäl och plundra i mirelernas land?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lœge: Lögnen och svekets vaenir. Även Giftet och reptilernas gud.

"Lœge sår giftiga lögner med sin kluvna tunga bland Aesir, dverger, älfer, bosjotnar och mänsker."
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev:Skulle det kunna vara en ide att koppla ihop vaenirerna eller snarare kanske vaenir-dyrkan med mirelerna?

Åtminstonde från jorderna och sardernas syn på saken, om inte annat så bara för att ha ett skäl till att slå ihjäl och plundra i mirelernas land?
Vad är vaenirerna och vad är jorderna och sarderna???

EDIT: Ok, ok, så ni menar att man faktiskt måste läsa trådarna innan man postar... :wink: (Vaenir alltså klarlagt) :oops:
Dock tyckte jag mig inte stöta på vare sig jorder eller sarder, så den frågan kvarstår.
Finns det förresten nåt mera officielt om Vaenerna?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Bara en gissning, men kan det inte vara så att birkebeineren valt att kalla ransarder för sarder och jorduashurer för jorder? Jag har då vad jag minns aldrig stött på sarder och jorder tidigare iaf...
Skriv svar