Aesir

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...De ondskefulla Vaenir kanske förledde dvärgarna... ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Passar på att rödmarkera...

I begynnelsen fanns urkällan omgiven av kaos, mörker, kyla och eld i ständig strid och förändring. Ur källan steg ordning, ljus och visdom. Den tog formen av en kvinna och kallades Nærikyrha.
Runt henne skapades världen. Bergskedjor reste sig, skogarna bredde ut sig och slätterna täcktes av gräs. Ur urkällan steg floder, hav och sjöar. Nærikyrha gladdes. Hon dansade i skogarna, lekte i bergen och viskade med vindarna. Så födde hon en son. Hon lät honom ta del av urkällans visdom och gav honom namnet Wòdur. Hon var nu Wòdurs moder. Hon tog sig sedan skepnaden av Inaishra och låg hos honom. Hon var nu hans älskarinna. Hon lät sig sedan födas som Narja. Hon var nu hans syster, hans dotter och hans maka. Hon är begynnelsen, nuet och morgondagen. Hon är modern, älskarinnan och systern. Hon är alltings ursprung.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Definitivt. Det tycker jag de ska ha gjort.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Nice idéer Söderman.

Galdhögg kanske ännu sover under Kardbergen och kanske är den störste av alla lindormar vars storlek mäter sig med de största av drakar? Kanske han drömmer om att genomgå ännu en metamorphos till att bli en äkta drake (tja lite som i filmen Dragon Wars typ).
Kanske finns en gammal profetsia bland nordborna att när Galdhögg reser sig igen kommer berg att sprängas och jordens urvalar rämna (man kan slänga in många skojiga domedagsöverdrifter av Ragnarök-stuk här)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo. Om fafnir läst på om namnet han har tagit på forumet så vet han var min idé om en ond dvärg som blir en drake kommer ifrån också. :)

Idén med att han vilar i Kardbergen är ju grymt cool. Jag är för. Sedan att mytologin kanske överdriver om effekten av hans uppvaknande är ju en annan sak. Eller så är han en av Tiamats(Urkaoset) utvalda och verkligen är så stor. Det kvittar ju eftersom det är upp till varje spelledare vad sanningen är. Legenden är dock definitivt given att ha med.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Givetvis har jag läst på om min namne :)
och idén gillas.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Skrev lite tankar om runor i tråden om Magi i övrigt också på sidan nio. Tänker mig dem som Aesirtrons variant av gudagåvor. Om en hjälte välsignas av någon av gudarna så är det vanligtvis så att han får en runa av dem. Sedan finns det listiga dvärgar och andra rulärda som förstått tillräckligt mycket för att kunna studera runan och reproducera den själv på annan plats. Det var inte tänkt att det skulle vara så men eftersom Altors raser är listiga och hungrar efter makt precis som sina förfäder gudarna så har det kommit sig att det har blivit så i alla fall. Rundur var dock de första, mäktigaste och ondaste av alla runmagiker.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Älskar den här idéen om att vem som helst kan ta sig hur långt som helst, ja till och med bli en guomlig varelse.

Det skulle vara grymt att ha någon liten text där en druid förklarar för en liten blivande krigare hur man måste kämpa hårt för att nå sina fränders salar, eller liknande. Någonting upplyftande, som stärker moralen hos de stackars barbarerna!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Så lindormar är således någon slags halvdemoniska drakormar härstammandes ifrån Galdhögg. Eventuellt kan man tänka sig att dessa är hemliga manipulatörer av de orchiska stammarna i området och att dessa på så sätt även de på ett bättre sätt kan passa in i den västnarguriska mytohistorien. (DVS alla utom Röda Månens stam som ganska uppenbarligen har en koppling till Oktagonen eftersom de använder Raukhra som symbol)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Så vad ville jag med detta???
Sammanfattning: Nifelheim är Aesirdyrkans köldhelvete (bör kanske finnas ett varmt också, Muspel?). Man skiljer i Ereb mellan norra Orghins Isherrar, med Kung Baure som något annat än det utomvärldsliga helvetet Nifelheim med sin Kung Boral. I Orghin å andra sidan ser man dem som ett och det samma, men ger dess iskalla invånare olika värden (gott v ont) beroende på vem man talar med.

Fick jag ihop det? :?
..eeh, tror det? Inte helt med, men med en såpass luddig beskrivning borde det gå att anpassa med lite vad som helst! :)
Jan Erik Söderman skrev:Nifel och Muspel
Varför måste allting passas in i inferno? Jag känner att det kan få finnas massa olika demoniska dimensioner. Uppenbarligen finns det redan Raukhras demonplan, Inferno och en massa andra demoniska plan. Niflhem omnämns dessutom i Kaos väktare som isdemonernas hemvist. Det finns dessutom ett eldplan som heter Gehenna. Jag vänder mig dessutom mot att använda ännu mer fornnordiska namn till aesirtron. Jag känner att den är ungefär lika inspirerad som Nidland i sitt hanterande av mellanöstern i sin extremt snodda mytologi. Jag inser att detta endast är i deras mytologi men jag skulle helst föredra om inte niflhem och muspelhem officiellt "definierades" som olika kretsar i inferno. Delvis har redan Kaos värdar nämnts i samma texter som beskrev inferno som något annat och Niflhem ingår redan i dessa. Sedan kan man iofs fråga sig om det verkligen behövs yflasefug, gehenna och (vilken del av inferno det nu är som brinner) men just att det finns flera olika kan leda till intressanta rivaliteter mellan demonfurstar av olika slag.

Det är min åsikt i allmänhet att man ska försöka undvika likriktning och istället jobba för att länka samman saker och ting. DVS allting bör interagera med allting annat men det ska inte vara samma sak.

GAPET
I min egen kampanj lät jag gapet vara en oändlig krig mellan värme och köld i vilken alla dimensioner som förkroppsligar dessa attribut möts i ett oändligt gap. Somliga säger att världar föds ur resterna av det som störtar ut i multiversum ifrån denna plats. Hur som helst möts även krigsherrar ifrån alla dessa olika dimensioner i gapets många olika fästen där de krigar, konspirerar, spionerar på, dyrkar och äter varandra i ett evigt kaotiskt kretslopp som aldrig tar slut innan multiversums ände. Krigherrarna byts ut allteftersom de faller eller tappar intresset men konflikten består. I just min kampanj handlade det om den Ransardiska urdemonen Morkrimner ifrån Niflhem som kämpade mellan den Jorpagniska demonherren Sybaricus Macru (som kom med ranerna när dessa invandrade ifrån Jorpagna) om makten över Ransard.

TEORIN om SFÄRERNA
I skapelsens kant ligger Nifl och Sotard. Dessa riken förkroppsligar kaos två extremaste poler och där de möts uppstår rent sönderfall och ren skapelse. I skapelsen har med tiden bildats mången ordningsam struktur. Ofta antar dessa formen av ett klot eller en sfär eftersom detta verkar vara en form som ordningen naturligt gillar att anta. Till denna plats kommer ofta runornas mästare, skapelsens gudar för att ge form åt nya ting eftersom alla multiversums byggstenar finns att tillgå på samma plats. På så sätt kom Naerkyrha att med runors makt ge sig själv form för att sedan kunna forma alla de mindre sakerna som finns på Altor. Hon började dock ifrån norr och allt eftersom hon kom längre söderut fick hon mindre och mindre att jobba med. Det är därför Jorduashur och Ransards folk är större än de sydligare folken men mindre än isjättarna. Hon lämnade sedan sin son att vaka över sina skapelser efter att ha givit även honom runornas kraft men i nedärvd mindre mäktig form.
Ok, jag gillar ännu bättre din idé att köldhelvetet inte är samma som i Inferno även om det också var en helt OK lösning.

Jag röstar dock på Nifl och Muspl som namn på jordernas språk för symetrin. Att lärda män och kaosforskare benämner den Niflhem och Gehenna må vara hänt.

Och så är dimbankarna en portal till köldhelvetet Nifl då eller?

:!: Edit: Söderman, ta även en titt på vad jag skrivit om Orghin. i denna tråd viewtopic.php?t=133&postdays=0&postorder=asc&start=15
Senast redigerad av Mikael den 2009-06-16 13:29, redigerad totalt 2 gång.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nu verkar jag ha glömt någonting. Dimbankarna?

Edit: Nifl och Muspl it is. Ska jag skriva ihop något som går att wikifiera eller ska jag överlämna detta till ämnesansvarig? Om vem det nu är finner det jag skrivit passande det vill säga?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Nu verkar jag ha glömt någonting. Dimbankarna?

Edit: Nifl och Muspl it is. Ska jag skriva ihop något som går att wikifiera eller ska jag överlämna detta till ämnesansvarig? Om vem det nu är finner det jag skrivit passande det vill säga?
Skriv det och posta, tror nämligen inte det finns en asvarig här. De som arbetar med jorduashur, ransard och triska-hamur-kaseni vill nog vara med och tycka dock. Lägg upp och så tycker kanske någon till. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Grisodlar'n skrev:Enligt Spelledarboken i Ereb Altor-boxen ska det finnas ett evigt dimbälte kallat "solljusets skugga" någon dagsritt sydost om Halle. Området ska tydligen vara mer eller mindre outforskat. Någon som funderat på vad dimbältets hemlighet kan vara?
Tja, dimman kanske är något så enkelt som ett elementäriologiskt fenomen orsakad av söderns eldsalamandrar som här har etablerad en framskjuten post i sitt "krig" mot nordens isherrar?
Sen kan det vara en helt annan fråga vem, eller vad, som använder sig av detta fenomen for att dölja sig! :twisted:

Eller nåt...
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ah ok. Cool.

Ok jag ska läsa Orghin omedelbart.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Naifl och Miaspl
I kaos helt nära skapelsens kant bor två världar av de yttersta förutsättningarna. Dessa två riken är eviga och skapades av ingen. De kallas för Naifl och Miaspel och här härskar den eviga kölden och den eviga eldens herrar. Dessa har krigat i evig tid och fortsätter att göra det tills långt efter att skapelsen är all. Till dessa riken färdas den olycksalige att kämpa i förintelsens krig tills han förtärs i Gapet. Jotun ifrån dessa skövlar hela världar i sin iver att finna resurserna till att besegra sina arvsfiender. Varför man slåss är inte viktigt då dessa oskapade* lever för kriget som ingen annan. Om deras krig skulle sluta skulle hela himlavalvet och alla världarna i det ej längre vara. Därmed inte sagt att en av Aesirs barn skall låta något av de vidunder som härstammar ifrån dessa världar leva en sekund längre än nödvändigt då de förkroppsligar ondska och hat. Jotunherrarna ifrån dessa världar försöker konstant att påverka de dödliga på Altor, men vi söner av Nærikyrha och Wòdur vet bättre än att låta dem lura oss i fördärvet såsom andra folk ofta gör. Västnargurs folk är satta att skydda mot Naifls horder ifrån Naiflport i norr såsom liknande väktare sattes av Aesir på södra Altor för att hindra Sotards** egna Jotun.

Gapet
I den stora världsvirveln som kallas gapet möts dessa mest avlägsna av länder. I gapet uppstår vilket Skaep (form) och Onthur (entropi). Ifrån gapet sprutar rester ut över hela himlavalvet och bildar världar och liv. Oftast antar den Skaep som här blir till en sfärisk form då detta verkar falla sig naturligt för ordning. Den första att bli till på detta sätt var som använde Runors makt för att skapa allt. Gapet är också skådeplats för det största fältslaget i skapelsen***. Här möts krigsherrar ifrån alla de länder som ligger i Naifl och Miaspel, bygger fästen, spionerar, krigar och förtär sina fiender i ett evigt kretslopp där gårdagens världshärskare är morgondagens dryckeshorn och där ingenting varar för alltid utom själva kriget i sig. Det är i gapet som skapelsens gudar ofta väljer att genom runors kraft ge form till olika ting av de krafter som här uppstår. Så kom det sig att Nærikyrha i detta gap gav sig själv form och sedan skapade Altor och allting på den. Hon började dock på den norra delen av Altor och allteftersom hon kom längre och länge söderut i sin skapelse så förlorade hon mer och mer kraft. Det är därför nordens folk i allmänhet är större och mäktigare än de veka sydlänningarna. Hon lämnade sedan sin son Wòdur att härska över det hon skapat med hjälp av den runors makt som hon hade.

Runornas Spridning
Det kom sig dock så att de andra gudarna var avundsjuka på att Wòdur hade kvar den skapelsekraft som runorna innehöll när de flesta andra gudar av idag saknade den. Således konspirerade de gemena Vaenir för att komma åt runornas hemlighet. I dvärgen Galder och hans bröder fann de så ett lämpligt verktyg. Galder var en av Wòdurs mest betrodda smeder och stenhuggare som ofta befann sig på dennes gård för att skapa vackra ting. Med tiden förmörkades dock Galders sinne och avundsjuka grodde i hans hjärta över hur drakar och andra ting i skapelsen gavs mer respekt än han trotts att han i sina händer hade makten att skapa på samma sätt som de. Han saknade dock makten att skriva om hela världen och att skapa ur ingenting. Så med hjälp av Vaenirs list och välsignelse lyckades Galder stjäla runornas hemlighet. Han var dock så egensinnig och maktlysten att endast hans bröder fick veta runornas hemligheter och han undanhöll dessa även ifrån Vaenir. Dessa förbannade honom då i vredesmod till att för evigt vila. Innan dess hade dessa första runsmeder dock lyckats ändra på sin egen runa och liksom drakarna definiera själva vilka de är istället för att låta skapelsen avgöra deras öde. För sitt brott slungades de flesta av dem ut i Onthurs länder. Galder själv antog den mäktigaste av skepnader och lyckades göra sig själv till Lindormen Galdhögg innan gudars förbannelse sövde honom och andra mer visa urdvärgar lät uppföra Kardbergen på hans vilande kropp så att han inte kunde komma därifrån.

Gudarnas Gåvor
Efter att runorna ändå hade spridit sig till de dödliga så började alla gudarna först i lönndom dela med sig av de runor de kände till sina egna utvalda. Så kom det sig att alla de nordliga folken sakta lärde sig att behärska dessa skapelsens ord och således blev de mäktigaste av folken. Med dessa gåvor vaktar man mot Vaenirs ondska, svartblodens raseri och sydlänningarnas ränker.

*Oskapad indikerar någon som existerar innan skapelsen
**Det Västnarguriska namnet på Sydpolen.
***Eventuellt undantaget krigets krets i inferno.
Skriv svar