Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Kul! Det börjar ju likna någonting!!

Glöm inte att skriva lite om hur ofta dessa soltåg upprepar sig, användandet av odöda, soltågens syfte osv... Behöver inte vara jättedetaljerat. Detaljerna kan gärna överlämnas till Palinor-modulen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Är det korrekt uppfattat av mig att det inte står någonting om högtider än så länge i Wikin om Lysande Vägen?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jan Erik Söderman skrev:Är det korrekt uppfattat av mig att det inte står någonting om högtider än så länge i Wikin om Lysande Vägen?
Ja, det stämmer. Några få högtider kommer att beskrivas (jag har dem i stort sett färdigskrivna), men eftersom högtider varierar så från land till land kommer de att beskrivas mer i detalj under varje land. "Odos Landstigning" t.ex. firas naturligtvis bara i Kardien, och då främst bland echterna.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

I så fall har jag en idé som är blatant stulen ifrån vår egen värld.

Jag tänker mig att denna högtid finns i stora delar av Ereb och är nedärvd ifrån tidigare tradition. Den kallas för den svarta natten och firas natten efter höstdagjämning. Man går då ut ur sina hus och bränner rökelser, sjunger sånger och skrämmer bort onda andar samt minns sina förfäder. På vissa platser bär man även masker för att förvirra de onda andarna.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Det finns en sådan dag. Den 13 Mörke "firas" mörkerdagen. På Caddo går det till så här:

Under natten som leder till Mörkerdagen låter man inte elden, vaxljusen och lyktorna slockna i husen på Caddo. Det sägs att om man slumrar i mörker denna natt kan den svarte frestaren Hemakiõ (på fastlandet kallad Hemaquiel) komma och stjäla ens ande från Etin. Under själva Mörkerdagen håller man sig gärna inomhus och det anses osäkert att resa och färdas på vägar och hav. Om man är på vandring brukar en troende slå läger för dagen och sedan fortsätta resan följande dag. Munkar håller sig av tradition alldeles ensamma hela denna dag för att kasta ut mörkret ur sin egen själ genom rannsakan och bön. Vanligt folk brukar av sed storstäda sina hus på Mörkerdagen och vid solnedgången hålls måltider i varje nystädat hus där familjens överhuvud leder hushållet i bön. Man tackar Etin för att man inte längre behöver frukta mörkret, eftersom Etins ljus nu lyser inom dem.

Så ingenting hindrar att detta firas annorlunda i Magilre (för jag antar att det är det du syftar på). Skriv gärna ett förslag på hur mörkerdagen firas i Magilre, och posta det här så vi alla kan tycka till.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Magillerna gillar att festa och klä upp sig så det är självklart så de firar även denna högtid. Jag ska skriva något senare när jag har mer tid.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"Puristerna"
Det finns inom Ljusa Handen en växande rörelse av hängivenhet som kallas ”purister”. Det finns ingen organisation bakom utan är snarare ett växande antal personer inom kyrkans led som vill se en hårdare hållning mot heresi och de olika riktningar som börjat dyka upp bland de som erkänner sig till Lysande Vägen. Puristerna inom Ljusa Handen är aningen mer nitiska, aktiva, misstänksamma och reser en hel del mer än övriga inom kerîsariet. De är mycket pålästa och hänvisar ofta till lärans olika källor, och med det menar man Odos och hans lärjungars skrifter. Man anser sig vara bokstavstroende, men vissa av de metoder som används av puristerna är tveksamt om de skulle klara deras egen granskning. En annan egenhet är att en del av de yngre puristerna anser att smärta får dem att bättre fokusera på sitt arbete och ”se ljuset”, varför de bär gissel och sysslar med självtukt.
Rörelsens inofficiella ledare, enligt honom själv motvilligt så, är Odus av Uan (Uan är en liten stad med 1000 invånare i västra Magilre), Yvein Hevels högra hand och acolyt av samma årskurs. Han är vältalig och det är hans soltal och öppna brev som formulerat mycket av det puristerna hänför sig till. Han är Ljusa Handens ledare i Magilres huvudstad Munzga och för hela kerisâtet. Han sändes dit för några år sedan då kyrkan allt mer oroas över utvecklingen i landets andra stad Moril Dilaz. Bland de i kyrkan som anser sig vara anhängare av puristerna viskas det dock om att Odus skickades bort av avundsjuka bontisâler och kerisgasser som inte uppskattar att Odus namn börjat nämnas som inte bara nästa Pûr-kerîgass utan även nästa Exark. Odus hade redan många anhängare i Aidne och skriver ännu till sina vänner, hängivna purister, som ser till att han inte glöms bort under hans tid bland de sparsamt religiösa magillerna. Odus har dock funnit att han i Moril Dilaz förvanskning av läran har hittat en ny fiende till kyrkan som dessutom stöds av mycket rika och mäktiga intressen. En värdig motståndare redo att få känna av glödgat järn och ”se ljuset”.

SL: Odus bär på en mörk hemlighet som ingen annan känner till än hans "Smärtornas herre".
Senast redigerad av Mikael den 2009-07-01 15:11, redigerad totalt 6 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Galiheriebröderna
På 300-talet eO dök ett illa anfrätt manuskript upp i bergen ovanför Tirollo i Caddo. En solvandrare hade funnit manuskriptet i en sprucken lavasten som måste ha kastats ut ur någon av de tre vulkaner som ligger i området. Han förde manuskriptet till Odomunkarna i Tirollo som inte kunde tro sina ögon. Efter ett par avskrifter hade gjorts tog de manuskriptet till Arno för att kyrkans mest upplysta och lärda män skulle få analysera det.

Det visade sig vara en reseskildring skriven av den dalkiska poeten Tando Galiheri som mest var känd för sitt syndiga leverne och budbrottsfyllda skrifter. Manuskriptet gav en lång rad skildringar av det som Galiheri kallar ”Inferno - de nio kretsarnas helvete”.

Mycket av det som fördes fram i skriften motsade Odos Epifania i den Gyllene Boken om livet efter döden och relationen mellan Etin och Hemaquiel. Efter noggranna studier förkastade därför kyrkan manuskriptet som en avancerad förfalskning. Vid det laget hade dock en av Pendons De Lärdas Skara kommit över en avskrift och spridit det bland sina kollegor. Odomunkarna i Tirollo hade också studerat texterna och flera av dem blev mycket besvikna på bröderna i Arno. Man började berätta för riarkerna och deras församlingar i området och Galiheris berättelser fick visst fäste bland folk. Kyrkan kunde inte acceptera detta, men kunde inte heller längre blankt avfärda Galiheris skrifter. Man valde att fortfarande ifrågasätta manuskriptets äkthet, men justerade sin officiella lära efter vissa delar av Galiheris beskrivningar på områden där ingen av Odos lärljungar eller Odo själv hade uttalat sig. Detta fungerade och de av odobröderna som valde att stå fast vid att hela Galiheris skrift var sann flyttade upp i bergen i närheten av den plats där manuskriptet blev funnet.

Under de århundraden som har passerat har det förblivit en liten skara, men den har haft ett stadigt inflöde av nya bröder, ofta ickedalkiska troende. Man får också besök av många lärde som är intresserade av Multiversum och Inferno. Galiheribröderna har fortsatt sina studier av skrifterna och har blivit något av experter på Inferno. Vissa säger att de känner till var Helvetesporten finns, men det förnekas av bröderna själva. Den dalkiska exarkens inställning till Galiheribröderna har alltid varit att deras lära är heresi, men eftersom de håller sig till sina berg har man än så länge låtit dem vara kvar i kyrkans gemenskap.
Senast redigerad av Mikael den 2009-06-30 23:59, redigerad totalt 3 gång.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag är odelat för. Älskar Puristerna och känner att de gärna kommer att figurera som pådrivare av eventuellt soltåg mot Moril Dilaz förr eller senare.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

OK, då kommer mina tankar...

Över lag är det bra, och funkar som det är. Texterna är nästan redo för rödmarkering med en gång!

Små anmärkningar:

Puristerna - "Pûr-kerîgasset" är inget ord. Säg istället Ljusa Handen, eller i det här fallet helt enkelt "orden". "ODUS DI" och "självtukt" ska väl troligtvis föra tankarna till Dan Browns version av Opus Dei. Jag föreslår att ledarens namn ändras någor. "Olvius di Uan" är inte lika uppenbart. OK, att driva med spanks a inkvisitionen, men Opus Dei finns ju faktiskt i skrivande stund, och har utstått mycket nidskriveri.

Galiheriebröderna - Kul grupp! :) "NNN" kan vara staden Tirollo, sydöstra Caddo. Den dalkiska kyrkan har däremot ingen rätt (eller sed) att jaga heresi utanför kyrkan, eftersom Caddo faktiskt har "religionsfrihet" och är ovanligt toleranta. Den sista meningen kan därför mjukas upp lite.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jan Erik Söderman skrev:Jag är odelat för. Älskar Puristerna och känner att de gärna kommer att figurera som pådrivare av eventuellt soltåg mot Moril Dilaz förr eller senare.
"Soltåg" lär inte ske, men däremot möjligen en reningskampanj, pådriven av Ljusa Handen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Vänta bara tills de avskaffar lysande vägen helt och hållet och erkänner sig till Soldöttrarnas heresi. Antar att jag borde skriva om dem här också snart. Då blir det nog 30-åriga kriget all over. Eller ännu värre. De kanske återgår till Kabrinzi. Hur som helst är det risk för att de mer fanatiska typerna i LV ska tugga fradga och rulla med ögonen okontrollerbart när någonting sådant händer. Men nog om möjliga skeenden efter 610 e.o. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:OK, då kommer mina tankar...

Över lag är det bra, och funkar som det är. Texterna är nästan redo för rödmarkering med en gång!

Små anmärkningar:

Puristerna - "Pûr-kerîgasset" är inget ord. Säg istället Ljusa Handen, eller i det här fallet helt enkelt "orden". "ODUS DI" och "självtukt" ska väl troligtvis föra tankarna till Dan Browns version av Opus Dei. Jag föreslår att ledarens namn ändras någor. "Olvius di Uan" är inte lika uppenbart. OK, att driva med spanks a inkvisitionen, men Opus Dei finns ju faktiskt i skrivande stund, och har utstått mycket nidskriveri.

Galiheriebröderna - Kul grupp! :) "NNN" kan vara staden Tirollo, sydöstra Caddo. Den dalkiska kyrkan har däremot ingen rätt (eller sed) att jaga heresi utanför kyrkan, eftersom Caddo faktiskt har "religionsfrihet" och är ovanligt toleranta. Den sista meningen kan därför mjukas upp lite.
Jo visst var det en blinkning till Da Vinci Koden, men självtuktet har snarast med Odus mörka hemlighet att göra
(spoiler han är en av Maals edsvurna)
. Och prestigevinet Opus One. Gjorde 1+1+1 trodde jag.
Jag kan för lite om OD för att varken försöka eller vilja såra eller försvara dem. Tycker själv inte att namnet är så farligt, men böjer mig för din åsikt Anders.

Tirollo var det naturligtvis! Heresin är dock inom kyrkan då de inte trätt ur eller stötts ut så meningen borde kunna vara kvar, eller vad föreslår du är en bättre formulering?
Senast redigerad av Mikael den 2009-06-30 23:40, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Vänta bara tills de avskaffar lysande vägen helt och hållet och erkänner sig till Soldöttrarnas heresi. Antar att jag borde skriva om dem här också snart. Då blir det nog 30-åriga kriget all over. Eller ännu värre. De kanske återgår till Kabrinzi. Hur som helst är det risk för att de mer fanatiska typerna i LV ska tugga fradga och rulla med ögonen okontrollerbart när någonting sådant händer. Men nog om möjliga skeenden efter 610 e.o. :)
Soldöttrarna och Kabrinzi är inte heresi as such kanske, men konkurerar uppenbarligen om tillbedjare och en attack på de etintroende i Magilre. Det måste ju vara Hemaquiel som är i farten och mot honom får man inte ge efter. :evil:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Heresin är dock inom kyrkan då de inte trätt ur eller stötts ut så meningen borde kunna vara kvar, eller vad föreslår du är en bättre formulering?
"Den dalkiska exarkens inställning till Galiheribröderna har alltid varit att deras lära är heresi, men eftersom de håller sig till sina berg har man än så länge låtit dem vara kvar i kyrkans gemenskap."
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar