Gudar och magi

Information om religionerna och dess utbredning
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Gudar och magi

Inlägg av vije »

Magi och religion är ju oftast separata grejer i Ereb (min okunskap i detta område är dock avgrundsdjup...), men det slog mig att det ju kunde vara ganska häftigt med en religion som skulle vara integrerad med magiutövandet.

Liksom ett land eller område där det inte finns magiakademier utan de som vill lära sig magi söker sig till templet, rakar huvudet och anmäler sig till gudarnas tjänst. Visst besitter ju präster ibland magiska kunskaper/krafter, men i alla fall vad jag är medveten om så är magi och religion i grunden separata grejer. Så ett land/kulturområde där så inte är fallet skulle vara skoj.

Finns något sådant område redan? Om inte så hur är det med möjliga kandidater? Ashina? Aesir? Någon annan? Skulle ju inte behöva vara någon liten obetydlig sekt i nordöstra Akrogal, utan min tanke kanske var mera att sätta piff på någon existerande religion. Det borde ju inte vara helt osannolikt att någon gud beslutat försöka lägga monopol på magiutövandet i syfte att kunna kontrollera det i stället för att motverka det.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

I Jordaushur är det de rakade som utövar magi. Förvisso har dom kalufsen kvar men rakar istället sina lurviga anleten och agerar ngn typ av präster med tillgång till symbolism baserad på arkana runor istället för som annars brukligt är, hettiska symboler. :D (allt enligt EA spelarboken s23)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Gudar och magi

Inlägg av Psipo »

vije skrev:Magi och religion är ju oftast separata grejer i Ereb (min okunskap i detta område är dock avgrundsdjup...), men det slog mig att det ju kunde vara ganska häftigt med en religion som skulle vara integrerad med magiutövandet.

Liksom ett land eller område där det inte finns magiakademier utan de som vill lära sig magi söker sig till templet, rakar huvudet och anmäler sig till gudarnas tjänst. Visst besitter ju präster ibland magiska kunskaper/krafter, men i alla fall vad jag är medveten om så är magi och religion i grunden separata grejer. Så ett land/kulturområde där så inte är fallet skulle vara skoj.

Finns något sådant område redan? Om inte så hur är det med möjliga kandidater? Ashina? Aesir? Någon annan? Skulle ju inte behöva vara någon liten obetydlig sekt i nordöstra Akrogal, utan min tanke kanske var mera att sätta piff på någon existerande religion. Det borde ju inte vara helt osannolikt att någon gud beslutat försöka lägga monopol på magiutövandet i syfte att kunna kontrollera det i stället för att motverka det.
Som koncept finns det eftersom prästerskap och liknande kan ha besvärjselser. Det tydligaste exemplet är väl Moder Jords sändebud där det utan tvekan rör sig om krafter direkt från guden. Nu är visserligen alver lite av ett specialfall då de har kraftigare band till Tevatenu, men det är ändå en bra idé som jag säger Hurra! till.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Långt tillbaka i urtiden hade jag planer på att låta prästerna i Krun vara de enda som fick bruka magi. Då dessa skulle "kunna" använda magi på ett sätt som inte skymfade Mullahs/Murlekhs skapelse, tillskillnad från alla ogudaktiga magiker. Nu på senare tid har jag övergivit denna tanke, men det kanske är något man kan börja fundera på igen om det finns intresse för ett liknande upplägg. Det kan ju skapa vissa problem dock, som t.ex. hur magikunniga äventyrare skall hanteras när de kommer till Krun osv. Jag ville också ha någon form av, modellen större, magiakademi i Arkhaz (anser att det finns fog för att Arkhaz borde ha en sådann), men om det bara är präster som får bruka magi får ju konceptet för en sådann ändras rätt så rejält. Hmm... tål iaf att tänkas på.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

De flesta religioner kan ju tänkas ha en mystisk ådra: det vill säga även om religionen i allmänhet handlar om tro och fromhet kan det finnas en prästelit, visa eremiter, textlärda eller galna nekromanitkerriddare (errr...) som söker efter en "djupare" sanning, och är ute efter insikt och upplysning.

I vissa religioner (Lysande Vägen) kan det finnas en tydlig uppdelning mellan kyrka och mystiker (kättare/gnostiker). I andra (Ashîna kanske) så kan institutionerna ledas av sådana mystiker.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Att magi endast tillåts av präster hindrar inte att magiakedimiliknande institutioner finns i Krun. Besökande magiker är ju dock inte präster av rätta tron och därför förhindrad att använda magi i Krun. Magiker RPs problem är bara kul och finns ju redan på Caddo. Skall förresten i sommar se om jag kan leta upp källan till att det finns en akademi i Stabul. Arkhaz borde ha en också. Kanske grundad på Erebs äldsta från den tid då Golwyndakulturernas kontakter med olika kontinenter samlade på sig den nya magiska kunskapen?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Funderade lite över det här när jag hackade lök. Ett möjligt tillvägagångssätt är att låta otrogna magiker kunna köpa sig till tillstånd att vistas i landet, men då bundna till att inte använda magi, vilket de iofs kan strunta i vid ett senare tillfälle. Men det är troligen inte så bra att åka fast. Kan tänka mig att denna tillståndsprövning för att få vistas i landet tar väldigt lång tid, men kan snabbas upp rejält med lämplig mängd guld till ämbetsmannen som har hand om ärendet.

För att magiker skall kunna studera vid akademier i Krun kan de ju behöva utöva magi och då kan de få tillstånd till detta också genom att ha en "övervakare", en följeslagare som är en ashinapräst som kontrollerar så att magin inte brukas på ett felaktigt sätt. Detta är troligen mycket vanligt att utländska magiker som undervisar/studerar på akademierna i Krun, har. Precis som med tillståndet att vistas i Krun som magiker kan man kanske med rätt mängd guld "köpa" sig till en mer lätthanterlig "övervakare", kanske i form av en försupen präst eller en pojkspoling till prästnovis.

Kanske något att spinna vidare på. Vill iaf att utlaändska magiker (äventyrare) skall bli rejält insyltade i de korrupta ämbetsmannainstitutionerna.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

om man tänker att gudarna skapade Altor så bör ju magin vara nått som dom också skapat så jag tycker definitivt att magi o religion kan höra ihop
och att en del religioner bör använda magi som en kraft skänkt av sina gudar
och att dom ser på vanliga magiker som snyltare då dom använder gudarnas gåva utan att tillbe dom
The Artist Formerly Known as Boris
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Liksom ett land eller område där det inte finns magiakademier utan de som vill lära sig magi söker sig till templet, rakar huvudet och anmäler sig till gudarnas tjänst. Visst besitter ju präster ibland magiska kunskaper/krafter, men i alla fall vad jag är medveten om så är magi och religion i grunden separata grejer. Så ett land/kulturområde där så inte är fallet skulle vara skoj.
Stötte på en liten text i EA-spelarboken sidan 17, som handlar om en skola för ljus- och eldbaserad elementramagi, Cerpedus-Ib-Anyak i Ansorva (Hynsolge), som är ett kloster där man dyrkar solguden Anyak, överhuvudet för Parabagerna. Även utomstående/otrogna kan studera där. Så svaret på din fråga om ett sådant område finns, är väl att så är fallet. Men det är klart det är ju inget stort land eller kulturområde, men slutsatsen man kan dra av det är väl att hos dyrkare av Parabagerna kan det förekomma tempelliknande magiinstitutioner.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ang. Krun: Måste verkligen prästmagikerna genomföra ett magimonopol bara för att de sjävla är magiker. Dels kanske inte krun är så centraliserad att sådant är genomförbart, dels kanske prästmagikerna har så osäker maktbas att de måste skydda sig mot andra magiker. De kanske istället har offentliga uppvisningar där de demonstrerar hur överlägsen deras egen magiska insikt är utbölingars.

Och de kan ju finnas accepterade magiska traditioner i Krun som har sin egen accepterade plats i samhället och kulturen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Peter skrev:Ang. Krun: Måste verkligen prästmagikerna genomföra ett magimonopol bara för att de sjävla är magiker. Dels kanske inte krun är så centraliserad att sådant är genomförbart, dels kanske prästmagikerna har så osäker maktbas att de måste skydda sig mot andra magiker. De kanske istället har offentliga uppvisningar där de demonstrerar hur överlägsen deras egen magiska insikt är utbölingars.

Och de kan ju finnas accepterade magiska traditioner i Krun som har sin egen accepterade plats i samhället och kulturen.
Nej så måste ju absolut inte vara fallet. Det var väl snarare funderingar kring vijes frågan om det finns "ett land eller område där det inte finns magiakademier utan de som vill lära sig magi söker sig till templet, rakar huvudet och anmäler sig till gudarnas tjänst", och då presenterade jag en gammal fundering som jag mer eller mindre get upp. Sen blev den ju lite avdammad här. Men som sagt det är ju inget som jag har börjat skriva på direkt och är således inget definitivt. En blandning som du föreslår låter ju onekligen lockande, men det skiljer ju sig i så fall från vijes ursprungliga frågan vilket ju inte behöver vara något problem för Kruns del.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:
Peter skrev:Ang. Krun: Måste verkligen prästmagikerna genomföra ett magimonopol bara för att de sjävla är magiker. Dels kanske inte krun är så centraliserad att sådant är genomförbart, dels kanske prästmagikerna har så osäker maktbas att de måste skydda sig mot andra magiker. De kanske istället har offentliga uppvisningar där de demonstrerar hur överlägsen deras egen magiska insikt är utbölingars.

Och de kan ju finnas accepterade magiska traditioner i Krun som har sin egen accepterade plats i samhället och kulturen.
Nej så måste ju absolut inte vara fallet. Det var väl snarare funderingar kring vijes frågan om det finns "ett land eller område där det inte finns magiakademier utan de som vill lära sig magi söker sig till templet, rakar huvudet och anmäler sig till gudarnas tjänst", och då presenterade jag en gammal fundering som jag mer eller mindre get upp. Sen blev den ju lite avdammad här. Men som sagt det är ju inget som jag har börjat skriva på direkt och är således inget definitivt. En blandning som du föreslår låter ju onekligen lockande, men det skiljer ju sig i så fall från vijes ursprungliga frågan vilket ju inte behöver vara något problem för Kruns del.
Ah, sorry. Trodde du presenterade din linje på Krun. Ser fram emot att se vad du kommer fram till :)
Jerry
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-28 15:38

Re: Gudar och magi

Inlägg av Jerry »

vije skrev: Finns något sådant område redan? Om inte så hur är det med möjliga kandidater? Ashina? Aesir? Någon annan? Skulle ju inte behöva vara någon liten obetydlig sekt i nordöstra Akrogal, utan min tanke kanske var mera att sätta piff på någon existerande religion. Det borde ju inte vara helt osannolikt att någon gud beslutat försöka lägga monopol på magiutövandet i syfte att kunna kontrollera det i stället för att motverka det.
Vad är det som säger att inte religion redan är en integrerad del av magiutövandet? Hynsolgiska lärde har påvisat att en av fraserna i besvärjelsen som populärt kallas "flammande hand" i själva verket är en åkallan av Hasctha-Tûr, i vissa källor omnämnd som ett fornjoriskt helgon, beskyddare av svedjebönder. I synnerlighet nekromantiker kryddar sina besvärjelser med åkallan av kätterska och glömda dödsgudar. Detta kan understundom te sig som ren och skär åkallan, som en viss felicisk "tala med död"-besvärjelse, vilken uttryckligen innehåller en åkallan till kättarguden Kraschtaros Förhärjaren ("olomono teria Krashtari-ve"), understundom till och med följt av ett uttryckligt offer som muta till dennes tjänare.

Och behöver jag ens nämna exemplet Palinor?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Re: Gudar och magi

Inlägg av vije »

Jerry skrev:Vad är det som säger att inte religion redan är en integrerad del av magiutövandet? Hynsolgiska lärde har påvisat att en av fraserna i besvärjelsen som populärt kallas "flammande hand" i själva verket är en åkallan av Hasctha-Tûr, i vissa källor omnämnd som ett fornjoriskt helgon, beskyddare av svedjebönder. I synnerlighet nekromantiker kryddar sina besvärjelser med åkallan av kätterska och glömda dödsgudar. Detta kan understundom te sig som ren och skär åkallan, som en viss felicisk "tala med död"-besvärjelse, vilken uttryckligen innehåller en åkallan till kättarguden Kraschtaros Förhärjaren ("olomono teria Krashtari-ve"), understundom till och med följt av ett uttryckligt offer som muta till dennes tjänare.
:D
Så ligger det säkert till.
På vissa ställen är kopplingen till gudarna solklar och prästerna är de främsta besvärjarna (och kanske förföljer ovigda magiutövare med tortyrredskap och "helig" magi) och på andra ställen är kopplingen mellan magi och gudar mera subtil (eller sublim, hatar det ordet...) eller kanske saknas totalt, (eller iaf är det magikerns avsikt och övertygelse)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

*Lägger animera död*

Glöm inte Zahin-Yahal prästerskapet i Thegul vars makt sägs bygga på de heliga tecken som finns i deras tempel (symbolism) för att inte tala om hela oktogonens samhöre med - demoner! Palinor fuskar onekligen med nekromanti. Shamasherna verkar använda sig av mentalism besvärjelser i sina magiska förmeål (fast detta kanske kommer från gudomen?)
Skriv svar