Felikerorden

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Felikerorden

Inlägg av Gabriel »

I Trakorien::
Den största av munkordnarna, Felikerorden,
står öppen för såväl män som kvinnor. Feliker-
na anser katten vara det högsta av alla djur.
Genom att studera och följa kattens exempel
kan människan enligt felikerna uppnå kropps-
lig och själslig harmoni
.

Jag tolkar Felikerna inte som en religös rörelse som dyrkar en kattgud eller hävdar att katterna är gudar, utan en mystisistisk filosofisk rörelse i likhet med zen buddister.

"Så vad händer egentligen när vi dör?" (novis)

"Din fråga är felaktig, den fråga som är relevant är vad vi gör i ögonblicket som avgör att vi lever. En katt oroar sig aldrig om nästa dag, för att uppnå fulländning och lycka måste vi följa deras exempel." (gammal mästare)

Har klurat lite mer på detta. Varje snubbe vill ju vara katt?

Bud:
- Visa vördnad och tacksamhet mot de heliga katterna - ty de är våra vägledare och de högsta av djuren. Genom att följa deras exempel kan vi uppnå kroppslig och själslig harmoni.
- Sök harmoni både till kropp och själ.
- Visa respekt och lydnad mot Felikernas urgamla traditioner och de munkar som kommit innan dig, det är tack vare dem du har möjligheten att finna harmoni.
- Sök liv, lycka och ärlighet med ditt sanna jag.
- Visa respekt mot andra åsikter, andra religioner och de som famlar i mörkret. Harmoni finns inom dig, inom ditt kloster, inom din stad. Sök ej att skapa harmoni där den inte är önskad.
- Sök harmoni genom kompromiss, med dig själv och din omvärld, fanatikern finner aldrig lycka.

Förbud:
- Skada aldrig en katt.
- Håll aldrig en katt fången.
- Riskera ej en katts levnadsbröd genom att för nitiskt jaga dess byten.
- Gå ej till överdrift och frosseri.
- Förneka dig inte njutning och vila.
- Oroa dig ej över morgondagen, den bär sina egna bekymmer och lösningar.
- Bekymra dig ej i onödan över sådant du ej kan kontrollera.
- Skapa ej oordning, oreda, smärta eller förstörelse.
- Låt inte mänskliga regler och lagar hindra din sanna väg.

Har diskutterat detta lite med Erik G. och nämnt att jag skulle posta på Ereb Altor forumet, så jag tror inte att det är något problem med övertramp på någon copyright.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Felikerorden

Inlägg av Mikael »

Like
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Felikerorden

Inlägg av Brior »

Gabriel skrev: Har diskuterat detta lite med Erik G. och nämnt att jag skulle posta på Ereb Altor forumet, så jag tror inte att det är något problem med övertramp på någon copyright.
Nej för tusan. Jag postar det svar jag skickade till dig nedan för andra att kontemplera:

Rörande din fråga om felikerna så är sanningen den att jag ännu inte ägnat dem så mycket tanke därför att de inte har varit med i böckerna. Jag skriver "ännu" därför att de dyker upp på Clusta noba i sista romandelen. Därmed är det tid att börja fundera närmare över dem.

Jag tycker att allt du skriver ligger helt i linje med mina tankar. Precis som du uppfattar jag felikerna som en närmast zen-buddistisk rörelse som inte dyrkar en kattgud utan snarare vill lära sig av kattens fysiska och psykiska förhållande till tillvaron - lite som att något av Buddha naturligt finns i alla katter. Jag kommer antagligen att hitta på något begrepp om detta, en slags buddha-ande, baserad på de latinska orden "felinus" (katt) och "felix" (lycklig, välsignad), men har inte kommit så långt ännu. Jag vet inte hur bråttom detta är för dig för jag kan ju fundera lite över jul.

Allt du säger kan som sagt användas men sedan skulle jag fylla på med lite mer filosofiskt idéinnehåll, såsom att bara nuet existerar enligt felikerna och att tidens flöde bara är illusorisk och finns som ett ständigt föränderligt nu. Från detta kan man exempelvis knyta till modern "mindfulness" och vidhängande indiska läror. (I Vredesverk tar jag en del hinduiskt gudagods knutet till Jagernathan och ransardernas gudinna Subarda (Jagganathas syster heter Subhadra)). I romanerna så revideras ju ibland historien genom att de gudomliga runorna ändras och detta brukar jag tänka mig som att skeendets kontinuitet är det prioriterade, dvs om något ändras i nutid så kommer justeringar att ske historiskt för att skeendet fortfarande ska hänga ihop. Jag vet inte om detta gav dig någon idé eller mest lät flummigt.

I romanen Vredesverk så beskrivs två av Nastrôls munkordnar ganska ingående: dels den orden som i de gamla spelen kallas "Nardor Brodrans sturske sinnen". Den heter nu "Sinavanerna", där den tidigare benämningen finns som ett samtida namn i folkmun eftersom orden leddes av Nardor Brodran som emellertid mördades på kontinenten för sex år sedan. "Sin navanis" betyder "utan namn" och dessa munkar kommer från ön Bhannavil varifrån de förde med sig Bansikan till öarna. Bhannavils gamla språk sanava är glömt och bakgrunden till detta och till sinavanerna kommer att utvecklas i Vredesverk och i sista boken.

Felikerna står nära sinavanerna, men jag skulle kunna tänka mig att felikerna har kommit invandrande senare, kanske från länderna söderut i närheten av Melukha, där ju livsnjutning tycks tas på allvar.

Den tredje munkorden, som beskrivs i Vredesverk, är hyfererna med den stora Eniaken. Dessa har förmodligen också kommit tillvandrande efter sinavanerna, antagligen österifrån eftersom Eniaken uppges komma från Akrogal. De är, liksom Nastrôls ej namngivna, fjärde munkorden, helt i samförstånd med de andra ordnarna och de fyra litar fullständigt på varandra.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Felikerorden

Inlägg av Albrekt »

Man kanske skulle kunna tänka sig en influens från riket Jih och Fridens Väg. Denna skulle i så fall vara ganska ny, eftersom kontakt mellan Trakorien och Jih endast startade 551 eO.

En sådan influens skulle också vara helt annorlunda än i Briors värld, eftersom Argonds värld ju ser annorlunda ut än Altor och antagligen inte har riket Jih överhuvudtaget.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Skriv svar